Oddelegowanie funkcjonariuszy Agencji Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2003 r.
w sprawie oddelegowania funkcjonariuszy Agencji Wywiadu do wykonywania zadań służbowych poza Agencją

Na podstawie art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb oddelegowania funkcjonariusza Agencji Wywiadu, zwanego dalej "funkcjonariuszem", do wykonywania zadań służbowych poza Agencją Wywiadu;
2)
uprawnienia i obowiązki funkcjonariusza w czasie oddelegowania do wykonywania zadań służbowych poza Agencją Wywiadu, zwanego dalej "oddelegowaniem";
3)
wysokość i sposób wypłacania uposażenia i innych świadczeń pieniężnych przysługujących oddelegowanemu funkcjonariuszowi;
4)
szczególne uprawnienia i obowiązki funkcjonariusza pełniącego służbę poza granicami kraju.
§  2.
Funkcjonariusza można oddelegować, za jego zgodą, do wykonywania przez czas określony zadań służbowych poza Agencją Wywiadu.
§  3.
Wykonywanie w podmiocie, do którego nastąpiło oddelegowanie, zwanym dalej "podmiotem oddelegowania", zadań służbowych przez oddelegowanego funkcjonariusza polega na wykonywaniu obowiązków w ramach zadań, o których mowa w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą".
§  4.
1.
Oddelegowanie funkcjonariusza następuje na wniosek Szefa Agencji Wywiadu lub kierownika podmiotu oddelegowania, zwany dalej "wnioskiem".
2.
Z wnioskiem występuje Szef Agencji Wywiadu do kierownika podmiotu oddelegowania albo kierownik podmiotu oddelegowania do Szefa Agencji Wywiadu.
§  5.
1.
Wniosek Szefa Agencji Wywiadu zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza;
3)
zakres wykonywanych zadań na proponowanym stanowisku służbowym;
4)
proponowany okres oddelegowania.
2.
Wniosek kierownika podmiotu oddelegowania zawiera następujące dane:
1)
nazwę podmiotu oddelegowania;
2)
proponowane stanowisko służbowe przeznaczone dla oddelegowanego funkcjonariusza oraz przysługującą na tym stanowisku wysokość uposażenia, wraz ze wskazaniem poszczególnych jego składników;
3)
kwalifikacje wymagane do zajmowania proponowanego stanowiska służbowego;
4)
zakres wykonywanych zadań i obowiązków na proponowanym stanowisku służbowym;
5)
wymagania w zakresie rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych i okres jego ważności;
6)
proponowany okres oddelegowania;
7)
informację o ilości godzin pracy z użyciem monitora ekranowego.
§  6.
Szef Agencji Wywiadu:
1)
w przypadku uwzględnienia wniosku wyznacza funkcjonariusza do oddelegowania;
2)
może nie uwzględnić wniosku kierownika podmiotu oddelegowania, jeżeli na wskazanym stanowisku służbowym nie będą wykonywane zadania służbowe, o których mowa w ustawie, albo jeżeli jest to uzasadnione potrzebami Agencji Wywiadu.
§  7.
Funkcjonariusz wyznaczony do oddelegowania zostaje zapoznany z treścią wniosku oraz wyraża wstępną zgodę na oddelegowanie.
§  8.
1.
W przypadku uwzględnienia wniosku Szef Agencji Wywiadu i kierownik podmiotu oddelegowania zawierają porozumienie o oddelegowaniu funkcjonariusza, zwane dalej "porozumieniem".
2.
Porozumienie określa:
1)
datę porozumienia;
2)
okres oddelegowania;
3)
stopień, imię i nazwisko oddelegowanego funkcjonariusza;
4)
zobowiązanie kierownika podmiotu oddelegowania do wypłacania oddelegowanemu funkcjonariuszowi uposażenia w okresie oddelegowania oraz innych świadczeń i należności pieniężnych, o których mowa w § 17 ust. 2 pkt 1 i § 20 ust. 2;
5)
numer poświadczenia bezpieczeństwa wydanego oddelegowanemu funkcjonariuszowi, datę jego wydania oraz okres ważności;
6)
stanowisko służbowe, które oddelegowany funkcjonariusz będzie zajmował w okresie oddelegowania;
7)
zakres zadań i obowiązków oddelegowanego funkcjonariusza.
