Warunki, jakim powinny odpowiadać ośrodki dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, oraz regulamin pobytu w tych ośrodkach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 9 lutego 1998 r.
w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać ośrodki dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, oraz regulaminu pobytu w tych ośrodkach.

Na podstawie art. 85 ust. 11 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz. 739) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w przepisach rozporządzenia jest mowa o ośrodkach dla uchodźców, należy przez to rozumieć Centralny Ośrodek Recepcyjny dla Uchodźców oraz inne ośrodki dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, utworzone na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
Ośrodki dla uchodźców lokalizuje się w budynkach zamieszkania zbiorowego, z zastrzeżeniem § 12.
§  3.
Ośrodki dla uchodźców powinny być usytuowane w miejscowościach:
1)
z których istnieje dogodny dojazd środkami publicznego transportu zbiorowego do najbliższego miasta wojewódzkiego,
2)
w których pobliżu funkcjonuje publiczny zakład opieki zdrowotnej, udzielający świadczeń zdrowotnych w zakresie co najmniej badań lekarskich ogólnych oraz szczepień ochronnych.
§  4.
W ośrodkach dla uchodźców umieszcza się jednocześnie nie więcej niż 350 osób.
§  5.
1.
Budynki przeznaczone na ośrodki dla uchodźców powinny spełniać warunki określone w przepisach w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, w zakresie dotyczącym budynków zakwalifikowanych do kategorii zagrożenia ludzi ZL III.
2.
Pomieszczenia mieszkalne oraz pomieszczenia higienicznosanitarne w budynkach przeznaczonych na ośrodki dla uchodźców powinny spełniać warunki określone w przepisach w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w zakresie dotyczącym budynków zamieszkania zbiorowego.
§  6.
Budynki przeznaczone na ośrodki dla uchodźców powinny zawierać w szczególności:
1)
pomieszczenie recepcyjne, w którym dokonuje się czynności związanych z przyjęciem lub skreśleniem cudzoziemca ubiegającego się o nadanie statusu uchodźcy z ewidencji ośrodka, w szczególności polegających na dopełnieniu obowiązku meldunkowego stosownie do przepisów o ewidencji ludności,
2)
pomieszczenie typu świetlicowego,
3)
stołówkę, pralnię i suszarnię, przeznaczone do użytku przez osoby umieszczone w ośrodku,
4)
pomieszczenie przeznaczone do odbywania rozmów osób umieszczonych w ośrodku z osobami je odwiedzającymi,
5)
w miarę możliwości - pomieszczenie kuchenne przeznaczone do użytku przez osoby umieszczone w ośrodku,
6)
w zależności od potrzeb - salę do zajęć lekcyjnych i wyodrębniony pokój zabaw dla dzieci.
§  7.
1.
Pomieszczenia mieszkalne w budynkach przeznaczonych na ośrodki dla uchodźców służą do zapewnienia wypoczynku nocnego osobom w nich umieszczonym.
2.
W jednym pomieszczeniu mieszkalnym umieszcza się nie więcej niż:
1)
16 osób - w Centralnym Ośrodku Recepcyjnym dla Uchodźców,
2)
8 osób - w innych ośrodkach dla uchodźców.
3.
W pomieszczeniach mieszkalnych osobno umieszcza się kobiety z dziećmi do lat 13 oraz osobno mężczyzn, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Jeżeli cudzoziemiec ubiega się o nadanie statusu uchodźcy wraz z innymi członkami jego rodziny, zapewnia się w miarę możliwości, na wniosek cudzoziemca, umieszczenie wszystkich członków rodziny w jednym pomieszczeniu mieszkalnym.
5.
W ośrodkach dla uchodźców mogą być tworzone oddziały dla małoletnich powyżej 13 lat, przebywających bez przedstawicieli ustawowych lub opiekunów. W takim przypadku ośrodek powinien mieć odrębne pomieszczenia mieszkalne i pomieszczenie typu świetlicowego dla tych osób.
§  8.
Pomieszczenia higienicznosanitarne w ośrodkach dla uchodźców mogą być usytuowane poza budynkami, w których umieszczone są osoby ubiegające się o status uchodźcy.
§  9.
1.
Osobom umieszczonym w ośrodku dla uchodźców zapewnia się całodzienne wyżywienie w systemie żywienia zbiorowego, niezbędną opiekę medyczną, warunki do utrzymania higieny, możliwość utrzymywania korespondencji i korzystania ze środków łączności na koszt tych osób.
