Obowiązki informacyjne i publikacyjne emitentów papierów wartościowych wprowadzanych wyłącznie do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym, a także terminy ich przekazywania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 grudnia 1998 r.
w sprawie obowiązków informacyjnych i publikacyjnych emitentów papierów wartościowych wprowadzanych wyłącznie do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym, a także terminów ich przekazywania.

Na podstawie art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz, 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz, 669 i Nr 113, poz. 715) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa obowiązki informacyjne i publikacyjne w zakresie wskazanym w art. 75, 79 i 81 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715), zwanej dalej "ustawą", w tym rodzaj, formę i zakres informacji bieżących i okresowych oraz terminy ich przekazywania przez emitentów papierów wartościowych wprowadzanych wyłącznie do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o rachunkowości - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z 1997 r. Nr 32, poz. 183, Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 118, poz. 754, Nr 139, poz. 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 60, poz. 382, Nr 106, poz. 668, Nr 107, poz. 669 i Nr 155, poz. 1014),
2)
rozporządzeniu o prospekcie-rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinien odpowiadać prospekt emisyjny, skrót prospektu emisyjnego oraz memorandum informacyjne i skrót memorandum informacyjnego (Dz. U. Nr 163, poz. 1162),
3)
Komisji - rozumie się przez to Komisję Papierów Wartościowych i Giełd,
4)
Krajowym Depozycie - rozumie się przez to Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.,
5)
domu maklerskim - rozumie się przez to dom maklerski lub wydzieloną jednostkę organizacyjną banku prowadzącego działalność maklerską,
6)
podmiocie zagranicznym - rozumie się przez to podmiot będący osobą prawną, osobą fizyczną albo jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej z siedzibą (miejscem zamieszkania) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
7)
międzynarodowej instytucji finansowej - rozumie się przez to instytucję finansową, której członkiem jest Rzeczpospolita Polska lub Narodowy Bank Polski, lub przynajmniej jedno z państw należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub bank centralny takiego państwa,
8)
jednostce samorządu terytorialnego - rozumie się przez to gminę, powiat, województwo,
9)
zagranicznej jednostce terytorialnej - rozumie się przez to wydzieloną finansowo i organizacyjnie, na podstawie ustawodawstwa kraju pochodzenia, jednostkę samorządu terytorialnego, która może zaciągać zobowiązania na własny rachunek i we własnym imieniu,
10)
podmiocie dominującym - rozumie się przez to podmiot dominujący w rozumieniu ustawy,
11)
jednostce dominującej - rozumie się przez to jednostkę dominującą w rozumieniu ustawy o rachunkowości,
12)
jednostce zależnej - rozumie się przez to jednostkę bezpośrednio lub pośrednio zależną w rozumieniu ustawy o rachunkowości,
13)
jednostce stowarzyszonej - rozumie się przez to jednostkę stowarzyszoną w rozumieniu ustawy o rachunkowości,
14)
grupie kapitałowej - rozumie się przez to jednostkę dominującą oraz jednostki od niej zależne i z nią stowarzyszone,
15)
osobie zarządzającej - rozumie się przez to:
a)
członka zarządu i inną osobę mającą istotny wpływ na zarządzanie emitentem - w przypadku gdy emitentem jest przedsiębiorca,
b)
członka zarządu, skarbnika lub sekretarza jednostki - w przypadku gdy emitentem jest jednostka samorządu terytorialnego, a w przypadku gdy emitentem jest zagraniczna jednostka terytorialna-osobę pełniącą funkcję odpowiadającą funkcji członka zarządu, skarbnika lub sekretarza tej jednostki,
16)
osobie nadzorującej - rozumie się przez to:
a)
członka rady nadzorczej, komisji rewizyjnej lub innego organu powołanego w podmiocie w celu nadzorowania jego prawidłowego działania - w przypadku gdy emitentem jest przedsiębiorca,
b)
przewodniczącego rady jednostki -w przypadku gdy emitentem jest jednostka samorządu terytorialnego, a w przypadku gdy emitentem jest zagraniczna jednostka terytorialna - osobę pełniącą funkcję odpowiadającą funkcji przewodniczącego rady tej jednostki,
