Poprawki do Konwencji o utworzeniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT) oraz do Porozumienia Eksploatacyjnego dotyczącego Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT), sporządzonych w Londynie dnia 3 września 1976 r. Londyn.1989.01.19.

POPRAWKI
przyjęte w Londynie dnia 19 stycznia 1989 r.
do Konwencji o utworzeniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT) oraz do Porozumienia Eksploatacyjnego dotyczącego Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT), sporządzonych w Londynie dnia 3 września 1976 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 19 stycznia 1989 r. w Londynie zostały przyjęte przez Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT) Poprawki do Konwencji o utworzeniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT) oraz do Porozumienia Eksploatacyjnego dotyczącego Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT), sporządzonych w Londynie dnia 3 września 1976 r., w następującym brzmieniu:

Przekład

POPRAWKI DO KONWENCJI O UTWORZENIU MIĘDZYNARODOWEJ ORGANIZACJI MORSKIEJ ŁĄCZNOŚCI SATELITARNEJ (INMARSAT)

Preambuła

Akapit trzeci preambuły otrzymuje następujące brzmienie:

"uwzględniając, że handel światowy jest zależny od transportu morskiego, powietrznego i lądowego,",

Akapit siódmy preambuły otrzymuje następujące brzmienie:

"uznając, że morski system satelitarny będzie również dostępny dla łączności lotniczej i dla ruchomej łączności lądowej, jak również dla łączności na wodach niebędących częścią środowiska morskiego dla dobra wszystkich narodów,".

Artykuł  1

Definicje

W artykule 1 litera f) otrzymuje następujące brzmienie:

"f) "statek" oznacza statek każdego rodzaju działający w środowisku morskim lub na wodach niebędących częścią środowiska morskiego, w tym również poduszkowce, łodzie podwodne, urządzenia pływające i platformy niezakotwiczone na stałe,".

W artykule 1 dodaje się litery i) oraz j) w brzmieniu:

"i) "ruchoma stacja naziemna" oznacza stację naziemną w służbie satelitarnej przeznaczoną do użytkowania w ruchu lub podczas postoju w bliżej nieokreślonych miejscach,

j) "lądowa stacja naziemna" oznacza stację naziemną w stacjonarnej służbie satelitarnej lub, w pewnych przypadkach, w ruchomej służbie satelitarnej, zlokalizowaną w określonym stałym punkcie lub określonym rejonie na lądzie dla utworzenia łączy do ruchomej służby satelitarnej.".

Artykuł  3

Cel

W artykule 3 ustępy 1 i 2 otrzymują następujące brzmienie:

"1. Celem Organizacji jest utrzymanie segmentu kosmicznego niezbędnego dla polepszenia łączności morskiej oraz tam, gdzie jest to celowe, łączności lotniczej, ruchomej łączności lądowej oraz łączności na wodach niebędących częścią środowiska morskiego, przyczyniając się w ten sposób do usprawnienia łączności służącej ostrzeganiu o niebezpieczeństwie oraz ratowaniu życia ludzkiego, łączności dla służby kontroli ruchu powietrznego, jak również podniesieniu efektywności pracy zarządzania transportem morskim, lotniczym i lądowym, sprawności morskich, lotniczych oraz innych ruchomych służb łączności publicznej, jak też udoskonalenia możliwości radiookreślania.

2. Organizacja będzie dążyć do objęcia działalnością wszystkich rejonów, w których istnieje zapotrzebowanie na łączność morską, lotniczą i na inne rodzaje łączności ruchomej.".

Artykuł  7

Korzystanie z segmentu kosmicznego

W artykule 7 ustępy 1, 2 i 3 otrzymują następujące brzmienie:

"1. Segment kosmiczny INMARSAT będzie udostępniony do wykorzystania statkom morskim i powietrznym wszystkich krajów oraz ruchomym stacjom naziemnym na lądzie na warunkach określonych przez Radę. Określając takie warunki, Rada nie będzie dyskryminować statków morskich i powietrznych lub ruchomych stacji naziemnych na lądzie z powodu ich przynależności państwowej.