2.
W miarę istniejących możliwości osobom umieszczonym w ośrodku zapewnia się naukę języka polskiego oraz dostęp do środków masowego przekazu w zrozumiałym dla nich języku.
§  10.
1.
Ośrodki dla uchodźców powinny być ogrodzone i chronione w sposób uniemożliwiający przedostawanie się na ich teren osób trzecich.
2.
Osoby umieszczone w ośrodkach dla uchodźców wyposaża się w identyfikatory zaopatrzone w fotografię.
3.
Osobom odwiedzającym ośrodki dla uchodźców wydaje się imienne przepustki, uprawniające do wstępu na teren ośrodka.
§  11.
1.
W ośrodkach dla uchodźców zatrudnia się w szczególności pracowników, do których zadań należy wspomaganie osób umieszczonych w ośrodku w osiąganiu aktywności społecznej oraz przeciwdziałanie procesom dezintegracji i innym negatywnym zjawiskom w środowisku tych osób. Jeden pracownik powinien przypadać na nie więcej niż 50 osób, a w wypadku określonym w § 7 ust. 5 - nie więcej niż na 25 osób.
2.
W wypadkach prowadzenia oddziału dla małoletnich, o których mowa w § 7 ust. 5, nadzór nad jego funkcjonowaniem powinien zostać powierzony osobie posiadającej kwalifikacje pedagogiczne.
§  12.
1.
W razie masowego napływu uchodźców lub braku miejsc w istniejących ośrodkach dla uchodźców można organizować miejsca zbiorowego zakwaterowania uchodźców w budynkach tymczasowych przeznaczonych na stały pobyt ludzi lub tworzyć na okres letni obozowiska. Okres letni trwa od 16 kwietnia do 15 października.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1:
1)
zapewnia się:
a)
przyłączenie sieci elektroenergetycznej,
b)
dostarczenie wody do picia i dla celów ochrony przeciwpożarowej,
c)
przenośne urządzenia higienicznosanitarne,
2)
można nie stosować wymagań określonych w § 6.
§  13.
1.
Ustala się regulamin pobytu w ośrodku dla uchodźców, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
2.
Nadzór nad realizacją regulaminu pobytu w ośrodkach dla uchodźców sprawuje dyrektor Centralnego Ośrodka Recepcyjnego dla Uchodźców.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN POBYTU CUDZOZIEMCÓW W OŚRODKACH DLA UCHODŹCÓW

§  1.
Cudzoziemiec po przybyciu do Centralnego Ośrodka Recepcyjnego dla Uchodźców obowiązany jest poddać się czynnościom, zmierzającym do jego identyfikacji lub stwierdzenia tożsamości oraz - w uzasadnionych wypadkach - badaniom lekarskim oraz niezbędnym zabiegom sanitarnym ciała i odzieży. Odmowa poddania się zabiegom lekarskim oraz niezbędnym zabiegom sanitarnym powoduje, że cudzoziemiec nie zostanie przyjęty do ośrodka dla uchodźców.
§  2.
Do ośrodka dla uchodźców cudzoziemca kieruje dyrektor Centralnego Ośrodka Recepcyjnego dla Uchodźców lub upoważniony przez niego pracownik.
§  3.
Niezwłocznie po przybyciu do ośrodka dla uchodźców cudzoziemiec dokonuje obowiązku meldunkowego w trybie § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 czerwca 1984 r. w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego i prowadzenia ewidencji ludności (Dz. U. Nr 32, poz. 176).
§  4.
W ośrodku dla uchodźców cudzoziemiec ma prawo do:
1)
swobodnego poruszania się na terenie ośrodka,
2)
poszanowania kultury, zwyczajów, obrzędów religijnych i tradycji narodowych,
3)
kontaktowania się z przedstawicielami organizacji pozarządowych zajmujących się uchodźcami i mediami,
4)
uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym ośrodka,
5)
zgłaszania skarg i postulatów związanych z działalnością ośrodka,
6)
otrzymywania informacji o podstawowych przepisach prawnych, dotyczących pobytu w ośrodkach dla uchodźców.
§  5.
Ośrodek dla uchodźców nie odpowiada za pieniądze lub inne przedmioty wartościowe wniesione przez cudzoziemca.
§  6.
1.
