Kategorie i grupy produktów biobójczych według ich przeznaczenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 17 stycznia 2003 r.
w sprawie kategorii i grup produktów biobójczych według ich przeznaczenia

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. Nr 175, poz. 1433) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się kategorie produktów biobójczych według ogólnego zakresu przeznaczenia oraz grupy produktów biobójczych według szczegółowego przeznaczenia w danej kategorii, które są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

ZAŁĄCZNIK

KATEGORIE PRODUKTÓW BIOBÓJCZYCH ORAZ GRUPY PRODUKTÓW BIOBÓJCZYCH W DANEJ KATEGORII

Kategoria I. Produkty dezynfekujące i produkty biobójcze o ogólnym zastosowaniu

Z tej kategorii wyłącza się produkty czyszczące, w tym płyny i proszki do prania i produkty podobne, których przeznaczeniem nie jest działanie biobójcze.

Grupa 1. Produkty biobójcze do higieny człowieka

Produkty tej grupy są produktami biobójczymi stosowanymi do utrzymywania higieny człowieka.

Grupa 2. Produkty dezynfekujące do użytku prywatnego i publicznego oraz inne produkty biobójcze

Produkty stosowane do dezynfekcji powietrza, powierzchni, materiałów, wyposażenia oraz mebli, które nie mają kontaktu z żywnością lub środkami żywienia zwierząt, oraz produkty glonobójcze. Produkty te przeznaczone są do stosowania w miejscach prywatnych, publicznych (włącznie ze szpitalami) i w przemyśle.

Stosowane są one m.in. do dezynfekcji:

- wody w basenach kąpielowych, akwariach i innych zbiornikach,

- w systemach klimatyzacyjnych,

- ścian i podłóg pomieszczeń w placówkach związanych z ochroną zdrowia i w innych instytucjach,

- toalet chemicznych, ścieków, odpadów medycznych,

- gleby lub innych materiałów (np. nawierzchni placów gier i zabaw).

Grupa 3. Produkty biobójcze stosowane w higienie weterynaryjnej

Produkty tej grupy są produktami biobójczymi stosowanymi w celu utrzymania higieny weterynaryjnej w miejscach hodowli, przetrzymywania i transportu zwierząt.

Grupa 4. Produkty stosowane do dezynfekcji powierzchni mających kontakt z żywnością i środkami żywienia zwierząt

Produkty używane do dezynfekcji wyposażenia, pojemników, naczyń i sprzętów kuchennych, powierzchni i rurociągów związanych z produkcją, transportem, przechowywaniem lub spożywaniem żywności, środków żywienia zwierząt lub napojów (łącznie z wodą przeznaczoną do spożycia) przeznaczonych dla ludzi i zwierząt.

Grupa 5. Produkty stosowane do dezynfekcji wody przeznaczonej do spożycia

Produkty stosowane do dezynfekcji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i zwierzęta.

Kategoria II. Produkty konserwujące

Grupa 6. Produkty stosowane do konserwacji wyrobów umieszczanych w opakowaniach zamkniętych

Produkty stosowane do konserwacji wyrobów umieszczanych w opakowaniach zamkniętych, innych niż żywność lub środki żywienia zwierząt, stosowane w celu ochrony przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów i zapewnienia deklarowanej trwałości wyrobów.

Grupa 7. Produkty stosowane do konserwacji powłok

Produkty stosowane do konserwacji powłok lub powierzchni zewnętrznych, chroniące przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów, używane w celu zachowania pierwotnych właściwości powierzchni materiałów lub przedmiotów, takich jak: powierzchnie malowane, powierzchnie z tworzyw sztucznych, masy uszczelniające, kleje do tapet, spoiwa, dokumenty, dzieła sztuki.

Grupa 8. Produkty stosowane do konserwacji drewna

Produkty do konserwacji drewna (pochodzącego z tartaków, również na etapie przetwarzania w tartaku) lub wyrobów drewnianych w celu zwalczania organizmów lub zabezpieczenia przed organizmami, które niszczą lub szpecą drewno.

