Określenie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 stycznia 1998 r.
w sprawie określenia dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych.

Na podstawie art. 22 ust. 9 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645, z 1995 r. Nr 99, poz. 488 oraz z 1997 r. Nr 123, poz. 777 i 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W postępowaniu o zamówienie publiczne zamawiający może żądać potwierdzenia przez dostawców lub wykonawców spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645, z 1995 r. Nr 99, poz. 488 oraz z 1997 r. Nr 123, poz. 777 i 778), zwanej dalej "ustawą", przez przedstawienie następujących dokumentów:
1)
aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej,
2) 1
koncesji lub zezwolenia, jeżeli odrębne przepisy wymagają posiadania koncesji lub zezwolenia na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem,
3)
informacji z Centralnego Rejestru Skazanych w zakresie określonym w art. 19 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy,
4) 2
zaświadczeń właściwego organu podatkowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzających, że nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie społeczne lub że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności,
5) 3
bilansu oraz rachunku zysków i strat za ostatni rok, a w przypadku dostawców lub wykonawców nie zobowiązanych do sporządzenia bilansu - informacji określającej obroty, zysk oraz zobowiązania i należności ogółem.
2.
Jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia postępowania, zamawiający może również żądać, poza dokumentami, o których mowa w ust. 1, przedstawienia jednego lub kilku spośród następujących dokumentów:
1)
informacji na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników oraz personelu kierowniczego w okresie ostatnich trzech lat, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane lub usługi,
2)
szczegółowej informacji o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za ostatni miesiąc, opartej na zapisach prowadzonych ksiąg rachunkowych,
3)
wykazu niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakimi dysponuje dostawca lub wykonawca,
4)
wykazu osób i podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z danymi na temat ich kwalifikacji niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakres wykonywanych przez nich czynności,
5)
wykazu wszystkich lub wskazanego przez zamawiającego rodzaju wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat zamówień publicznych,
6)
wykazu wykonanych w ciągu ostatnich trzech lat wszystkich dostaw, usług lub robót budowlanych zbliżonych co do zakresu i wartości do dostaw, usług lub robót budowlanych objętych zamówieniem,
7)
referencji potwierdzających, że dostawy, usługi lub roboty budowlane, o których mowa w pkt 5 lub 6, zostały wykonane z należytą starannością,
8)
informacji banku, w której potwierdza się wielkość posiadanych środków finansowych oraz zdolność kredytową dostawcy lub wykonawcy,
9)
polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia potwierdzającego, że dostawca lub wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
3.
Jeżeli odrębne przepisy wymagają do wykonania danej dostawy, usługi lub roboty budowlanej posiadania odpowiednich uprawnień, zmawiający może żądać przedstawienia odpowiednich dokumentów stwierdzających, że osoby, które będą wykonywać zamówieniem, posiadają wymagane uprawnienia.
3a. 4
Zamawiający może żądać, aby dokumenty sporządzone w języku obcym były składane wraz z tłumaczeniami na język polski, sporządzonymi przez tłumaczy przysięgłych.
4. 5
Dokumenty, o których mowa w ust. 1-3a, mogą być przedstawione w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dostawcę lub wykonawcę.
5. 6
Zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie potwierdzonej kopii dokumentu wyłącznie wtedy, gdy przedstawiona przez dostawcę lub wykonawcę kserokopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości, a zamawiający nie może sprawdzić jej prawdziwości w inny sposób.
§  2.
1.
Jeżeli dostawca lub wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania za granicą, zamawiający może żądać przedstawienia dokumentów potwierdzających, że:
1)
jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, zgodnie z prawem kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania,
2)
nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności.
2. 7
Jeżeli w kraju, w którym dostawca lub wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w ust. 1, można je zastąpić dokumentem zawierającym oświadczenie dostawcy lub wykonawcy złożone przed właściwym organem sądowym, administracyjnym, organem samorządu zawodowego lub gospodarczego albo przed notariuszem kraju, w którym dana osoba ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.
3. 8
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, są składane w formie oryginału, odpisu, wypisu, wyciągu lub kopii, przetłumaczonych na język polski, poświadczonych przez polskie placówki konsularne, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  3.
Do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się dotychczasowe przepisy.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
3 § 1 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
4 § 1 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
5 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
6 § 1 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
7 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.
8 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 września 1998 r. (Dz.U.98.126.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 października 1998 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.19.87

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych.
Data aktu: 06/01/1998
Data ogłoszenia: 12/02/1998
Data wejścia w życie: 27/02/1998