Dokumentem uprawniającym cudzoziemca do pobytu na terenie ośrodka dla uchodźców jest identyfikator wydawany przez administrację ośrodka, zaopatrzony w fotografię, w formie zafoliowanej karty. Na identyfikatorze umieszcza się: imię i nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, datę przybycia do ośrodka oraz datę ważności identyfikatora.
2.
Identyfikatora nie wydaje się dzieciom do lat 13, towarzyszącym cudzoziemcowi.
§  7.
O przydziale miejsca w pomieszczeniu mieszkalnym ośrodka dla uchodźców decyduje upoważniony pracownik ośrodka, uwzględniając w miarę możliwości uzasadnione wnioski cudzoziemca.
§  8.
1.
Cudzoziemiec może przebywać poza terenem ośrodka dla uchodźców powyżej 24 godzin, w zasadzie w czasie nie dłuższym niż 72 godziny, po uprzednim powiadomieniu upoważnionego pracownika ośrodka o celu wyjścia i zamierzonym czasie nieobecności w ośrodku oraz uzyskaniu pisemnej zgody tego pracownika. Okoliczności te odnotowuje się w ewidencji prowadzonej przez administrację ośrodka.
2.
Na czas nieobecności w ośrodku dla uchodźców cudzoziemiec obowiązany jest pozostawić klucze do zajmowanego pomieszczenia mieszkalnego w pomieszczeniu recepcyjnym ośrodka.
§  9.
Ośrodek dla uchodźców w godzinach od 22oo do 6oo jest zamknięty. W tych samych godzinach obowiązuje w ośrodku cisza nocna.
§  10.
Cudzoziemiec może przyjmować odwiedziny w ośrodku dla uchodźców, w miejscu i porze wyznaczonej przez administrację ośrodka. Obowiązuje zakaz przyjmowania odwiedzin w porze nocnej.
§  11.
Cudzoziemiec przebywający w ośrodku dla uchodźców obowiązany jest stosować się do poleceń administracji ośrodka, w szczególności w zakresie poddania się badaniom lekarskim i zabiegom higienicznym.
§  12.
1.
Cudzoziemiec przebywający w ośrodku dla uchodźców obowiązany jest przestrzegać higieny osobistej oraz utrzymywać w czystości zajmowane pomieszczenie mieszkalne.
2.
Na cudzoziemców przebywających w ośrodku dla uchodźców może być nałożony obowiązek sprzątania zajmowanych przez nich pomieszczeń mieszkalnych, a także pozostałych pomieszczeń ośrodka i terenu w obrębie ośrodka, według harmonogramu ustalonego przez administrację ośrodka.
3.
Cudzoziemiec przebywający w ośrodku dla uchodźców jest obowiązany udostępnić zajmowane pomieszczenie mieszkalne pracownikom ośrodka w celu przeprowadzenia kontroli tego pomieszczenia.
§  13.
Cudzoziemiec obowiązany jest niezwłocznie zawiadamiać administrację ośrodka dla uchodźców o przypadkach nagłych zachorowań, zaistniałych wypadkach lub awariach na terenie ośrodka.
§  14.
Zabrania się cudzoziemcom przebywającym na terenie ośrodka dla uchodźców:
1)
posiadania broni, amunicji, materiałów wybuchowych lub innych przedmiotów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu publicznemu, a także środków odurzających i substancji psychotropowych,
2)
wprowadzania się w stan nietrzeźwości,
3)
zakłócania porządku publicznego,
4)
czynienia uciążliwym korzystanie z ośrodka przez inne uprawnione osoby,
5)
przyjmowania na nocleg osób nieuprawnionych,
6)
samowolnego przenoszenia wyposażenia pomieszczeń ośrodka,
7)
używania dodatkowych urządzeń grzewczych.
§  15.
Cudzoziemiec obowiązany jest opuścić ośrodek dla uchodźców w wypadku wstrzymania udzielania mu świadczeń w terminie i na zasadach wynikających z przepisów w sprawie wysokości, trybu i szczegółowych zasad przyznawania i wstrzymywania świadczeń dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.
§  16.
Opuszczając ośrodek dla uchodźców cudzoziemiec:
1)
dokonuje obowiązku wymeldowania się w trybie określonym w § 29 rozporządzenia, o którym mowa w § 3 niniejszego regulaminu,
2)
oddaje administracji ośrodka:
a)
identyfikator, o którym mowa w § 6 niniejszego regulaminu,
b)
inne przedmioty wydane mu do użytku przez administrację ośrodka.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024