Warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 czerwca 2003 r.
w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska

Na podstawie art. 92 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych.
2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do radiowych i radarowych lotniczych urządzeń naziemnych stanowiących pomoce dla nawigacji.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o powierzchniach ograniczających, należy przez to rozumieć obszar terenu pozostający w zasięgu powierzchni ustalających dopuszczalne gabaryty zabudowy i obiektów naturalnych.
§  3. 
1. 
Określone w rozporządzeniu wymiary obiektu budowlanego obejmują także umieszczone na nim urządzenia, w szczególności anteny, reklamy, a w przypadku dróg lub linii kolejowych - również ich skrajnie.
2.  1
 Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 1, nie mogą naruszać wyznaczonych powierzchni ograniczających.
§  4.  2
 (uchylony).
§  5. 
W przypadku powierzchni ograniczających nakładających się jedna nad drugą, za obowiązującą przyjmuje się powierzchnię położoną niżej.
§  6. 
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem", w przypadku lotniska lotnictwa cywilnego, albo organ nadzoru nad lotnictwem wojskowym, w przypadku lotniska lotnictwa państwowego lub lotniska lotnictwa państwowego użytkowanego przez lotnictwo cywilne, może, w przypadkach niepowodujących powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych, udzielić zgody na odstąpienie od określonych w rozporządzeniu wymogów dotyczących powierzchni ograniczających.
§  7. 
1. 
Obiekty budowlane usytuowane na terenach powierzchni ograniczających nie mogą powodować powstania nowej lub powiększenia istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej.
2. 
Organ, o którym mowa w § 6, może udzielić zgody na powstanie nowej lub powiększenie istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej, jeżeli nie spowoduje to powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych.
§  8.  3
 Przez przeszkody lotnicze, usytuowane w otoczeniu lotniska, rozumie się sztuczne lub naturalne obiekty naziemne albo ich części lub skrajnie tras komunikacyjnych, o wysokościach przekraczających powierzchnie ograniczające.
§  9. 
Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla samolotów rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:
1)
w strefie podejścia lub wznoszenia:
a)
wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,
b)
wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 10%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;
2)
w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej - powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 20%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej.
§  10. 
Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla śmigłowców rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:
1)
w strefie podejścia lub wznoszenia:
a)
wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,
b)
wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;
2)
w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej - powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół, z wierzchołka przeszkody istniejącej.

