Aplikanci sądowi i prokuratorscy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 25 czerwca 1998 r.
w sprawie aplikantów sądowych i prokuratorskich. *

Na podstawie art. 113 § 5 i art. 118 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25, Nr 77, poz. 355, Nr 91 poz. 421 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 34, poz. 163 i Nr 81, poz. 406, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 117, poz. 751, 752 i 753, Nr 121, poz. 769, Nr 124, poz. 782 i Nr 133, poz. 882) oraz art. 91 ust. 5 i art. 97 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 1994 r. Nr 19, poz. 70, Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997 r. Nr 90, poz. 557, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 117, poz. 752 i 753, Nr 124, poz. 782 i Nr 141, poz. 944) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko aplikanta sądowego i prokuratorskiego oraz przebieg aplikacji sądowej i prokuratorskiej, a w szczególności obowiązki związane z zajmowaniem stanowiska aplikanta, zakres egzaminu sędziowskiego i prokuratorskiego, sposób powoływania, postępowania, wynagradzanie i skład komisji egzaminacyjnej, a także tryb i zasady mianowania, zwalniania i przenoszenia aplikantów.
§  2. 1
W odniesieniu do aplikantów prokuratorskich i kandydatów na aplikację prokuratorską określone w rozporządzeniu kompetencje prezesa sądu apelacyjnego przysługują odpowiednio prokuratorowi apelacyjnemu, a kompetencje prezesa sądu okręgowego - prokuratorowi okręgowemu.
§  3. 2
Zgłoszenia kandydatów na aplikantów przyjmuje prezes sądu okręgowego w terminie do 30 maja każdego roku.
§  4.
1. 3
Prezes sądu apelacyjnego, mianując aplikanta w okręgu danego sądu okręgowego, przydziela go jednocześnie, na wniosek prezesa sądu okręgowego, do określonego sądu rejonowego (prokuratury rejonowej).
2.
W toku aplikacji aplikant może być skierowany, zgodnie z harmonogramem aplikacji, do innego sądu (prokuratury) niż określony w ust. 1.
§  5.
1. 4
Zwolnienie aplikanta w toku aplikacji następuje, jeżeli aplikant:
1)
zrzekł się stanowiska,
2)
nie czyni postępów w toku aplikacji, a w szczególności uzyskał dwie negatywne opinie patronów lub nie zdał kolokwium,
3)
rażąco narusza obowiązki aplikanta,
4)
został uznany za trwale niezdolnego do pełnienia obowiązków aplikanta lub odmówił poddania się badaniu w tym przedmiocie.
2. 5
Zwolnienie aplikanta następuje z dniem określonym w decyzji prezesa sądu apelacyjnego. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2-4 przed wydaniem decyzji prezes sądu apelacyjnego jest obowiązany uzyskać opinię kolegium właściwego sądu okręgowego.
3. 6
(skreślony).
§  6. 7
 
