Szczegółowe zasady ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 29 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej.

Na podstawie art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999 i 2000 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119) zarządza się, co następuje:
§  1.
Dotację celową z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej, zwaną dalej "dotacją", ustala się w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby mieszkańców tych domów i średniego miesięcznego kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonemu o wpływy z odpłatności za pobyt ponoszonej przez mieszkańców tych domów.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ponadgminnych domach pomocy społecznej, zwanych dalej "domami" - rozumie się przez to domy finansowane i dofinansowywane do dnia 31 grudnia 1998 r. przez wojewodów oraz domy przekazane gminom o statusie miasta, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej, które mogą być przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem służącym do ich wykonywania, a także zasad i trybu przekazania (Dz. U. Nr 65, poz. 309, Nr 81, poz. 348, Nr 92, poz. 426, Nr 101, poz. 463, Nr 103, poz. 471 i Nr 115, poz. 510) oraz ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224, Nr 123, poz. 780 i Nr 162, poz. 1120),
2)
średnim miesięcznym koszcie utrzymania osoby w domu, zwanym dalej "kosztem utrzymania" rozumie się przez to planowane koszty na działalność domu, bez wydatków inwestycyjnych, w latach 1999 i 2000 podzielone przez liczbę mieszkańców tego domu i przez 12,
3)
liczbie dotowanych mieszkańców powiatu - rozumie się przez to 20 mieszkańców domów na 10 000 ludności powiatu,
4)
średniej miesięcznej wojewódzkiej kwocie dotacji - rozumie się przez to ustaloną w budżecie wojewody kwotę dotacji przeznaczoną na działalność domów, bez wydatków inwestycyjnych, podzieloną przez liczbę mieszkańców domów i przez 12; średnia ta stanowi podstawę podziału dotacji w 1999 r.,
5)
średniej miesięcznej krajowej kwocie dotacji na mieszkańca domu - rozumie się przez to ustaloną w budżecie państwa kwotę dotacji przeznaczoną na działalność domów, podzieloną przez liczbę mieszkańców domów w kraju i przez 12; średnia ta stanowi podstawę podziału dotacji na województwa i powiaty w 2000 r.,
6)
mieszkańcu powiatu - rozumie się przez to osobę przebywającą przed dniem 1 stycznia 1991 r. w domu mającym siedzibę na terenie powiatu, oraz osobę przyjętą do tego domu, będącą przed przyjęciem mieszkańcem tego powiatu, a także mieszkańca powiatu, który przebywa po dniu 1 stycznia 1991 r. w domu mającym siedzibę na terenie innych powiatów; mieszkańców domów pochodzących z powiatów położonych w innym województwie uznaje się za mieszkańców powiatu właściwego ze względu na siedzibę domu.
§  3.
1.
Dotację dla powiatu w 1999 r. ustala się w kwocie odpowiadającej iloczynowi mieszkańców powiatu i kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonego o wpływy z odpłatności za pobyt w domu, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, nie więcej jednak niż średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji.
2.
Dotację dla powiatu w 2000 r. ustala się w kwocie odpowiadającej iloczynowi mieszkańców powiatu i kosztu utrzymania osoby w domu, pomniejszonego o wpływy z odpłatności za pobyt w domu, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, nie więcej niż średnia miesięczna krajowa kwota dotacji na mieszkańca domu.
3.
Powiaty, których mieszkańcy przebywają w domach mających siedzibę na terenie innych powiatów, otrzymaną na swoich mieszkańców dotację przekazują do powiatu, gdzie dana osoba przebywa.
§  4.
1.
W przypadku gdy liczba mieszkańców powiatu w stosunku do liczby ludności powiatu jest wyższa od liczby dotowanych mieszkańców, dotacja dla powiatu ulega zmniejszeniu o wielkość dotacji kierowanej na opuszczającego dom mieszkańca (powrót do środowiska, zgon).
2.
Powiat informuje właściwego wojewodę o liczbie mieszkańców powiatu, według stanu na koniec każdego miesiąca, do dnia 10 następnego miesiąca.
3.
Powiat rozlicza się z przyznanej kwoty dotacji nie rzadziej niż raz na kwartał.
4.
Zwolnioną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 1, wojewoda kieruje do powiatu, w którym liczba mieszkańców jest niższa od liczby dotowanych mieszkańców powiatu. Pierwszeństwo w otrzymaniu zwolnionej kwoty dotacji mają powiaty o najmniejszej liczbie mieszkańców powiatu i najdłuższej liście osób oczekujących na miejsce w domu.
5.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w wypadku, gdy w powiecie oczekują na miejsce w domu osoby skierowane na podstawie decyzji wojewody wydanej przed dniem 1 stycznia 1999 r.
6.
Wojewoda zwolnioną kwotę dotacji, o której mowa w ust. 1, może przeznaczyć również na niezbędne prace remontowe i inwestycje w domach.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024