Przekazywanie informacji przez armatora statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 12 maja 2003 r.
w sprawie przekazywania informacji przez armatora statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające 2

Na podstawie art. 10a ust. 2 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. Nr 47, poz. 243, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zasady i tryb oraz zakres przekazywania przez armatora statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające informacji o rodzaju przewożonego ładunku, zamierzonej trasie i czasie podróży oraz stanie bezpieczeństwa statku - dyrektorowi właściwego urzędu morskiego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"IMO", należy przez to rozumieć Międzynarodową Organizację Morską;
2)
"Kodeksie IMDG", należy przez to rozumieć Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych, o którym mowa w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie niektórych przepisów do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r., wraz z Protokołem, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. Urz. Min. Infr. z 2002 r. Nr 11, poz. 47);
3)
"Kodeksie IBC", należy przez to rozumieć Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem, przyjęty w 1983 r. przez Komitet Bezpieczeństwa Życia na Morzu IMO - rezolucją MSC. 4 (48), zmodyfikowany w 1985 r. przez Komitet Ochrony Środowiska Morskiego IMO - rezolucją Nr MEPC. 19 (22);
4)
"Kodeksie IGC", należy przez to rozumieć Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących skroplone gazy luzem, przyjęty w 1983 r. przez Komitet Bezpieczeństwa Życia na Morzu IMO - rezolucją Nr MSC.5 (48);
5)
"Kodeksie ISM", należy przez to rozumieć Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków, przyjęty w 1993 r. przez Zgromadzenie IMO - rezolucją Nr A. 741 (18);
6)
"Kodeksie INF", należy przez to rozumieć Kodeks bezpiecznego przewozu statkami napromieniowanego paliwa jądrowego, plutonu i wysokopromieniotwórczych odpadów w pojemnikach, przyjęty w 1993 r. przez Zgromadzenie IMO - rezolucją Nr A. 748 (18);
7)
"Konwencji SOLAS", należy przez to rozumieć Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 r., sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 r., sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321);
8)
"Konwencji MARPOL 1973/78", należy przez to rozumieć Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973 r., sporządzoną w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienioną Protokołem uzupełniającym, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
9) 4
 "Kodeksie BC", należy przez to rozumieć Kodeks bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych, o którym mowa w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie niektórych przepisów do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r., wraz z Protokołem, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. Urz. Min. Infr. z 2002 r. Nr 11, poz. 47);
10) 5
 "ładunkach niebezpiecznych", należy przez to rozumieć:
a)
towary, o których mowa w Kodeksie IMDG,
b)
niebezpieczne substancje ciekłe, o których mowa w Rozdziale 17 Kodeksu IBC,
c)
gazy ciekłe, o których mowa w rozdziale 19 Kodeksu IGC,
d)
substancje stałe, o których mowa w Załączniku B Kodeksu BC, włącznie z towarami, do przewozu których określono odpowiednie warunki zgodnie z paragrafem 1.1.3 Kodeksu IBC lub paragrafem 1.1.6 Kodeksu IGC;
11) 6
 "ładunkach zanieczyszczających", należy przez to rozumieć:
a)
oleje określone w Załączniku I do Konwencji MARPOL 1973/78,
b)
szkodliwe substancje płynne, o których mowa w załączniku II do Konwencji MARPOL 1973/78,
c)
substancje szkodliwe, o których mowa w Załączniku III do Konwencji MARPOL 1973/78;
12) 7
 "ładunkowej jednostce transportowej", należy przez to rozumieć drogowy pojazd do przewozu towarów, wagon kolejowy do przewozu towarów, kontener do przewozu towarów, cysternę drogową, wagon kolejowy lub przenośny pojemnik.
§  3.
1.
Armator statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające, opuszczającego port położony w polskich obszarach morskich, przekazuje dyrektorowi właściwego urzędu morskiego informacje, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-11, najpóźniej w chwili opuszczenia portu przez statek.
2.
Armator statku zdążającego do portu lub kotwicowiska położonego w polskich obszarach morskich przekazuje dyrektorowi właściwego urzędu morskiego informacje, o których mowa w § 4, najpóźniej w chwili opuszczenia przez statek portu załadunku.
