Szczegółowe warunki i sposoby działania służb porządkowych organizatora imprezy masowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 marca 1998 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobów działania służb porządkowych organizatora imprezy masowej.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 106, poz. 680) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposoby działania służb porządkowych organizatora imprezy masowej w zakresie sprawdzania uprawnień osób do przebywania na imprezie masowej, legitymowania w celu ustalenia ich tożsamości, przeglądania zawartości ich bagaży i odzieży, wzywania osób do opuszczenia imprezy, ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz chronionego mienia, a także niewpuszczania na imprezę masową oraz usuwania osób zakłócających imprezę masową.
§  2.
1.
Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w § 1, pracownicy służby porządkowej organizatora imprezy masowej, w tym pracownicy agencji ochrony osób i mienia, zwani dalej "pracownikami służby porządkowej", okazują identyfikator z imieniem i nazwiskiem oraz wyraźnym napisem "Służba porządkowa", zawierający ponadto dane określone w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 106, poz. 680), zwanej dalej "ustawą", w taki sposób, aby osoba, wobec której są podejmowane te czynności, miała możliwość odczytania i zanotowania imienia i nazwiska pracownika służby porządkowej.
2.
Pracownicy służby porządkowej powinni być jednolicie oznakowani w sposób umożliwiający ich identyfikację.
§  3.
1.
Sprawdzenia uprawnienia osoby do przebywania na imprezie masowej dokonuje się przez:
1)
kontrolę posiadania karty wstępu lub innego dokumentu wystawionego przez organizatora imprezy masowej, w którym określono rodzaj imprezy, datę i godzinę jej rozpoczęcia, ewentualnie oznaczono miejsce, które zajmie osoba w czasie trwania imprezy,
2)
ustalenie, czy dane personalne osoby nie zostały zamieszczone w rejestrze, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być podejmowane do czasu zakończenia imprezy masowej.
§  4.
1.
Legitymowania osoby dokonuje się w razie konieczności stwierdzenia jej tożsamości, w szczególności w celu dokonania ustaleń, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, lub przeglądania zawartości bagaży i odzieży osoby, gdy zaistnieje podejrzenie, że wnosi ona na imprezę masową broń lub inne niebezpieczne przedmioty (narzędzia) oraz materiały wybuchowe i wyroby pirotechniczne, napoje alkoholowe, środki odurzające lub substancje psychotropowe, zwane dalej "przedmiotami".
2.
Tożsamość osoby ustala się na podstawie:
1)
dowodu osobistego lub tymczasowego dowodu osobistego,
2)
dokumentu stwierdzającego tożsamość cudzoziemca,
3)
paszportu,
4)
legitymacji szkolnej,
5)
innych dokumentów zaopatrzonych w fotografię i adres osoby legitymowanej.
§  5.
1.
W przypadku podejrzenia, że osoba wnosi na imprezę masową przedmioty, o których mowa w § 4 ust. 1, przeglądania zawartości jej bagaży i odzieży dokonuje co najmniej dwóch pracowników służby porządkowej.
2.
Przeglądanie odzieży powinno być dokonywane przez pracowników służby porządkowej tej samej płci co osoba kontrolowana.
3.
W razie stwierdzenia posiadania przez osobę kontrolowaną przedmiotów, o których mowa w § 4 ust. 1, pracownik służby porządkowej uniemożliwia ich wniesienie na imprezę masową oraz powiadamia o tym organizatora imprezy, który, w miarę potrzeby, występuje o pomoc do Policji.
§  6.
1.
Pracownik służby porządkowej wzywa osobę nie mającą uprawnień do przebywania na imprezie masowej albo zakłócającą porządek do opuszczenia imprezy masowej, informując ją o przyczynie wydania tego polecenia.
2.
Przed przystąpieniem do czynności, o której mowa w ust. 1, pracownik służby porządkowej jest obowiązany użyć zwrotu "Służba porządkowa" oraz podać swoje imię i nazwisko.
§  7.
Pracownik służby porządkowej jest obowiązany:
1)
nie wpuścić na imprezę masową osób, których dane znajdują się w rejestrze, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy, oraz osób odmawiających poddania się czynnościom, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1-3 ustawy,
2)
usunąć z miejsca przeprowadzania imprezy masowej osoby, które swoim zachowaniem zakłócają tę imprezę,
3)
ująć osoby stwarzające bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia, i niezwłocznie przekazać Policji.
§  8.
1.
Podejmując czynności, o których mowa w § 7, pracownik służby porządkowej, będący pracownikiem agencji ochrony osób i mienia, może użyć siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony, na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, poz. 740) i przepisach wydanych na jej podstawie.
2.
W przypadku gdy działania, o których mowa w ust. 1, okazały się nieskuteczne, pracownik służby porządkowej powiadamia o tym organizatora imprezy, który niezwłocznie występuje o udzielenie pomocy do Policji.
§  9.
Po ujęciu osoby pracownik służby porządkowej jest obowiązany:
1)
poinformować osobę o przyczynach ujęcia,
2)
sprawdzić, czy osoba ujęta posiada przedmioty, o których mowa w § 4 ust. 1,
3)
odebrać przedmioty, o których mowa w § 4 ust. 1, i przekazać je Policji.
§  10.
Pracownik służby porządkowej jest obowiązany udzielić pierwszej pomocy medycznej, w granicach dostępnych środków i w zakresie posiadanej wiedzy, osobie ujętej, która ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła przytomność, a także na prośbę tej osoby, oraz niezwłocznie wezwać pomoc medyczną zapewnioną przez organizatora imprezy.
§  11.
1.
Przebieg czynności, o których mowa w § 5, § 7 pkt 2 i 3, § 8 oraz § 9, dokumentuje się notatką służbową lub za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
2.
Notatka, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać: dane osoby, w stosunku do której zostały podjęte czynności, określenie czasu, miejsca, rodzaju tych czynności, przyczyn i skutków ich podjęcia, a także imiona i nazwiska pracowników służby porządkowej, którzy dokonali tych czynności.
3.
Notatka podlega przekazaniu organizatorowi imprezy, który jest obowiązany udostępnić ją na żądanie Policji.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024