Szczegółowe zasady udzielania, oprocentowania, spłaty, rozkładania na raty i umarzania pożyczek dla osób niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 22 maja 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad udzielania, oprocentowania, spłaty, rozkładania na raty i umarzania pożyczek dla osób niepełnosprawnych. 1

Na podstawie art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pożyczka może być udzielona osobie niepełnosprawnej na rozpoczęcie działalności:
1)
wytwórczej, budowlanej, handlowej i usługowej, w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej,
2) 2
rolniczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych lub rozszerzenie tej działalności o rodzaj (profil) dotychczas nie prowadzony,
3)
polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

bez względu na formę prawną jej prowadzenia.

2. 3
Pożyczka może być udzielona na:
1)
podjęcie działalności po raz pierwszy,
2)
ponowne rozpoczęcie działalności, jeśli od dnia wykreślenia wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo cofnięcia koncesji - w odniesieniu do działalności gospodarczej, lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego z tytułu prowadzenia działalności rolniczej, lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej upłynęło co najmniej 6 miesięcy.
3. 4
Osoba niepełnosprawna może otrzymać pożyczkę tylko raz oraz pod warunkiem, że nie korzysta aktualnie z pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy.
§  1a. 5
(uchylony).
§  1b. 6
(uchylony).
§  1c. 7
(uchylony).
§  1d. 8
(uchylony).
§  1e. 9
(uchylony).
§  2.
1. 10
Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o uzyskanie pożyczki na rozpoczęcie działalności składa do starosty wniosek określający:
1)
kwotę wnioskowanej pożyczki,
2)
rodzaj zamierzonej działalności,
3)
kalkulację wydatków na uruchomienie działalności w ramach wnioskowanej pożyczki, deklarację zaangażowania środków własnych oraz innych źródeł finansowania,
4)
szczegółową specyfikację i harmonogram zakupów w ramach wnioskowanej pożyczki,
5)
przewidywane koszty i dochody prowadzenia działalności,
6)
proponowany okres karencji oraz termin spłaty pożyczki,
7)
proponowane formy zabezpieczenia spłaty pożyczki, w szczególności: poręczenie, weksel, hipoteka, zastaw na rzeczach.
2.
Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o uzyskanie pożyczki obowiązana jest zabezpieczyć spłatę pożyczki w formie ustalonej między stronami umowy.
3.
Koszty związane z zabezpieczeniem pożyczki ponosi osoba niepełnosprawna ubiegająca się o uzyskanie pożyczki.
4.
Niezależnie od zabezpieczenia spłaty pożyczki, do zawarcia umowy pożyczki wymagana jest zgoda małżonka pożyczkobiorcy wyrażona w formie pisemnej, a w przypadku poręczenia - także zgoda małżonka poręczyciela wyrażona w formie pisemnej w obecności pożyczkodawcy.
5. 11
O przyznaniu lub odmowie przyznania pożyczki starosta powiadamia wnioskodawcę w formie pisemnej, w terminie nie przekraczającym 30 dni od dnia złożenia wniosku i innych niezbędnych do jego rozpatrzenia dokumentów.
§  3. 12
(skreślony).
§  4.
1.
Oprocentowanie pożyczki wynosi 5% udzielonej kwoty za cały okres spłaty pożyczki.
2.
Kwotę oprocentowania rozkłada się na cały okres spłaty pożyczki, nie dłuższy jednak niż 48 miesięcy.
§  5.
1.
Umowa pożyczki, zwana dalej "umową", może przewidywać jej wypłacanie w transzach oraz uzależnienie uruchomienia kolejnych transz od rozliczenia się pożyczkobiorcy z wykorzystania uprzednio przekazanych środków.
2. 13
Wypłata pożyczki albo pierwszej transzy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, następuje po podpisaniu umowy i po dostarczeniu przez pożyczkobiorcę:
1)
zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej bądź o uzyskaniu koncesji - w przypadku działalności gospodarczej,
2)
kopii zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego o rozpoczęciu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej,
3)
zaświadczenia z urzędu gminy o podleganiu opodatkowaniu podatkiem rolnym - w przypadku rozpoczęcia innego rodzaju działalności rolniczej, obecnie nie prowadzonej,
4)