Rozdział  2

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla samolotów

§  11. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1)
kodzie referencyjnym lotniska (drogi startowej) - należy przez to rozumieć symbol złożony z cyfry i litery, stanowiący podstawę do ustalania głównych parametrów pola manewrowego lotniska lotnictwa cywilnego dla samolotów oraz parametrów powierzchni ograniczających wysokości obiektów budowlanych oraz naturalnych w jego otoczeniu; cyfry kodu referencyjnego i odpowiadające im długości dróg startowych w warunkach standardowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
powierzchni podejścia - należy przez to rozumieć, z zastrzeżeniem § 14 ust. 2, nachyloną płaszczyznę lub układ powierzchni przed progiem, wyznaczone przez:
a)
krawędź dolną o określonej długości, położoną poziomo, prostopadle do przedłużenia osi drogi startowej, w ustalonej odległości przed progiem i na wzniesieniu progu w osi drogi startowej,
b)
dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś drogi startowej i równoległe do tej osi w części poziomej,
c)
krawędź górną, równoległą do krawędzi dolnej, położoną na określonym wzniesieniu;
3)
powierzchni poziomej wewnętrznej - należy przez to rozumieć płaszczyznę poziomą, usytuowaną na wysokości 45 m powyżej ustalonego wzniesienia wyjściowego, której krawędź zewnętrzna jest wyznaczona w określonej odległości od jednego lub od kilku punktów odniesienia w tym celu ustalonych, a krawędź wewnętrzną tworzy krawędź przecięcia się jej z powierzchnią przejściową;
4)
powierzchni przejściowej - należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wyprowadzoną pochyło w górę i na zewnątrz od bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów oraz od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, do przecięcia się z powierzchnią poziomą wewnętrzną i wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia, następnie po krawędzi bocznej pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów,
b)
krawędź górną, usytuowaną w powierzchni poziomej wewnętrznej;
5)
powierzchni stożkowej - należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, pokrywającą się z krawędzią zewnętrzną powierzchni poziomej wewnętrznej,
b)
krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości powyżej powierzchni poziomej wewnętrznej;
6)
powierzchni wznoszenia - należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub każdą inną ustaloną powierzchnię, usytuowaną poza końcem drogi startowej lub zabezpieczeniem wydłużonego startu, wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, poziomą, prostopadłą do osi drogi startowej i położoną albo w określonej odległości poza końcem drogi startowej, albo na końcu zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje, zależnie od tego, która z tych odległości jest większa,
b)
dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do toru wznoszenia, do osiągnięcia określonej ostatecznej szerokości, następnie biegnące jako równoległe w pozostałej części powierzchni wznoszenia,
c)
krawędź górną poziomą, prostopadłą do określonego toru wznoszenia;
7)
punktach odniesienia - należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w pkt 3; mogą nimi być:
a)
środek geometryczny głównej drogi startowej lub środek pola wzlotów, dla dróg startowych o cyfrze kodu referencyjnego 1 lub 2;
b)
punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej z osią tej drogi o cyfrze kodu referencyjnego 3 lub 4;
8)
wzniesieniu dowolnego punktu leżącego na krawędzi dolnej - należy przez to rozumieć wzniesienie równe:
a)
wzniesieniu powierzchni podejścia w tym punkcie;
b)
wzniesieniu w tym punkcie bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów;
9)
wzniesieniu krawędzi dolnej - należy przez to rozumieć wzniesienie równe:
a)
wzniesieniu najwyżej położonego punktu na przedłużeniu osi drogi startowej pomiędzy końcem drogi startowej a krawędzią dolną powierzchni wznoszenia lub
b)
wzniesieniu najwyżej położonego punktu na powierzchni terenu, na osi zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje;
10)
wzniesieniu wyjściowym - należy przez to rozumieć wzniesienie, które nie powinno być większe od średniej wartości punktów wzniesienia niwelety drogi startowej, a w przypadku kilku dróg startowych - od średniej wartości punktów wzniesienia głównej drogi startowej lub pola wzlotów;
11)
zabezpieczeniu pola wzlotów - należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia samolotu, szybowca lub innego statku powietrznego, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.
§  12. 
1. 
W przypadku użytkowania drogi startowej w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia. Obowiązującą powierzchnią wznoszenia jest powierzchnia ograniczająca w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.
2. 
Nachylenie powierzchni wznoszenia nie może być większe niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Parametry powierzchni wznoszenia w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  13. 
Dla drogi startowej nieprzyrządowej wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1)
powierzchnię stożkową;
2)
powierzchnię poziomą wewnętrzną;
3)
powierzchnie podejścia;
4)
powierzchnie przejściowe.
§  14. 
1. 
W przypadku lotniska rozporządzającego polem wzlotów nierozdzielonym nawierzchnią sztuczną, o kształcie i rozmiarach umożliwiających wykonywanie operacji na wielu kierunkach, wszystkie te kierunki powinny być, w miarę możliwości, chronione dla lądowań i dla startów.
2. 
Powierzchnie podejścia i powierzchnie wznoszenia są wyprowadzone od krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, przy czym z punktów przecięcia się odcinków tych krawędzi można wyprowadzać fragmenty powierzchni ograniczających innych niż płaskie, przy zachowaniu określonego ich nachylenia.
3. 
Wzniesienie dowolnego punktu na dolnej krawędzi powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia jest równe wzniesieniu krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów w tym punkcie.
4. 
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15. 
1. 
Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem nieprecyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.
2. 
Poziomy sektor powierzchni podejścia ustala się na większej z następujących wysokości:
1)
punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;
2)
punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.
§  16. 
1. 
Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem precyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.
2. 
Poziomy sektor powierzchni podejścia jest ustalony na większym z następujących wzniesień:
1)
punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;
2)
punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą, przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.
§  17. 
Schematy układów powierzchni ograniczających, z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej, określają załączniki nr 5 i 6 do rozporządzenia.
§  18. 
Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w § 3 ust. 1, nie mogą być wyższe od poziomu świateł systemu podejścia, w przekroju prostopadłym do osi systemu, w odległości po 60 m z obu stron osi systemu, na całej jego długości i 60 m przed pierwszym światłem tego systemu.

