Dostosowanie organizacji i obszaru działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 30 grudnia 1998 r.
w sprawie dostosowania organizacji i obszaru działania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy do organizacji administracji publicznej.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Z dniem 1 stycznia 1999 r. dotychczasowe wojewódzkie urzędy pracy, mające siedziby w miastach będących siedzibami zarządu województwa, przekształcają się w wojewódzkie urzędy pracy obejmujące zasięgiem swego działania obszar nowego województwa.
2.
Z dniem 1 stycznia 1999 r. tworzy się następujące filie:
1)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie obejmującego obszarem swego działania województwo mazowieckie:
a)
w Ciechanowie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: ciechanowski, mławski, płoński, pułtuski i żuromiński,
b)
w Ostrołęce - obejmującą obszarem swego działania powiaty: makowski, ostrołęcki (łącznie z miastem na prawach powiatu), ostrowski, przasnyski i wyszkowski,
c)
w Płocku - obejmującą obszarem swego działania powiaty: gostyniński, płocki (łącznie z miastem na prawach powiatu), sierpecki i sochaczewski,
d)
w Radomiu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: białobrzeski, grójecki, kozienicki, lipski, przysuski, radomski (łącznie z miastem na prawach powiatu), szydłowiecki i zwoleński,
e)
w Siedlcach - obejmującą obszarem swego działania powiaty: garwoliński, łosicki, miński, siedlecki (łącznie z miastem na prawach powiatu), sokołowski i węgrowski,
2)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy we Wrocławiu obejmującego obszarem swego działania województwo dolnośląskie:
a)
w Jeleniej Górze - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bolesławiecki, jeleniogórski (łącznie z miastem na prawach powiatu), kamiennogórski, lubański, lwówecki i zgorzelecki,
b)
w Legnicy - obejmującą obszarem swego działania powiaty: legnicki (łącznie z miastem na prawach powiatu), lubiński, głogowski, jaworski, polkowicki i złotoryjski,
c)
w Wałbrzychu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: dzierżoniowski, kłodzki, świdnicki, wałbrzyski (łącznie z miastem na prawach powiatu) i ząbkowicki,
3)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Toruniu obejmującego obszarem swego działania województwo kujawsko-pomorskie:
a)
w Bydgoszczy - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bydgoski (łącznie z miastem na prawach powiatu), inowrocławski, mogileński, nakielski, sępoleński, świecki, tucholski i żniński,
b)
we Włocławku - obejmującą obszarem swego działania powiaty: aleksandrowski, lipnowski, radziejowski, rypiński i włocławski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
4)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie obejmującego obszarem swego działania województwo lubelskie:
a)
w Białej Podlaskiej - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bialski (łącznie z miastem na prawach powiatu), łukowski, parczewski i radzyński,
b)
w Chełmie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: chełmski (łącznie z miastem na prawach powiatu), krasnostawski i włodawski,
c)
w Zamościu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: biłgorajski, hrubieszowski, tomaszowski i zamojski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
5)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze obejmującego obszarem swego działania województwo lubuskie:
a)
w Gorzowie Wielkopolskim - obejmującą obszarem swego działania powiaty: gorzowski (łącznie z miastem na prawach powiatu), międzyrzecki, słubicki, sulęciński i strzelecko-drezdenecki,
6)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi, obejmującego obszarem swego działania województwo łódzkie:
a)
w Piotrkowie Trybunalskim - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski (łącznie z miastem na prawach powiatu), pajęczański, radomszczański i tomaszowski,
b)
w Sieradzu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: łaski, poddębicki, sieradzki, wieluński, wieruszowski i zduńskowolski,
c)
w Skierniewicach - obejmującą obszarem swego działania powiaty: łęczycki, łowicki, kutnowski, rawski i skierniewicki (łącznie z miastem na prawach powiatu),
7)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie obejmującego obszarem swego działania województwo małopolskie:
a)
w Nowym Sączu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: gorlicki, limanowski, nowosądecki (łącznie z miastem na prawach powiatu), nowotarski i tatrzański,
b)
w Tarnowie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bocheński, brzeski, dąbrowski i tarnowski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
8)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie obejmującego obszarem swego działania województwo podkarpackie:
a)
w Krośnie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bieszczadzki, brzozowski, jasielski, krośnieński (łącznie z miastem na prawach powiatu) i sanocki,
b)
w Przemyślu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: jarosławski, lubaczowski, przemyski (łącznie z miastem na prawach powiatu) i przeworski,
c)
w Tarnobrzegu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: niżański, mielecki, stalowowolski i tarnobrzeski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
9)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku obejmującego obszarem swego działania województwo podlaskie:
a)
w Łomży - obejmującą obszarem swego działania powiaty: grajewski, kolneński, łomżyński (łącznie z miastem na prawach powiatu), wysokomazowiecki i zambrowski.
