Programy ochrony, obowiązki oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 sierpnia 2003 r.
w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

Na podstawie art. 189 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące:
1)
obowiązków organu nadzoru lotniczego, zarządzających lotniskami i przedsiębiorstw lotniczych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego;
2)
programów ochrony lotnisk, przewoźników lotniczych, podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą oraz państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym;
3)
szkolenia odpowiedniego personelu.
§  2. 1
 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", jako organ nadzoru lotniczego wykonuje obowiązki określone w Krajowym Programie Ochrony Lotnictwa Cywilnego, zwanym dalej "Krajowym Programem", stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz. 803 oraz z 2009 r. Nr 94, poz. 769 i Nr 123, poz. 1020).
§  3.
1.
W ramach nadzoru sprawowanego nad lotnictwem cywilnym Prezes Urzędu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej, powołuje zespół do spraw badania przypadków naruszeń zasad ochrony lotnictwa i zaistniałych aktów bezprawnej ingerencji na lotniskach oraz na pokładach polskich statków powietrznych.
2.
Tryb działania zespołu, o którym mowa w ust. 1, określa regulamin ustalony przez Prezesa Urzędu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Obrony Narodowej.
3.
Obsługę administracyjną zespołu, o którym mowa w ust. 1, zapewnia Prezes Urzędu.
§  4. 2
 Obowiązki zarządzających lotniskami oraz przedsiębiorstw lotniczych w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określają przepisy § 2 ust. 1 pkt 9-11 Krajowego Programu.
§  5.
1.
Zarządzający lotniskiem, przewoźnik lotniczy, inne podmioty prowadzące lotniczą działalność gospodarczą oraz państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym opracowują i wprowadzają do stosowania programy ochrony przed aktami bezprawnej ingerencji, zwane dalej "programami ochrony", podlegające zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu.
2.
Obowiązku opracowania programu ochrony nie stosuje się do podmiotów wykonujących obsługę naziemną w zakresie określonym w art. 176 pkt 1, 8 i 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze oraz w § 2 ust. 2 Krajowego Programu.
3.
Prezes Urzędu zatwierdza program ochrony, jeżeli spełnia on wymagania dotyczące szczegółowego zakresu danych objętych tym programem.
4.
Szczegółowe wymagania dotyczące zakresu danych objętych programem ochrony opracowywanym przez poszczególne podmioty określa załącznik do rozporządzenia.
5.
Szczegółowe wymagania dotyczące zakresu danych objętych programem ochrony lotniska stosuje się odpowiednio do pozostałych programów ochrony.
§  6. 3
 Szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego są realizowane w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

ZAŁĄCZNIK  4

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ TOWARÓW ORAZ ZAREJESTROWANEGO AGENTA, O KTÓRYM MOWA W ART. 3 PKT 26 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 300/2008 Z DNIA 11 MARCA 2008 R. W SPRAWIE ZASAD W DZIEDZINIE OCHRONY LOTNICTWA CYWILNEGO I UCHYLAJĄCEGO ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2320/2002 (DZ. URZ. UE L 97 Z 09.04.2008, STR. 72)

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Cele programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.

1.2 Krajowe i międzynarodowe uregulowania prawne.

1.3 Zespół Ochrony Lotniska:

1.3.1 Warunki powoływania.

1.3.2 Członkostwo.

1.4 Organizacja służby ochrony lotniska, włącznie z obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.

1.5 Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony lotniska.

1.6 Służby stanowiące system ochrony lotniska.

1.7 Przewoźnicy lotniczy operujący z danego lotniska.

2. Charakterystyka fizyczna i urządzenia lotniska

2.1 Charakterystyka fizyczna, plan urządzeń i instalacji lotniska.

2.2 Opis stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej lotniska.

2.3 Terminale pasażerskie, włącznie ze strefami sterylnymi, stanowiskami odprawy biletowo-bagażowej i punktami kontroli bezpieczeństwa.