Grupa 9. Produkty stosowane do konserwacji włókien, skóry, gumy i materiałów spolimeryzowanych

Produkty stosowane do konserwacji włókien oraz materiałów włóknistych lub spolimeryzowanych, takich jak: skóra, guma, papier lub wyroby tekstylne i gumowe; produkty te są stosowane w celu ochrony przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.

Grupa 10. Produkty stosowane do konserwacji konstrukcji murowanych

Produkty stosowane do konserwacji i ochrony wyrobów kamieniarskich, konstrukcji murowanych lub materiałów budowlanych innych niż drewno, chroniące je przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów i glonów.

Grupa 11. Produkty do konserwacji płynów chłodzących i stosowane w procesach technologicznych

Produkty stosowane do konserwacji wody lub innych płynów stosowanych w układach chłodzących i procesach technologicznych, w celu ochrony przed szkodliwymi organizmami, takimi jak drobnoustroje, glony, małże.

Do tej grupy produktów nie zalicza się produktów do ochrony wody przeznaczonej do spożycia.

Grupa 12. Produkty zapobiegające powstawaniu śluzu

Produkty stosowane do zapobiegania i hamowania pojawiania się śluzu na materiałach, wyposażeniu i konstrukcjach stosowanych w procesach przemysłowych, np. w pulpie drzewnej, papierniczej lub porowatych warstwach ekstrakcyjnych piasku w przemyśle petrochemicznym.

Grupa 13. Produkty do konserwacji płynów w obróbce metalu

Produkty stosowane do konserwacji płynów używanych w obróbce metalu, chroniące te płyny przed szkodliwym działaniem drobnoustrojów.

Kategoria III. Produkty biobójcze do zwalczania szkodników

Grupa 14. Produkty do zwalczania gryzoni

Produkty biobójcze stosowane do zwalczania myszy, szczurów lub innych gryzoni.

Grupa 15. Produkty do zwalczania ptaków

Produkty biobójcze stosowane do zwalczania ptaków.

Grupa 16. Produkty do zwalczania mięczaków

Produkty biobójcze stosowane do zwalczania mięczaków.

Grupa 17. Produkty do zwalczania ryb

Produkty biobójcze stosowane do zwalczania ryb, z wyłączeniem produktów stosowanych do leczenia chorób występujących u ryb.

Grupa 18. Produkty do zwalczania owadów, roztoczy i innych stawonogów

Produkty biobójcze stosowane do zwalczania stawonogów (np. owadów, pajęczaków, skorupiaków).

Grupa 19. Repelenty i atraktanty

Produkty do odstraszania (repelenty) i przywabiania (atraktanty) - stosowane do zwalczania organizmów szkodliwych (bezkręgowców, takich jak np. pchły; kręgowców, takich jak np. ptaki), działające odstraszająco lub wabiąco, łącznie z produktami służącymi w sposób bezpośredni lub pośredni do utrzymywania higieny człowieka lub zwierząt.

Kategoria IV. Inne produkty biobójcze

Grupa 20. Produkty konserwujące żywność i środki żywienia zwierząt

Produkty biobójcze stosowane do konserwacji żywności i środków żywienia zwierząt, stosowane w celu ochrony przed szkodliwymi mikroorganizmami.

Grupa 21. Produkty do ochrony obiektów i urządzeń przed niepożądanymi organizmami w środowisku wodnym

Produkty stosowane do hamowania wzrostu i osadzania się organizmów (drobnoustrojów i wyższych form roślin i zwierząt) na jednostkach pływających, sprzęcie stosowanym do upraw hydroponicznych i na innych urządzeniach używanych w środowisku wodnym.

Grupa 22. Płyny do balsamowania i preparowania

Produkty stosowane do dezynfekcji i konserwowania zwłok ludzi lub zwierząt lub ich części.

Grupa 23. Produkty do zwalczania innych kręgowców

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024