Legitymacje, znaki identyfikacyjne i umundurowanie funkcjonariuszy Inspekcji Celnej oraz oznakowanie pojazdów służbowych Inspekcji Celnej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1998 r.
w sprawie legitymacji, znaków identyfikacyjnych i umundurowania funkcjonariuszy Inspekcji Celnej oraz oznakowania pojazdów służbowych Inspekcji Celnej.

Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. o Inspekcji Celnej (Dz. U. Nr 71, poz. 449) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzory i zasady posługiwania się legitymacjami służbowymi i znakami identyfikacyjnymi funkcjonariuszy Inspekcji Celnej,
2)
wzory umundurowania funkcjonariuszy,
3)
sposób oznakowania pojazdów służbowych Inspekcji Celnej,
4)
przypadki wykonywania przez funkcjonariuszy czynności służbowych w umundurowaniu i z użyciem oznakowanych pojazdów służbowych.
§  2.
1.
Funkcjonariusz Inspekcji Celnej, zwany dalej "funkcjonariuszem", otrzymuje legitymację służbową bezpośrednio po powołaniu przez Generalnego Inspektora Celnego.
2.
Legitymacja służbowa jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia funkcjonariusza do wykonywania zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. o Inspekcji Celnej (Dz. U. Nr 71, poz. 449), zwanej dalej "ustawą".
§  3.
1.
W legitymacji służbowej umieszcza się fotografię funkcjonariusza, na której w prawym dolnym rogu odciska się okrągłą pieczęć Generalnego Inspektoratu Celnego koloru czarnego, a także wpisuje się jego nazwisko i imię, numer identyfikacyjny, stanowisko służbowe, grupę krwi oraz okres ważności.
2.
Wzór legitymacji służbowej funkcjonariusza określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4.
Funkcjonariusz okazuje legitymację służbową podczas wykonywania czynności służbowych.
§  5.
Legitymacji służbowej nie wolno:
1)
odstępować innej osobie,
2)
wywozić za granicę, chyba że funkcjonariusz uzyska na to zgodę Generalnego Inspektora Celnego,
3)
przesyłać pocztą, z wyjątkiem poczty specjalnej resortu spraw wewnętrznych i administracji.
§  6.
1.
Legitymacją służbową nie można posługiwać się w razie:
1)
zmiany danych zawartych w legitymacji,
2)
uszkodzenia lub zniszczenia,
3)
upływu okresu ważności.
2.
W razie utraty, zniszczenia lub uszkodzenia legitymacji służbowej funkcjonariusz jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić drogą służbową Generalnego Inspektora Celnego.
§  7.
1.
Funkcjonariusz jest obowiązany zdeponować legitymację służbową u Generalnego Inspektora Celnego w razie:
1)
wyjazdu za granicę i nieuzyskania zgody na jej wywóz,
2)
uzyskania urlopu bezpłatnego lub wychowawczego,
3)
zawieszenia w czynnościach służbowych,
4)
usprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej ponad 3 miesiące.
2.
Funkcjonariusz zwraca legitymację służbową Generalnemu Inspektorowi Celnemu w razie rozwiązania umowy o pracę, a w przypadku zgonu funkcjonariusza zwrotu legitymacji służbowej dokonuje członek rodziny lub przełożony.
§  8.
1.
Funkcjonariusz w czasie wykonywania obowiązków służbowych jest obowiązany posiadać przy sobie znak identyfikacyjny i okazywać go łącznie z legitymacją służbową.
2.
Wzór znaku identyfikacyjnego funkcjonariusza określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Do znaków identyfikacyjnych stosuje się odpowiednio przepisy § 2 i § 4-7.
§  9.
1.
Umundurowanie funkcjonariusza składa się z ubiorów: służbowego letniego i zimowego oraz wyjściowego letniego i zimowego, a także ubioru specjalnego.
2.
Zasadniczymi przedmiotami umundurowania, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
kurtka i spodnie męskie - letnie i zimowe,
2)
kurtka, spódnica i spodnie damskie - letnie i zimowe,
3)
czapka wyjściowa męska i kapelusz wyjściowy damski,
4)
płaszcz wyjściowy męski z podpinką,
5)
peleryna wyjściowa damska z podpinką,
6)
kurtka lekka uniwersalna,
7)
koszula służbowa i spodnie służbowe męskie lub damskie,
8)
czapka służbowa letnia uniwersalna,
9)
spinka do krawatu i podkołnierzyk w przypadku kobiet,
10)
sweter uniwersalny,
11)
kurtka ocieplana uniwersalna,
12)
czapka służbowa ocieplana,
13)
bluza i spodnie typu specjalnego,
14)
kombinezon,
15)
czapka wełniana.
3.
Składnikami uzupełniającymi do umundurowania, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
koszula wyjściowa męska lub damska - koloru białego,
2)
obuwie do ubioru wyjściowego - półbuty męskie lub kozaczki damskie koloru czarnego,
3)
obuwie do ubioru specjalnego lub kombinezonu - trzewiki typu wojskowego koloru czarnego,
4)
szalik - koloru ciemnozielonego,
5)
pasek skórzany do spodni lub spódnicy - koloru czarnego,
6)
skarpety męskie lub rajstopy damskie - koloru czarnego,
7)
rękawiczki skórzane bez ocieplenia i ocieplane - koloru czarnego,
8)
pas z tkaniny do ubioru specjalnego - koloru czarnego.
4.
Wzory umundurowania służbowego, wyjściowego letniego i zimowego oraz specjalnego, funkcjonariusza określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Do umundurowania funkcjonariusza wprowadza się dystynkcje i oznaki służbowe.
2.
Wzory dystynkcji i oznak służbowych funkcjonariuszy określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  11.
1.
Pojazdy służbowe Inspekcji Celnej są koloru ciemnozielonego, z zamontowaną na dachu podświetloną tablicą z napisem "Inspekcja Celna" oraz takim samym napisem umieszczonym po obu stronach pojazdu na tle poziomego pasa odblaskowego, zajmującego długość boczną nadwozia w połowie wysokości między dolną krawędzią okien a progiem pojazdu.
2.
Wzór oznakowania pojazdów służbowych Inspekcji Celnej przedstawia załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Funkcjonariusze wykonują w umundurowaniu czynności służbowe, w trakcie których ma nastąpić zatrzymanie pojazdu.
2.
Funkcjonariusze wykonują w umundurowaniu czynności kontrolne i czynności w ramach postępowań przygotowawczych, chyba że właściwy organ Inspekcji Celnej zezwoli na wykonywanie tych czynności bez umundurowania.
3.
Czynności związane z ochroną funkcjonariuszy celnych, miejsc odpraw celnych oraz obiektów administracji celnej wykonuje się w umundurowaniu, chyba że, ze względu na okoliczności faktyczne i skuteczność ochrony, właściwy organ Inspekcji Celnej zezwoli na wykonywanie tych czynności bez umundurowania.
4.
Funkcjonariusze są obowiązani nosić umundurowanie także podczas szkolenia oraz przy występowaniu w charakterze przedstawiciela Inspekcji Celnej wobec organów lub instytucji państwowych i samorządu terytorialnego.
§  13.
Czynności służbowe inne niż wymienione w art. 8 ust. 5 ustawy mogą być wykonywane z użyciem oznakowanych pojazdów służbowych każdorazowo po uzyskaniu zezwolenia właściwego organu Inspekcji Celnej.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ FUNKCJONARIUSZA INSPEKCJI CELNEJ