2. Rada może zezwolić na korzystanie z segmentu kosmicznego INMARSAT stacjom naziemnym umieszczonym na urządzeniach działających na obszarze morskim innych niż statki lub ruchomym stacjom naziemnym stale działającym w określonych miejscach na lądzie, warunkowo i o tyle, o ile działalność tych stacji naziemnych nie będzie wpływała w poważny sposób niekorzystnie na świadczone ruchome usługi satelitarne.

3. Naziemne stacje na lądzie, utrzymujące łączność za pośrednictwem segmentu kosmicznego INMARSAT, powinny być umieszczone na terytorium lądowym znajdującym się pod jurysdykcją Strony oraz powinny stanowić wyłączną własność Stron lub podległych ich jurysdykcji jednostek organizacyjnych. Rada może wyrazić zgodę na odstępstwo od tej zasady, jeżeli uzna to za korzystne dla Organizacji.".

W artykule 7 dodaje się ustęp 4 w brzmieniu:

"4. Korzystanie z segmentu kosmicznego INMARSAT przez ruchome stacje naziemne na terytorium lądowym znajdującym się pod jurysdykcją Państwa podlega przepisom radiokomunikacyjnym tego Państwa i nie może stanowić zagrożenia dla bezpieczeństwa tego Państwa.".

Artykuł  12

Zgromadzenie - funkcje

W artykule 12 w ustępie 1 litera c) otrzymuje następujące brzmienie:

"c) upoważnienie, na podstawie zaleceń Rady, do zainstalowania dodatkowych urządzeń segmentu kosmicznego, mających za cel podstawowy lub specjalny zapewnianie usług w zakresie radiookreślania i ostrzegania o niebezpieczeństwie lub zapewnianie bezpieczeństwa. Jednakże urządzenia segmentu kosmicznego, zainstalowane w celu świadczenia usług w zakresie morskiej, lotniczej lub innego rodzaju łączności publicznej, mogą być używane bez takiego upoważnienia dla łączności w celach ostrzegania o niebezpieczeństwie, zapewnienia bezpieczeństwa oraz radionamierzania.".

Artykuł  15

Rada - funkcje

W artykule 15 litery a), c) i h) otrzymują następujące brzmienie:

"a) określanie potrzeb w zakresie morskiej, lotniczej i innej ruchomej łączności satelitarnej oraz ustalanie polityki, planów, programów, procedur i poczynań dotyczących projektowania, opracowywania, konstrukcji, instalowania, nabywania w drodze kupna lub dzierżawy, eksploatacji, utrzymywania i użytkowania segmentu kosmicznego INMARSAT, łącznie z zamawianiem wszelkich usług niezbędnych do zaspokojenia tych potrzeb,",

"c) uchwalanie kryteriów i procedur zatwierdzania dostępu naziemnych stacji na lądzie, ruchomych stacji naziemnych i naziemnych stacji na urządzeniach znajdujących się na obszarze morskim do segmentu kosmicznego INMARSAT, jak również weryfikacja i kontrola działania stacji naziemnych, które mają dostęp do tego segmentu kosmicznego i z niego korzystają. Kryteria ustalone dla ruchomych stacji naziemnych powinny być wystarczająco szczegółowe, aby władze krajowe upoważnione do wydawania licencji na ich eksploatację mogły według swego uznania wykorzystywać je w celach typizacji,",

"h) ustalanie wytycznych do stałych konsultacji z organami uznanymi przez Radę za przedstawicieli armatorów, użytkowników statków powietrznych i środków transportu lądowego, personelu morskiego, lotniczego i transportu lądowego oraz innych użytkowników morskiej, lotniczej i innej łączności ruchomej.".

Artykuł  21

Wynalazki i informacje techniczne

W artykule 21 w ustępie 2 litera b) oraz w ustępie 7 litera b) (i) otrzymują następujące brzmienie:

2. "b) prawo do udostępnienia lub zlecenia udostępnienia tych wynalazków i informacji technicznych Stronom i Sygnatariuszom oraz innym jednostkom znajdującym się pod jurysdykcją którejkolwiek ze Stron, a także prawo do wykorzystywania lub upoważnienia Stron, Sygnatariuszy i innych wyżej wymienionych jednostek do bezpłatnego wykorzystywania takich wynalazków i informacji technicznych w zakresie segmentu kosmicznego INMARSAT bądź jakiejkolwiek ruchomej stacji naziemnej lub lądowej stacji naziemnej, działającej w ramach tego systemu,";

7. b) "i) bezpłatnie w odniesieniu do segmentu INMARSAT lub jakiejkolwiek lądowej stacji naziemnej lub ruchomej stacji naziemnej działającej w ramach tego systemu,".

