Szczegółowe zasady weryfikowania kosztów i taryf dla ciepła, jakie mogą stanowić podstawę naliczania dotacji, oraz tryb jej przyznawania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 marca 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad weryfikowania kosztów i taryf dla ciepła, jakie mogą stanowić podstawę naliczania dotacji, oraz trybu jej przyznawania.

Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1998 z dnia 19 lutego 1998 r. (Dz. U. Nr 28, poz. 156) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady weryfikowania kosztów i taryf dla ciepła - dostarczanego gestorom zasobów mieszkaniowych bądź indywidualnym odbiorcom w lokalach mieszkalnych, w tym również do domów jednorodzinnych - jakie mogą stanowić podstawę naliczania dotacji, oraz tryb jej przyznawania sprzedawcom ciepła.
2.
Przez gestorów zasobów mieszkaniowych należy rozumieć spółdzielnie mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, zarządy wspólnot mieszkaniowych, zarządy (administracje) budynków komunalnych, osoby fizyczne będące właścicielami domów wielomieszkaniowych, zarządców budynków zakładowych itp., a także innych dostawców ciepła (producentów lub dystrybutorów) w przypadku, gdy rozliczają się bezpośrednio z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych.
3.
Przez sprzedawców ciepła należy rozumieć producentów lub dystrybutorów ciepła, którzy stosownie do zawartych umów dostarczają je gestorom zasobów mieszkaniowych lub też bezpośrednio rozliczają się z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych (użytkownikami mieszkań).
§  2.
1.
Sprzedawcy ciepła zawartego w wodzie lub parze wodnej obowiązani są do dokonania analizy porównawczej cen ciepła, dostarczanego zarówno na potrzeby ogrzewania mieszkań, jak i do podgrzania wody użytkowej dostarczanej do mieszkań - z cenami ciepła, jakie mogą być stosowane w rozliczeniach z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych.
2.
Analiza, o której mowa w ust. 1, powinna być sporządzona z uwzględnieniem łącznie:
1)
wszystkich gestorów zasobów mieszkaniowych, zakupujących ciepło na cele ogrzewania mieszkań i podgrzania wody użytkowej dostarczanej do mieszkań, oraz
2)
cen i kosztów dostawy ciepła na cele ogrzewania mieszkań i podgrzania wody użytkowej dostarczanej do mieszkań.
3.
Jeżeli poziom cen stosowanych przez sprzedawców jest wyższy od poziomu cen określonego odrębnymi przepisami:
1)
sprzedawca ciepła obowiązany jest dokonać odpowiedniego obniżenia stosowanych dotychczas cen ciepła w takim stopniu, aby nie przekraczały one maksymalnych cen, jakie mogą być stosowane w rozliczeniach z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych,
2)
obniżenia cen dokonuje się z uwzględnieniem różnic w systemach taryfowych stosowanych przez sprzedawcę i systemach taryfowych, jakie mogą być stosowane, na podstawie odrębnych przepisów, w stosunku do indywidualnych odbiorców w lokalach mieszkalnych,
3)
odpowiednie obniżenie cen, wraz z wystawieniem faktur korygujących, powinno nastąpić nie później niż w ciągu 20 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
4.
W przypadku powstania obowiązku obniżenia ceny ciepła z przyczyn, o których mowa w ust. 3, sprzedawca ciepła może:
1)
ubiegać się o przyznanie dotacji na częściowe pokrycie kosztów dostawy ciepła do lokali mieszkalnych,
2)
w rozliczeniach z gestorami zasobów mieszkaniowych zmienić system taryfowy i zastosować stawki taryfowe określone odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Sprzedawca ciepła ubiegający się o dotację powinien sporządzić wniosek zawierający następujące informacje:
1)
nazwę sprzedawcy, jego adres oraz numer statystyczny REGON,
2)
pełny wykaz stosowanych systemów taryfowych za ciepło,
3)
wskazanie systemów taryfowych stosowanych w rozliczeniach z gestorami zasobów mieszkaniowych lub z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych,
4)
sprawozdania finansowe za 1996 r. oraz wstępne dane za 1997 r.,
5)
dane analityczne dotyczące kształtowania się kosztów dostawy ciepła, w pełnym układzie rodzajowym za 1996 r. oraz według wstępnych danych za 1997 r.,
6)
dane dotyczące ilości sprzedaży ciepła, wielkości przychodów ze sprzedaży ciepła w poszczególnych systemach taryfowych za 1996 r. oraz według wstępnych danych za 1997 r.,
7)
jednostkowe koszty dostawy ciepła w układzie kalkulacyjnym za 1996 r. oraz według wstępnych danych za 1997 r.