17)
podmiocie powiązanym - rozumie się przez to:
a)
podmiot dominujący w stosunku do emitenta, jednostkę z grupy kapitałowej podmiotu dominującego albo małżonka, rodzeństwo, wstępnego, zstępnego lub inną osobę bliską podmiotu dominującego, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest podmiotem dominującym lub jest osobą zarządzającą,
b)
innego akcjonariusza (wspólnika) posiadającego w chwili przekazania informacji lub w okresie 12 miesięcy przed dniem jej przekazania co najmniej 10% głosów na walnym zgromadzeniu (zgromadzeniu wspólników) emitenta, a także jednostkę od niego zależną lub podmiot, w którym jest lub byt w tym okresie osobą zarządzającą,
c)
jednostkę z grupy kapitałowej emitenta,
d)
osobę zarządzającą lub nadzorującą emitenta w chwili przekazania informacji lub w okresie 12 miesięcy przed dniem jej przekazania, jej małżonka, rodzeństwo, wstępnego, zstępnego lub inną osobę bliską, a także podmiot, w którym jedna z tych osób jest podmiotem dominującym lub jest osobą zarządzającą,
18)
polskim kwicie depozytowym - rozumie się przez to papier wartościowy oferowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wystawiony w związku z papierami wartościowymi wyemitowanymi poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie umowy z ich emitentem,
19)
emitencie bazy- rozumie się przez to emitenta papierów wartościowych, które stanowią podstawę wystawienia polskich kwitów depozytowych,
20)
domu depozytowym - rozumie się przez to dom maklerski lub bank, będący właścicielem lub zamierzający stać się właścicielem papierów wartościowych, w związku z którymi, na podstawie umowy z emitentem bazy, wystawił lub zamierza wystawić polskie kwity depozytowe,
21)
prawie do akcji - rozumie się przez to papier wartościowy inkorporujący prawo do akcji nowej emisji, powstały w wyniku dokonania przydziału akcji i zapisania tego papieru wartościowego w depozycie papierów wartościowych, istniejący do chwili zapisania przydzielonej akcji na rachunku papierów wartościowych,
22)
przekazywaniu raportu lub informacji - rozumie się przez to równoczesne dostarczanie informacji określonych w rozporządzeniu, w formie raportów bieżących i okresowych, Komisji i spółce prowadzącej rynek pozagiełdowy, na którym notowane są papiery wartościowe emitenta, oraz po upływie 20 minut, agencji informacyjnej wskazanej przez Komisję,
23)
raporcie bieżącym - rozumie się przez to przekazywane przez emitenta informacje bieżące, sporządzone w formie i zakresie określonym w rozporządzeniu, ujawniające dane zgodnie z przepisami rozporządzenia,
24)
raporcie okresowym - rozumie się przez to przekazywane przez emitenta okresowe informacje finansowe, wyrażone w tysiącach złotych, chyba że przepisy rozporządzenia stanowią inaczej lub charakter i znaczenie (istotność) pozycji wymagają innej dokładności lub przedstawienia w innych jednostkach (ze wskazaniem tego w nazwie pozycji ), sporządzone w określonej formie i ujawniające dane zgodnie z przepisami rozporządzenia oraz zgodnie z rozporządzeniem o prospekcie,
25)
sprawozdaniu finansowym - rozumie się przez to sporządzone zgodnie z obowiązującymi na dzień bilansowy zasadami rachunkowości i ujawniające dane zgodnie z wymogami rozporządzenia o prospekcie informacje finansowe obejmujące:
a)
wstęp,
b)
bilans,
c)
rachunek zysków i strat,
d)
zestawienie zmian w kapitale własnym,
e)
rachunek przepływów środków pieniężnych,
f)
zestawienie portfela inwestycyjnego (lokat) funduszu - w przypadku funduszu,
g)
noty objaśniające,

- w zakresie określonym odpowiednio w przepisach o prospekcie,

26)
skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym rozumie się przez to sprawozdanie finansowe ujawniające skonsolidowane informacje finansowe obejmujące:
a)
wstęp,
b)
skonsolidowany bilans,
c)
skonsolidowany rachunek zysków i strat,
d)
zestawienie zmian w skonsolidowanym kapitale własnym,
e)
skonsolidowany rachunek przepływów środków pieniężnych,
f)
zestawienie portfela inwestycyjnego (lokat) funduszu -w przypadku funduszu,
g)
noty objaśniające,

- w zakresie określonym odpowiednio w przepisach o prospekcie,

27)
przychodach ze sprzedaży - rozumie się przez to:
a)
łączne przychody z tytułu odsetek i przychody z tytułu prowizji - w przypadku banku lub międzynarodowej instytucji finansowej,