3.
Jeżeli z proponowanym stanowiskiem służbowym nie łączy się dostęp do informacji niejawnych albo jeżeli we wniosku kierownika podmiotu oddelegowania nie zawarto wymagań co do rodzaju poświadczenia bezpieczeństwa, przepisu ust. 2 pkt 5 nie stosuje się.
§  9.
1.
Przed wyrażeniem przez funkcjonariusza ostatecznej zgody na oddelegowanie zapoznaje się go z treścią porozumienia, co funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
2.
Szef Agencji Wywiadu oddelegowuje funkcjonariusza do wykonywania zadań służbowych w podmiocie oddelegowania po uzyskaniu jego pisemnej zgody na warunki oddelegowania określone w porozumieniu.
§  10.
1.
Oddelegowanego funkcjonariusza odwołuje się z zajmowanego stanowiska służbowego i przenosi rozkazem personalnym Szefa Agencji Wywiadu, z pozostawieniem tego funkcjonariusza bez przydziału służbowego, do dyspozycji Szefa Agencji Wywiadu.
2.
Rozkaz personalny o oddelegowaniu funkcjonariusza zawiera:
1)
datę oddelegowania;
2)
okres oddelegowania;
3)
stanowisko służbowe zajmowane w dniu oddelegowania;
4)
stawkę uposażenia zasadniczego właściwą dla zajmowanego stanowiska służbowego oraz wysokość dodatków do uposażenia o charakterze stałym przysługującą w dniu oddelegowania;
5)
nazwę podmiotu oddelegowania oraz stanowisko służbowe, na które następuje oddelegowanie.
§  11.
1.
Oddelegowanego funkcjonariusza wyznacza na stanowisko służbowe, zgodnie z porozumieniem, kierownik podmiotu oddelegowania.
2.
Kierownik podmiotu oddelegowania może przenieść oddelegowanego funkcjonariusza na inne stanowisko służbowe niż wskazane w porozumieniu, jeżeli Szef Agencji Wywiadu oraz oddelegowany funkcjonariusz wyrażą na to pisemną zgodę.
§  12.
Do wniosku, porozumienia oraz pisemnych zgód, o których mowa w § 9 ust. 2 i § 11 ust. 2, stosuje się przepisy ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.1)).
§  13.
W okresie oddelegowania funkcjonariusz podlega Szefowi Agencji Wywiadu, a w zakresie wykonywanych zadań i obowiązków określonych w porozumieniu - kierownikowi podmiotu oddelegowania.
§  14.
Szef Agencji Wywiadu, w przypadkach uzasadnionych potrzebami służby, może odwołać oddelegowanego funkcjonariusza z podmiotu oddelegowania bez zgody funkcjonariusza i kierownika podmiotu oddelegowania, zawiadamiając ich o tym z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem.
§  15.
Oddelegowanego funkcjonariusza odwołuje się z podmiotu oddelegowania w terminie:
1)
jednego miesiąca od niewyrażenia przez niego pisemnej zgody na przeniesienie na inne stanowisko służbowe niż określone w porozumieniu;
2)
trzech miesięcy od pisemnego wniosku kierownika podmiotu oddelegowania o odwołanie oddelegowanego funkcjonariusza;
3)
trzech miesięcy od pisemnego wniosku oddelegowanego funkcjonariusza o odwołanie.
§  16.
Oddelegowany funkcjonariusz wykonuje obowiązki i korzysta z uprawnień, jakie przysługują pracownikom podmiotu oddelegowania zatrudnionym na równorzędnym stanowisku.
§  17.
1.
Oddelegowanemu funkcjonariuszowi przysługują uprawnienia oraz świadczenia, w tym uposażenie i inne świadczenia pieniężne, na zasadach określonych w ustawie.
2.