wzór

Awers (przód) legitymacji:

- legitymacja koloru jasnozielonego

- napis Rzeczpospolita Polska, Inspekcja Celna, orzeł i numer koloru czarnego

- linie koloru ciemnozielonego

Rewers (tył) legitymacji:

- legitymacja koloru jasnozielonego

- napisy koloru czarnego

- gilosz "merkuriusza" koloru żółtego

- tło na grupę krwi koloru jasnoczerwonego w obwódce o jaśniejszym odcieniu z napisami IC RP

- w ramce zdjęcie z odciskiem pieczęci

Wymiary:

- wysokość legitymacji 90 mm

- szerokość legitymacji 65 mm

- wysokość fotografii 35 mm

- szerokość fotografii 25 mm

Uwaga:

legitymacja dwustronnie laminowana folią plastykową.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZNAKU IDENTYFIKACYJNEGO FUNKCJONARIUSZA INSPEKCJI CELNEJ

wzór

Opis

- owal o wymiarach 75 mm wysokości, 65 mm szerokości, lekko wypukły, wykonany ze stopu metali w kolorze srebrnym

Awers:

- orzeł i napis "Inspekcja Celna" wycięte i nałożone na tarcze znaku identyfikacyjnego

- orzeł na tle w kolorze czerwonym

- liczby arabskie oznaczają numer indywidualny funkcjonariusza

- liczby rzymskie oznaczają numer kolejny regionalnego inspektoratu celnego

- w Generalnym Inspektoracie Celnym w miejsce cyfr rzymskich wprowadza się litery GIC

- numery identyfikacyjne wytłoczone i nałożone w kolorze czarnym

- opaska wytłaczana, dolna część w kolorze czerwonym

Rewers:

- lekko wklęsły

- posiada wybity kolejny numer seryjny

Wymiary:

- szerokość 65 mm

- wysokość 75 mm

Uwaga:

znak identyfikacyjny przytwierdzony jest płaską nakrętką gwintowaną do paska skórzanego.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZORY UMUNDUROWANIA SŁUŻBOWEGO LETNIEGO I ZIMOWEGO ORAZ SPECJALNEGO FUNKCJONARIUSZA INSPEKCJI CELNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  1 WZORY DYSTYNKCJI I ODZNAK SŁUŻBOWYCH FUNKCJONARIUSZY INSPEKCJI CELNEJ

Rys. 1

Rys. 2

Rys. 3

Oznaczenia funkcjonariuszy Inspekcji Celnej na czapkach

Rys. 4

Rys. 5

Rys. 6

Na powyższym otoku czapki zastępcy Regionalnego Inspektora Celnego zamiast pojedynczego białego paska powinien być pasek podwójny - na podstawie pkt 6 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1998 r. o sprostowaniu błędów (Dz. U. z 1998 r. Nr 80, poz. 523)

Rys. 7

Oznaczenia na mankietach rękawów munduru wyjściowego funkcjonariuszy Inspekcji Celnej

Rys. 8

Rys. 9

Rys. 10

Sznury galowe

Rys. 11

Rys. 12

Rys. 13

Sposób umieszczenia oznak na klapach munduru

Rys. 14

Sposób umieszczenia oznak na kołnierzykach koszul służbowych funkcjonariuszy Inspekcji Celnej

Rys. 15

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR OZNAKOWANIA POJAZDÓW SŁUŻBOWYCH INSPEKCJI CELNEJ

1. Podświetlana tablica montowana na dachu pojazdu

Rys. 1

2. Napis umieszczony po obu stronach pojazdu

Rys. 2

1 Załącznik nr 4 zmieniony przez pkt 6 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1998 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.98.80.523).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024