2.4 Stosowany sprzęt ochrony.

2.5 Terminale cargo i komory symulacyjne - jeśli istnieją.

2.6 Centrum wysyłki poczty lotniczej.

2.7 Lokalizacja tarasów widokowych i skrytek bagażowych - jeśli istnieją.

2.8 Opis stref ruchu włącznie z płytą postojową, drogami startowymi i drogami kołowania.

2.9 Ogrodzenie oraz zamknięte i strzeżone wejścia i wyjścia.

2.10 Obiekty kontroli ruchu lotniczego oraz ich wyposażenie.

2.11 Urządzenia radiowe i nawigacji lotniczej.

2.12 Lokalizacja miejsc parkingowych statków powietrznych izolowanych ze względów bezpieczeństwa.

2.13 Centrum Telekomunikacyjne oraz Centrum Koordynacji Antykryzysowej.

2.14 Magazyny paliw.

2.15 Stanowisko rozpoznania i neutralizacji materiałów oraz urządzeń wybuchowych.

2.16 Zasilanie centralne i awaryjne.

2.17 Inne newralgiczne rejony lotniska oraz urządzenia i instalacje.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 Kontrola dostępu do strefy zastrzeżonej i innych stref i urządzeń, ważnych ze względu na ochronę lotniska, włącznie z wydawaniem kart identyfikacyjnych dla osób i pojazdów.

3.2 Kontrola kluczy i zamków.

3.3 Ochrona części terminala przeznaczonych dla przewoźników lotniczych oraz innych użytkowników mających dostęp do strefy operacyjnej lotniska.

3.4 Nadzór nad tarasami widokowymi i miejscami dla osób towarzyszących lub odwiedzających lotnisko.

3.5 Ochrona statków powietrznych na płycie postojowej i w strefie manewrowej.

3.6 Procedury ochrony w odniesieniu do pasażerów i ich bagażu, włącznie z procedurami dotyczącymi lotów zagrożonych:

3.6.1 Kontrola bezpieczeństwa za pomocą urządzeń technicznych.

3.6.2 Przeszukanie ręczne.

3.6.3 Inne metody kontroli bezpieczeństwa.

3.6.4 Postępowanie z bronią oraz przedmiotami zabronionymi do przewozu.

3.7 Procedury kontroli personelu udającego się do stref zastrzeżonych lotniska.

3.8 Opis techniczny używanego sprzętu ochrony, takiego jak:

3.8.1 Urządzenia rentgenowskie.

3.8.2 Urządzenia do wykrywania materiałów wybuchowych.

3.8.3 Bramki do wykrywania metali.

3.8.4 Ręczne wykrywacze metali.

3.8.5 Komory symulacyjne.

3.8.6 Urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych.

3.8.7 Urządzenia do wykrywania materiałów radiacyjnych.

3.9 Postępowanie z osobami uprzywilejowanymi oraz ich bagażem i eskortą.

3.10 Łączenie bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającym kartę pokładową, włącznie z pasażerami transferowymi i tranzytowymi.

3.11 Kontrola i nadzór nad obsługą bagażu.

3.12 Procedury ochrony związane z bagażem rejestrowanym odprawionym poza portem lotniczym.

3.13 Oddzielenie pasażerów przylatujących od odlatujących.

3.14 Oddzielenie pasażerów lotnictwa ogólnego i innych nieskontrolowanych pasażerów przylatujących od skontrolowanych w strefie sterylnej lub stosowanie dodatkowych procedur ochrony.

3.15 Postępowanie z pasażerami potencjalnie niebezpiecznymi przewożonymi z/bez eskorty.

3.16 Procedury ochrony w odniesieniu do ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych, poczty lotniczej oraz zaopatrzenia pokładowego i innych dostaw.

3.17 Kontrola i nadzór nad strefą terminali, strefą operacyjną lotniska, ogrodzeniem, włącznie z wszystkimi przejściami na lotnisku.

3.18 Sprawdzanie bezpośredniego otoczenia lotniska.

3.19 Postępowanie i unieszkodliwianie niebezpiecznych i podejrzanych przedmiotów lub materiałów wybuchowych znalezionych na lotnisku.