Rozdział  3

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców

§  19. 
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanych na poziomie terenu lub wody oraz na obiektach budowlanych, urządzonych dla podejść nieprzyrządowych lub przyrządowych nieprecyzyjnych.
§  20. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1)
polu wzlotów (polu końcowego podejścia i startu - FATO) - należy przez to rozumieć określoną powierzchnię, nad którą odbywa się końcowa faza manewru podejścia aż do lotu w zawisie lub do przyziemienia i od której rozpoczyna się manewr startu;
2)
powierzchni podejścia - należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub układ innych powierzchni, wyprowadzoną w górę od zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, której oś, z wyjątkiem części krzywoliniowej, leży w płaszczyźnie pionowej przechodzącej przez środek pola wzlotów, i wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, poziomą, pokrywającą się z krawędzią czołowego zabezpieczenia pola wzlotów,
b)
dwie krawędzie boczne, wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się pod określonym kątem, na zewnątrz, w stosunku do powierzchni pionowej, przechodzącej przez środek pola wzlotów,
c)
krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni podejścia, usytuowaną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu wzniesienia pola wzlotów,
d)
wzniesienie krawędzi dolnej równe wzniesieniu krawędzi pola wzlotów w punkcie, w którym oś powierzchni podejścia styka się z tą krawędzią;
3)
powierzchni poziomej wewnętrznej - należy przez to rozumieć poziomą płaszczyznę w kształcie koła, usytuowaną powyżej pola wzlotów i jego sąsiedztwa, przy czym:
a)
środek koła, o którym mowa wyżej, znajduje się w środku geometrycznym pola wzlotów,
b)
wzniesienie powierzchni poziomej wewnętrznej jest liczone od wzniesienia najniżej położonego punktu pola wzlotów, powiększone o 45 m;
4)
powierzchni przejściowej - należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wznoszącą się na zewnątrz do określonej wysokości lub do powierzchni poziomej wewnętrznej, wyprowadzoną od zabezpieczenia pola wzlotów i od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia do dolnej krawędzi tej powierzchni, następnie po krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów,
b)
krawędź górną, położoną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu pola wzlotów;
5)
powierzchni stożkowej - należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej i z górnej krawędzi powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:
a)
krawędź dolną, pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią powierzchni poziomej wewnętrznej lub z górną krawędzią powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej,
b)
krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości nad powierzchnią poziomą wewnętrzną lub nad ustalonym w tym celu punktem pola wzlotów, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej;
6)
powierzchni wznoszenia - należy przez to rozumieć układ nachylonych powierzchni, z których pierwsza płaska jest wyprowadzona z zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, a których oś, z wyjątkiem odcinka krzywoliniowego, stanowi przedłużenie osi pola wzlotów i wyznaczonych przez:
a)
krawędź dolną pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów lub zabezpieczenia wydłużonego startu,
b)
dwie krawędzie boczne wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś pola wzlotów,
c)
krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni wznoszenia, położoną na określonej wysokości;
7)
wzniesieniu krawędzi dolnej - należy przez to rozumieć wzniesienie równe wzniesieniu punktu, w którym płaszczyzna pionowa przechodząca przez oś powierzchni wznoszenia przecina się z krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów, a w przypadku istnienia zabezpieczenia wydłużonego startu, równe wzniesieniu punktu najwyżej położonego na gruncie, na osi tego zabezpieczenia;
8)
zabezpieczeniu pola wzlotów - należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia śmigłowca, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.
§  21. 
W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanego na lotnisku lotnictwa cywilnego dla samolotów, uwzględnia się powierzchnie ograniczające obu lotnisk, zwłaszcza jeżeli są one użytkowane jednocześnie.
§  22. 
1. 
W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem nieprzyrządowym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1)
powierzchnię podejścia;
2)
powierzchnię wznoszenia;
3)
powierzchnie przejściowe.
2. 
Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  23. 
1. 
W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem przyrządowym nieprecyzyjnym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1)
powierzchnię podejścia;
2)
powierzchnię wznoszenia;
3)
powierzchnie przejściowe;
4)
powierzchnię poziomą wewnętrzną;
5)
powierzchnię stożkową.
2. 
Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  24. 
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§  25. 
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§  26. 
1. 
W przypadku krzywoliniowego odcinka powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia, nachylenie ich osi równe jest nachyleniu osi odcinka prostoliniowego.
2. 
Przed osiągnięciem wysokości 45 m powyżej krawędzi dolnej, oś powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia pozostaje prosta.
3. 
Promień łuku odcinka krzywoliniowego nie może być mniejszy niż 270 m.
§  27. 
Parametry powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia nieprzyrządowej, z odcinkiem krzywoliniowym, określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§  28. 
1. 
W przypadku użytkowania pola wzlotów w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia.
2. 
Powierzchnię wznoszenia uważa się jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą tylko w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.

