Umowa o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Stirin.2000.06.09.

UMOWA
o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego,
sporządzona w Štiřinie dnia 9 czerwca 2000 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 9 czerwca 2000 r. w Štiřinie została sporządzona Umowa o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, w następującym brzmieniu:

Przekład

UMOWA

o powołaniu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego

Rząd Republiki Czeskiej, Rząd Republiki Węgierskiej, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Słowackiej, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

kierując się postanowieniami Deklaracji Wyszehradzkiej podpisanej dnia 14 maja 1999 r. w Bratysławie,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Niniejszym tworzy się Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki (zwany dalej "Funduszem") z siedzibą w Bratysławie.

Artykuł  2

Przyjmuje się Statut Funduszu, stanowiący załącznik do niniejszej umowy.

Artykuł  3

Niniejsza umowa podlega przyjęciu zgodnie z odpowiednim prawem wewnętrznym każdej z Umawiających się Stron i wejdzie w życie w dniu, w którym ostatni dokument jej przyjęcia zostanie przekazany do depozytu Rządowi Republiki Słowackiej, działającemu jako depozytariusz.

Artykuł  4

Niniejsza umowa będzie stosowana tymczasowo od dnia jej podpisania do czasu jej wejścia w życie w takim zakresie, na jaki zezwala prawo wewnętrzne Umawiających się Stron.

Artykuł  5

Rząd Republiki Słowackiej, działając w charakterze depozytariusza, powiadomi wszystkie Umawiające się Strony o zdeponowaniu wszystkich dokumentów przyjęcia, o dacie wejścia w życie niniejszej umowy, jak również o wszelkich innych faktach odnoszących się do niniejszej umowy.

Artykuł  6

Wystąpienie każdej z Umawiających się Stron z Funduszu lub rozwiązanie Funduszu zgodnie ze Statutem Funduszu oznacza odpowiednio odstąpienie tej strony od niniejszej umowy lub wypowiedzenie jej przez Umawiające się Strony.

Sporządzono w Štiřinie dnia 9 czerwca 2000 r. w języku angielskim w jednym oryginalnym egzemplarzu, który zostanie zdeponowany przy Rządzie Republiki Słowackiej.

Depozytariusz przekaże uwierzytelnione kopie umowy wszystkim Umawiającym się Stronom.

ZAŁĄCZNIK 1  

STATUT MIĘDZYNARODOWEGO FUNDUSZU WYSZEHRADZKIEGO

Rozdział  pierwszy

Cele i zadania

Artykuł  1

Celem Funduszu jest przyczynianie się do:

- rozwoju bliższej współpracy między Umawiającymi się Stronami;

- umacniania więzi między Państwami Umawiających się Stron;

- wspólnej reprezentacji Umawiających się Stron w państwach trzecich.

Artykuł  2

Cele Funduszu są realizowane poprzez finansowe wspieranie działań, zwłaszcza w następujących dziedzinach:

- popierania i rozwoju współpracy kulturalnej,

- popierania i rozwoju wymiany naukowej, badań i współpracy w dziedzinie edukacji między Umawiającymi się Stronami,

- popierania i rozwoju wymiany młodzieży,

- popierania i rozwoju współpracy przygranicznej,

- popierania i rozwoju turystyki Umawiających się Stron.

Współpraca w tych dziedzinach pomiędzy Umawiającymi się Stronami regulowana innymi umowami międzynarodowymi pozostaje bez zmian.

Rozdział  drugi

Siedziba i członkostwo

Artykuł  3

Fundusz może wspierać projekty pochodzące z państw innych niż państwa Umawiających się Stron pod warunkiem, że będą one miały co najmniej dwóch (2) partnerów współorganizujących z państw Umawiających się Stron i że temat projektów będzie związany z regionem Grupy Wyszehradzkiej

Artykuł  4

Umawiające się Strony niniejszej umowy są członkami założycielami Funduszu. Siedzibą Funduszu jest Bratysława w Republice Słowackiej.

Rozdział  trzeci

Struktura organizacyjna

Artykuł  5

Organami zarządzającymi Funduszu są:

- Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych,

- Rada Ambasadorów.

Organem wykonawczym Funduszu jest Dyrektor Wykonawczy. Dyrektor Wykonawczy posiada Zastępcę Dyrektora Wykonawczego.

Organem administracyjnym Funduszu jest Sekretariat.

Rozdział  czwarty

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych

Artykuł  6

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych jest naczelnym organem Funduszu.