2.
W przypadku gdy sprzedawca ciepła jest również jego producentem, dane analityczne dotyczące kosztów, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać także informacje dotyczące ilości zużytego paliwa do produkcji ciepła i jego wartości opałowej.
3.
W przypadku gdy sprzedawca ciepła jest również jego dystrybutorem, dane analityczne, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać także informacje o ilości zakupionego ciepła oraz cenach jego zakupu w poszczególnych systemach taryfowych.
4.
Sprzedawca ciepła załącza do wniosku o udzielenie dotacji oświadczenie o rzetelności przedstawionych danych oraz zobowiązanie do dokonania odpowiedniej korekty wniosku, w przypadku gdy ostateczne dane za 1997 r. będą odbiegały od przedstawionych we wniosku.
§  4.
1.
Sprzedawca ciepła, w terminie 20 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przesyła wniosek, sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w § 3, do właściwej miejscowo izby skarbowej, która dokonuje jego oceny pod względem formalnym i merytorycznym. W szczególności ocena ta powinna obejmować prawidłowość kalkulacji kosztów, zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz prawidłowość stosowanych cen, zgodnie z przepisami o ustalaniu cen umownych.
2.
Wniosek nie odpowiadający wymogom określonym w § 3 izba skarbowa zwraca wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia.
3.
Izba skarbowa może również zwrócić się do wnioskodawcy o przedstawienie innych informacji niż wymienione w § 3, jeżeli są one niezbędne do analizy przedstawionych kosztów i weryfikacji stosowanych cen ciepła.
4.
Sprzedawca jest obowiązany, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, do uzupełnienia danych, o których mowa w ust. 2 i 3.
§  5.
1.
Po otrzymaniu wniosku, sporządzonego zgodnie z § 3 i 4, izba skarbowa dokonuje analizy kosztów, stosowanych cen ciepła oraz ewentualnej weryfikacji cen ciepła w celu ustalenia jednostkowej stawki dotacji.
2.
W przypadku gdy z wnioskiem o dotację występuje gestor zasobów mieszkaniowych, który jest również producentem ciepła, a oprócz dostawy ciepła do własnych zasobów mieszkaniowych prowadzi sprzedaż ciepła także innym odbiorcom, jednostkowa stawka dotacji nie może być wyższa niż różnica między ceną stosowaną dla innych odbiorców a ceną, jaka może być stosowana w rozliczeniach z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych, określoną w odrębnych przepisach,
3.
Po dokonaniu weryfikacji cen ciepła, jakie mogą być podstawą do udzielenia dotacji sprzedawcy ciepła, izba skarbowa, w drodze decyzji:
1)
ustala jednostkową stawkę dotacji dla poszczególnych systemów taryfowych stosowanych przez sprzedawcę ciepła albo
2)
odmawia jej ustalenia, jeżeli zweryfikuje ceny stosowane przez sprzedawcę ciepła do poziomu nie przewyższającego poziomu cen, jakie mogą być stosowane w rozliczeniach z indywidualnymi odbiorcami w lokalach mieszkalnych, określonych w odrębnych przepisach.
4.
Decyzję, o której mowa w ust. 3, izba skarbowa wydaje w ciągu 14 dni od otrzymania prawidłowo sporządzonego wniosku; kopię decyzji, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przekazuje się właściwemu wojewodzie.
§  6.
1.