Rozdział  4

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów

§  29. 
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów.
§  30. 
1. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1)
klasie lotniska dla samolotów (drogi startowej) - należy przez to rozumieć rzymską liczbę charakteryzującą główne parametry drogi startowej i roboczego pasa startowego;
2)
czołowym albo bocznym pasie bezpieczeństwa - należy przez to rozumieć część pasa startowego przylegającą do czołowej albo bocznej krawędzi roboczego pasa startowego, przeznaczoną do zapewnienia bezpieczeństwa w przypadku wykołowania samolotu poza roboczy pas startowy;
3)
roboczym pasie startowym - należy przez to rozumieć część pasa startowego przeznaczoną do rozbiegu i oderwania się samolotów przy starcie oraz przyziemienia i dobiegu przy lądowaniu, obejmującą drogę startową o nawierzchni sztucznej lub umocnionej oraz część gruntową;
4)
punktach odniesienia - należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w § 11 pkt 3; mogą nimi być:
a)
środek geometryczny drogi startowej lub roboczego pasa startowego klas IV lub V,
b)
punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej (roboczego pasa startowego) z osią tej drogi (roboczego pasa startowego) klas I, II lub III.
2. 
Klasy lotnisk i odpowiadające im parametry określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  31. 
1. 
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.
2. 
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.
§  32. 
Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

Rozdział  5

Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców

§  33. 
1. 
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców.
2. 
Klasyfikację lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§  34. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1)
powierzchni podejścia - należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 2;
2)
powierzchni przejściowej - należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 4;
3)
powierzchni wznoszenia - należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 6;
4)
klasie lotniska lotnictwa państwowego dla śmigłowców - należy przez to rozumieć rzymską cyfrę charakteryzującą główne elementy lotniska;
5)
pasach bezpieczeństwa - należy przez to rozumieć określone powierzchnie terenu otaczające pole wzlotów;
6)
polu startowym - należy przez to rozumieć powierzchnię przystosowaną do startów i lądowań śmigłowców, wraz z pasami bezpieczeństwa.
§  35. 
Dla lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1)
powierzchnię podejścia i powierzchnię wznoszenia;
2)
powierzchnię przejściową;
3)
powierzchnię poziomą;
4)
powierzchnię stożkową.
§  36. 
Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.
§  37. 
Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  38. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DŁUGOŚĆ DROGI STARTOWEJ LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW W WARUNKACH STANDARDOWYCH