3.20 Procedury ochrony związane z działalnością obiektów kontroli ruchu lotniczego:

3.20.1 Ochrona oraz kontrola dostępu do obiektów kontroli ruchu lotniczego.

3.20.2 Procedury ochrony związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą systemu AFTN.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Kryteria zatrudnienia pracowników ochrony.

4.3 Odpowiednie szkolenie personelu:

4.3.1 Podstawowe szkolenie personelu z zakresu świadomości bezpieczeństwa

4.3.2 Podstawowe szkolenie pracowników ochrony.

4.3.3 Specjalistyczne szkolenia pracowników ochrony.

4.3.4 Okresowe szkolenie utrwalające.

4.4 Inspekcje, przeglądy, testy i badania.

4.5 Nadzór nad efektywnością wszystkich procedur ochrony.

4.6 Testowanie i ocena programu ochrony lotniska.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Zorganizowanie Centrum Koordynacji Antykryzysowej i powołanie sztabu kryzysowego na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowej.

5.2 Plan postępowania na wypadek porwania.

5.3 Plan postępowania na wypadek sabotażu.

5.4 Plan postępowania na wypadek zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.5 Procedury alarmowe w przypadku niespodziewanych sytuacji wysokiego ryzyka.

5.6 Działania i procedury w sytuacji zagrożenia bombowego.

5.7 Ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego będącego obiektem ataku lub groźby.

5.8 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Diagramy organizacyjne.

- Lista przedstawicieli przewoźników lotniczych operujących z lotniska.

- Wykaz użytkowników portu lotniczego.

- Mapa lotniska i strefy zewnętrznej.

- Szczegółowa mapa strefy operacyjnej i ogólnodostępnej.

- Szczegółowy plan terminali.

- Plany i szkice stref szczególnie podatnych na zagrożenie.

- Dodatkowe procedury ochrony obowiązujące w porcie lotniczym.

- Procedury ochrony podmiotów prowadzących działalność lotniczą na terenie portu lotniczego.

- Wzór informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą systemu AFTN.

- Programy szkoleniowe.

- Procedury powiadamiania o zdarzeniu.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.

1.3 Krajowe uregulowania prawne.

1.4 Organizacja służby ochrony przewoźnika lotniczego, włącznie z obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.

1.5 Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przewozów.

1.6 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

1.6.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

1.6.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

1.6.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

1.7 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

1.9 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

1.10 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

2. Procedury ochrony

2.1 Sprawdzenie statku powietrznego przed odlotem.

2.2 Procedury łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na pokład statku powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.

2.3 Kontrola pasażerów i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).

2.4 Kontrola załóg latających i ich bagażu (rejestrowany i kabinowy).

2.5 Procedury ochrony związane z pasażerami oraz ich bagażem odprawianym poza lotniskiem.

2.6 Procedury ochrony związane z przewozem ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.

2.7 Autoryzacja odmowy transportu pasażerów, bagażu, ładunków, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.

2.8 Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela.

2.9 Postępowanie wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych, bądź nie, przez uzbrojoną eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki przewozu (tzw. pasażerów uciążliwych).

2.10 Postępowanie wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.

2.11 Postępowanie wobec pasażerów uprzywilejowanych.

2.12 Przewożenie broni lub przedmiotów niebezpiecznych w przeznaczonych do tego miejscach na pokładzie samolotu oraz zabezpieczenie ich na lotniskach przeznaczenia w porozumieniu z władzami lotniska.

2.13. Kontrola dostępu i ochrona zaparkowanych statków powietrznych oraz ich plombowanie.

2.14 Kontrola zaopatrzenia pokładowego.

2.15 Postępowanie z pocztą i materiałami przewoźnika.

2.16 Procedury ochrony związane z rejsami tranzytowymi.

2.17 Procedury związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku powietrznego.

2.18 Wymagania dotyczące personelu przewoźnika.

3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

3.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

3.2 Odpowiednie przeszkolenie:

3.2.1 Podstawowe szkolenie personelu i załóg latających.

3.2.2 Okresowe szkolenie utrwalające.

3.3 Inspekcje, przeglądy, testy i badania.

3.4 Nadzór nad efektywnością wszystkich przedsięwzięć kontroli i ochrony.

3.5 Testowanie i ocena programu ochrony przewoźnika lotniczego.

4. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

4.1 Powołanie Centrum Koordynacji Kryzysowej w siedzibie przewoźnika.

4.2 Plan postępowania na wypadek porwania:

4.2.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.