1.
Prezes sądu apelacyjnego może, w obszarze właściwości sądu apelacyjnego, na wniosek prezesa sądu okręgowego przenieść aplikanta na jego prośbę do sądu w obszarze właściwości innego sądu okręgowego, po uzyskaniu zgody prezesa tego sądu.
2.
Prezes sądu apelacyjnego może przenieść aplikanta na jego wniosek do sądu okręgowego w obszarze właściwości innego sądu apelacyjnego, w uzgodnieniu z właściwym prezesem sądu apelacyjnego i po uzyskaniu zgody prezesa sądu okręgowego, w którym aplikant zamierza kontynuować aplikację.
§  7.
Akt mianowania na stanowisko aplikanta nie wywołuje skutków prawnych w przypadku, gdy osoba w nim wymieniona nie zgłosi się do pracy w określonym tam terminie bez usprawiedliwionej przyczyny.
§  8.
O mianowaniu, zwolnieniu, przeniesieniu aplikanta i o braku skutków prawnych aktu mianowania na stanowisko aplikanta prezes sądu apelacyjnego zawiadamia Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego.
§  9.
Aplikant jest obowiązany:
1)
sumiennie wypełniać obowiązki wynikające ze ślubowania, wykonywać polecenia przełożonego, dbać w czasie pracy i poza pracą o powagę sądu (prokuratury) i instytucji, w której odbywa aplikację,
2)
uczestniczyć w zajęciach szkoleniowych,
3)
stale podnosić poziom swojej wiedzy zawodowej, a w szczególności zapoznawać się z czynnościami sędziego (prokuratora) i pracą sekretariatu.
§  10.
1.
Zadania aplikanta i sposób ich wykonania określają osoby kierujące jego szkoleniem.
2.
Jeżeli wymagają tego względy służbowe, aplikant jest obowiązany wykonywać czynności także poza miejscem urzędowania sądu, prokuratury lub instytucji, w której odbywa aplikację.
§  11.
1. 8
Aplikant bez zgody prezesa sądu okręgowego nie może wykonywać dodatkowego zatrudnienia i innych zajęć utrudniających pełnienie obowiązków aplikanta.
2.
Jeżeli aplikant nie może pełnić swoich obowiązków z powodu choroby lub innej uzasadnionej przyczyny, powinien o tym niezwłocznie zawiadomić prezesa sądu, w którym aktualnie odbywa praktykę, oraz właściwego kierownika szkolenia, na którego żądanie powinien złożyć odpowiednie dowody i wyjaśnienia.
3.
Aplikantowi w czasie trwania aplikacji przysługuje 30-dniowy płatny urlop szkoleniowy w okresie poprzedzającym egzamin końcowy.
§  12.
1.
Do okresu aplikacji nie zalicza się nieobecności aplikanta w pracy trwającej łącznie dłużej niż 30 dni w ciągu roku szkoleniowego, bez względu na przyczynę nieobecności; nie dotyczy to przysługujących aplikantom urlopów.
2.
Do okresu aplikacji zalicza się okres odbytego przez aplikanta w sądzie wojskowym lub prokuraturze wojskowej przeszkolenia wojskowego studentów i absolwentów szkół wyższych, nie dłuższy jednak niż rok.
3. 9
Jeżeli aplikant wykazuje się postępami w szkoleniu, prezes sądu apelacyjnego może, w wyjątkowych przypadkach, na wniosek prezesa sądu okręgowego, zaliczyć do okresu aplikacji nieobecność aplikanta, trwającą dłużej niż 30 dni lub okres przeszkolenia wojskowego studentów i absolwentów szkół wyższych, odbytego w innych jednostkach niż określone w ust. 2 o profilu szkolenia lub zadaniach zbliżonych do pracy sędziego lub prokuratora.
4. 10
Aplikant, któremu nie zaliczono w trybie, o którym mowa w ust. 3, do okresu aplikacji nieobecności w pracy, może na wniosek prezesa sądu okręgowego, za zgodą prezesa sądu apelacyjnego, po wygaśnięciu stosunku służbowego, w okresie nie dłuższym jednak niż rok, uzupełnić wymagane szkolenie w systemie aplikacji pozaetatowej.
§  13.
1.
Do okresu aplikacji sądowej zalicza się okres aplikacji prokuratorskiej, a do okresu aplikacji prokuratorskiej - okres aplikacji sądowej.
2.
Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny może zaliczyć do okresu aplikacji sądowej (prokuratorskiej) okres aplikacji adwokackiej, radcowskiej lub notarialnej, nie dłuższy jednak niż rok.

Rozdział  2

Aplikacja sądowa i egzamin sędziowski

§  14.
1. 11
Konkurs dla kandydatów na aplikantów przeprowadzają komisje powołane przez prezesa sądu apelacyjnego, złożone z trzech do pięciu członków: sędziów sądu okręgowego i przedstawiciela prezesa sądu apelacyjnego. Członkiem komisji może być również przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości, a w charakterze obserwatorów, na zaproszenie przewodniczącego komisji, w jej pracach uczestniczyć mogą: przedstawiciel Krajowej Rady Sądownictwa oraz pracownik naukowo-dydaktyczny szkoły wyższej.
2.
Komisja ocenia, czy kandydat na aplikanta odpowiada wymaganiom określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 7, poz. 25, Nr 77, poz. 355, Nr 91, poz. 421 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 34, poz. 163, Nr 81, poz. 406, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 117, poz. 751, 752 i 753, Nr 121, poz. 769, Nr 124, poz. 782 i Nr 133, poz. 882).
3. 12
Prezes sądu apelacyjnego wyznacza termin konkursu dla kandydatów na aplikantów w tym samym czasie we wszystkich sądach okręgowych w okręgu sądu apelacyjnego, zawiadamiając o tym Ministra Sprawiedliwości, członków komisji konkursowej oraz, za pośrednictwem prezesów sądów okręgowych, kandydatów na aplikantów, co najmniej 14 dni przed terminem konkursu.
31. 13
Zasady oceny części pisemnej i ustnej konkursu określa Minister Sprawiedliwości.
4.
Członkom komisji przysługuje wynagrodzenie w wysokości 50% stawki przewidzianej za przeprowadzenie egzaminu sędziowskiego.
§  15.
1.
Konkurs składa się z części pisemnej i ustnej.
2. 14
Część pisemna trwa do 3 godzin i obejmuje opracowanie przygotowanego przez Ministra Sprawiedliwości tematu lub testu albo tematu i testu z zakresu prawa, instytucji prawnych, organizacji i zadań wymiaru sprawiedliwości oraz wiedzy ogólnej.
3.
Część ustna obejmuje sprawdzian wiadomości ogólnych z zakresu prawa, znajomości systemu organów władzy i administracji oraz struktury organów wymiaru sprawiedliwości, a także wiedzy o społeczeństwie.
4.
Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest uzyskanie przez kandydata na aplikanta oceny pozytywnej z pracy pisemnej.
§  16. 15
 
