Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na 1998 r. realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1998 r.
w sprawie zakresu, trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na 1998 r. realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776) oraz art. 25 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1998 z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 156) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
województwa, w których realizacja regionalnego programu restrukturyzacyjnego jest wspierana ze środków budżetu państwa na 1998 r.,
2)
tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na 1998 r. realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,
3)
tryb i warunki przyznawania dotacji ze środków budżetu państwa na 1998 r. na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim, o których mowa w art. 19 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776),
2)
ustawie budżetowej - rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1998 z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 156),
3)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. z 1998 r. Nr 30, poz. 164),
4)
Kontrakcie - rozumie się przez to Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej.

Rozdział  2

Województwa otrzymujące środki z rezerwy celowej budżetu państwa na 1998 r. oraz przeznaczenie tych środków

§  3.
1.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja programów:
1)
"Strategia rozwoju województwa elbląskiego",
2)
"Strategia rozwoju gospodarczego województwa koszalińskiego",
3)
"Strategia rozwoju województwa olsztyńskiego",
4)
"Partnerska strategia rozwoju województwa słupskiego na lata 1997-2002",
5)
"Strategia rozwoju województwa suwalskiego na lata 1997-2002 MAZURY I SUWALSZCZYZNA",
6)
"Strategia rozwoju regionu łódzkiego na lata 1998-2002 ŁÓDŹ - SAM ŚRODEK JUTRA",
7)
"Europejska strategia rozwoju regionu wałbrzyskiego na lata 1998-2002 BY SPROSTAĆ WYZWANIOM PRZYSZŁOŚCI",

oraz

8)
strategii i programów rozwoju lokalnego w województwie katowickim,

zwanych w rozporządzeniu "regionalnymi programami restrukturyzacyjnymi".

2.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w ust. 1, przeznacza się dla:
1)
województwa elbląskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
2)
województwa koszalińskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
3)
województwa olsztyńskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
4)
województwa słupskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
5)
województwa suwalskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
6)
województwa łódzkiego - kwotę 7.500 tys. zł,
7)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 7.500 tys. zł,
8)
województwa katowickiego - kwotę 7.500 tys. zł.
§  4.
1.
Środki z rezerwy celowej, o których mowa:
1)
w § 3 ust. 2 pkt 1-5, są przeznaczone na:
a)
dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej "instytucjami regionalnymi",
b)
dotacje dla gmin - na dofinansowanie inwestycji będących zadaniami własnymi gmin, które są realizowane w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnych programach restrukturyzacyjnych,
2)
w § 3 ust. 2 pkt 6 i 7, są przeznaczone na:
a)
dotacje dla instytucji regionalnych,
b)
dotacje dla przedsiębiorców - na dofinansowanie ich inwestycji przyczyniających się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnych programach restrukturyzacyjnych,
3)
w § 3 ust. 2 pkt 8, są przeznaczone na:
a)
dotacje dla instytucji regionalnych,
b)
dotacje na tworzenie instytucji lokalnych, o których mowa w art. 19 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 Kontraktu.
2.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, są przyznawane w trybie i na warunkach określonych w odpowiednich przepisach rozdziałów 3-5.