b)
składki na udziale własnym - w przypadku zakładu ubezpieczeń,
c)
przychody z tytułu świadczenia usług - w przypadku domu maklerskiego,
d)
dochody ogółem - w przypadku jednostki samorządu terytorialnego lub zagranicznej jednostki terytorialnej,
e)
przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów - w przypadku innych podmiotów,
28)
nabyciu - rozumie się przez to nabycie przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną od osoby trzeciej prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania, a także objęcie akcji (udziałów) w tworzonej spółce,
29)
zbyciu - rozumie się przez to przeniesienie przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną na rzecz osoby trzeciej prawa własności, innego prawa rzeczowego lub prawa do używania,
30)
znaczącej umowie - rozumie się przez to umowę, której jedną ze stron jest emitent lub jednostka od niego zależna, a wartość przedmiotu umowy wynosi co najmniej 20%:
a)
łącznej wartości kapitałów własnych emitenta, a w przypadku jednostki samorządu terytorialnego lub zagranicznej jednostki terytorialnej wysokości rocznego budżetu, lub
b)
wartości przychodów ze sprzedaży, emitenta za okres ostatnich czterech kwartałów, za które przekazał raporty kwartalne, a w przypadku gdy emitent sporządził za ten okres skonsolidowane raporty kwartalne - wartości przychodów ze sprzedaży grupy kapitałowej emitenta ujawnionej w tych raportach,
31)
aktywach o znacznej wartości - rozumie się przez to aktywa stanowiące co najmniej 20% łącznej wartości kapitałów własnych emitenta, a w przypadku aktywów finansowych takie aktywa, które stanowią co najmniej 20% łącznej wartości kapitałów własnych emitenta bądź co najmniej 20% kapitału akcyjnego (zakładowego) jednostki, której akcje (udziały) stanowią przedmiot aktywów finansowych emitenta lub jednostki od niego zależnej,
32)
ratingu - rozumie się przez to ocenę klasyfikacyjną ryzyka inwestycyjnego związanego z określonymi papierami wartościowymi lub zdolnością emitenta do terminowej spłaty zaciągniętych zobowiązań, dokonaną i ogłoszoną przez wyspecjalizowaną instytucję.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o znaczącej umowie, rozumie się przez to również kilka umów zawieranych przez emitenta lub jednostkę od niego zależną z jednym podmiotem lub jednostkami od niego zależnymi, w okresie krótszym niż 12 miesięcy, jeżeli łączna wartość tych umów spełnia wyżej opisane kryteria. W przypadku umów wieloletnich przez wartość umowy rozumie się łączną wartość świadczeń wynikających z umowy, określoną dla całego okresu jej obowiązywania. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony, wartością tej umowy jest łączna wartość świadczeń wynikających z zawartej umowy za okres 5 lat. W przypadku braku możliwości określenia wartości świadczeń wynikających z zawartej umowy należy określić jej szacunkową wartość.
3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostce samorządu terytorialnego, rozumie się przez to również związki takich jednostek i miasto stołeczne Warszawa.
4.
Ilekroć raport bieżący przekazywany na podstawie rozporządzenia zawiera dane wyrażone w walucie obcej lub odnosi się do kryterium równowartości w złotych waluty EURO, przeliczenia tej wartości dokonuje się według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski dla tej danej waluty na dzień przekazania raportu bieżącego.
§  3.
Po uzyskaniu zgody na wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym emitent jest obowiązany przekazać raport bieżący zawierający wskazanie osoby odpowiedzialnej za kontakty z Komisją w zakresie wykonywania obowiązków określonych w rozporządzeniu i przekazywać w formie raportu bieżącego informacje o każdej zmianie w tym zakresie.
§  4.
1.
Po uzyskaniu zgody na wprowadzenie papierów wartościowych do obrotu wyłącznie na regulowanym rynku pozagiełdowym, w okresie poprzedzającym udostępnienie memorandum i jego skrótu, emitent jest obowiązany niezwłocznie dostarczać Komisji informacje o każdej zmianie danych zawartych w memorandum oraz zamieścić te dane w memorandum i jego skrócie.
2.
Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 1, emitent jest obowiązany do publikacji skrótu memorandum w dzienniku ogólnopolskim, o zasięgu krajowym.