1.
Komisja konkursowa przedstawia kolegium sądu okręgowego wyniki konkursu wraz z dokumentacją.
2.
Kolegium sądu okręgowego przekazuje prezesowi sądu apelacyjnego projekt listy kandydatów na aplikantów spośród osób, które uzyskały ocenę pozytywną, wraz z propozycją ich przydziału do określonego sądu rejonowego.
3.
Kolegium sądu okręgowego, ustalając projekt listy kandydatów na aplikantów, kieruje się przede wszystkim ocenami z konkursu, a w razie konieczności bierze również pod uwagę wyniki w nauce osiągnięte przez kandydata w czasie studiów, opinię z uczelni lub opinię pracodawcy.
§  17.
Aplikacja rozpoczyna się z dniem 1 października.
§  18.
1.
Aplikant odbywa praktykę w sądzie (prokuraturze) w zakresie spraw rozpoznawanych w tych jednostkach.
2. 16
Prezes sądu okręgowego może skierować aplikanta do odbycia praktyki w innych instytucjach niż wymienione w ust. 1, po porozumieniu z kierownikami tych instytucji.
§  19.
1.
Nadzór nad przebiegiem szkolenia aplikantów sprawuje prezes sądu apelacyjnego za pośrednictwem właściwego kierownika szkolenia.
2. 17
Prezes sądu okręgowego powierza wyznaczonemu sędziemu (właściwemu kierownikowi szkolenia) sprawy związane ze szkoleniem aplikantów.
§  20.
1. 18
Na wniosek właściwego kierownika szkolenia prezes sądu okręgowego wyznacza w porozumieniu z prezesem sądu lub kierownikiem innej instytucji, do której przydzielono lub delegowano aplikanta, patrona aplikanta.
2.
Patron zapoznaje aplikanta z czynnościami należącymi do zakresu obowiązków aplikanta.
3.
Patron przedstawia, niezwłocznie po zakończeniu szkolenia, właściwemu kierownikowi szkolenia pisemną opinię o przebiegu praktyki i postępach poczynionych przez aplikanta.
§  21.
1. 19
Minister Sprawiedliwości powierza określonemu sądowi apelacyjnemu lub, na wniosek prezesa tego sądu, wskazanemu sądowi okręgowemu prowadzenie obowiązkowego seminarium dla aplikantów z jednego lub kilku okręgów sądów okręgowych.
2. 20
Zajęcia seminaryjne odbywają się co najmniej jeden dzień w tygodniu, z wyjątkiem lipca i sierpnia. Jeżeli usprawni to przebieg szkolenia, zajęcia seminaryjne mogą odbywać się w innym cyklu, lecz nie mniej niż 4 dni w miesiącu.
3.
Prezes sądu apelacyjnego zatwierdza plan zajęć, opracowany przez właściwego kierownika szkolenia, oraz wykaz osób wyznaczonych do prowadzenia seminarium i przesyła go Ministrowi Sprawiedliwości.
4.
Zajęcia seminaryjne mogą być organizowane wspólnie dla aplikantów sądowych i prokuratorskich.
§  22.
1.
Przed upływem pierwszego roku aplikacji po zakończeniu szkolenia z określonych dziedzin prawa aplikanci składają kolokwium.
2.
Do kolokwium mają odpowiednio zastosowanie przepisy o egzaminach sędziowskich, z tym że kolokwium przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez prezesa sądu apelacyjnego w sądzie, który prowadzi szkolenie seminaryjne aplikantów.
3.
Kolokwium poprawkowe przeprowadza się najpóźniej w ciągu trzech miesięcy od daty zakończenia kolokwium, o którym mowa w ust. 1.
4.
Członkom komisji przeprowadzającej kolokwium przysługuje wynagrodzenie w wysokości 50% stawki przewidzianej za przeprowadzenie egzaminu sędziowskiego.
§  23.
1.
Aplikanci składają egzamin sędziowski przed komisją egzaminacyjną sądu apelacyjnego, powoływaną przez Ministra Sprawiedliwości.
2. 21
Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego, którym jest prezes lub wiceprezes sądu apelacyjnego, sekretarza, którym powinien być właściwy kierownik szkolenia, przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości oraz z pięciu do dziewięciu sędziów sądu apelacyjnego lub okręgowego - specjalistów z różnych dziedzin prawa.
3. 22
Podczas egzaminu mogą być obecni prezesi sądów okręgowych, przedstawiciele Krajowej Rady Sądownictwa oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji, które nie mogą brać udziału w naradzie rozstrzygającej o wynikach egzaminu.
§  24.
1.
Egzamin sędziowski odbywa się w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej. Termin rozpoczęcia egzaminu nie może zostać wyznaczony później niż w 30 dniu od zakończenia aplikacji.
2. 23
O składzie komisji egzaminacyjnej oraz terminie i miejscu egzaminu przewodniczący komisji zawiadamia, co najmniej miesiąc wcześniej, członków komisji oraz, za pośrednictwem prezesów sądów okręgowych, aplikantów przystępujących do egzaminu.
§  25.
1.
Egzamin sędziowski składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Część pisemna trwa dwa dni, po 6 godzin dziennie, i odbywa się w obecności co najmniej dwóch członków komisji egzaminacyjnej.
3. 24
Część ustną przeprowadzają poszczególni egzaminatorzy w obecności komisji; polega ona na rozwiązaniu kazusów i udzieleniu odpowiedzi na pytania, których treść opracowuje każdorazowo Minister Sprawiedliwości. Członkowie komisji mogą zadawać pytania dodatkowe.
4. 25
Zasady oceny części ustnej określa Minister Sprawiedliwości.
§  26.
1.
Część pisemna polega na opracowaniu orzeczenia końcowego wraz z uzasadnieniem w sprawie karnej oraz cywilnej (prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa rodzinnego, gospodarczego i innych) na podstawie akt sądowych zakwalifikowanych przez komisję lub opracowanych na potrzeby egzaminu.
2.
W trakcie części pisemnej aplikant może posługiwać się tekstami przepisów, komentarzami i zbiorami orzeczeń.
§  27.
Komisja egzaminacyjna dopuszcza aplikanta do części ustnej egzaminu po uzyskaniu przez niego ocen pozytywnych z części pisemnej.
§  28.
1.
Przedmiotami części ustnej egzaminu są:
1)
prawo cywilne materialne i rodzinne,
2)
prawo cywilne procesowe i nieprocesowe,
3)
prawo pracy i ubezpieczeń społecznych,
4)
prawo gospodarcze,
5)
prawo karne materialne,
6)
prawo karne procesowe i wykonawcze,
7)
prawo o ustroju sądów powszechnych oraz innych organów ochrony prawnej z zarysem prawa konstytucyjnego.
2.
W trakcie części ustnej egzaminu za zgodą egzaminatora aplikant może posługiwać się tekstami przepisów.
§  29.
1.
Warunkiem zdania części ustnej egzaminu jest otrzymanie ocen pozytywnych ze wszystkich przedmiotów.
2.
Rezygnacja z odpowiedzi jest równoznaczna z uzyskaniem oceny niedostatecznej.
3.
Ocenę wyniku części pisemnej i ustnej egzaminu określa się łącznie stopniami: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny i niedostateczny.
§  30.
1.
Komisja egzaminacyjna rozstrzyga o wynikach egzaminu większością głosów; w razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Z przebiegu i wyników egzaminu sędziowskiego sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej. W protokole oprócz ocen z poszczególnych przedmiotów mogą być zawarte dodatkowe uwagi i spostrzeżenia komisji.
§  31. 26
 
