Rejestry jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 30 maja 2003 r.
w sprawie rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne

Na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 113, poz. 1207 i Nr 154, poz. 1801, z 2002 r. Nr 241, poz. 2073 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
dane objęte:
a)
rejestrem jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne prowadzonym przez wojewodę,
b)
rejestrem włączonych do systemu jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego oraz lotniczych grup poszukiwawczo-ratowniczych prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
2)
wzory rejestrów, o których mowa w pkt 1;
3)
tryb dokonywania wpisów i zmian oraz wykreśleń w rejestrach, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"współrzędne" - współrzędne w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych "2000", określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. Nr 70, poz. 821);
2)
"kod resortowy" - kod nadany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz. U. Nr 30, poz. 379 oraz z 2002 r. Nr 223, poz. 1880);
3)
"księga rejestrowa zakładu opieki zdrowotnej" - księgę rejestrową prowadzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2000 r. w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 74, poz. 864);
4)
"obszar działania podmiotu" - obszar działania podmiotu, w ramach którego funkcjonuje jednostka systemu zgodnie z wojewódzkim planem zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych.
§  3.
1.
Rejestry, o których mowa w § 1 pkt 1, zwane dalej "rejestrem", są prowadzone w sposób zinformatyzowany, a wydruki z nich tworzą księgi rejestrowe.
2.
Dla każdej jednostki systemu prowadzi się odrębną księgę rejestrową i oznacza numerem identyfikacyjnym, zwanym dalej "numerem księgi".
3.
Numer księgi składa się z siedmiu cyfr, w tym:
1)
dwie pierwsze to:
a)
identyfikator terytorialny województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba dysponenta jednostki systemu - dla rejestru prowadzonego przez wojewodę,
b)
cyfry "99" - dla rejestru prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
2)
pięć następnych cyfr - numer kolejny w rejestrze.
§  4.
Księga rejestrowa składa się z sześciu działów:
1)
w dziale pierwszym - pod nazwą "Włączenie jednostki do systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer księgi rejestrowej,
b)
rubryka druga - datę włączenia jednostki do systemu,
c)
rubryka trzecia - datę wpisu do rejestru,
d)
rubryka czwarta - podstawę włączenia jednostki do systemu,
e)
rubryka piąta - numer umowy z płatnikiem świadczeń,
f)
rubryka szósta - uwagi;
2)
w dziale drugim - pod nazwą "Organizacja jednostki systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - rodzaj jednostki systemu,
b)
rubryka druga - VII część systemu kodu resortowego, jeżeli jednostka systemu funkcjonuje w ramach zakładu opieki zdrowotnej,
c)
rubryka trzecia - liczbę stanowisk w przypadku, gdy jednostką systemu jest szpitalny oddział ratunkowy,
d)
rubryka czwarta - liczbę łóżek obserwacyjnych w przypadku, gdy jednostką systemu jest szpitalny oddział ratunkowy,
e)
rubryka piąta - imię i nazwisko kierownika jednostki systemu,
f)
rubryka szósta - uwagi;
3)
w dziale trzecim - pod nazwą "Dysponent jednostki systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - pełną nazwę dysponenta jednostki systemu,
b)
rubryka druga - skróconą nazwę,
c)
rubryka trzecia - adres siedziby,
d)
rubryka czwarta - kod terytorialny,
e)
rubryka piąta - numer księgi rejestrowej zakładu opieki zdrowotnej w przypadku, gdy jednostka systemu funkcjonuje w ramach zakładu opieki zdrowotnej,
f)
rubryka szósta - numer telefonu,
g)
rubryka siódma - numer faksu,
h)
rubryka ósma - adres poczty elektronicznej,
i)
rubryka dziewiąta - numer identyfikacji podatkowej NIP,
j)
rubryka dziesiąta - kod resortowy podmiotu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej będący dysponentem jednostki systemu w przypadku, gdy jednostka funkcjonuje w ramach zakładu opieki zdrowotnej,
k)
rubryka jedenasta - imię (imiona) i nazwisko kierownika,
l)
rubryka dwunasta - współrzędne punktu centralnego,
m)
rubryka trzynasta - uwagi;
4)
w dziale czwartym - pod nazwą "Podmiot, w ramach którego funkcjonuje jednostka systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - nazwę podmiotu,
b)
rubryka druga - adres,
c)
rubryka trzecia - V część systemu kodu resortowego w przypadku, gdy podmiotem, w którym funkcjonuje jednostka systemu, jest jednostka organizacyjna zakładu opieki zdrowotnej,