Artykuł  7

Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych stanowią ministrowie spraw zagranicznych Państw Umawiających się Stron bądź ich odpowiednio upoważnieni przedstawiciele.

Artykuł  8

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych wyznacza spośród swych członków przewodniczącego. Zmiany przewodnictwa odbywają się zgodnie z porządkiem alfabetycznym nazw Państw Umawiających się Stron w języku angielskim.

Artykuł  9

Kadencja Przewodniczącego Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych trwa jeden rok i nie może być przedłużona.

Artykuł  10

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych określa wysokość rocznych składek i terminy ich uiszczania przez każdą Umawiającą się Stronę.

Artykuł  11

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych zatwierdza roczne i długoterminowe plany dotyczące działalności Funduszu.

Artykuł  12

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych zatwierdza budżet Funduszu, sprawozdania roczne i rozliczenia budżetowe przedstawiane przez Radę Ambasadorów.

Artykuł  13

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych zatwierdza zasady działania Sekretariatu i może decydować o dokonaniu w nich zmian.

Artykuł  14

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych podejmuje uchwały jednomyślnie.

Artykuł  15

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych zbiera się co najmniej raz w roku w celu oceny realizacji zadań wynikających z niniejszego statutu. Przewodniczący Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych określa miejsce i czas odbycia jej sesji.

Rozdział  piąty

Rada Ambasadorów

Artykuł  16

Radę Ambasadorów tworzą:

- ambasadorzy Państw Umawiających się Stron, akredytowani przy głowie Państwa, którego przedstawiciel aktualnie sprawuje funkcję Przewodniczącego Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych albo ich chargé d'affairs a.i. oraz

- pełnomocnik Umawiającej się Strony, której przedstawiciel sprawuje funkcję Przewodniczącego Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  17

Obradom Rady Ambasadorów przewodniczy pełnomocnik Umawiającej się Strony, której przedstawiciel aktualnie sprawuje funkcję Przewodniczącego Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  18

Rada Ambasadorów przygotowuje programy działalności Funduszu oraz sprawozdania z ich wykonania za rok poprzedni i przedstawia je Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych do akceptacji.

Artykuł  19

Rada Ambasadorów opracowuje projekt budżetu Funduszu oraz sprawozdanie z jego wykonania za rok poprzedni, a następnie przedstawia Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych do akceptacji.

Artykuł  20

Rada Ambasadorów ustala wiążące wytyczne dla działalności Dyrektora Wykonawczego oraz określa zasady opracowywania, przyjmowania i realizowania projektów zgłaszanych do Funduszu, biorąc pod uwagę zasady regulujące prawa i obowiązki Dyrektora Wykonawczego określone przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  21

Rada Ambasadorów przygotowuje projekty programów i dokumentów na sesje Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  22

Rada Ambasadorów podejmuje uchwały jednomyślnie.

Artykuł  23

Rada Ambasadorów zbiera się co najmniej raz na sześć miesięcy, a także między tymi terminami, o ile tylko uzna to za właściwe dla realizacji zadań określonych w rozdziale pierwszym. Przewodniczący Rady Ambasadorów określa miejsce i czas odbycia jej sesji.

Artykuł  24

Rada Ambasadorów uchwala swój regulamin, który podlega zatwierdzeniu przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  25

Rada Ambasadorów może zgłaszać Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych propozycje zmian do zasad działania Sekretariatu, do zatwierdzenia zgodnie z artykułem 12.

Rozdział  szósty

Dyrektor Wykonawczy, Zastępca Dyrektora Wykonawczego i Sekretariat

Artykuł  26
1. 
Dyrektor Wykonawczy jet odpowiedzialny za realizację celów Funduszu i jego sprawne działanie.

Dyrektor Wykonawczy jest upoważniony do występowania w imieniu Funduszu. W imieniu Funduszu Dyrektor Wykonawczy jest upoważniony przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych do podpisania Umowy pomiędzy Republiką Słowacką a Międzynarodowym Funduszem Wyszehradzkim.

2. 
Dyrektor Wykonawczy kieruje Sekretariatem.
3. 
Zastępca Dyrektora Wykonawczego wykonuje obowiązki wskazane w Zasadach regulujących prawa i obowiązki Dyrektora Wykonawczego i Zastępcy Dyrektora Wykonawczego.
Artykuł  27

Każda z Umawiających się Stron ma prawo do wyznaczenia swego własnego kandydata na stanowisko Dyrektora Wykonawczego i Zastępcy Dyrektora Wykonawczego. Dyrektora Wykonawczego i Zastępcy Dyrektora Wykonawczego powołuje Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych. Kadencja Dyrektora Wykonawczego i Zastępcy Dyrektora Wykonawczego trwa trzy lata i można ją odnowić tylko raz.

