Warunki gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 maja 2003 r.
w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 199, poz. 1672) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej oraz sposób zapobiegania zanieczyszczeniom wynikającym z przewożenia ładunków.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"odpady statkowe" - wszelkie zanieczyszczenia powstałe w wyniku eksploatacji statku oraz odpady związane z ładunkiem, niebędące odpadami ładunkowymi - do momentu przekazania ich do punktów przyjęć odpadów statkowych;
2)
"odpady statkowe zawierające oleje lub smary" - zużyte oleje, wodę zęzową i inne odpady zawierające oleje lub smary, takie jak: zużyte smary, wykorzystane filtry lub szmaty, pojemniki i opakowania tych odpadów;
3)
"odpady ładunkowe" - pozostałości ładunku w ładowniach lub zbiornikach statku, które pozostają po zakończeniu operacji przeładunkowych, jak również nadwyżki ładunku i rozlewy substancji ciekłych, powstałe podczas operacji przeładunkowych;
4)
"punkt przyjęć odpadów statkowych" - obiekt pływający lub punkt odbiorczy na lądzie przeznaczony do odbioru odpadów statkowych;
5)
"pozostałości ładunkowe" - ładunek płynny, którego nie można usunąć ze zbiorników ładunkowych i rurociągów za pomocą zęzowego systemu doczyszczającego, oraz ładunek suchy, którego nie można usunąć z ładowni za pomocą mioteł ręcznych, zamiatarek mechanicznych lub urządzeń próżniowych;
6)
"zęzowy system doczyszczający" - stałe instalacje zęzowe w zbiornikach ładunkowych do możliwie całkowitego opróżniania zbiorników ładunkowych i rurociągów, z wyjątkiem pozostałości ładunkowych;
7)
"ścieki i odpady komunalne powstałe na statku" - ścieki z kuchni, zmywalni naczyń, łazienek lub umywalni, pralni, a także fekalia, odpady organiczne i nieorganiczne pochodzące ze statkowych gospodarstw domowych i gastronomii statkowej.
§  3. 
Rozróżnia się następujące odpady statkowe:
1)
odpady statkowe zawierające oleje lub smary;
2)
odpady ładunkowe;
3)
powstałe na statku ścieki i odpady komunalne.
§  4. 
1. 
Postępowanie z odpadami statkowymi odbywa się wyłącznie na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. 
Odpady statkowe oddaje się do punktów przyjęcia odpadów statkowych na koszt armatora.
3. 
Punkty przyjęć odpadów statkowych na lądzie lokalizuje się przy nabrzeżach przeładunkowych, portach, przystaniach lub w innych miejscach zatrzymywania i postoju statków.
4. 
Podmiot zarządzający punktem przyjęć odpadów statkowych na lądzie jest wytwórcą odpadów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.2)).
§  5. 
Podmiot zarządzający punktem przyjęć powinien zapewnić możliwość oddawania odpadów zgodnie z postanowieniami rozporządzenia.
§  6. 
Odpady statkowe zawierające oleje lub smary gromadzi się wyłącznie w przewidzianych do tego celu wbudowanych zbiornikach lub w oddzielnych, prawidłowo unieruchomionych pojemnikach. Zaolejoną wodę zęzową gromadzi się w zęzach przedziału maszynownego.
§  7. 
1. 
Kierownik statku z silnikiem spalinowym używającym oleju napędowego, z wyjątkiem statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych i sportowych o długości mniejszej niż 20 m, prowadzi książkę kontrolną oleju, której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Książka kontrolna oleju znajduje się stale na statku.
2. 
Książkę kontrolną oleju wystawiają dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej. Pierwszą książkę kontrolną oleju wystawia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydający świadectwo zdolności żeglugowej.
3. 
Za dokument, o którym mowa w ust. 1, uważa się w przypadku:
1)
statków morskich - dzienniki kontroli oleju określone w Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., wraz z załącznikami I, II, III, IV i V, oraz Protokole z 1978 r. dotyczącym tej konwencji, wraz z załącznikiem I, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
2)
statków, o których mowa w art. 29 ust. 6 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej - książki kontrolne oleju wydane w krajach zarejestrowania tych statków.
§  8. 
1. 
Odpady statkowe zawierające oleje lub smary zdaje się w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie pojemników lub przekroczenie dopuszczalnych poziomów w zęzach przedziału maszynowego.
2. 
Zdanie odpadów zawierających oleje lub smary potwierdza pracownik punktu przyjęć odpadów statkowych w książce kontrolnej oleju.
§  9. 
Dokumenty potwierdzające nabycie oleju przechowuje się przez okres 6 miesięcy od daty ich wystawienia. Dokumenty powinny zawierać nazwę statku, oznaczenie armatora i nazwisko kierownika statku.
§  10. 
1. 
Zbiorniki ładunkowe statków do przewozu ładunków płynnych powinny mieć zainstalowany zęzowy system doczyszczający.
2. 
Zęzowy system doczyszczający, przed wprowadzeniem do użytku, powinien być zbadany wodą jako czynnikiem probierczym przez instytucję klasyfikacyjną, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej.
3. 
W czasie badania, o którym mowa w ust. 2, określa się ilość pozostałości ładunkowych, która nie może przekraczać:
1)
dla statków 2-powłokowych:
a)
przeciętnie 5 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
b)
15 litrów na układ rurociągów;
2)
dla statków 1-powłokowych:
a)
przeciętnie 20 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
b)
15 litrów na układ rurociągów.
4. 
Po przeprowadzeniu badania instytucja klasyfikacyjna, o której mowa w ust. 2, wydaje zaświadczenie badania zęzowego systemu doczyszczającego, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5. 
Zmiana lub przebudowa zęzowego systemu doczyszczającego wymaga przeprowadzenia ponownego badania.
§  11. 
1. 
Po wyładunku towaru ładownie i zbiorniki ładunkowe powinny zostać oczyszczone z pozostałości ładunkowych.
2. 
Czyszczenie ładowni i zbiorników ładunkowych nie jest wymagane, jeżeli statek będzie przewoził taki sam ładunek jak uprzednio.
§  12. 
Wody po myciu, wody ze skroplin lub wody balastowe zawierające pozostałości ładunkowe stanowią odpady statkowe, które powinny być gromadzone i usuwane odpowiednio do rodzaju zanieczyszczenia.
§  13. 
Ścieki i odpady komunalne powstające na statku przechowuje się w specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach i oddaje się do punktów przyjęć odpadów statkowych, w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie tych pojemników.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 78.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR KSIĄŻKI KONTROLNEJ OLEJU

