Szczegółowe wymagania w zakresie jakości handlowej tusz wołowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 25 sierpnia 2003 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej tusz wołowych

Na podstawie art. 15 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia dotyczą:
1)
tusz wołowych:
a)
pochodzących z rzeźni, w których przeprowadza się ubój więcej niż 75 sztuk bydła tygodniowo średniorocznie lub dokonuje się uboju kilku sztuk bydła na podstawie umowy z właścicielem zwierząt przeznaczonych do uboju,
b)
wytrzewionych i oskórowanych oraz pozbawionych:
-
głowy oddzielonej od tuszy wołowej w stawie szczytowo-potylicznym,
-
stóp oddzielonych od tuszy wołowej w stawie nadgarstkowo-śródręcznym lub stępowo-śródstopowym,
-
narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzusznej, z nerkami, tłuszczem okołonerkowym i tłuszczem miednicznym lub bez nich,
-
narządów rozrodczych i przylegających mięśni oraz bez wymienia lub tłuszczu gruczołu mlecznego - w przypadku samic;
2)
półtusz wołowych otrzymanych przez podzielenie tuszy wołowej symetrycznie przez środek każdego kręgu szyjnego, piersiowego, lędźwiowego i krzyżowego oraz środek mostka i spojenia miednicznego.
§  2.
1.
Ustala się klasy jakości handlowej tusz wołowych ze względu na:
1)
uformowanie półtuszy - stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
otłuszczenie półtuszy - stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
W każdej klasie uformowania tusz wołowych, w zależności od stopnia spełnienia wymagań określonych dla danej klasy, rozróżnia się następujące trzy podklasy:
1)
"+",
2)
"0",
3)
"-"

- przy czym różnice między podklasami mogą wynosić 1/3 klasy.

3.
Klasę jakości handlowej tuszy wołowej ustala się, oceniając wizualnie półtuszę wołową w czasie nieprzekraczającym 1 godz. od chwili rozpoczęcia uboju, biorąc pod uwagę:
1)
uformowanie półtuszy;
2)
otłuszczenie półtuszy.
4.
Klasę jakości handlowej tuszy wołowej ustala się dla następujących kategorii bydła:
1)
A - niekastrowane młode buhajki w wieku poniżej 2 lat;
2)
B - buhaje pozostałe;
3)
C - wolce;
4)
D - krowy;
5)
E - jałówki.
§  3.
1.
Klasę uformowania tuszy wołowej i kategorię bydła, o których mowa odpowiednio w § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 4, oznacza się wyłącznie wielką literą, a klasę otłuszczenia tuszy wołowej, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 - wyłącznie cyfrą.
2.
Podklasę, o której mowa w § 2 ust. 2, oznacza się na tuszy wołowej wyłącznie znakami "+" albo "-" albo cyfrą "0".
3.
Litery, cyfry i znaki, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny:
1)
mieć wysokość co najmniej 2 cm;
2)
być umieszczone na każdej półtuszy wołowej w następujących miejscach:
a)
na rostbefie - w okolicach czwartego kręgu lędźwiowego,
b)
na mostku - w odległości 10-30 centymetrów od krawędzi rozcięcia mostka.
4.
Na tuszy wołowej można umieścić również inne informacje związane z jej klasyfikacją, w szczególności masę tuszy i datę uboju.
5.
Tusz stosowany do znakowania tusz wołowych powinien być nietoksyczny, niezmywalny i odporny na działanie temperatury.
§  4.
1.
Dopuszcza się inne metody trwałego znakowania tusz wołowych niż określone w § 3, w szczególności przez przytwierdzenie etykiet do tuszy wołowej.
2.
Etykieta, o której mowa w ust. 1, powinna:
1)
być przechowywana i przytwierdzona do tusz wołowych w rzeźniach posiadających weterynaryjny numer identyfikacyjny;
2)
posiadać wymiary nie mniejsze niż 5 x 10 cm;
3)
zawierać informacje, o których mowa w § 3 ust. 1, 2 i 4;
4)
być przytwierdzana do każdej półtuszy wołowej w miejscach, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, w sposób uniemożliwiający ich przypadkowe usunięcie.
3.
Napisy na etykiecie powinny być sporządzone w sposób wyraźny i trwały; w napisie nie można dokonywać żadnych zmian.
§  5.
Informacje, o których mowa w § 3 ust. 1, 2 i 4, umieszczone na tuszy wołowej lub na etykiecie, o której mowa w § 4 ust. 1, nie mogą zostać usunięte przed rozbiorem ćwierćtuszy.
§  6.
Oznaczenie kategorii bydła i klas jakości handlowej tusz wołowych, umieszczone na półtuszach wołowych lub na etykiecie w sposób, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4, nie może utrudniać odczytania umieszczonego na półtuszy wołowej znaku weterynaryjnego.
§  7.
Właścicielowi ubitych zwierząt przekazuje się informację, w formie pisemnej, o ustalonej klasie jakości handlowej tuszy wołowej pochodzącej z ubitego zwierzęcia.
§  8.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KLASY JAKOŚCI HANDLOWEJ TUSZ WOŁOWYCH ZE WZGLĘDU NA UFORMOWANIE PÓŁTUSZY