Cyfra kodu Długość drogi startowej w warunkach standardowych 1
1 poniżej 800 m
2 od 800 m do 1.200 m wyłącznie
3 od 1.200 m do 1.800 m wyłącznie
4 1.800 m i więcej
1 Warunki standardowe oznaczają drogę startową o poziomej niwelecie osi, na poziomie morza, w atmosferze wzorcowej i przy pogodzie bezwietrznej, bez uwzględnienia współczynników zwiększających.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

NACHYLENIE POWIERZCHNI WZNOSZENIA LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW

Cechy powierzchni Cyfra kodu referencyjnego
1 2 3 lub 4
Długość krawędzi dolnej [m] 60 80 180
Odległość od końca drogi startowej [m] 30 60 60
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] 10,0 10,0 12,5
Szerokość końcowa [m] 380 580 1.200

1.800 1

Długość 2 [m] 1.600 2.500 15.000
Nachylenie [%] 5,0 4,0 2,0
1 1.800 m, jeżeli przewidziana trajektoria lotu zawiera zmianę kursu przekraczającą 15° w lotach według wskazań przyrządów lub w lotach nieprzyrządowych w porze nocnej.

2 Długość mierzona w płaszczyźnie poziomej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW

Powierzchnie ograniczające Droga startowa
Podejścia nieprzyrządowe Podejścia przyrządowe nieprecyzyjne Podejścia przyrządowe precyzyjne
Cyfra kodu referencyjnego Cyfra kodu referencyjnego Kategoria I Kategoria II lub III
Cyfra kodu Cyfra kodu
1 2 3 4 1 lub 2 3 4 1 lub 2 3 lub 4 3 lub 4
POWIERZCHNIA STOŻKOWA
Nachylenie [%] 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Wysokość [m] 35 55 75 100 60 75 100 60 100 100
POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA
Wysokość [m] 45 45 45 45 45 45 45 45 45 45
Promień [m] 2.000 2.500 4.000 4.000 3.500 4.000 4.000 3.500 4.000 4.000
POWIERZCHNIA PODEJŚCIA
CZĘŚĆ NACHYLONA
Długość krawędzi dolnej [m] 60 80 150 150 150 300 300 150 300 300
Odległość od progu [m] 30 60 60 60 60 60 60 60 60 60
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] 10 10 10 10 15 15 15 15 15 15
Długość 1 [m] 1.600 2.500 3.000 4.000 2.500 7.500 7.500 4.400 7.500 7.500
Nachylenie [%] 5 4 3,33 2,5 3,33 2 2 2,5 2 2
CZĘŚĆ POZIOMA
Długość [m] - - - - - 7.500 7.500 10.600 7.500 7.500
Długość całkowita [m] 1.600 2.500 3.000 4.000 2.500 15.000 15.000 15.000 15.000 15.000
POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA
Nachylenie [%] 20 20 14,3 14,3 20 14,3 14,3 14,3 14,3 14,3
______

1 Przy założeniu poziomej niwelety osi drogi startowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW BEZ DROGI STARTOWEJ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGĄ STARTOWĄ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  6

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGAMI STARTOWYMI O NAWIERZCHNIACH SZTUCZNYCH

rys.