3.
Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 1, emitent jest obowiązany do udostępnienia memorandum w formie drukowanej, w terminie jego ważności, w swojej siedzibie oraz w miejscach przyjmowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych przez domy maklerskie pośredniczące w obrocie na regulowanym rynku pozagiełdowym, w liczbie wystarczającej dla zaspokojenia popytu i sprawnego wprowadzenia papierów wartościowych do regulowanego obrotu pozagiełdowego, nie mniejszej niż 3000 egzemplarzy, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4.
Memorandum można dodatkowo udostępnić do publicznej wiadomości w formie elektronicznej na optycznych nośnikach informacji lub w sieci Internet.
5.
W przypadku gdy publikacja memorandum następuje równocześnie w formie drukowanej i formie elektronicznej na optycznych nośnikach informacji, udział formy elektronicznej publikacji memorandum w ogólnym nakładzie memorandum, o którym mowa w ust. 3, nie może przekroczyć 50%.
6.
W przypadku gdy publikacja memorandum następuje równocześnie w formie elektronicznej w sieci Internet, liczba memorandów, o której mowa w ust. 3, może być mniejsza o 50%.
7.
W przypadku udostępnienia memorandum w sposób, o którym mowa w ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 8 pkt 2, informacje w nim zawarte należy zabezpieczyć w celu uniemożliwienia dokonania w nich zmian przez osoby nieuprawnione.
8.
W przypadku udostępnienia memorandum za pomocą sieci Internat, emitent jest obowiązany do:
1)
aktualizacji danych o raporty bieżące i okresowe przekazane w terminie ważności memorandum,
2)
korekty tekstu w przypadku stwierdzenia wprowadzenia do tekstu zmian przez osoby nieuprawnione, z jednoczesnym wskazaniem, kiedy nieuprawniona zmiana została ujawniona, jakie informacje zostały zmienione oraz kiedy miała miejsce korekta.
9.
W przypadku udostępnienia memorandum w sposób, o którym mowa w ust. 4, na wstępie należy zamieścić w języku polskim i angielskim następujące informacje:
1)
że elektroniczna wersja memorandum jest publikowana jedynie w celach informacyjnych i jej wydruk nie stanowi dokumentu w celach dowodowych,
2)
o miejscach udostępnienia memorandum w formie drukowanej,
3)
o organach nadzoru nad rynkiem kapitałowym, które udzieliły zgody na wprowadzenie papierów wartościowych objętych tym memorandum do publicznego obrotu i państwa ich pochodzenia, ze wskazaniem, że wyłącznie w państwach działania tych organów można uczestniczyć w publicznym obrocie papierami wartościowymi objętymi tym memorandum oraz że na terytoriach innych państw memorandum może być traktowane jedynie jako materiał informacyjny.
10.
Udostępnienie memorandum oraz jego skrótu powinno nastąpić w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia uzyskania zgody, o której mowa w ust. 1, nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia notowań na regulowanym rynku pozagiełdowym papierów wartościowych będących przedmiotem zgody.
11.
Rozpoczęcie notowań papierów wartościowych wprowadzonych do obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym powinno rozpocząć się nie później niż w terminie 14 dni od dnia publikacji memorandum lub jego skrótu.
12.
Termin ważności memorandum upływa z dniem rozpoczęcia notowań na regulowanym rynku pozagiełdowym papierów wartościowych objętych memorandum.
13.
Informacje udostępniane do publicznej wiadomości przez emitenta w okresie ważności memorandum nie mogą być sprzeczne z informacjami w nim zawartymi.
14.
W przypadku gdy uzyskanie zgody na wprowadzenie papierów wartościowych do obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym nastąpiło na podstawie dołączonego prospektu, w okresie poprzedzającym rozpoczęcie notowań na tym rynku, do obowiązków informacyjnych i publikacyjnych emitenta w zakresie uregulowanym w ust. 1-11 stosuje się przepisy art. 75, 79 i 81 ust. 1-4 ustawy.
§  5.
1.
0d dnia udostępnienia memorandum do publicznej wiadomości w sposób, o którym mowa w ś 4 ust. 3, emitent jest obowiązany do przekazywania:
1)
każdej informacji powodującej zmianę treści memorandum w okresie jego ważności,
2)
informacji o wszelkich zdarzeniach, które mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość papieru wartościowego,
3)
informacji bieżących i okresowych.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, emitent jest obowiązany podać w terminie 24 godzin od zaistnienia zdarzenia lub powzięcia o nim wiadomości, jeżeli rozporządzenie nie stanowi inaczej.
