Moc obowiązująca Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS), sporządzonej w Brukseli dnia 11 grudnia 2000 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 25 czerwca 2003 r.
w sprawie mocy obowiązującej Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS), sporządzonej w Brukseli dnia 11 grudnia 2000 r.

1.
Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 27 Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS), podpisanej w Brukseli dnia 11 grudnia 2000 r., został złożony w dniu 15 kwietnia 2003 r. w Sekretariacie Generalnym Rady Unii Europejskiej dokument ratyfikacyjny Rzeczypospolitej Polskiej do powyższej Umowy.
2.
Zgodnie z art. 28 ust. 2 tej Umowy, wchodzi ona w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 1 lipca 2003 r.
3.
Następujące Podmioty stały się (staną się) Stronami Umowy w podanych niżej datach:

Republika Bułgarii - 1 marca 2003 r.

Republika Chorwacji - 1 sierpnia 2003 r.

Republika Czeska - 1 stycznia 2003 r.

Republika Litewska - 1 stycznia 2003 r.

Republika Łotewska - 1 stycznia 2003 r.

Rumunia - 1 stycznia 2003 r.

Republika Słowenii - 1 stycznia 2003 r.

Republika Węgierska - 1 stycznia 2003 r.

Wspólnota Europejska - 1 stycznia 2003 r.

4.
Przy składaniu dokumentów ratyfikacyjnych zostały złożone następujące deklaracje:

DEKLARACJA

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

W SPRAWIE ARTYKUŁU 4 I ZAŁĄCZNIKA 1

Warunki mające zastosowanie do przewoźników drogowego transportu pasażerskiego

DEKLARACJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W SPRAWIE ARTYKUŁU 4 I ZAŁĄCZNIKA 1

1.
Trzy warunki, określone w Części I dyrektywy Rady WE 996/26 z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu towarowego i przewoźnika drogowego transportu pasażerskiego oraz w sprawie wzajemnego uznawania dyplomów, certyfikatów oraz innych dowodów kwalifikacji formalnych, mających na celu umożliwienie przewoźnikom swobody realizowania przewozów krajowych i międzynarodowych (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 124 z 23.5.1996 r., str. 1) z późniejszymi zmianami w drodze dyrektywy Rady WE 98/76 z dnia 1 października 1998 r. (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 277 z 14.10.1998 r., str. 17)
(a)
zostały przeniesione na grunt przepisów krajowych w drodze ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371).
2.
W zakresie warunków dotyczących "odpowiedniej kondycji finansowej", obecne przepisy prawne określają, że przedsiębiorca musi dysponować kapitałem i rezerwami na poziomie co najmniej:
-
3.000,00 euro na pierwszy pojazd i 1.000,00 euro na każdy następny pojazd.

Przewiduje się, że kwota określająca "odpowiednią kondycję finansową" zostanie dostosowana do wymogów dyrektywy 96/26 WE w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r.

DEKLARACJA RUMUNII

W SPRAWIE ARTYKUŁU 4 I ZAŁĄCZNIKA 1

1.
Trzy warunki, określone w Części I dyrektywy Rady WE 96/26 z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu towarowego i przewoźnika drogowego transportu pasażerskiego oraz w sprawie wzajemnego uznawania dyplomów, certyfikatów oraz innych dowodów kwalifikacji formalnych, mających na celu umożliwienie przewoźnikom swobody realizowania przewozów krajowych i międzynarodowych (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 124 z 23.5.1996 r., str. 1) z późniejszymi zmianami w drodze dyrektywy Rady WE 98/76 z dnia 1 października 1998 r. (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 277 z 14.10.1998 r., str. 17) zostały przeniesione na grunt przepisów krajowych w drodze:
-
zarządzenia Nr 1842 Ministra Robót Publicznych, Transportu i Budownictwa z dnia 4 grudnia 2001 r.,
-
ustawy Nr 105 z dnia 27 czerwca 2000 r. zatwierdzającej rozporządzenie Rządu Nr 44/1997 o działalności w transporcie drogowym i uchylającej rozporządzenie Rządu Nr 44/1997 o działalności w transporcie drogowym.
2.
W zakresie warunków dotyczących "odpowiedniej kondycji finansowej", obecne przepisy prawne określają, że przedsiębiorca musi dysponować kapitałem i rezerwami na poziomie co najmniej:
-
1.000,00 euro na pierwszy pojazd i 600,00 euro na każdy następny pojazd, do dnia 31 grudnia 2002 r.
-
3.000,00 euro na pierwszy pojazd i 1.500,00 euro na każdy następny pojazd, do dnia 31 grudnia 2003 r.
-
6.000,00 euro na pierwszy pojazd i 3.000,00 euro na każdy następny pojazd, do dnia 31 grudnia 2004 r.
-
9.000,00 euro na pierwszy pojazd i 5.000,00 euro na każdy następny pojazd, do dnia 31 grudnia 2005 r.

Przewiduje się, że kwota określająca "odpowiednią kondycję finansową" zostanie dostosowana do wymogów dyrektywy 96/26 WE w terminie do dnia 31 grudnia 2005 r. w odniesieniu do autobusów i autokarów wykonujących międzynarodowe przewozy pasażerskie w rozumieniu Umowy INTERBUS.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.114.1077

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Moc obowiązująca Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS), sporządzonej w Brukseli dnia 11 grudnia 2000 r.
Data aktu: 25/06/2003
Data ogłoszenia: 01/07/2003
Data wejścia w życie: 01/07/2003