Zasady i terminy sporządzania sprawozdawczości budżetowej gmin.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 kwietnia 1998 r.
w sprawie zasad i terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej gmin.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132 poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarząd gminy sporządza i przekazuje w 2 egzemplarzach do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej kwartalne sprawozdania z wykonania budżetu gminy, zwane dalej "sprawozdaniami", w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po upływie kwartału, za który sporządzane jest sprawozdanie.
2.
Regionalna izba obrachunkowa kontroluje sprawozdania pod względem rachunkowym i formalnym oraz przekazuje oryginały sprawozdań do Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
3.
Sprawozdania sporządza się w kwotach narastających od początku roku według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
Sprawozdania sporządzają i przekazują również organy wykonawcze miejskich stref usług publicznych i Związku Komunalnego m. st. Warszawy.
5.
Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań określa instrukcja w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin, stanowiąca załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 22 Ministra Finansów z dnia 29 marca 1996 r. w sprawie sporządzania kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetów gmin (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 9, poz. 38 oraz z 1997 r. Nr 19, poz. 79).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze poczynając od I kwartału 1998 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR KWARTALNEGO SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPORZĄDZANIA KWARTALNYCH SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA BUDŻETÓW GMIN

§  1.
Sprawozdania kwartalne, o których mowa w § 1 ust. 1 rozporządzenia, zwane dalej "sprawozdaniami", sporządzane są według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2.
1.
Sprawozdania sporządza się w kwotach zaokrąglonych do pełnych złotych (bez znaku po przecinku).
2.
Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniu składa się odręcznie.
3.
Sprawozdania powinny być sporządzane rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i rachunkowym.
§  3.
1.
Dane w sprawozdaniach wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
2.
W kolumnie "Plan według uchwały rady gminy" wykazuje się dane planowane w kwotach wynikających z planu po ewentualnych zmianach.
3.
Wykazane przez gminy w sprawozdaniach kwoty dotacji celowych, otrzymanych z budżetu państwa na zadania zlecone i powierzone gminie oraz na zadania własne gminy, powinny być zgodne z danymi o dotacjach przekazanych przez dysponentów części budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
W sprawozdaniach za IV kwartał gminy wykazują wysokość otrzymanych dotacji po potrąceniu zwrotów dokonanych do dnia 20 stycznia roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
5.
Subwencje wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z ostatnim zawiadomieniem Ministra Finansów o wysokości kwoty subwencji ustalonej dla gminy.
6.
W kolumnie 4 sprawozdania "Wykonanie", w części A "Dochody", należy wykazać wszystkie wpływy za dany okres sprawozdawczy, łącznie z wpływami "w drodze", tj. z uwzględnieniem § 3 ust. 3 oraz § 4.
7.
Nadwyżka budżetowa, kredyt i pożyczka nie mogą być ujmowane po stronie dochodów budżetu gminy, natomiast mogą stanowić jedno ze źródeł sfinansowania niedoboru budżetowego w danym roku. Spłata kredytów i pożyczek nie jest wydatkiem budżetu.
§  4.
1.
W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za I, III i IV kwartał, w rubryce "Wykonanie", dane dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetów gminy powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe dla danej gminy sprawozdaniach jednostkowych Rb-25 o podatkowych i niepodatkowych dochodach budżetowych, w rubryce "Wykonanie od początku roku".
2.
W sprawozdaniach sporządzanych przez zarządy gmin za II kwartał, w rubryce "Wykonanie", dane dotyczące dochodów pobieranych przez urzędy skarbowe i przekazywanych na rzecz budżetu gminy powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w sporządzanych przez urzędy skarbowe sprawozdaniach jednostkowych Rb-27 w rubryce "Wykonanie", a dane dotyczące udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy, stanowiących dochód budżetu państwa - powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w rubryce "Należności" sprawozdań sporządzanych dla danej gminy przez urzędy skarbowe.
3.
Dane ze sprawozdań z rubryki 4 "Wykonanie", dotyczące dochodów z tytułu udziałów gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, przekazanych z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa na rachunki właściwych budżetów gmin, powinny być zgodne z przelewami otrzymanymi z rachunku centralnego - łącznie z przelewem otrzymanym w miesiącu następnym po upływie okresu sprawozdawczego - za okres, którego sprawozdanie dotyczy.
§  5.
1.
W części B "Wydatki" przez wydatki majątkowe rozumie się wydatki inwestycyjne oraz udziały w spółkach.
2.
W pozycji "Wynagrodzenia" należy wykazać dane o wydatkach z tytułu wynagrodzeń objętych § 11-15 oraz § 17 wydatków według klasyfikacji stanowiącej rozdział V załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 39, poz. 169, Nr 60, poz. 257, Nr 69, poz. 297 i Nr 81, poz. 356, z 1992 r. Nr 22, poz. 91 i Nr 103, poz. 523, z 1993 r. Nr 42, poz. 194, Nr 59, poz. 276 i Nr 109, poz. 489, z 1994 r. Nr 9, poz. 33 i Nr 66, poz. 286, z 1995 r. Nr 29, poz. 148 i Nr 153, poz. 783, z 1996 r. Nr 37, poz. 162 i Nr 116, poz. 556 oraz z 1997 r. Nr 22, poz. 116, Nr 100, poz. 626 i Nr 151, poz. 999).
3.
W pozycji "Pochodne od wynagrodzeń" należy wykazać składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na Fundusz Pracy (tj. § 41 i 42 wydatków według klasyfikacji, o której mowa w ust. 2).
§  6.
1.
W kolumnie 5 sprawozdania "Skutki obniżenia górnych stawek podatków obliczone za okres sprawozdawczy" powinny być wykazane kwoty stanowiące różnicę pomiędzy dochodami, jakie gmina mogłaby uzyskać stosując górne stawki podatkowe, a dochodami, jakie gmina uzyskała stosując niższe stawki uchwalone przez radę gminy.
2.
W przypadku zastosowania przez gminę obniżenia górnej stawki (np. w podatku od nieruchomości) różnica pomiędzy stawką górną a przyjętą w uchwale przez radę gminy, przemnożona przez podstawę opodatkowania, powinna być wykazana w kolumnie 5 sprawozdania narastająco, tj. odpowiednio: w sprawozdaniu za I kwartał - skutki dotyczące I kwartału, w sprawozdaniu za II kwartał - skutki dotyczące I i II kwartału, w sprawozdaniu za III kwartał - skutki dotyczące I, II i III kwartału, a w sprawozdaniu za IV kwartał powinny być wykazane skutki całoroczne.
§  7.
1.
W kolumnie 6 sprawozdania "Skutki udzielonych przez gminę: ulg, odroczeń, umorzeń..." powinny być wykazane kwoty dotyczące skutków udzielonych przez gminę za okres sprawozdawczy: ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień, zaniechania poboru podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy (bez ulg i zwolnień ustawowych). Wykazywane w tej kolumnie skutki ulg powinny wynikać z decyzji właściwych organów gminy, w zakresie zarówno bieżących, jak i zaległych należności, z zastrzeżeniem ust. 2. Wykazane kwoty powinny być zgodne z rejestrami przypisów i odpisów.
2.
W kolumnie 6 nie należy wykazywać skutków finansowych, wynikających z ugody zawartej w bankowym postępowaniu ugodowym, a także będących wynikiem decyzji podjętych przez samorządowe kolegium odwoławcze jako organ II instancji.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024