zobowiązania, że w ciągu 6 miesięcy pożyczkobiorca stanie się właścicielem lub posiadaczem (samoistnym lub zależnym) nieruchomości rolnej, w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 1 ha przeliczeniowy - w przypadku rozpoczęcia działalności rolniczej.
3. 14
Wypłata pożyczki może nastąpić przed spełnieniem warunku określonego w ust. 2 pkt 1, jeżeli wydanie zezwolenia (koncesji) uzależnione jest od posiadania przedmiotów lub urządzeń niezbędnych do prowadzenia danego rodzaju działalności, a osoba niepełnosprawna ubiegająca się o uzyskanie pożyczki zamierza dokonać zakupu tych przedmiotów i urządzeń w ramach udzielonej pożyczki.
4. 15
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, pożyczkobiorca jest zobowiązany do przedstawienia pożyczkodawcy zezwolenia (koncesji) w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia wypłacenia pożyczki pod rygorem postawienia pożyczki w stan natychmiastowej wymagalności.
§  6.
1.
Umowę zawiera się w formie pisemnej.
2.
Zmiana jakiegokolwiek warunku umowy wymaga aneksu w formie pisemnej i może być dokonana na wniosek każdej ze stron.
§  7.
1.
Umowa powinna zobowiązywać pożyczkobiorcę do:
1)
rozpoczęcia działalności w terminie określonym w umowie i przedstawienia pożyczkodawcy dokumentów świadczących o celowym wykorzystaniu pożyczki,
2)
terminowej spłaty pożyczki wraz z odsetkami, w ratach, zgodnie z planem spłaty pożyczki stanowiącym integralną część umowy,
3)
przedkładania, na wniosek pożyczkodawcy, zaświadczenia z urzędu skarbowego (w odniesieniu do działalności gospodarczej oraz prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej), zaświadczenia z urzędu gminy (w odniesieniu do działalności rolniczej) o prowadzeniu działalności,
4)
niezwłocznego każdorazowego powiadamiania pożyczkodawcy o zmianach miejsca zamieszkania i prowadzonej działalności oraz o zaprzestaniu bądź zawieszeniu działalności lub innych okolicznościach mających wpływ na realizację umowy.
2. 16
W czasie trwania umowy pożyczki starosta, zwany dalej "pożyczkodawcą", przeprowadza kontrolę w celu sprawdzenia wiarygodności informacji i dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3.
Zmiana profilu działalności w okresie obowiązywania umowy wymaga zgody pożyczkodawcy wyrażonej na piśmie.
§  8.
1.
Umowa powinna przewidywać możliwość umorzenia pożyczki do wysokości 50% kwoty udzielonej pożyczki, pod warunkiem prowadzenia działalności przez okres co najmniej 24 miesięcy i spełnienia pozostałych warunków umowy. Kwota umorzenia pożyczki nie może przekroczyć w dniu jej umorzenia nie spłaconej części pożyczki.
2. 17
Potwierdzeniem prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2a, jest:
1)
zaświadczenie o wywiązywaniu się z obowiązku podatkowego, wydane przez:
a)
urząd skarbowy - w odniesieniu do działalności gospodarczej oraz prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej,
b)
urząd gminy - w odniesieniu do działalności rolniczej,
2)
protokół przeprowadzonej kontroli faktycznego prowadzenia działalności przez pożyczkobiorcę, sporządzony przez pożyczkodawcę.
2a. 18
W przypadku prowadzenia innego rodzaju działalności rolniczej, potwierdzeniem prowadzonej działalności jest protokół przeprowadzonej kontroli faktycznego prowadzenia działalności przez pożyczkobiorcę, sporządzony przez pożyczkodawcę.
3.
W przypadku umorzenia kwoty pożyczki umorzeniu podlegają również odsetki, jakie przysługiwałyby od kwoty umorzonej.
4.
O umorzeniu bądź odmowie umorzenia pożyczki pożyczkodawca powiadamia pożyczkobiorcę w formie pisemnej w terminie nie przekraczającym 30 dni od złożenia wniosku o umorzenie.
5.
Złożenie wniosku w sprawie umorzenia pożyczki nie zwalnia pożyczkobiorcy z obowiązków wynikających z umowy, a w szczególności z kontynuowania działalności i wpłat kolejnych rat.
6.
W przypadku niepodjęcia w terminie określonym w ust. 5 decyzji o umorzeniu bądź odmowie umorzenia pożyczki, następuje zawieszenie wpłat kolejnych rat pożyczki do czasu otrzymania decyzji.
7.
W przypadku śmierci pożyczkobiorcy i przejęcia jego majątku w drodze spadku oraz kontynuowania przez spadkobiercę działalności prowadzonej przez spadkodawcę, umorzenie części pożyczki może nastąpić, jeżeli:
1)
spadkobiercą jest osoba niepełnosprawna