3.
W przypadku gdy wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 i 2, mogłoby w sposób istotny naruszyć interes gospodarczy emitenta, wymagane informacje może on przekazać wyłącznie Komisji, wraz z wnioskiem o zwolnienie z obowiązku 'przekazania ich spółce prowadzącej rynek pozagiełdowy, na którym notowane są papiery wartościowe emitenta, i agencji informacyjnej wskazanej przez Komisję. W razie nieuwzględnienia wniosku Komisja przekazuje informacje tym podmiotom na koszt emitenta.
§  6.
1.
Emitent jest obowiązany do przekazywania w formie raportu bieżącego, z zastrzeżeniem ust. 2, informacji o:
1)
nabyciu lub zbyciu aktywów o znacznej wartości, a także ustanowieniu zastawu na aktywach o znacznej wartości, przez emitenta lub jednostkę od niego zależną,
2)
utracie przez emitenta lub jednostkę od niego zależną aktywów o znacznej wartości w wyniku zdarzeń losowych,
3)
zawarciu przez emitenta lub jednostkę od niego zależną znaczącej umowy,
4)
spełnieniu się lub niespełnieniu warunku dotyczącego zawartej przez emitenta lub jednostką od niego zależną znaczącej umowy warunkowej,
5)
wypowiedzeniu lub rozwiązaniu znaczącej umowy zawartej przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną,
6)
nabyciu lub zbyciu przez emitenta lub jednostkę od niego zależną papierów wartościowych wyemitowanych przez emitenta,
7)
powzięciu przez emitenta informacji o nabyciu lub zbyciu przez podmiot powiązany papierów wartościowych emitenta lub praw do otrzymania tych papierów, jeżeli wartość transakcji (jednorazowa lub łączna wartość kilku transakcji zawartych przez dany podmiot powiązany w okresie ostatnich 12 miesięcy) przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 5000 EURO,
8)
zawarciu przez emitenta lub jednostkę od niego zależną jednej lub kilku transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli wartość tych transakcji (jednorazowa lub łączna wartość kilku transakcji zawartych w okresie ostatnich 12 miesięcy) przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500 000 EURO,
9)
rejestracji przez sąd zmiany wysokości lub struktury kapitału akcyjnego (zakładowego) emitenta lub jednostki od niego zależnej,
10)
emisji obligacji,
11)
umorzeniu papierów wartościowych emitenta,
12)
podjęciu decyzji o zamiarze połączenia emitenta z innym podmiotem,
13)
zmianie formy prawnej emitenta,
14)
zawarciu z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych (biegłym rewidentem) umowy o dokonanie badania, przeglądu lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych emitenta,
15)
wypowiedzeniu przez emitenta umowy o badanie, przegląd lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych emitenta, zawartej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych (biegłym rewidentem), dokonującym badania lub przeglądu sprawozdań finansowych emitenta, lub wypowiedzeniu takiej umowy przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych (biegłego rewidenta), jeśli współpraca ta opierała się na umowie wieloletniej i rezygnacja miała miejsce w okresie obowiązywania tej umowy,
16)
odwołaniu lub rezygnacji osoby zarządzającej lub nadzorującej emitenta lub decyzji osoby zarządzającej lub nadzorującej o rezygnacji z ubiegania się o wybór w następnej kadencji,
17)
powołaniu osoby zarządzającej lub nadzorującej emitenta,
18)
złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości, ogłoszeniu upadłości, złożeniu podania o otwarcie postępowania układowego, otwarciu postępowania likwidacyjnego, zawieszeniu postępowania układowego lub jego umorzeniu w odniesieniu od emitenta lub jednostki od niego zależnej,
19)
sporządzeniu prognozy wyników finansowych emitenta lub jego grupy kapitałowej oraz podstaw i istotnych założeń tej prognozy, jeżeli emitent podjął decyzję o jej przekazaniu do wiadomości publicznej,
20)
przyznaniu ratingu dokonanego na zlecenie emitenta,
21)
zdarzeniu, które mogłoby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość papieru wartościowego emitenta.
2.