POWIERZCHNIE OGRANICZAJĄCE PRZESZKODY

Uwaga - Rysunek przedstawia powierzchnie ograniczające przeszkody dla lotniska z dwiema drogami startowymi: jedną drogę z podejściem przyrządowym i jedną z podejściem nieprzyrządowym. Obie te drogi są również drogami do startu.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM NIEPRZYRZĄDOWYM

ZAŁĄCZNIK Nr  8

SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM PRZYRZĄDOWYM

ZAŁĄCZNIK Nr  9

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni Wznoszenie nieprzyrządowe
klasa osiągów śmigłowca Wznoszenie
1 2 i 3 przyrządowe
dzień

noc

dzień

noc

CZĘŚĆ PIERWSZA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] 10

15

10

15

30
Długość [m] 1

1

245

245

2.850
Największa szerokość [m] 2

2

49 3

73,5 3

1.800
Nachylenie [%] 4,5 8 3,5
CZĘŚĆ DRUGA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] -

-

10

15

-
Długość [m] 4

4

1

1

1.500
Największa szerokość [m] 2

2

2

2

1.800
Nachylenie [%] 4,5

4,5

15

15

3,5
CZĘŚĆ TRZECIA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] - - -
Długość [m] -

-

4

4

7.640
Szerokość [m] -

-

2

2

1.800
Nachylenie [%] - 15 2
______

1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni wznoszenia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

3 Do podanych wartości dodać długość krawędzi dolnej powierzchni wznoszenia.

4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni wznoszenia a miejscem, w którym powierzchnia wznoszenia osiąga 150 m powyżej tej krawędzi.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni Podejście nieprzyrządowe Podejście
dzień

noc

przyrządowe
POWIERZCHNIA PODEJŚCIA
CZĘŚĆ PIERWSZA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] 10

15

16
Długość [m] 245

245

2.500
Nachylenie [%] 8

8

33,3
CZĘŚĆ DRUGA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] 10

15

-
Długość [m] 1

2

-
Największa szerokość [m] 2

3

-
Nachylenie [%] 12,5

12,5

-
CZĘŚĆ TRZECIA
Rozchylenie krawędzi bocznych [%] - -
Długość [m] 3

4

-
Szerokość [m] 3

3

-
Nachylenie [%] 15

15

-
POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA
Wysokość [m] - 45
Promień [m] - 2.000
POWIERZCHNIA STOŻKOWA
Nachylenie [%] - 5
Wysokość [m] - 55
POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA
Nachylenie [%] 50 20
Wysokość [m] 45 45
______

1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni podejścia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.

3 Do podanych wartości dodać długość krawędzi dolnej powierzchni wznoszenia.

4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni podejścia a miejscem, w którym powierzchnia podejścia osiąga wysokość 150 m powyżej tej krawędzi.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

PARAMETRY POWIERZCHNI PODEJŚCIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA NIEPRZYRZĄDOWEJ LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Cechy powierzchni Wymagania
Zmiana kierunku [°] Nie więcej niż o 120
Promień łuku osi

[m]

Co najmniej 270
Odległość do początku łuku 1

[m]

a) dla śmigłowców klasy osiągów 1 - co

najmniej 305 m, licząc od krawędzi dolnej

powierzchni podejścia/wznoszenia,

b) dla śmigłowców klasy osiągów 2 lub 3 - co

najmniej 370 m, licząc od krawędzi pola

wzlotów

Szerokość początku łuku

[m]

- w dzień Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 20% odległości do początku łuku
- w nocy Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 30% odległości do początku łuku
Szerokość końca łuku

[m]

- w dzień Co najmniej 7 średnic wirnika
- w nocy Co najmniej 10 średnic wirnika
1 Minimalna wymagana odległość przed rozpoczęciem łuku po starcie lub po zakończeniu łuku w końcowej fazie podejścia.