1.
Aplikanci, którzy z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpili do egzaminu w pierwszym terminie, mogą składać go, nie później niż przed upływem dwóch lat od daty ukończenia aplikacji, tylko przed komisją egzaminacyjną powołaną w Ministerstwie Sprawiedliwości, w trybie określonym w § 23, z tym że przewodniczącym komisji jest przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości, wytypowany z grona sędziów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości.
2.
Aplikanci, którzy nie zdali egzaminu w pierwszym terminie, mogą składać go ponownie tylko raz, nie później niż przed upływem roku od daty tego egzaminu, przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w ust. 1.
§  32.
1.
Przewodniczący i członkowie komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie części ustnej egzaminu sędziowskiego otrzymują wynagrodzenie w wysokości 1,0% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego sędziego sądu apelacyjnego za każdego aplikanta zdającego egzamin.
2.
Wynagrodzenie w tej samej wysokości otrzymuje również członek komisji egzaminacyjnej za sprawdzenie jednej pracy pisemnej.

Rozdział  3

Aplikacja prokuratorska i egzamin prokuratorski

§  33. 27
Do aplikacji, kolokwium i egzaminu prokuratorskiego stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 4, § 15, § 17-21, § 22 ust. 3 i 4, § 24, § 25 ust. 3 i 4, § 26 ust. 2, § 27, § 28 ust. 2, § 29, § 30, § 32.
§  34.
1. 28
Konkurs dla kandydatów na aplikantów przeprowadzają komisje powołane przez prokuratora apelacyjnego, złożone z trzech do pięciu prokuratorów, w tym przedstawiciela prokuratora apelacyjnego. Członkiem komisji może być również przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości-Prokuratora Generalnego, a w charakterze obserwatorów, na zaproszenie przewodniczącego komisji, w jej pracach uczestniczyć mogą: przedstawiciel Rady Prokuratorów oraz pracownik naukowo-dydaktyczny szkoły wyższej.
2.
Komisja ocenia, czy kandydat na aplikanta odpowiada wymaganiom określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 1994 r. Nr 19, poz. 70 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 77, poz. 367 oraz z 1997 r. Nr 90, poz. 557, Nr 98, poz. 604, Nr 106, poz. 679, Nr 117, poz. 752 i 753, Nr 124, poz. 782 i Nr 141, poz. 944).
3. 29
Prokurator apelacyjny wyznacza termin konkursu dla kandydatów na aplikantów w tym samym czasie we wszystkich prokuraturach okręgowych w okręgu prokuratury apelacyjnej, zawiadamiając o tym Ministra Sprawiedliwości-Prokuratora Generalnego, członków komisji konkursowej oraz kandydatów, co najmniej 14 dni przed terminem konkursu.
4. 30
Zasady oceny części pisemnej i ustnej konkursu określa Minister Sprawiedliwości-Prokurator Generalny.
§  35.
Komisja konkursowa przedstawia prokuratorowi apelacyjnemu wyniki konkursu wraz z dokumentacją oraz projekt listy kandydatów na aplikantów, kierując się przede wszystkim ocenami z konkursu, a w razie konieczności bierze również jednak pod uwagę wyniki w nauce, osiągnięte przez kandydata w czasie studiów, opinię z uczelni lub opinię pracodawcy.
§  36.
1.
W połowie okresu aplikacji aplikanci składają kolokwium z zagadnień będących przedmiotem szkolenia seminaryjnego, w tym również z przepisów o prokuraturze oraz innych organach ochrony prawnej z zarysem prawa konstytucyjnego.
2.
Do kolokwium mają odpowiednio zastosowanie przepisy o egzaminach prokuratorskich, z tym że kolokwium przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez prokuratora apelacyjnego w prokuraturze, która prowadzi szkolenia seminaryjne aplikantów.
§  37.
1.
Aplikanci składają egzamin prokuratorski przed komisją egzaminacyjną powoływaną przez Ministra Sprawiedliwości-Prokuratora Generalnego.
2. 31
Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego, którym jest prokurator apelacyjny lub jego zastępca, sekretarza, którym powinien być właściwy kierownik szkolenia, pięciu do dziewięciu prokuratorów - specjalistów z różnych dziedzin prawa oraz przedstawiciela Ministra Sprawiedliwości-Prokuratora Generalnego.
3. 32
Podczas egzaminu mogą być obecni prokuratorzy okręgowi oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji, które nie mogą brać udziału w naradzie rozstrzygającej o wynikach egzaminu.
§  38.
1.
Egzamin prokuratorski składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Część pisemna odbywa się w obecności co najmniej dwóch członków komisji egzaminacyjnej, trwa dwa dni i obejmuje:
1)
prawo karne procesowe - 6 godzin,
2)
prawo cywilne procesowe - 3 godziny,
3)
prawo administracyjne - 3 godziny.
3.
Część pisemna polega na sporządzeniu apelacji od wyroku w sprawie karnej, sprzeciwu lub skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz pozwu (wniosku) w sprawie cywilnej na podstawie akt zakwalifikowanych przez komisję lub opracowanych na potrzeby egzaminu.
4.
Przedmiotami części ustnej egzaminu są:
1)
prawo karne materialne,
2)
prawo karne procesowe,
3)
prawo cywilne materialne, procesowe i nieprocesowe,
4)
prawo administracyjne,
5)
prawo gospodarcze,
6)
kryminalistyka,
7)
medycyna sądowa, psychiatria i psychologia sądowa.
§  381. 33
 