Sprzedawca ciepła, w terminie do dnia 10 każdego miesiąca, obowiązany jest przedstawić właściwemu wojewodzie dane dotyczące ilości sprzedanego ciepła na potrzeby indywidualnych odbiorców w lokalach mieszkalnych, w poszczególnych systemach taryfowych, za miesiąc poprzedni, ze wskazaniem numeru rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Sprzedawca ciepła, w terminie 10 dni od otrzymania decyzji, o której mowa w § 5 ust. 3 pkt 1, obowiązany jest przedstawić właściwemu wojewodzie dane dotyczące ilości sprzedanego ciepła na potrzeby indywidualnych odbiorców w lokalach mieszkalnych, w poszczególnych systemach taryfowych, za miesiące poprzedzające datę otrzymania decyzji.
3.
Podstawę obliczenia należnej dotacji stanowi suma iloczynów miesięcznej ilości sprzedanego ciepła gestorom zasobów mieszkaniowych, na potrzeby indywidualnych odbiorców w lokalach mieszkalnych, i jednostkowych stawek dotacji, w okresie od 1 stycznia 1998 r. do dnia zaprzestania przez Ministra Finansów ustalania taryf dla ciepła, zgodnie z art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042), z zastrzeżeniem § 7.
4.
Wojewoda:
1)
w terminie 5 dni od otrzymania danych, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala dotacje dla poszczególnych sprzedawców ciepła i informuje o kwocie przyznanej dotacji,
2)
informuje Ministra Finansów o kwotach przyznanych dotacji, występując z wnioskiem o dokonanie zmian w budżecie, polegających na uruchomieniu środków z rezerwy celowej.
§  7.
Jeżeli sprzedawca ciepła przedłoży wniosek o dotację po terminie, o którym mowa w § 4 ust. 1, dotacja jest przyznawana za miesiące następujące po miesiącu, w którym wydana zostanie decyzja izby skarbowej, o której mowa w § 5 ust. 3 i 4.
§  8.
1.
Rozliczenie dotacji za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 1998 r.:
1)
sprzedawca ciepła dokonuje i przedstawia wojewodzie w terminie do dnia 31 lipca 1998 r.,
2)
wojewodowie przedstawiają Ministrowi Finansów w terminie do dnia 15 sierpnia 1998 r.
2.
W wypadku:
1)
korekty wartości lub ilości sprzedaży ciepła,
2)
zmiany stawki dotacji za okres, za który dotacja została przyznana,
3)
ujawnienia zastosowania niewłaściwej stawki lub otrzymania dotacji dla ciepła dostarczonego do innych odbiorców niż indywidualni odbiorcy w lokalach mieszkalnych

- sprzedawca ciepła jest obowiązany, w terminie 10 dni, do złożenia wniosku o dokonanie korekty przyznanej dotacji.

3.
W wypadku stwierdzenia pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, kwota nienależnej dotacji podlega zwrotowi:
1)
na rachunek wydatków budżetu wojewody - jeżeli jej zwrot nastąpi do dnia 31 grudnia 1998 r.,
2)
na rachunek dochodów budżetu wojewody - jeżeli jej zwrot nastąpi w latach następnych.
4.
W wypadku stwierdzenia pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, które nastąpiło z winy sprzedawcy ciepła wnioskującego o przyznanie dotacji, sprzedawca ciepła, niezależnie od zwrotu kwoty nienależnej, o której mowa w ust. 3, dokonuje wpłaty należnych odsetek na rachunek dochodów budżetu wojewody.
5.
Sprzedawca ciepła otrzymujący dotację jest obowiązany prowadzić, w celu rozliczenia dotacji, ewidencję (księgową lub pozaksięgową) w sposób umożliwiający określenie wartości i ilości sprzedanego ciepła, na które ustalono odrębne stawki dotacji, i kwot należnych dotacji.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.44.267

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady weryfikowania kosztów i taryf dla ciepła, jakie mogą stanowić podstawę naliczania dotacji, oraz tryb jej przyznawania.
Data aktu: 31/03/1998
Data ogłoszenia: 09/04/1998
Data wejścia w życie: 09/04/1998