4.2.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.

4.3 Plan postępowania na wypadek sabotażu:

4.3.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.

4.3.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.

4.4 Plan postępowania w sytuacji zagrożenia środkami masowego rażenia (chemiczne, biologiczne, radiacyjne):

4.4.1 Statku powietrznego znajdującego się na ziemi.

4.4.2 Statku powietrznego znajdującego się w powietrzu.

4.5 Procedury stosowane w trakcie lotu w przypadku znalezienia lub przypuszczenia, że na pokładzie statku powietrznego znajduje się podejrzany przedmiot.

4.6 Procedury alarmowe w przypadku zaistnienia niespodziewanej sytuacji wysokiego ryzyka.

4.7 Działania i procedury stosowane w przypadku zagrożenia bombowego.

4.8 Ewakuacja i przeszukanie statku powietrznego znajdującego się na ziemi będącego obiektem zagrożenia.

4.9 Informowanie o incydentach mających miejsce na ziemi i w powietrzu.

Załączniki:

- Diagramy organizacyjne.

- Program szkolenia.

- Wzory list kontrolnych posiadanych statków powietrznych.

- Wzory raportów o zaistniałym incydencie na pokładzie.

- Lista przeszukania samolotu.

- Lista kontroli samolotu w przypadku zagrożenia oraz postoju tranzytowego.

- Wykaz przedmiotów niedopuszczonych do przewozu na pokładzie statku powietrznego oraz przedmiotów i materiałów zabronionych do przewozu statkiem powietrznym.

- Wykaz osób wyłączonych z kontroli bezpieczeństwa.

- Plany wnętrz wszystkich posiadanych typów statków powietrznych.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PODMIOTU PROWADZĄCEGO LOTNICZĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ WYMIENIONĄ W ART. 176 PKT 2, 3, 5, 6 I 10 USTAWY Z DNIA 3 LIPCA 2002 R. - PRAWO LOTNICZE PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu i odpowiedzialność za jego wprowadzenie.

1.3 Krajowe uregulowania prawne.

1.4 Organizacja służby ochrony podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą, włącznie z obowiązkami i zakresem odpowiedzialności.

1.5 Wyznaczenie i zadania osoby odpowiedzialnej za ochronę przedsiębiorstwa.

1.6 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

1.6.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

1.6.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

1.6.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

1.7 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

1.8 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

1.9 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów, miejsca postoju pojazdów.

1.10 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

1.11 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

1.12 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

1.13 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

2. Procedury ochrony

2.1 System przepustkowy:

2.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

2.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

2.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

2.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

2.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

2.4 Procedury ochrony związane z separacją pasażerów.

2.5 Procedury ochrony związane z obsługą statku powietrznego.

2.6 Procedury ochrony związane z obsługą pasażerów i ich bagażu (oznakowanie bagażu).

2.7 Kontrola bezpieczeństwa personelu przedsiębiorstwa, udającego się do stref zastrzeżonych lotniska.

2.8 Procedury kontroli bezpieczeństwa zaopatrzenia pokładowego oraz innych materiałów przedsiębiorstwa.

2.9 Procedury łączenia bagażu rejestrowanego z pasażerami posiadającymi karty wstępu na pokład statku powietrznego oraz pasażerami transferowymi i tranzytowymi.

2.10 Procedury ochrony związane z obsługą towarów, przesyłek kurierskich i ekspresowych oraz poczty.

2.11 Procedury ochrony związane z przewozem bagażu rejestrowanego bez właściciela (manifest bagażowy).

2.12 Procedury postępowania wobec pasażerów potencjalnie niebezpiecznych eskortowanych, bądź nie, przez uzbrojoną eskortę oraz wobec pasażerów naruszających warunki przewozu (tzw. pasażerów uciążliwych).