b)
w Suwałkach - obejmującą obszarem swego działania powiaty: augustowski, sejneński i suwalski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
10)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku obejmującego obszarem swego działania województwo pomorskie:
a)
w Słupsku - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bytowski, chojnicki, człuchowski, lęborski i słupski (łącznie z miastem na prawach powiatu),
11)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach obejmującego obszarem swego działania województwo śląskie:
a)
w Bielsku Białej - obejmującą obszarem swego działania powiaty: bielski (łącznie z miastem na prawach powiatu), cieszyński, pszczyński i żywiecki,
b)
w Częstochowie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: częstochowski (łącznie z miastem na prawach powiatu), kłobucki, lubliniecki, myszkowski i zawierciański,
12)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie, obejmującego obszarem swego działania województwo warmińsko-mazurskie:
a)
w Elblągu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: braniewski, elbląski (łącznie z miastem na prawach powiatu) i lidzbarski,
13)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu obejmującego obszarem swego działania województwo wielkopolskie:
a)
w Kaliszu - obejmującą obszarem swego działania powiaty: jarociński, kaliski (łącznie z miastem na prawach powiatu), kępiński, krotoszyński, ostrowski, ostrzeszowski i pleszewski,
b)
w Koninie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: kolski, koniński (łącznie z miastem na prawach powiatu), słupecki i turecki,
c)
w Lesznie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: gostyński, leszczyński (łącznie z miastem na prawach powiatu), kościański, rawicki i wolsztyński,
d)
w Pile - obejmującą obszarem swego działania powiaty: chodzieski, czarnkowsko-trzcianecki, pilski, wągrowiecki i złotowski,
14)
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie, obejmującego zakresem swego działania województwo zachodniopomorskie:
a)
w Koszalinie - obejmującą obszarem swego działania powiaty: białogardzki, kołobrzeski, koszaliński (łącznie z miastem na prawach powiatu), sławieński, szczecinecki i świdwiński.
3.
Powiaty nie wymienione w ust. 2 objęte są obszarem działania właściwych wojewódzkich urzędów pracy.
4.
Organizację i zadania filii, o których mowa w ust. 2, określa regulamin organizacyjny wojewódzkiego urzędu pracy, zatwierdzony przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy.
§  2.
1.
Dotychczasowe rejonowe urzędy pracy lub ich filie, mające w dniu 31 grudnia 1998 r. swą siedzibę w miastach będących siedzibą zarządu powiatu, przekształcają się w powiatowe urzędy pracy i obejmują zasięgiem swego działania obszar powiatu, z zastrzeżeniem ust. 2-6.
2.
W miastach będących siedzibą zarządu powiatu i zarządu miasta na prawach powiatu tworzy się jeden powiatowy urząd pracy, obejmujący swym zasięgiem obszar powiatu.
3.
Jeżeli w mieście będącym siedzibą zarządu powiatu w dniu 31 grudnia 1998 r. nie istniał rejonowy urząd pracy lub filia rejonowego urzędu pracy, dyrektor właściwego wojewódzkiego urzędu pracy, po zasięgnięciu opinii zarządu powiatu:
a)
wyznacza powiatowy urząd pracy, który obejmie zakresem swego działania obszar tego powiatu lub
b)
tworzy w mieście będącym siedzibą zarządu powiatu powiatowy urząd pracy.
4.
W Warszawie i Łodzi dotychczasowe rejonowe urzędy pracy przekształcają się w powiatowe urzędy pracy, których obszar działania określa dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy po zasięgnięciu opinii odpowiedniego zarządu powiatu.
5.
Rejonowe urzędy pracy mające w dniu 31 grudnia 1998 r. swoją siedzibę w miastach, które nie są siedzibą zarządu powiatu, przekształcają się w filie właściwego powiatowego urzędu pracy.
6.
Organizację, zadania oraz obszar działania filii powiatowych urzędów pracy określa dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024