ZAŁĄCZNIK Nr  12

KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW

Element pola wzlotów Klasa lotniska
I II III IV V
Wymiary roboczego pasa startowego [m]:
- długość ≥ 2.500 2.000 - 2.500 1.300 - 2.000 900 - 1.300 < 900
- szerokość ≥ 200 ≥ 150 ≥ 150 ≥ 100 ≥ 100
Wymiary drogi startowej [m]:
- długość ≥ 2.500 2.000 - 2.500 1.300 - 2.000 900 - 1.300 -
- szerokość ≥ 60 ≥ 30 ≥ 30 ≥ 30 -
Wymiary pasów bezpieczeństwa:
- długość czołowych 400 200 - 400 200 60 60
- szerokość bocznych 25 - 50 25 - 50 25 - 50 25 - 50 -

ZAŁĄCZNIK Nr  13

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW

Powierzchnia i ich wymiary Klasa lotniska
I II III IV V
Powierzchnia stożkowa:
- pochylenie [%] 4 4 5 5 5
- wzniesienie [m] 105 105 75 75 75
Powierzchnia pozioma wewnętrzna:
- wzniesienie [m] 45 45 45 45 45
- promień [m] 4.000 4.000 4.000 4.000 3.000
Powierzchnia podejścia:
- długość krawędzi wewnętrznej [m] 300 300 250 250 100
- odległość od progu [m] 400 200 - 400 200 60 60
- rozchylenie, z każdej strony [%] 26,8 26,8 26,8 26,8 26,8
- długość pierwszej części [m] 8.000 10.500 7.500 5.000 3.000
- pochylenie " " [%] 1,0 1,4 2,0 2,5 3,3
- długość drugiej części [m] 3.500 - - - -
- pochylenie " " [%] 2,0 - - - -
- długość części poziomej [m] 3.500 4.500 2.500 - -
- długość całkowita [m] 5.000 15.000 10.000 5.000 3.000
Powierzchnia przejściowa: 10 10 10 14 -
- pochylenie [%]

ZAŁĄCZNIK Nr  14

KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Elementy lotniska Klasa lotniska
I II III
Wymiary pola startowego:
- długość [m] 1.080 580 50
- szerokość [m] 1.080 580 50
Wymiary pasów bezpieczeństwa:
- czołowego [m] 60 50 10
- bocznego [m] 50 50 10

ZAŁĄCZNIK Nr  15

NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW

Lp. Określenie Parametry lotniska
I II III
1 2 3 4 5 6
1 Strefa lotów nad lotniskiem Odległość zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej od punktu wyjściowego lotniska mierzona w rzucie poziomym [m] 2.640 nie ma nie ma
2 Wysokość powierzchni poziomej w odniesieniu do wyjściowej rzędnej lotniska [m] 45 nie ma nie ma
3 Nachylenie powierzchni stożkowej 1:20 nie ma nie ma
4 Wysokość zewnętrznej krawędzi powierzchni stożkowej w odniesieniu do wyjściowej rzędnej lotniska [m] 120 nie ma nie ma
5 Długość pola podejścia wznoszenia [m] 3.600 1.200 min. 240
6 Długość krawędzi wewnętrznej pola podejścia - wznoszenia [m] szerokość pola wzlotów
7 Strefa Kąt odchylenia krawędzi bocznej pola podejścia - wznoszenia [°] 15 15 15
8 podejścia Nachylenie powierzchni podejścia - wznoszenia 1:30 1:10 maks. 1:2
9 Wysokość krawędzi górnej powierzchni podejścia - wznoszenia [m] 120 120 120
10 Nachylenie powierzchni bocznej podejścia - wznoszenia 1:10 1:10 maks. 1:2
11 Wysokość krawędzi górnej powierzchni bocznej podejścia -wznoszenia [m] 120 120 120
Uwaga: Pola podejścia-wznoszenia powinna oddzielać od przeszkód lotniskowych strefa bezpieczeństwa, której szerokość w rzucie poziomym nie może być mniejsza niż wielkość równa trzykrotnej średnicy wirnika nośnego śmigłowca.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 września 2017 r. (Dz.U.2017.1942) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 listopada 2017 r.
2 § 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 września 2017 r. (Dz.U.2017.1942) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 listopada 2017 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 września 2017 r. (Dz.U.2017.1942) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 listopada 2017 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024