Rozdział  3

Dotacje dla instytucji regionalnych

§  5.
1.
Wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych ustalonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, może przyznać dotacje dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, zwanych dalej "pożyczkami", jeżeli statuty tych instytucji:
1)
przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,
2)
upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji określonych w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.
2.
Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty obejmującej dotację oraz środki instytucji regionalnej planowane przez nią na udzielanie pożyczek w 1998 r.
§  6.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 40 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Instytucja regionalna do wniosku załącza:
1)
szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji i proponowanego terminu jej przekazania dla instytucji regionalnej,
2)
oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1998 r. na udzielanie pożyczek,
3)
dokument ustalający zasady udzielania pożyczek,
4)
statut instytucji regionalnej,
5)
bilans instytucji regionalnej za 1997 r.,
6)
plan finansowy instytucji regionalnej na 1998 r.,
7)
zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,
8)
zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadku, o którym mowa w § 9 ust. 3.
§  7.
1.
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, a Wojewoda Katowicki również po pozytywnym zaopiniowaniu przez Prezydium Rady Kontraktu utworzonej zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych, a jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach - wojewoda określa też wysokość rat,
2)
przekazuje Ministrowi Gospodarki informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym, a jej kopię - Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na 1998 r., załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,
4)
informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji.
2.
Wojewoda przekazuje dotacje w terminach umożliwiających instytucjom regionalnym przelanie tych dotacji na rachunki pożyczkobiorców w okresie nie dłuższym niż 30 dni od dnia ich otrzymania.
3.
Odsetki naliczone przez bank od dotacji przekazanej w 1998 r. na rachunek instytucji regionalnej, które pozostaną po ich opodatkowaniu, są w całości przeznaczane przez tę instytucję na udzielanie pożyczek.
§  8.
1.
Pożyczka udzielona przez instytucję regionalną jest oprocentowana według zmiennej stopy procentowej; oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy oprocentowania kredytu refinansowego udzielanego pod zastaw papierów wartościowych, zwanego "kredytem lombardowym", ustalonego przez Radę Polityki Pieniężnej.
2.
Oprocentowanie pożyczki nie obejmuje prowizji pobieranej przez instytucję regionalną od pożyczkobiorcy za obsługę pożyczki.
3.
Środki finansowe otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, określonych w ust. 1, instytucja regionalna przeznacza w całości na udzielanie nowych pożyczek.
§  9.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.
2.
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej, stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala termin dla instytucji regionalnej, do którego jest zobowiązana je usunąć i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja nieprawidłowo wykorzystana podlega zwrotowi przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w ciągu 14 dni po upływie tego terminu.
§  10.
1.
Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie, do dnia 31 stycznia 1999 r.:
1)
wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:
a)
nazwę i adres pożyczkobiorcy,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji finansowanej z udziałem pożyczki,
c)
kwotę pożyczki ze środków dotacji, określoną w umowie zawartej z pożyczkobiorcą w 1998 r., zwanej dalej "pożyczką udzieloną",
d)
kwotę pożyczki, o której mowa w lit. c), przekazanej w 1998 r. na rachunek pożyczkobiorcy, zwanej dalej "pożyczką wykorzystaną",
e)
termin spłaty pożyczki, określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeżeli spłata ma następować w ratach),
f)
wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa w lit. e), oraz terminy ich zapłaty,
2)
informacji o łącznych kwotach:
a)
pożyczek udzielonych w 1998 r. ze środków instytucji regionalnej i dotacji,
b)
pożyczek, o których mowa w lit. a), wykorzystanych przez pożyczkobiorców w 1998 r.
2.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1999 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o pożyczkach udzielonych w 1998 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji oraz o pożyczkach wykorzystanych w 1998 r. przez pożyczkobiorców, zawierającą w szczególności:
1)
liczbę pożyczkobiorców,
2)
łączne kwoty pożyczek udzielonych i łączne kwoty pożyczek wykorzystanych,
3)
zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek,
4)
wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek,
5)
dane o nieprawidłowościach, o których mowa w § 9 ust. 2, oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
6)
łączną kwotę dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz łączną kwotę dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1998 r.
3.
Kopie informacji, o której mowa w ust. 2, wojewoda przekaże Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
4.
Minister Gospodarki sporządzi informację zbiorczą, na podstawie danych zawartych w informacji wojewodów, o której mowa w ust. 2, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów, łącznie z informacją określoną w § 17 ust. 6.
§  11.
1.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1998 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 16 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wojewoda Katowicki dotacje, o których mowa w ust. 1, może przeznaczyć dla innych instytucji regionalnych lub na cele określone w § 20.
3.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1998 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Rozdział  4