2.13 Procedury postępowania wobec pasażerów z ograniczoną zdolnością poruszania się.

2.14 Procedury postępowania wobec pasażerów uprzywilejowanych.

2.15 Procedury ochrony związane z przewozem broni, amunicji lub przedmiotów niebezpiecznych transportem lotniczym.

2.16 Procedury związane z czynnościami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku powietrznego.

3. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

3.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

3.2 Odpowiednie przeszkolenie personelu:

3.2.1 Podstawowe szkolenie personelu i załóg latających.

3.2.2 Okresowe szkolenie utrwalające.

3.3 Inspekcje, przeglądy, testy i badania.

3.4 Nadzór nad efektywnością wszystkich przedsięwzięć kontroli i ochrony.

3.5 Testowanie i ocena programu ochrony podmiotu prowadzącego lotniczą działalność gospodarczą.

4. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

4.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.

4.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

4.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

4.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

4.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

4.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

4.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

4.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

4.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Diagramy organizacyjne.

- Program szkolenia.

- Wzory raportów o zaistniałym incydencie na terenie poczekalni odlotowej.

- Wykaz przedmiotów niedopuszczonych do przewozu na pokładzie statku powietrznego oraz przedmiotów i materiałów zabronionych do przewozu statkiem powietrznym.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ W ZAKRESIE ZAOPATRZENIA POKŁADOWEGO STATKÓW POWIETRZNYCH

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne międzynarodowe i krajowe.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do transportu zaopatrzenia pokładowego oraz sposób ich izolowania w przypadku zagrożenia.

2.7 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.8 Opis pomieszczeń produkcyjnych.

2.9 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

2.10 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Kontrola dostaw towarów i produktów na teren obiektów przedsiębiorstwa.

3.4 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.5 Procedury ochrony przy załadunku zaopatrzenia pokładowego i przewozie na pokład statku powietrznego:

3.5.1 Procedury ochrony przy załadunku zaopatrzenia pokładowego.

3.5.2 Procedury ochrony stosowane przy przewozie zaopatrzenia pokładowego pojazdami:

a) transport spoza terenu lotniska,

b) transport na terenie lotniska.

3.5.3 Procedury ochrony stosowane przy załadunku zaopatrzenia pokładowego na statek powietrzny.

3.6 Procedury ochrony w odniesieniu do zaopatrzenia pokładowego powrotnego.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom transportu zaopatrzenia pokładowego.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Instrukcja dotycząca zasad plombowania sprzętu, wózków i kontenerów posiłkowych.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ W ZAKRESIE ZAOPATRZENIA STATKÓW POWIETRZNYCH W PALIWO, SMARY I INNE MATERIAŁY TECHNICZNE

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów (np. autocystern) po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do transportu paliwa i smarów oraz sposób ich izolowania w przypadku zagrożenia.

2.7 Opis urządzeń nalewczych i zbiorników stałych.

2.8 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.9 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

2.10 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Procedury bezpieczeństwa przy napełnianiu autocystern, przewozie paliwa i tankowaniu statków powietrznych:

3.3.1 Procedury bezpieczeństwa przy napełnianiu autocystern.

3.3.2 Procedury ochrony stosowane przy transporcie paliwa:

a) spoza terenu lotniska,

b) na terenie lotniska.

3.3.3 Procedury bezpieczeństwa stosowane przy tankowaniu i/lub roztankowaniu statków powietrznych.

3.4 Wymagania dotyczące personelu wykonującego czynności tankowania/roztankowania statków powietrznych.

3.5 Procedury ochrony dotyczące zaopatrzenia statków powietrznych w materiały techniczne.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom transportu zaopatrzenia paliwowego.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Procedury postępowania w przypadku wycieku paliwa na terenie obiektów i/lub na lotnisku.

5.6 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.7 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Plan rozmieszczenia zbiorników i urządzeń paliwowych oraz usytuowanie bram.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Strefy bezpieczeństwa podczas tankowania statku powietrznego.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ TOWARÓW

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów oraz sposób ich izolowania w przypadku zagrożenia.