Artykuł  32

Podpisanie i ratyfikacja

W artykule 32 ustęp 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"3. Z chwilą stania się Stroną niniejszej konwencji lub w każdym czasie potem, państwo może oświadczyć w drodze pisemnej notyfikacji skierowanej do Depozytariusza, do których rejestrów statków morskich i powietrznych, ruchomych stacji naziemnych oraz naziemnych stacji na lądzie znajdujących się pod jego jurysdykcją, niniejsza konwencja będzie miała zastosowanie.".

POPRAWKI DO POROZUMIENIA EKSPLOATACYJNEGO DOTYCZĄCEGO MIĘDZYNARODOWEJ ORGANIZACJI MORSKIEJ ŁĄCZNOŚCI SATELITARNEJ (INMARSAT)

Artykuł  V

Udziały inwestycyjne

W artykule V ustęp 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"2. W celu określenia udziałów inwestycyjnych dzieli się stopień wykorzystania systemu w obu kierunkach na dwie równe części: część związaną z ruchomą stacją naziemną i część związaną z lądem. Część związana ze statkiem lub statkiem powietrznym bądź ruchomą stacją naziemną na lądzie, z których łączność się nawiązuje lub dla których jest przeznaczona, przypada na Sygnatariusza wyznaczonego przez Stronę, której podlega statek, statek powietrzny lub ruchoma stacja naziemna prowadząca działalność. Część związana z terytorium kraju, z którego łączność się nawiązuje lub dla którego jest przeznaczona, przypada na Sygnatariusza wyznaczonego przez Stronę, z której terytorium łączność się nawiązuje lub dla której jest przeznaczona. Jednakże w razie gdy w odniesieniu do danego Sygnatariusza stosunek części związanych z naziemną stacją ruchomą do części związanych z lądem przekracza 20 : 1, Sygnatariuszowi temu należy, na jego zgłoszenie skierowane do Rady, zaliczyć stopień wykorzystania odpowiadający dwukrotnej części związanej z lądem lub udziałowi inwestycyjnemu 0,1%, w zależności do tego, która kwota jest wyższa. W rozumieniu niniejszego ustępu urządzenia eksploatowane w środowisku morskim, które Rada dopuściła do segmentu kosmicznego INMARSAT, będą uważane za statki.".

Artykuł  XIV

Zatwierdzanie stacji naziemnych

W artykule XIV ustęp 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"2. Wszelkie wnioski dotyczące zatwierdzenia takiej stacji powinny być przedstawione Organizacji przez Sygnatariusza wyznaczonego przez Stronę, na której terytorium stacja naziemna na lądzie jest lub ma być zlokalizowana, albo przez Stronę bądź Sygnatariusza, której podlega otrzymująca licencję ruchoma stacja naziemna lub stacja naziemna na urządzeniu eksploatowanym w środowisku morskim. Jeżeli chodzi o stacje naziemne zlokalizowane na lądzie oraz ruchome stacje naziemne zlokalizowane na terytorium bądź na statku lub na statku powietrznym lub na stacji naziemnej zlokalizowanej na urządzeniu eksploatowanym w środowisku morskim, które nie pozostaje pod jurysdykcją którejkolwiek Strony, wnioski powinny być przedstawione przez upoważnioną jednostkę telekomunikacyjną.".

Po zapoznaniu się z powyższymi poprawkami, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- zostały one uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nich zawartych;

- są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone;

- będą niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 7 grudnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.140.1344

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Poprawki do Konwencji o utworzeniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT) oraz do Porozumienia Eksploatacyjnego dotyczącego Międzynarodowej Organizacji Morskiej Łączności Satelitarnej (INMARSAT), sporządzonych w Londynie dnia 3 września 1976 r. Londyn.1989.01.19.
Data aktu: 19/01/1989
Data ogłoszenia: 11/08/2003
Data wejścia w życie: 26/06/1997