Dotacje na dofinansowanie inwestycji

§  12.
1.
Właściwy wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych ustalonej dla danego województwa:
1)
w § 3 ust. 2 pkt 1-5 - może przyznać dotacje dla gmin na dofinansowanie poszczególnych inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,
2)
w § 3 ust. 2 pkt 6 i 7 - może przyznać dotacje dla przedsiębiorców na dofinansowanie poszczególnych inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 2.
2.
Łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie w 1998 r.:
1)
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu gmin,
2)
inwestycji przedsiębiorcy, która jest rozpoczynana i kończona w 1998 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż rok, nie może przekroczyć 100% kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1998 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.
§  13.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, zwany dalej "wnioskiem", jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
2.
Wniosek jest składany wojewodzie przez zarząd gminy - w wypadku, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b), lub przez przedsiębiorcę - w wypadku, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. b), w terminie ustalonym przez wojewodę, nie później jednak niż w ciągu 35 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3.
Wojewoda zawiadamia zarządy gmin lub ogłasza w mediach lokalnych informację przeznaczoną dla przedsiębiorców o ustalonym terminie składania wniosków.
4.
Część opisowa wniosku składanego przez zarząd gminy lub przez przedsiębiorcę, zwanych dalej "wnioskodawcami", powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz dane i informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1998 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1998 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach realizacji inwestycji innych niż określone w części A poz. 5 wniosku, w tym, w wypadku inwestycji przedsiębiorcy, o liczbie nowych miejsc pracy planowanych do utworzenia w wyniku realizacji tej inwestycji,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1998 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5.
Wnioskodawca do wniosku załącza:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabeli 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabeli 1 wniosku - wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadkach, o których mowa w § 15 ust. 4 pkt 1 i w ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 18 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1998 r. i 1999 r.
§  14.
1.
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji:
1)
w terminie 55 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
a)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji, a jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach - wojewoda określa też wysokość rat,
b)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji; jeżeli kwota dotacji jest niższa od kwoty dotacji określonej we wniosku - wnioskodawca, w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji, zawiadamia wojewodę, które dane zamieszczone w tym wniosku wymagają korekty, oraz przedstawia zmienione dane i ich uzasadnienie,
2)
w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
a)
przekazuje Ministrowi Gospodarki wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji przedsiębiorców, ustalone kwoty dotacji i przewidywane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
b)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w lit. a).
2.
Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcom dotacje w kwotach, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, z zastrzeżeniem § 15 ust. 3 i ust. 4 pkt 2.
§  15.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji, w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i 7 oraz w § 18 ust. 1.
2.
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy, stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zawiesić przekazywanie pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody również, gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1998 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1998 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1998 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1998 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1999 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy zwraca część dotacji, w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,
2)
inwestycję przedsiębiorcy zwraca część dotacji, jeżeli w 1998 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.
8.
W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację, w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji, obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B tabeli 1 rubryce 6 wniosku.
9.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi, w wypadkach określonych w ust. 7.
§  16.
1.
Dotacje, które w 1998 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody, w wypadku określonym w § 15 ust. 4 pkt 1, lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom, w wypadku określonym w § 15 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1998 r. może przeznaczyć na:
1)
zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. a),
2)
dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 13 ust. 2,
3)
dotacje, o których mowa w § 5 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 4 oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§  17.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie III kwartału 1998 r. oraz w terminie 30 dni po upływie IV kwartału 1998 r., zwanych dalej "okresami sprawozdawczymi", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję od początku 1998 r. do końca okresu sprawozdawczego,
5)
kwotę środków z budżetu gminy planowaną i rzeczywiście przeznaczoną od początku 1998 r. do końca okresu sprawozdawczego na dofinansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty rzeczowe inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1998 r. - również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1998 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1998 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1998 r., a po upływie IV kwartału - także ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1998 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie, lub liczbę nowych miejsc pracy, planowanych do utworzenia przez przedsiębiorcę.
3.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1999 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1998 r., sporządzoną na podstawie informacji otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności:
1)
wykaz inwestycji dofinansowanych w 1998 r. dotacją,
2)
dane określone w ust. 1 dotyczące poszczególnych inwestycji i łączne, obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie,
3)
analizę przebiegu realizacji inwestycji w 1998 r.,
4)
ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonych w 1998 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie,
5)
dane o nieprawidłowościach występujących w 1998 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
6)
łączne kwoty dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1998 r. i w 1999 r. oraz łączną kwotę dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1998 r.
4.
Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
5.
Kopie informacji, o której mowa w ust. 3, wojewoda przekaże Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
6.
Minister Gospodarki, do dnia 15 maja 1999 r., przedstawi Radzie Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1998 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, o inwestycjach dofinansowanych dotacją i przebiegu ich realizacji w 1998 r., ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1998 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.
§  18.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1998 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1999 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji, planowanym i wykonanym w 1998 r., a po sfinansowaniu zobowiązań - pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 15 ust. 4 pkt 1 i w ust. 5.
§  19.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1998 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia 1998 r. na cele określone w § 16 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1998 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1999 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2, na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Rozdział  5

Dotacje na tworzenie instytucji lokalnych

§  20.
Wojewoda Katowicki, w granicach kwoty środków budżetowych określonej w § 3 ust. 2 pkt 8, ustala kwoty środków, po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Prezydium Rady Kontraktu, przeznaczone na:
1)
objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami prawa handlowego tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 21 ust. 1 Kontraktu,
2)
finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju Regionalnego SA w Katowicach, zwaną dalej "Agencją", przy tworzeniu instytucji lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 10% kwoty środków przeznaczonych na cel, o którym mowa w pkt 1.
§  21.
1.
Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na 1998 r. na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, określonych w art. 20 ust. 5-7 Kontraktu, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Zarząd gminy lub innych założycieli instytucji lokalnej załącza do wniosku w szczególności:
1)
umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona - uchwały właściwych organów podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1998 r. oraz w latach następnych,
2)
statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,
3)
charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,
4)
analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,
5)
informację o strategii lub programie rozwoju lokalnego, o których mowa w art. 20 ust. 2 Kontraktu.
3.
Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:
1)
przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych - 50%,
2)
przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych - 75%

- łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1998 r. według umowy lub uchwał, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz z budżetu państwa na 1998 r.

4.
Wojewoda Katowicki przeznacza środki z budżetu państwa na 1998 r. w pierwszej kolejności na objęcie akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych w tych segmentach lokalnych określonych w art. 20 ust. 4 i 5 Kontraktu, w których w latach 1996-1997 żadna instytucja lokalna nie otrzymała na ten cel środków z budżetu państwa.
§  22.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.
§  23.
Wojewoda Katowicki:
1)
sprawuje nadzór nad wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,
2)
do dnia 31 marca 1999 r. przekaże Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Skarbu Państwa oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa na 1998 r. przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Wniosek

o przyznanie dotacji ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na 1998 r. na dofinansowanie inwestycji

(pominięty)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.76.492

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na 1998 r. realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.
Data aktu: 02/06/1998
Data ogłoszenia: 24/06/1998
Data wejścia w życie: 09/07/1998