Ustalenie stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 czerwca 1998 r.
w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) oraz w związku z art. 19 pkt 1 i 2 ustawy budżetowej na rok 1998 z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 156) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
jednostce przewozu - rozumie się przez to:
a)
przy przewozach autobusowych - przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra, a dla autobusów o zwiększonej pojemności - z zastosowaniem współczynnika korygującego,
b)
przy przewozach kolejowych - przebieg pociągu pasażerskiego na trasie o długości jednego kilometra,
2)
właściwym urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przewoźnika.
§  2.
Dotacji przedmiotowych udziela się do:
1)
autobusowych przewozów pasażerskich w krajowej komunikacji międzymiastowej zwykłej,
2)
kolejowych przewozów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych (lokalnych), międzyregionalnych (dalekobieżnych), wykonywanych pociągami osobowymi i pospiesznymi.
§  3.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy świadczący usługi przewozu osób w krajowej komunikacji międzymiastowej autobusowej zwykłej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy autobusów uzgodnionym przez wszystkich przewoźników, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz. U. Nr 64, poz. 312),
2)
stosują ceny za przewozy osób nie wyższe niż ceny urzędowe ustalone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 8 stycznia 1998 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za niektóre przewozy osób w krajowej międzymiastowej komunikacji autobusowej (Dz. U. Nr 6, poz. 21),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261 oraz z 1996 r. Nr 100, poz. 460),
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźników zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Nie udziela się dotacji do autobusowych przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pośpiesznych i ekspresowych.
3.
Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 158,27 zł na 1000 jednostek przewozu.
§  4.
Wniosek o udzielenie dotacji przedmiotowych do przewozów, o których mowa w § 2 pkt 1, przewoźnik zgłasza Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej do dnia 15 września roku poprzedzającego rok, w którym dotacja ma być udzielona.
§  5.
1.
Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy wykonujący wymienione w § 2 pkt 2 rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
1)
realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,
2)
stosują opłaty za przewóz osób nie wyższe niż ceny urzędowe ustalone w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 8 stycznia 1998 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za niektóre przewozy osób koleją (Dz. U. Nr 6, poz. 22) oraz ustalone przez przewoźników taryfy lub cenniki, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575 oraz z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96, poz. 591, Nr 101, poz. 629 i Nr 141, poz. 942),
3)
honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów określone w przepisach ustawy, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3,
4)
liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.
2.
Nie udziela się dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi: ekspresowymi, InterCity, EuroCity i EuroNight w komunikacji krajowej i międzynarodowej.
3.
Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 3.783,78 zł na 1000 jednostek przewozu, w tym do przewozów:
1)
aglomeracyjnych 3.780,00 zł,
2)
regionalnych (lokalnych) 5.147,00 zł,
3)
międzyregionalnych (dalekobieżnych) 2.511,10 zł.
§  6.
1.
Przewoźnicy są obowiązani do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz dysponenta środków dotacji przedmiotowej o zaprzestaniu prowadzenia działalności przewozowej dotowanej.
2.
Nieprzestrzeganie przez przewoźników któregokolwiek z warunków określonych odpowiednio w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1 stanowi podstawę do zawieszenia wypłat dotacji bądź cofnięcia dotowania.
§  7.
Ogólna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia stawek dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 3 i § 5 ust. 3, przez liczbę wykonanych jednostek przewozu, nie większą jednak od liczby tych jednostek przyznanej przewoźnikowi.
§  8.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozporządzeniu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 1991 r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji przedmiotowych (Dz. U. Nr 43, poz. 191 i z 1994 r. Nr 140, poz. 792).
§  9.
1.
Stawki dotacji przedmiotowych określone w § 3 ust. 3 oraz w § 5 ust. 3 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 1998 r. do dnia 31 grudnia 1998 r.
2.
Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 3 i w § 5 ust. 3, za okres od dnia 1 stycznia 1998 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia powinno być dokonane jednocześnie z rozliczeniem dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy, następujący po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych (Dz. U. Nr 94, poz. 574).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024