3. 8
 Jeżeli w chwili opuszczenia portu znajdującego się poza Wspólnotą nie jest znana nazwa portu przeznaczenia w jednym z państw członkowskich lub kotwicowisko znajdujące się na wodach terytorialnych jednego z państw członkowskich, to informacje, o których mowa w § 4, przekazuje się najpóźniej w chwili ustalenia trasy podróży statku.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 1-3, armator może przekazać za pośrednictwem agenta morskiego lub kapitana statku.
§  4.
1.
Informacje, o których mowa w § 3, zawierają w szczególności:
1)
dane identyfikacyjne statku, takie jak: nazwa, sygnał rozpoznawczy, numer identyfikacyjny IMO;
2)
przynależność państwową statku;
3)
nazwę portu przeznaczenia;
4)
nazwę portu, w którym dokonano załadunku ładunków niebezpiecznych lub zanieczyszczających;
5)
przewidywany czas wyjścia z portu załadunku (czas lokalny ETD) i przybycia do portu przeznaczenia (czas lokalny ETA);
6)
plan zamierzonej trasy podróży;
7)
liczbę osób na pokładzie statku;
8)
dane o armatorze, takie jak: jego nazwa, siedziba, adres, telefon, faks, e-mail;
9)
informacje dotyczące ładunku towarów niebezpiecznych lub zanieczyszczających, a w szczególności:
a)
prawidłową nazwę techniczną przewożonego towaru,
b)
numer identyfikacji towaru UN (Organizacji Narodów Zjednoczonych), jeżeli istnieje,
c)
klasę szkodliwości towaru określoną według klasyfikacji przyjętej przez IMO w Kodeksach: IMDG, IBC, IGC,
d)
klasę statku określoną przez IMO według Kodeksu INF,
e)
kategorię szkodliwości substancji określoną według załącznika II i III do Konwencji MARPOL 1973/78,
f) 9
 ilość towarów i ich lokalizację na statku, a jeżeli towary te są przewożone w ładunkowych jednostkach transportowych - znaki identyfikacyjne tych jednostek,
g) 10
 (uchylona);
10) 11
 potwierdzenie, że statek posiada listę lub manifest albo odpowiedni plan ładunkowy, określający szczegóły dotyczące ilości oraz lokalizacji na statku przewożonych towarów niebezpiecznych lub zanieczyszczających,
11)
adres podmiotu, pod którym można otrzymać bardziej szczegółowe informacje o statku i przewożonym ładunku.
12) 12
 (uchylony).
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do dyrektora właściwego urzędu morskiego za pośrednictwem kapitana albo bosmana portu:
1)
przy użyciu elektronicznych środków przekazu informacji lub innych środków technicznych używanych przez odbiorcę informacji;
2)
bezpośrednio lub za pośrednictwem agenta morskiego statku.
§  5.
Armator za pośrednictwem agenta morskiego albo kapitana statku jest obowiązany niezwłocznie poinformować dyrektora właściwego urzędu morskiego o każdej zaistniałej zmianie dotyczącej przekazanych informacji, o których mowa w § 4.
§  5a. 13
 Na żądanie właściwych w sprawach bezpieczeństwa żeglugi organów Państw Członkowskich Unii Europejskiej dyrektorzy urzędów morskich przekazują bezzwłocznie, drogą elektroniczną, informację o statku i przewożonych na nim ładunkach niebezpiecznych i zanieczyszczających.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informowania o ruchu statków i odwołującej Dyrektywę 93/75/EWG (Dz. Urz. WE L 208 z 5.08.2002). Dane dotyczące ogłaszania aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, dotyczą ogłoszania tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

_____

<Dz.U.04.102.1076> Odnośnik nr 2 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 109, poz. 1156, z 2001 r. Nr 111, poz. 1197 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr 166, poz. 1361.
4 § 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
5 § 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
6 § 1 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
7 § 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
8 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.08.183.1135) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 2008 r.
9 § 4 ust. 1 pkt 9 lit. f) zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
10 § 4 ust. 1 pkt 9 lit. g) uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
11 § 4 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
12 § 4 ust. 1 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
13 § 5a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.102.1076) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024