W przypadku gdy jednostka zależna od emitenta jest spółką publiczną, obowiązek przekazania przez emitenta w formie raportu bieżącego informacji określonych w ust. 1, w zakresie obejmującym informacje o jednostce zależnej, uważa się za wykonany, jeżeli informacje te przekazała jednostka zależna.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, przez podjęcie decyzji o zamiarze rozumie się działanie organu emitenta dotyczące decyzji o wszczęciu procedury, która ma doprowadzić do zrealizowania wskazanego zamiaru.
§  7.
1.
Raporty bieżące przekazywane przez emitenta powinny zawierać informacje opisujące sytuację, której dotyczą w zakresie odzwierciedlającym jej specyfikę, oraz powinny być przedstawione w sposób prawdziwy, rzetelny i kompletny.
2.
W przypadku gdy specyfika opisanej sytuacji, której dotyczy dany raport bieżący, wymaga podania w raporcie dodatkowych informacji gwarantujących jej prawdziwy, rzetelny i kompletny obraz, emitent jest obowiązany do zamieszczenia tych informacji w raporcie bieżącym.
3.
W przypadku gdy wymóg przestawienia określonych informacji wynikający z przepisów rozporządzenia nie ma zastosowania dla danej sytuacji opisanej w raporcie bieżącym ze względu na jej specyfikę lub inne umotywowane okoliczności, powinno to być wyraźnie wskazane w treści raportu bieżącego.
4.
Raporty bieżące powinny zawierać podstawę prawną, na podstawie której są przekazywane przez emitenta, ze wskazaniem rodzaju sytuacji, której dotyczą.
5.
Raporty bieżące przekazywane zgodnie z wymogami rozporządzenia powinny być numerowane według kolejności ich przekazywania przez emitenta w ciągu danego roku obrotowego.
§  8.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 1 - nabycia lub zbycia aktywów o znacznej wartości, a takie ustanowienia zastawu na aktywach o znacznej wartości, przez emitenta lub jednostkę od niego zależną, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę podmiotu nabywającego lub zbywającego aktywa albo podmiotu, na którego aktywach ustanowiono zastaw,
2)
podstawowe dane o nabywcy lub o zbywcy albo o podmiocie, na którego rzecz ustanowiono zastaw,
3)
datę i sposób nabycia lub zbycia aktywów albo datę i sposób ustanowienia zastawu,
4)
podstawową charakterystykę nabytych lub zbytych aktywów albo aktywów, na których ustanowiono zastaw,
5)
cenę, po której zostały nabyte lub zbyte aktywa albo wartość zobowiązania zabezpieczonego zastawem na aktywach oraz wartość ewidencyjną tych aktywów w księgach rachunkowych emitenta lub jednostki od niego zależnej,
6)
charakter powiązań pomiędzy emitentem i osobami zarządzającymi lub nadzorującymi emitenta a nabywcą lub zbywającym aktywa albo podmiotem, na którego rzecz ustanowiono zastaw, i ich osobami zarządzającymi,
7)
w przypadku nabycia aktywów - źródło finansowania nabycia aktywów,
8)
w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanych części jego mienia, nieruchomości lub innych środków trwałych - oznaczenie rodzaju działalności gospodarczej, w której dane aktywa były wykorzystywane przed ich nabyciem przez emitenta lub jednostkę od niego zależną oraz wskazaniem, czy emitent lub jednostka od niego zależna planuje kontynuować ich dotychczasowy sposób wykorzystania, e jeśli nie - podanie planowanego wykorzystania nabytych aktywów,
9)
w przypadku nabycia lub zbycia albo zastawienia akcji (udziałów) w innych jednostkach, należy dodatkowo podać nazwę jednostki, której akcje (udziały) są przedmiotem nabycia lub zbycia albo zastawu, ich udział w kapitale akcyjnym (zakładowym) tej jednostki oraz wartość nominalną tych aktywów i ich charakter jako długo lub krótkoterminowej lokaty kapitałowej emitenta lub jednostki od niego zależnej, a także udział emitenta lub jednostki od niego zależnej w kapitale akcyjnym i liczbie posiadanych głosów na walnym zgromadzeniu jednostki, której akcje (udziały) były przedmiotem nabycia lub zbycia,
10)
w przypadku gdy transakcja nabycia (zbycia) aktywów o znacznej wartości jest transakcją z podmiotem powiązanym, należy dodatkowo określić powiązania emitenta lub jednostki od niego zależnej z podmiotem zbywającym lub nabywającym albo podmiotem, na którego aktywach ustanowiono zastaw, oraz określić szczegółowo warunki transakcji.
