Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1998 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627 oraz z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123, poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi".
§  2.
1.
Opłatę za przejazd jednorazowy po drogach publicznych pojazdów wymienionych w § 1 ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu i wyrażonej w złotych stawki opłaty za 1 km tego przebiegu, która wynosi:
Lp. Wyszczególnienie Stawka w zł za km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 4,50 m

b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m

0,15

0,20

3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 3,20 m włącznie

b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie

c) za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m

0,20

0,45

0,30

4 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:

1) nacisku osi pojedynczej:

a) ponad 80,00 kN do 84,00 kN

b) ponad 84,00 kN do 92,00 kN

c) ponad 92,00 kN do 100,00 kN

d) ponad 100,00 kN do 112,00 kN

e) za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:

a) ponad 57,50 kN do 60,50 kN

b) ponad 60,50 kN do 66,00 kN

c) ponad 66,00 kN do 72,00 kN

d) ponad 72,00 kN do 80,50 kN

e) za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

3) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m

do 1,30 m:

a) ponad 65,00 kN do 68,00 kN

b) ponad 68,00 kN do 74,50 kN

c) ponad 74,50 kN do 81,00 kN

d) ponad 81,00 kN do 91,00 kN

e) za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

4) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m

do 2,00 m:

a) ponad 72,50 kN do 76,00 kN

b) ponad 76,00 kN do 83,50 kN

c) ponad 83,50 kN do 90,50 kN

d) ponad 90,50 kN do 101,50 kN

e) za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) ponad 101,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

5 Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:

1) nacisku osi pojedynczej:

a) ponad 100,00 kN do 105,00 kN

b) ponad 105,00 kN do 115,00 kN

c) ponad 115,00 kN do 125,00 kN

d) ponad 125,00 kN do 140,00 kN

e) za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) ponad 140,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:

a) ponad 57,50 kN do 60,50 kN

b) ponad 60,50 kN do 66,00 kN

c) ponad 66,00 kN do 72,00 kN

d) ponad 72,00 kN do 80,50 kN

e) za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) ponad 80,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

3) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,10 m

do 1,20 m:

a) ponad 65,00 kN do 68,00 kN

b) ponad 68,00 kN do 74,50 kN

c) ponad 74,50 kN do 81,00 kN

d) ponad 81,00 kN do 91,00 kN

e) za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) ponad 91,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

4) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m

do 1,30 m:

a) ponad 72,50 kN do 76,00 kN

b) ponad 76,00 kN do 83,50 kN

c) ponad 83,50 kN do 90,50 kN

d) ponad 90,50 kN do 101,50 kN

e) za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) ponad 101,50 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

5) nacisku osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m:

a) ponad 80,00 kN do 84,00 kN

b) ponad 84,00 kN do 92,00 kN

c) ponad 92,00 kN do 100,00 kN

d) ponad 100,00 kN do 112,00 kN

e) za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) ponad 112,00 kN dodatkowo

0,20

0,75

1,50

3,00

1,50

6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

1) pojedynczego:

a) do 5,00 t włącznie

b) ponad 5,00 t do 10,00 t włącznie

c) ponad 10,00 t do 20,00 t włącznie

d) za każde rozpoczęte 5,00 t ponad 20,00 t dodatkowo

0,40

0,90

1,80

0,75

2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego

i przyczepy:

a) do 10,00 t włącznie

b) ponad 10,00 t do 24,00 t włącznie

c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad 40,00 t dodatkowo

0,40

0,90

1,80

0,75

2.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§  3.
Wysokość opłaty za przejazd wielokrotny o limitowanej liczbie przejazdów ustala się jako iloczyn opłaty za przejazd jednorazowy i liczby przejazdów wskazanej w zezwoleniu.
§  4.
1.
Za przejazd pojazdu na podstawie wydanego zezwolenia bez limitowanej ilości przejazdów pobiera się opłaty miesięczne lub kwartalne, w zależności od okresu, na jaki jest wydane zezwolenie.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane:
1)
za miesiąc - w wysokości 1.000 zł,
2)
za kwartał - w wysokości 2.500 zł.
§  5.
1.
Za przejazd pojazdu na podstawie zezwolenia specjalnego urząd celny pobiera opłatę za przekroczenie długości i szerokości pojazdu w wysokości 150 zł za każde przekroczenie. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych wielkości nacisków dla osi pojedynczych lub składowych do 15%, urząd celny pobiera opłatę w wysokości 450 zł za każde przekroczenie nacisków osi.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, są pobierane przed wydaniem zezwolenia specjalnego.
§  6.
Wprowadza się zerową stawkę opłat drogowych dla przedsiębiorców dokonujących przewozu drogowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami nienormatywnymi w celach charytatywnych związanych z klęskami żywiołowymi; cel powinien być potwierdzony przez właściwy organ gminy.
§  7.
Opłaty, o których mowa w § 2-5, ustalają i pobierają określone przepisami prawa o ruchu drogowym organy lub upoważnione jednostki organizacyjne wydające zezwolenie podczas dokonywania czynności związanych z wydaniem zezwolenia, z zastrzeżeniem § 5.
§  8.
1.
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu (nie dotyczy zezwolenia specjalnego), opłata drogowa podlega zwrotowi.
2.
Zwrotu opłaty dokonują organy lub jednostki organizacyjne, o których mowa w § 7.
§  9.
1.
W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez właściwego zezwolenia, pobiera się opłaty podwyższone w wysokości:
Lp. Wyszczególnienie Opłata w zł
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 225
2 Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 4,50 m

b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m

525

600

3 Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:

a) do 3,20 m włącznie

b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie

c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m

600

825

675

4 Za przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi za każdy rozpoczęty kN powyżej dopuszczalnej normy:

a) do 15 kN

b) powyżej 15 kN

120

200

5 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej za każde rozpoczęte 100 kg przekroczenia powyżej dopuszczalnej normy 10
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala i pobiera zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego, za każde przekroczenie parametrów oddzielnie, bez względu na długość przejechanej trasy, a na granicy - urząd celny.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę pobiera się za każde przekroczenie.
§  10.
Od dnia wejścia w życie rozporządzenia stawki opłat drogowych będą podlegały zmianom w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, licząc od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wskaźnik ten został ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§  11.
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  12.
Tracą moc:
1)
§ 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1995 r. w sprawie określenia wysokości opłat drogowych pobieranych od zagranicznych podmiotów gospodarczych (Dz. U. Nr 29, poz. 151),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 października 1996 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 123, poz. 578 i z 1997 r. Nr 124, poz. 786).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.40.230

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 17/03/1998
Data ogłoszenia: 28/03/1998
Data wejścia w życie: 05/04/1998