1.
Aplikanci, którzy z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpili do egzaminu w pierwszym terminie, mogą składać go, nie później niż przed upływem dwóch lat od daty ukończenia aplikacji, tylko przed komisją egzaminacyjną powołaną w Ministerstwie Sprawiedliwości, w trybie określonym w § 37, z tym że przewodniczącym komisji jest przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości-Prokuratora Generalnego, wytypowany z grona prokuratorów Prokuratury Krajowej lub prokuratorów delegowanych do Ministerstwa Sprawiedliwości.
2.
Aplikanci, którzy nie zdali egzaminu w pierwszym terminie, mogą składać go ponownie tylko raz, nie później jednak niż przed upływem roku od daty tego egzaminu, przed komisją egzaminacyjną, o której mowa w ust. 1.
§  39.
Do aplikacji odbywanej w wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury stosuje się przepisy odrębne.

Rozdział  4

Pozaetatowa aplikacja sądowa i prokuratorska

§  40.
1.
Aplikant pozaetatowy odbywa aplikację sądową (prokuratorską) dwa dni w tygodniu, przy czym zajęcia praktyczne, na jego wniosek, mogą być łączone.
2.
Do okresu aplikacji nie zalicza się nieobecności aplikanta w zajęciach praktycznych i seminaryjnych trwających, bez względu na przyczynę, dłużej niż 10 dni w roku; nie dotyczy to nieobecności z powodu urlopów.
§  41.
Do aplikantów sądowych pozaetatowych stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 1 i 2, z wyjątkiem § 11 ust. 1 i § 12 ust. 1, a do aplikantów prokuratorskich pozaetatowych - przepisy rozdziałów 1 i 3, z wyjątkiem § 11 ust. 1 i § 12 ust. 1.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  42.
Aplikanci sądowi, którzy rozpoczęli aplikację przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpili do egzaminu w pierwszym terminie, oraz osoby, które nie zdały egzaminu, mogą w 1998 r. składać go przed komisją egzaminacyjną powołaną przy właściwym sądzie apelacyjnym.
§  43.
Aplikanci prokuratorscy, którzy rozpoczęli aplikację przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zdają egzamin ustny, którego przedmiotami są:
1)
prawo karne materialne,
2)
prawo karne procesowe,
3)
prawo cywilne materialne,
4)
prawo cywilne procesowe i nieprocesowe,
5)
prawo administracyjne,
6)
kryminalistyka,
7)
medycyna sądowa,
8)
psychiatria i psychologia sądowa.
§  44.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 listopada 1993 r. w sprawie aplikantów sądowych i prokuratorskich (Dz. U. Nr 109, poz. 491).
§  45.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1998 r.
* Z dniem 1 października 2001 r. nin. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070) - zob. art. 211 § 2 tej ustawy.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) i b) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
6 § 5 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
7 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
8 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
9 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
10 § 12 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
11 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
12 § 14 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) i pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
13 § 14 ust. 31 dodany przez § 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
14 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
15 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
16 § 18 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
17 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
18 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
19 § 21 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
20 § 21 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
21 § 23 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
22 § 23 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
23 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
24 § 25 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
25 § 25 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
26 § 31 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
27 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
28 § 34 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
29 § 34 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
30 § 34 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
31 § 37 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
32 § 37 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.
33 § 381 dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 29 maja 2001 r. (Dz.U.01.60.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 czerwca 2001 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024