lub

2)
spadkobiercą jest małżonek będący osobą pełnosprawną, która:
a)
ma na utrzymaniu osoby niepełnosprawne

lub

b)
pozbawiona jest jakiegokolwiek źródła dochodu.
8. 19
W przypadku ubiegania się o odroczenie terminu spłaty pożyczki, rozłożenia jej spłaty na raty lub umorzenia spłaty w części lub w całości z uwagi na trudną sytuację materialną lub losową dłużnik powinien do wniosku dołączyć dokumenty potwierdzające te okoliczności.
§  8a. 20
 
1.
Spłatę pożyczki rozkłada się na nie więcej niż 48 miesięcznych rat w wysokości ustalonej w umowie.
2.
Raty ustala się w wysokości umożliwiającej pożyczkobiorcy spłatę 50% udzielonej pożyczki w okresie 24 miesięcy prowadzenia przez niego działalności gospodarczej.
3.
Umowa zawiera plan spłaty pożyczki.
§  9.
1. 21
Umowa może przewidywać karencję w spłacie pożyczki wraz z oprocentowaniem, przy czym okres karencji nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i jest wliczany do okresu spłaty pożyczki. Okres całkowitej spłaty pożyczki nie może jednak przekroczyć 48 miesięcy od dnia wypłacenia całej kwoty pożyczki, a w przypadku wypłaty w transzach - ostatniej transzy.
2.
Na wniosek pożyczkobiorcy, uzasadniony szczególnymi względami społecznymi lub gospodarczymi, pożyczkodawca może okres spłaty pożyczki wydłużyć do 54 miesięcy od dnia jej wypłacenia.
§  10.
Umowa powinna przewidywać jej wypowiedzenie w przypadku niedotrzymania nawet jednego z warunków umowy. Zwrot nie spłaconej pożyczki powinien nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wypowiedzenia umowy:
1)
wraz z należnymi odsetkami w przypadkach niezawinionych od pożyczkobiorcy,
2)
wraz z odsetkami w wysokości 15% od udzielonej kwoty, w przypadku gdy pożyczkodawca stwierdzi niewłaściwe realizowanie umowy z winy pożyczkobiorcy, zwłaszcza przeznaczenie jej na inne cele.
§  11.
W razie śmierci pożyczkobiorcy i nieprzyjęcia spadku przez spadkobierców, obowiązek uregulowania zobowiązań wobec pożyczkodawcy przechodzi solidarnie na poręczycieli, jeśli poręczenie stanowi zabezpieczenie pożyczki. W razie zabezpieczenia pożyczki w innej formie niż poręczenie, pożyczkodawca dochodzi należności w sposób stosowny do formy zabezpieczenia.
§  11a. 22
Środki finansowe uzyskane z wpłat:
1)
rat pożyczek,
2)
oprocentowania pożyczek,
3)
zwrotów pożyczek wypowiedzianych w przypadku niedotrzymania warunków umowy,

starosta zwraca Państwowemu Funduszowi Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ciągu 14 dni od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiła wpłata.

§  12.
Rozporządzenie ma zastosowanie do pożyczek udzielonych po dniu jego wejścia w życie.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
3 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
4 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
5 § 1a:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

6 § 1b:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

7 § 1c:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

8 § 1d:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

9 § 1e:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2004 r. (Dz.U.04.174.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

10 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
11 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
12 § 3 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
13 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
14 § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
15 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
16 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
17 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
18 § 8 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
19 § 8 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
20 § 8a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
21 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.03.100.929) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2003 r.
22 § 11a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 18 lutego 1999 r. (Dz.U.99.16.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024