d)
rubryka czwarta - współrzędne punktu centralnego,
e)
rubryka piąta - numer telefonu,
f)
rubryka szósta - numer faksu,
g)
rubryka siódma - adres poczty elektronicznej,
h)
rubryka ósma - imię i nazwisko kierownika,
i)
rubryka dziewiąta - kod terytorialny,
j)
rubryka dziesiąta - obszar działania podmiotu, zgodnie z kodami terytorialnymi,
k)
rubryka jedenasta - uwagi;
5)
w dziale piątym - pod nazwą "Personel medyczny wykonujący działania ratownicze w ramach podmiotu, w którym utworzono jednostkę systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - kod rejestrowy personelu medycznego,
b)
rubryka druga - nazwę grupy personelu medycznego,
c)
rubryka trzecia - ilość personelu medycznego;
6)
w dziale szóstym - pod nazwą "Wyłączenie jednostki systemu" - umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - datę wpisu,
b)
rubryka druga - podstawę wyłączenia jednostki systemu z systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
c)
rubryka trzecia - datę wyłączenia jednostki z systemu,
d)
rubryka czwarta - uwagi.
§  5.
W rejestrze włączonych do systemu jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego oraz lotniczych grup poszukiwawczo-ratowniczych nie prowadzi się w dziale drugim pod nazwą "Organizacja jednostki systemu" rubryki trzeciej i czwartej.
§  6.
1.
Wpisu w rejestrze dokonuje się na podstawie:
1)
decyzji albo porozumienia o włączeniu jednostki do systemu, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
2)
wniosku o wpis zmian w rejestrze;
3)
decyzji lub porozumienia o wyłączeniu jednostki z systemu.
2.
Dysponent jednostki systemu obowiązany jest przedłożyć organowi prowadzącemu rejestr:
1)
dokumenty zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, z zastrzeżeniem ust. 3;
2)
informację dotyczącą zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej;
3)
wykaz wyposażenia przeznaczonego do prowadzenia medycznych działań ratowniczych.
3.
Dane, o których mowa w § 4 pkt 5, dysponent jednostki systemu sporządza według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
4.
Dane wpisane do rejestru nie mogą być z niego usunięte.
§  7.
1.
Wpis w rejestrze wymaga wydruku wszystkich danych objętych działami księgi rejestrowej.
2.
Wydruki, o których mowa w ust. 1, podpisuje osoba upoważniona przez organ prowadzący rejestr i dołącza do księgi rejestrowej.
3.
Zestaw ostatnich wydruków wszystkich działów księgi rejestrowej tworzy aktualny stan danych rejestrowych jednostki systemu.
§  8.
1.
Zmian w rejestrze dokonuje się na podstawie wniosku o wpis zmian w rejestrze złożonego przez dysponenta jednostki systemu albo osobę przez niego upoważnioną.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dysponent jednostki systemu dołącza dokumenty zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, które uległy zmianie.
3.
Dysponent jednostki systemu zgłasza organowi prowadzącemu rejestr zmiany, o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dokonania zmiany.
§  9.
Jeżeli organ prowadzący rejestr, dokonując wpisu jednostki systemu do rejestru, zmiany w rejestrze lub wykreślenia jednostki systemu z rejestru, stwierdzi brak danych podlegających wpisowi do rejestru, wzywa dysponenta jednostki systemu do ich uzupełniania w wyznaczonym terminie.
§  10.
Dla każdej księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu jednostki systemu do rejestru.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 lipca 2002 r. w sprawie rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (Dz. U. Nr 129, poz. 1111).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

ZAŁĄCZNIK

PERSONEL MEDYCZNY WYKONUJĄCY DZIAŁANIA RATOWNICZE W RAMACH PODMIOTU, W KTÓRYM UTWORZONO JEDNOSTKĘ SYSTEMU

Grupa personelu Kod rejestrowy personelu medycznego Ilość personelu medycznego1)
Kierownik jednostki systemu 01
Pielęgniarka oddziałowa (koordynująca) 02
Lekarze (w tym ratunkowi) 03
Pielęgniarki (w tym ratunkowe) 04
Położne 05
Technicy analityki medycznej 06
Technicy elektrokardiologii 07
Lekarze ratunkowi 08
Pielęgniarki ratunkowe 09
Ratownicy medyczni 10
Kierowcy przeszkoleni do wykonywania działań ratowniczych 11
Piloci przeszkoleni do wykonywania działań ratowniczych 12
Inne 13
...................................

(imię i nazwisko osoby

reprezentującej dysponenta jednostki

systemu lub innej osoby upoważnionej)

Uwaga:

1) Podać według stanu na dzień sporządzania dokumentu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024