Składniki uposażenia i inne świadczenia oraz należności pieniężne oddelegowanemu funkcjonariuszowi wypłaca:
1)
podmiot oddelegowania:
a)
wynagrodzenie w terminach płatności przewidzianych dla funkcjonariuszy,
b)
dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z późn. zm.2)), z zastrzeżeniem pkt 2 lit. d,
c)
nagrody uznaniowe,
d)
ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, do których funkcjonariusz nabył prawo w podmiocie oddelegowania

- w wysokości określonej zgodnie z zasadami obowiązującymi w podmiocie oddelegowania;

2)
właściwa jednostka organizacyjna Agencji Wywiadu:
a)
nagrody jubileuszowe,
b)
świadczenia pieniężne z tytułu uszczerbku na zdrowiu,
c)
zasiłek pogrzebowy i odprawę pośmiertną,
d)
nagrodę roczną w rozumieniu ustawy za pierwszy rok oddelegowania, jeżeli funkcjonariusz nie nabył prawa do tej nagrody w podmiocie oddelegowania lub w przypadku gdy podmiot oddelegowania nie wypłaca dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
e)
świadczenia pieniężne związane ze zwolnieniem ze służby w Agencji Wywiadu,
f)
inne należności i świadczenia pieniężne przysługujące funkcjonariuszowi z tytułu pełnienia służby w Agencji Wywiadu.
3.
W przypadku gdy wysokość składnika uposażenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, wypłacanego przez podmiot oddelegowania jest niższa od uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, otrzymywanego przez oddelegowanego funkcjonariusza na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym przed oddelegowaniem, z uwzględnieniem powstałych w czasie oddelegowania zmian mających wpływ na prawo do uposażenia zasadniczego i dodatków o charakterze stałym lub na ich wysokość, funkcjonariuszowi temu przysługuje wyrównanie ze środków Agencji Wywiadu.
§  18.
1.
Oddelegowanemu funkcjonariuszowi pełniącemu służbę poza granicami kraju przysługuje:
1)
zwrot kosztów użytkowania pojazdu stanowiącego jego własność lub współwłasność do odbywania podróży służbowych poza miejscem pełnienia służby, na terenie państwa, do którego funkcjonariusz został oddelegowany, na zasadach określonych dla podróży samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy, o których mowa w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju;
2)
ryczałt, w wysokości 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie, na pokrycie kosztów zakupu materiałów pędnych do pojazdów niebędących własnością Skarbu Państwa wykorzystywanych do celów służbowych;
3)
ryczałt, w wysokości dwukrotności kwoty diety, o której mowa w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, miesięcznie, na pokrycie kosztów służbowych połączeń telefonicznych realizowanych przez operatora sieci komórkowej.
2.
Właściwa jednostka organizacyjna Agencji Wywiadu dokonuje zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz wypłaca ryczałty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
3.
Do szczególnych obowiązków oddelegowanego funkcjonariusza pełniącego służbę poza granicami kraju należy:
1)
niezwłoczne wykonywanie poleceń Szefa Agencji Wywiadu lub upoważnionych przez niego funkcjonariuszy, dotyczących zadań realizowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa zewnętrznego państwa;
2)
szczegółowe dokumentowanie realizowanych zadań i czynności służbowych.
§  19.
Oddelegowanemu funkcjonariuszowi urlopów udziela kierownik podmiotu oddelegowania, według planu urlopów oraz w wymiarze i na zasadach przysługujących temu funkcjonariuszowi w podmiocie oddelegowania.
§  20.
1.
Oddelegowany funkcjonariusz ma prawo kontynuować naukę na warunkach, na jakich pobierał ją przed oddelegowaniem.
2.
Koszty dofinansowania nauki pobieranej przez oddelegowanego funkcjonariusza, do których zobowiązała się Agencja Wywiadu, pokrywa podmiot oddelegowania, proporcjonalnie do okresu oddelegowania.
3.
Szef Agencji Wywiadu informuje kierownika podmiotu oddelegowania, przed zawarciem porozumienia, o warunkach, na jakich funkcjonariusz pobiera naukę.
§  21.
1.
Funkcjonariusz bezpośrednio po upływie okresu oddelegowania lub po odwołaniu z oddelegowania jest obowiązany zgłosić się do służby w Agencji Wywiadu.
2.
Funkcjonariusz po upływie okresu oddelegowania albo po odwołaniu go z oddelegowania obejmuje stanowisko służbowe nie niższe niż zajmowane przed oddelegowaniem.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 17, poz. 155.

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 9 Szefa Urzędu Ochrony Państwa z dnia 5 sierpnia 1996 r. w sprawie warunków i trybu oddelegowania funkcjonariuszy UOP do wykonywania pracy poza UOP oraz uposażenia i innych świadczeń przysługujących tym funkcjonariuszom, zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1188).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024