§  9.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 2 utraty przez emitenta lub jednostkę od niego zależną aktywów o znacznej wartości w wyniku zdarzeń losowych, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę podmiotu, którego zdarzenie dotyczy,
2)
datę wystąpienia zdarzenia losowego,
3)
charakter zdarzenia,
4)
charakterystykę utraconych aktywów,
5)
wartość ewidencyjną i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów,
6)
opis przewidywanych konsekwencji utraty aktywów dla dalszej działalności gospodarczej emitenta lub jednostki od niego zależnej oraz całej grupy kapitałowej.
§  10.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 3 - zawarcia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną znaczącej umowy, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę zawarcia umowy,
2)
strony umowy,
3)
przedmiot umowy,
4)
warunki finansowe umowy.
2.
W przypadku zawarcia w znaczącej umowie postanowień dotyczących kar umownych, których maksymalna wysokość może przekroczyć równowartość co najmniej 10% wartości tej umowy lub co najmniej równowartość w złotych kwoty 200 000 EURO według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień zawarcia tej umowy, emitent powinien również określić tę maksymalną wysokość, a w przypadku gdy nie jest to możliwe, wskazać podstawy jej przekroczenia, jak również wskazać, czy zapłata kar umownych wyłącza uprawnienia do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przekraczających wysokość kar umownych.
3.
Obowiązek informacyjny, określony w ust. 1, dotyczy także zawarcia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną znaczącej umowy z zastrzeżeniem warunku lub terminu. W takim przypadku emitent powinien w raporcie bieżącym dodatkowo określić zastrzeżone w tej umowie warunki lub termin ze wskazaniem, czy jest on rozwiązujący czy zawieszający.
4.
W przypadku znaczących umów wieloletnich, których wartość jest określona dla całego okresu ich obowiązywania, należy określić dodatkowo szacunkową wartość świadczeń wynikających z takiej umowy w odniesieniu do okresu, na jaki umowa została zawarta, nie dłuższego jednak niż 5 lat obrotowych.
5.
W przypadku zawarcia w okresie ostatnich 12 miesięcy kilku umów z jednym podmiotem lub z jednostkami od niego zależnymi, których łączna wartość spełnia kryterium znaczącej umowy, emitent powinien przekazać raport bieżący zawierający informacje o łącznej wartości wszystkich umów zawartych z tymi podmiotami w okresie ostatnich 12 miesięcy oraz informacje określone w ust. 1 w odniesieniu do umowy o największej wartości.
§  11.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 4 spełnienia się lub niespełnienia warunku dotyczącego zawartej przez emitenta lub jednostkę od niego zależną znaczącej umowy warunkowej, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
strony umowy,
2)
przedmiot umowy,
3)
warunek lub termin realizacji umowy,
4)
o spełnieniu się lub niespełnieniu wskazanego warunku.
§  12.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 5 wypowiedzenia lub rozwiązania znaczącej umowy zawartej przez emitenta lub przez jednostkę od niego zależną, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
strony umowy,
2)
data wypowiedzenia umowy, ze wskazaniem daty rozwiązania umowy,
3)
przedmiot umowy,
4)
przyczyny rozwiązania umowy ze wskazaniem strony, która wypowiedziała umowę,
5)
opis przewidywanych skutków finansowych wynikających z rozwiązania umowy dla emitenta, jednostki od niego zależnej i grupy kapitałowej emitenta.
§  13.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 6 - nabycia lub zbycia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną papierów wartościowych wyemitowanych przez emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje.
1)
liczba nabytych lub zbytych papierów wartościowych,
2)
cel nabycia lub zbycia papierów wartościowych,
3)
jednostkową cenę nabycie lub zbycia papieru wartościowego.
2.
W przypadku nabycia lub zbycia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną akcji emitenta, w raporcie bieżącym dodatkowo określa się liczba głosów na walnym zgromadzeniu, które wynikają z tych akcji.