Klasa uformowania Ocena ogólna Ocena szczegółowa
E

"doskonała"

Wszystkie profile bardzo wypukłe do superwypukłych, wyjątkowo rozwinięte umięśnienie Udziec: bardzo zaokrąglony, zrazowa górna wyraźnie wystaje ponad spojenie miedniczne (symphisis pelvis)

Grzbiet: bardzo szeroki i bardzo gruby aż do łopatki; część krzyżowa bardzo zaokrąglona

Łopatka: bardzo zaokrąglona

U

"bardzo dobra"

Profile na ogół wypukłe, bardzo dobrze rozwinięte mięśnie Udziec: zaokrąglony, zrazowa górna wystaje ponad spojenie miedniczne (symphisis pelvis)

Grzbiet: szeroki i gruby aż do łopatki; część krzyżowa zaokrąglona

Łopatka: zaokrąglona

R

"dobra"

Profile na ogół proste, mięśnie dobrze rozwinięte Udziec: dobrze rozwinięty, zrazowa górna i część krzyżowa lekko zaokrąglone

Grzbiet: gruby, ale węższy przy łopatce

Łopatka: dobrze rozwinięta

O

"średnia"

Profile proste do wklęsłych, mięśnie średnio rozwinięte Udziec: średnio lub słabiej rozwinięty

Grzbiet: średnio gruby aż do wąskiego; część krzyżowa z prostym profilem

Łopatka: przeciętnie rozwinięta do prawie płaskiej

P

"słaba"

Wszystkie profile wklęsłe, aż do bardzo wklęsłych, mięśnie słabo rozwinięte Udziec: słabo rozwinięty

Grzbiet: wąski z widocznymi kośćmi

Łopatka: płaska z widocznymi kośćmi

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KLASY JAKOŚCI HANDLOWEJ TUSZ WOŁOWYCH ZE WZGLĘDU NA OTŁUSZCZENIE PÓŁTUSZY

Klasa otłuszczenia Ocena ogólna Ocena szczegółowa
1

"bardzo małe"

Od braku okrywy tłuszczowej aż do nieznacznej warstwy tłuszczu zewnętrznego Brak złogów tłuszczu w klatce piersiowej; widoczne wszystkie żebra
2

"małe"

Niewielka okrywa tłuszczu przy widocznych prawie wszędzie odsłoniętych mięśniach Wewnątrz klatki piersiowej wyraźnie widoczne mięśnie między żebrami
3

"średnie"

Poza udźcem i łopatką prawie wszędzie widoczna okrywa tłuszczowa, niewielkie złogi tłuszczu w klatce piersiowej Wewnątrz klatki piersiowej między żebrami są jeszcze widoczne mięśnie
4

"duże"

Półtusze okryte tłuszczem, lecz na udźcu i łopatce częściowo są widoczne mięśnie Widoczne smugi tłuszczu na udźcu; w klatce piersiowej mięśnie między żebrami mogą być poprzerastane tłuszczem
5

"bardzo duże"

Cała półtusza pokryta warstwą tłuszczu zewnętrznego, duże złogi tłuszczowe w klatce piersiowej Prawie cały udziec pokryty warstwą tłuszczu; wewnątrz klatki piersiowej, między żebrami mięśnie poprzerastane tłuszczem
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024