2.7 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.8 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

2.9 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.4 Procedury ochrony przy odbiorze, przewozie oraz załadunku i rozładunku towarów na pokład statków powietrznych:

3.4.1 Procedury ochrony przy odbiorze towarów.

3.4.2 Przeszukanie oraz kontrola bezpieczeństwa towarów oraz procedury ochrony zastosowane do skontrolowanych towarów.

3.4.3 Procedury ochrony stosowane przy transporcie towarów:

a) spoza terenu lotniska,

b) na terenie lotniska.

3.4.4 Procedury ochrony stosowane przy przewozie oraz załadunku/rozładunku towarów na pokład statków powietrznych.

3.5 Procedury ochrony stosowane w przypadku towarów przeładunkowych.

3.6 Procedury ochrony stosowane w przypadku towarów transportowanych statkiem powietrznym przeznaczonym tylko do przewozu towarów.

3.7 Towary wyłączone z kontroli bezpieczeństwa.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1. Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom przewozu towarów.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO OBSŁUGĘ NAZIEMNĄ POCZTY ORAZ PRZESYŁEK POCZTOWYCH

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów przeznaczonych do przewozu poczty oraz przesyłek pocztowych po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do przewozu poczty oraz przesyłek pocztowych oraz sposób ich izolowania w przypadku zagrożenia.

2.7 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.8 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

2.9 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.4 Procedury ochrony przy przygotowywaniu, pakowaniu poczty i przesyłek pocztowych oraz przewozie, załadunku i rozładunku na pokład statków powietrznych:

3.4.1 Procedury ochrony przy przygotowywaniu, pakowaniu poczty i przesyłek pocztowych.

3.4.2 Procedury ochrony stosowane przy transporcie poczty i przesyłek pocztowych:

a) spoza terenu lotniska,

b) na terenie lotniska.

3.4.3 Procedury ochrony stosowane przy przewozie oraz załadunku/rozładunku na pokład statków powietrznych.

3.5 Procedury ochrony stosowane w przypadku poczty przeładunkowej oraz pozostałej poczty.

3.6 Procedury ochrony w przypadku poczty priorytetowej.

3.7 Poczta wyłączona z kontroli bezpieczeństwa.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1. Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom przewozu poczty oraz przesyłek pocztowych:

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu:

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI PODMIOTU PROWADZĄCEGO USŁUGI SPRZĄTAJĄCO-PORZĄDKOWE

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do usług sprzątająco-porządkowych.

2.7 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.4 Procedury ochrony dotyczące dostaw i kontroli towarów do obiektów, ich magazynowanie oraz przewóz na pokład statku powietrznego.

3.5 Procedury ochrony związane z prowadzonymi usługami sprzątająco-porządkowymi na pokładzie statku powietrznego.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu skierowanego przeciwko urządzeniom bądź środkom transportu firmy sprzątająco-porządkowej.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZAKRESU DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PODMIOTU PROWADZĄCEGO LOTNICZĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ WYMIENIONĄ W ART. 160 UST. 3 PKT 7 USTAWY Z DNIA 3 LIPCA 2002 R. - PRAWO LOTNICZE, PRZED AKTAMI BEZPRAWNEJ INGERENCJI

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca postoju pojazdów przeznaczonych do prowadzenia lotniczej działalności gospodarczej.

2.7 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.8 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych.

2.9 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.4 Procedury ochrony wynikające z prowadzonej lotniczej działalności gospodarczej.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Sposób postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.6 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DANYCH OBJĘTYCH PROGRAMEM OCHRONY PAŃSTWOWEGO ORGANU ZARZĄDZANIA RUCHEM LOTNICZYM

1. Zagadnienia ogólne

1.1 Definicje.

1.2 Cel programu.

1.3 Uregulowania prawne.

1.4 Organizacja ochrony przedsiębiorstwa.

1.5 Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprawy ochrony przedsiębiorstwa oraz zakres jej uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności.