okładka
KSIĄŻKA KONTROLNA

OLEJU

strona 1

Numer bieżący książki: ....................
........................................... ....................................................
Rodzaj statku Nazwa statku
Numer rejestracyjny

statku:

......................................................................................................
Miejsce wystawienia: .....................................................................................................
Data wystawienia: ........................................................................................................
Książka niniejsza zawiera ......................... stron.
Pieczęć i podpis dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej

wystawiającego niniejszą książkę kontrolną oleju

......................................................................................................
Wystawianie książek kontrolnych oleju:

Pierwsza książka kontrolna oleju, zaopatrzona na stronie 1 w numer bieżący 1, wystawiana

jest przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, wydającego świadectwo zdolności

żeglugowej. Organ ten wpisuje informacje przewidziane na stronie 1.

Następne książki kontrolne oleju mogą być wystawiane przez inne urzędy żeglugi

śródlądowej i numerowane kolejnym numerem bieżącym; mogą one być wymieniane tylko

po przedłożeniu poprzedniej książki kontrolnej oleju. Poprzednią książkę kontrolną oleju

należy trwale oznaczyć jako "nieważna" i należy przechowywać ją na statku przez

6 miesięcy od daty ostatniego wpisu.

strona 2 i następne

1. Przyjęte eksploatacyjne odpady statkowe zawierające oleje lub smary
1.1. Przerobiony olej ............................................... 1
1.2. Woda zęzowa z:
- maszynowni rufowej ............................................... 1
- maszynowni dziobowej ............................................... 1
- innych pomieszczeń ............................................... 1
1.3. Inne odpady zawierające oleje lub smary:
- zużyte szmaty ............................................... kg
- zużyte smary ............................................... kg
- zużyte filtry ............................................... szt.
- opakowania ............................................... szt.
2. Uwagi:
2.1. Odpady nieprzyjęte: ..................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

2.2. Uwagi: ......................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................

Miejscowość: ..................................................................... Data: ..........................................
Pieczęć i podpis pracownika punktu przyjęć odpadów statkowych:

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAŚWIADCZENIA BADANIA ZĘZOWEGO SYSTEMU DOCZYSZCZAJĄCEGO

ZAŚWIADCZENIE
badania zęzowego systemu doczyszczającego
Instytucja klasyfikacyjna/nazwa: .......................................................................................
adres: ...................................................................................................

...................................................................................................

1. Nazwa statku : ................................................................................................
2. Urzędowy nr statku : ................................................................................................
3. Typ zbiornikowca : ................................................................................................
4. Nr świadectwa zdolności żeglugowej : ................................................................................................
5. Data badania : ................................................................................................
6. Miejsce badania : ................................................................................................
7. Ilość zbiorników ładunkowych : ................................................................................................
8. Podczas badania zmierzono następujące ilości pozostałości ładunkowych:
Zbiornik ładunkowy 1: ........................... litrów Zbiornik ładunkowy 2: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 3: ........................... litrów Zbiornik ładunkowy 4: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 5: ........................... litrów Zbiornik ładunkowy 6: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 7: ........................... litrów Zbiornik ładunkowy 8: ........................... litrów
Zbiornik ładunkowy 9: ........................... litrów Zbiornik ładunkowy 10: ......................... litrów
Zbiornik ładunkowy 11: ......................... litrów Zbiornik ładunkowy 12: ......................... litrów
9. Podczas badania przeciwciśnienie na urządzeniu oddawczym wynosiło ........ kPa.
10. Zbiorniki ładunkowe wyładowano w następującej kolejności:
Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........,
Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. ........, Zb-k ład. .........
11. Przegłębienie statku w czasie badania wynosiło ....................... m.
Przechył statku w czasie badania wynosił ............ m na prawą/lewą burtę*.
12. Cały proces doczyszczania pompą zęzową trwał ................. godzin.
pieczęć
........................................... ...................................................................................
(data) (nazwisko i podpis prowadzącego badania)
W zaświadczeniu, jako wynik badań, wpisuje się określone ilości pozostałości ładunkowych.

Zaświadczenie badania zęzowego systemu doczyszczającego należy przewozić na statku.

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024