Artykuł  28

Konferencja Ministrów Spraw Zagranicznych ustala zasady regulujące uprawnienia i obowiązki Dyrektora Wykonawczego i Zastępcy Dyrektora Wykonawczego oraz tryb ich wykonywania, jak również warunki jego zatrudnienia.

Artykuł  29

Dyrektor Wykonawczy uczestniczy w obradach Rady Ambasadorów z głosem doradczym.

Artykuł  30

Dyrektor Wykonawczy odpowiada za działalność Sekretariatu oraz, zgodnie z ustawodawstwem państwa, na którego terytorium Fundusz ma swoją siedzibę, określa czas i warunki zatrudnienia personelu Sekretariatu według zasad przyjętych przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  31

Dyrektor Wykonawczy na bieżąco informuje Przewodniczącego Rady Ambasadorów o sposobie, w jaki jest realizowany program działalności Funduszu, przygotowuje sprawozdania roczne oraz rozliczenia budżetu Funduszu.

Artykuł  32

Do zadań Sekretariatu należy obsługa posiedzeń Rady Ambasadorów i pomoc przy organizowaniu sesji Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych, jak również inne usługi niezbędne dla funkcjonowania Funduszu.

Artykuł  33

Obowiązki Dyrektora Wykonawczego mają charakter ściśle międzynarodowy. Wypełniając swoje obowiązki, Dyrektor Wykonawczy kieruje się zasadami określonymi przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych i nie może przyjmować żadnych instrukcji spoza władz Funduszu.

Artykuł  34

Językiem urzędowym Funduszu jest język angielski.

Rozdział  siódmy

Status prawny Funduszu

Artykuł  35

Fundusz posiada osobowość prawną niezbędną do wypełniania zadań związanych z realizacją swoich celów.

Rozdział  ósmy

Finanse

Artykuł  36

Działalność Funduszu jest finansowana ze składek Umawiających się Stron i środków finansowych pochodzących z innych źródeł zaakceptowanych przez Radę Ambasadorów.

Artykuł  37

Każda Umawiająca się Strona zobowiązuje się do uiszczania rocznej składki do Funduszu w terminie określonym przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych. Wysokość pierwszej składki do Funduszu, wniesionej w równych częściach przez Umawiające się Strony, wynosi jeden milion euro. Wysokość kolejnych składek rocznych jest określana przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  38

Zasady rządzące wykorzystywaniem środków finansowych Funduszu są określane przez Konferencję Ministrów Spraw Zagranicznych.

Artykuł  39

Fundusz przechowuje swoje środki finansowe na rachunku w banku działającym w Państwie, na którego terytorium ma swoją siedzibę. Środkami zarządza Dyrektor Wykonawczy.

Rozdział  dziewiąty

Ustanie członkostwa

Artykuł  40

Każda Umawiająca się Strona może w każdym czasie wystąpić z Funduszu, składając depozytariuszowi dokument notyfikujący wystąpienie. Jej członkostwo wygasa po upływie dwunastu miesięcy od otrzymania powyższej notyfikacji przez depozytariusza.

Artykuł  41

W razie wystąpienia Umawiającej się Strony z Funduszu, na najbliższej sesji Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych zostaje przeprowadzone ostateczne rozliczenie między występującą Umawiającą się Stroną a Funduszem, w drodze wzajemnego porozumienia.

Rozdział  dziesiąty

Rozwiązanie Funduszu

Artykuł  42

Fundusz może być rozwiązany tylko na podstawie jednomyślnej decyzji Konferencji Ministrów Spraw Zagranicznych, po uprzedniej zgodzie Umawiających się Stron.

Artykuł  43

W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w artykule 41, Dyrektor Wykonawczy niezwłocznie zaprzestaje wszelkich działań, z wyjątkiem czynności związanych z należytym ściąganiem i likwidacją aktywów oraz regulowaniem zobowiązań.

Artykuł  44

Przy podziale aktywów realizacja zobowiązań Funduszu ma pierwszeństwo przed zwrotem składek.

Po zapoznaniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

- jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,

- będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 4 kwietnia 2002 r.

1 Załącznik zmieniony przez umowę międzynarodową z dnia 11 lipca 2005 r. (Dz.U.2018.1087) zmieniającą nin. umowę międzynarodową z dniem 13 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024