2. Charakterystyka fizyczna obiektów

2.1 Usytuowanie obiektów (położenie przedsiębiorstwa względem stref lotniska):

2.1.1 W strefie ogólnodostępnej (poza lotniskiem).

2.1.2 W strefie zastrzeżonej (na terenie lotniska, w bliskim sąsiedztwie np. płyty postojowej).

2.1.3 Na pograniczu stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

2.2 Granice stref obiektów i zróżnicowanie dostępu do nich przez personel przedsiębiorstwa.

2.3 Urządzenia wykorzystywane do ochrony obiektów.

2.4 Zasady ruchu pojazdów po terenie lotniska oraz wyznaczonych drogach obiektów.

2.5 Ogrodzenie obiektów oraz przejścia eksploatacyjne i awaryjne.

2.6 Lokalizacja miejsca do kierowania akcją w sytuacji kryzysowej oraz zapewnienie środków łączności.

2.7 Lokalizacja miejsca składowania i unieszkodliwiania materiałów niebezpiecznych

2.8 Źródła zasilania zasadnicze i awaryjne.

3. Procedury ochrony i kontroli

3.1 System przepustkowy:

3.1.1 Kontrola dostępu osób do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.2 Kontrola dostępu pojazdów do stref zastrzeżonych i wybranych urządzeń obiektów.

3.1.3 Rodzaje i ilość przepustek.

3.2 Sposób wydawania i przechowywania kluczy do pomieszczeń.

3.3 Ochrona wydzielonych rejonów obiektu.

3.4 Procedury ochrony związane z działalnością obiektów kontroli ruchu lotniczego.

3.5 Procedury ochrony związane z przekazywaniem informacji o porwanym statku powietrznym za pomocą systemu AFTN.

4. Przedsięwzięcia zapewniające efektywność programu

4.1 Sprawdzanie wiarygodności zatrudnianego personelu w zakresie bezpieczeństwa.

4.2 Szkolenia dla zatrudnionych pracowników z zakresu ochrony i bezpieczeństwa (podstawowe i okresowe).

4.3 Inspekcje, przeglądy i testy (nadzór wewnętrzny nad systemem ochrony obiektów):

4.3.1 Inspekcje dotyczące systemu ochrony obiektów.

4.3.2 Przeglądy systemu ochrony obiektów.

4.3.3 Testy systemu ochrony obiektów.

5. Planowanie działań na wypadek sytuacji kryzysowych

5.1 Działania podejmowane w przypadku wtargnięcia na teren obiektów przedsiębiorstwa osób nieupoważnionych lub zaistnienia sabotażu.

5.2 Procedury postępowania w przypadku otrzymania informacji o podłożeniu bomby/próbie popełnienia sabotażu na terenie obiektu:

5.2.1 Technika przyjmowania informacji telefonicznej o zamachu bombowym lub próbie popełnienia sabotażu.

5.2.2 Sposób postępowania po otrzymaniu pisemnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.2.3 Sposób postępowania w przypadku otrzymania bezpośredniej ustnej informacji o planowanym zamachu bombowym lub innym zagrożeniu terrorystycznym.

5.3 Sposób postępowania w przypadku zagrożenia środkami masowego rażenia.

5.4 Procedury postępowania w przypadku znalezienia podejrzanych przedmiotów, pakunków lub niebezpiecznych urządzeń na terenie obiektów.

5.5 Procedury ewakuacji Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, uwzględniające konieczność reorganizacji ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej z zachowaniem zasad bezpieczeństwa tego ruchu.

5.6 Obieg informacji w przypadku zaistnienia zagrożeń.

5.7 Informowanie o incydentach.

Załączniki:

- Plan/mapa usytuowania obiektów przedsiębiorstwa w otoczeniu miasta lub lotniska, z uwzględnieniem stref dostępu.

- Wzory przepustek: osobowych, samochodowych, materiałowych.

- Instrukcja o systemie przepustkowym.

- Kwestionariusz rozmowy z osobą powiadamiającą o zagrożeniu bombowym.

- Wykaz przedmiotów zabronionych do wnoszenia na teren obiektów.

- Pozostałe załączniki w zależności od potrzeb.

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.11.168.1009) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2011 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.11.168.1009) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2011 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.11.168.1009) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2011 r.
4 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2011 r. (Dz.U.11.168.1009) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2011 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024