Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) kupno nieruchomości rolnych i urządzanie gospodarstw rolnych, w tym zwłaszcza w celu tworzenia lub powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego,";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. Pomocą finansową ze strony Agencji mogą być objęte inwestycje w zakresie:

1) nowych technologii produkcji zapewniających wysoką jakość produktu,

2) dostosowania produkcji do wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i utrzymywania zwierząt.";

3)
w § 7 uchyla się pkt 2;
4)
w § 8 w ust. 3:
a)
uchyla się pkt 6,
b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) warunki zwrotu Agencji dopłat w razie sprzedaży, bez zgody banku, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w ciągu pięciu lat od dnia nabycia.";

5)
w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opinie, o których mowa w ust. 1 oraz w § 11 ust. 3 pkt 3 lit. b) i ust. 4 pkt 3 oraz w § 13 ust. 2 pkt 2, ośrodki doradztwa rolniczego wydają nieodpłatnie i sporządzają je na formularzach, których wzór określi Prezes Agencji.";

6)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwoty kredytów objęte dopłatami do oprocentowania nie mogą przekraczać:

1) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne lub nakładów na realizację w gospodarstwach rolnych przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 i w § 2a, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

2) 95% wartości nakładów inwestycyjnych na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

3) 90% wartości zakupu nieruchomości rolnych przeznaczonych na utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub na powiększenie takiego gospodarstwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

4) 70% wartości nakładów inwestycyjnych:

a) w przetwórstwie rolno-spożywczym - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a w przetwórstwie mięsa, mleka lub ziemniaków na skrobię - nie więcej jednak niż 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii,

b) na działy specjalne produkcji rolnej lub na realizację w tych działach przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a także na usługi dla rolnictwa - nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

5) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na modernizację, budowę i rozbudowę zakładów prowadzących inną działalność, o których mowa w § 3 pkt 1, nie więcej jednak niż 8 milionów zł.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty kredytów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a), mogą być udzielane temu samemu podmiotowi w przetwórstwie rolno-spożywczym do wysokości 8 milionów zł oraz w przetwórstwie mięsa, mleka i ziemniaków na skrobię do wysokości 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii.";

7)
w § 11:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w § 10 ust. 1, może być zmienne i nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

2. Należne bankowi oprocentowanie, z zastrzeżeniem ust. 3-5a, jest płacone przez:

1) kredytobiorcę - w wysokości połowy oprocentowania określonego w ust. 1, nie mniej jednak niż 3% i nie więcej niż 20% w stosunku rocznym,

2) Agencję - w pozostałej części.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sfinansowanie przedsięwzięć objętych programami branżowymi lub regionalnymi, zaakceptowanymi przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,",

dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:

"5) sfinansowanie inwestycji, o których mowa w § 2a,

6) zakup gruntów rolnych mający na celu utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub powiększenie takiego gospodarstwa w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego.",

c)
w ust. 4:
w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) w odniesieniu do tej części nabywanego gruntu, która spowoduje powiększenie powierzchni gospodarstwa rolnego ponad 300 ha użytków rolnych,",

pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) podlegają zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi, a dalsze dopłaty nie przysługują w razie sprzedaży bez zgody banku i pozytywnej opinii dotyczącej tej sprzedaży wydanej przez ośrodek doradztwa rolniczego, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w okresie kredytowania lub w ciągu 5 lat od dnia nabycia.",

d)
ust. 5 i 5a otrzymują brzmienie:

"5. Dopłaty do oprocentowania, z uwzględnieniem ust. 5a, nie mogą przekraczać w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3:

1) pkt 1 - kwoty wyliczonej z zastosowaniem zasady określonej w ust. 2, powiększonej o połowę tej kwoty,

2) pkt 2-4 i 6 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski,

3) pkt 5 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,10 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.

5a. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż:

1) 2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

2) 1,2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, 3 i 6,

3) 1% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 5.";

8)
uchyla się § 12;
9)
w § 16 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) być większa niż 50% kredytu w razie udzielenia kredytu, o którym mowa w § 7 pkt 1,";

10)
w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja może finansować lub uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 5 ust. 1, realizowanych przez ośrodki doradztwa rolniczego albo gospodarstwa pomocnicze tych ośrodków, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne, uczelnie i szkoły.";

11)
w § 20:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w ust. 1, nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

5. Dopłaty do oprocentowania kredytów, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć kwoty odsetek naliczonej w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż 1,2% w stosunku rocznym.".

§  2. 
W przypadku wystąpienia w gospodarstwach rolnych krajowych przedsiębiorców prowadzących produkcję rolniczą poważnych szkód spowodowanych przez suszę w 2003 r., dopłaty, o których mowa w § 23f ust. 1, do kredytów zaciągniętych od dnia 15 lipca 2002 r. są udzielane za okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy kredytowej.
§  3. 
W przypadku kredytów udzielonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zwiększyć dopłaty do oprocentowania w odniesieniu do niespłaconej części kredytu na warunkach określonych w § 11 i § 20 ust. 4-7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, jeżeli:
1)
przedsięwzięcia realizowane lub zrealizowane przez kredytobiorców spełniają warunki określone w tym rozporządzeniu;
2)
kredyt jest spłacany zgodnie z warunkami umowy kredytowej.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 63, poz. 295 i Nr 127, poz. 596, z 1997 r. Nr 34, poz. 204 i Nr 145, poz. 972, z 1999 r. Nr 21, poz. 183, z 2000 r. Nr 44, poz. 500, Nr 46, poz. 532, Nr 55, poz. 655 i Nr 86, poz. 961, z 2001 r. Nr 41, poz. 466, Nr 73, poz. 765, Nr 83, poz. 896, Nr 86, poz. 949, Nr 89, poz. 975 i Nr 138, poz. 1548 oraz z 2002 r. Nr 21, poz. 203, Nr 46, poz. 427 i 429, Nr 150, poz. 1242 i Nr 231, poz. 1939.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.159.1539

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.
Data aktu: 26/08/2003
Data ogłoszenia: 12/09/2003
Data wejścia w życie: 27/09/2003