§  14.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 7 powzięcia przez emitenta informacji o nabyciu lub zbyciu przez podmiot powiązany papierów wartościowych emitenta lub praw do otrzymania tych papierów, jeżeli wartość transakcji (jednorazowa lub łączna wartość kilku transakcji zawartych przez dany podmiot powiązany w okresie ostatnich 12 miesięcy) przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 5000 EURO, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwa podmiotu, który nabył lub zbył papiery wartościowe emitenta,
2)
datę zawarcia transakcji,
3)
liczbę papierów wartościowych, które zostały nabyte lub zbyte, wraz z określeniem ich rodzaju oraz ewentualnego uprzywilejowania,
4)
jednostkową cena nabycia lub zbycia papierów wartościowych,
5)
charakter powiązań występujących pomiędzy emitentem a podmiotem, który nabył lub zbył papiery wartościowe emitenta.
§  15.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 8 - zawarcia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną jednej lub kilku transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli wartość tych transakcji (jednorazowa lub łączna wartość kilku transakcji zawartych w okresie ostatnich 12 miesięcy) przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500 000 EURO, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
podmiot, z którym transakcja została zawarta,
2)
powiązania emitenta lub jednostki od niego zależnej z podmiotem będącym stroną transakcji,
3)
przedmiot transakcji,
4)
istotne warunki transakcji ze szczególnym uwzględnieniem warunków finansowych.
2.
W przypadku zawarcia przez emitenta lub jednostkę od niego zależną kilku transakcji z podmiotami powiązanymi w ciągu danego roku obrotowego, których wartość łącznie przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500 000 EURO, raport bieżący zawiera informacje o łącznej wartości wszystkich transakcji zawartych z tymi podmiotami w okresie ostatnich 12 miesięcy oraz informacje określone w ust. 1 w odniesieniu do umowy o największej wartości.
§  16.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 9 - rejestracji przez sąd zmiany wysokości lub struktury kapitału akcyjnego (zakładowego) emitenta lub jednostki od niego zależnej, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę rejestracji zmiany kapitału akcyjnego (zakładowego) przez sąd,
2)
struktura kapitału akcyjnego (zakładowego) po rejestracji zmiany kapitału akcyjnego (zakładowego),
3)
ogólną liczba głosów wynikającą ze wszystkich wyemitowanych akcji (udziałów) po zarejestrowaniu zmiany kapitału akcyjnego (zakładowego).
2.
W przypadku zmiany kapitału akcyjnego (zakładowego) jednostki zależnej od emitenta w drodze wniesienia aportu przez emitenta lub jednostka od niego zależną, raport bieżący zawiera dodatkowo następujące informacje:
1)
wartość ewidencyjną, w księgach rachunkowych emitenta lub jednostki od niego zależnej, aktywów wniesionych w formie aportu,
2)
wartość aktywów, po jakiej zostały one wniesione w formie aportu.
§  17.
1.
W przypadku określonym w 4 6 ust. 1 pkt 10 - emisji obligacji, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wartość emisji obligacji,
2)
warunki wykupu i oprocentowania obligacji,
3)
ewentualne świadczenia niepieniężne wynikające z obligacji,
4)
relację wartości danej emisji obligacji do wartości kapitałów własnych emitenta,
5)
relację wartości danej emisji obligacji i wszystkich uprzednio wyemitowanych i nie umorzonych obligacji emitenta do wartości kapitałów własnych emitenta.
2.
W przypadku emisji obligacji zamiennych na akcje, raport bieżący zawiera dodatkowo następujące informacje:
1)
liczbę głosów na walnym zgromadzeniu emitenta, która przysługiwałaby z objętych akcji, w przypadku gdy dokonana zostałaby zamiana wszystkich wyemitowanych obligacji,
2)
ogólną liczbę głosów na walnym zgromadzeniu emitenta, w przypadku gdy dokonana zostałaby zamiana wszystkich wyemitowanych obligacji.
§  18.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 11 - umorzenia papierów wartościowych emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
liczbę umorzonych papierów wartościowych,
2)
liczbę głosów, jaka przysługiwała z akcji umorzonych na walnym zgromadzeniu przed ich umorzeniem,
3)
liczbę głosów na walnym zgromadzeniu z akcji, które nie zostały umorzone.
§  19.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 12 - podjęcia decyzji o zamiarze połączenia emitenta z innym podmiotem, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze połączenia i celów długookresowych, które mają zostać zrealizowane w wyniku podjętych działań,
2)
planowany sposób połączenia ze wskazaniem jego podstawy prawnej,
3)
wskazanie podmiotów, które mają się połączyć, wraz z podstawową charakterystyką ekonomiczną ich działalności,
4)
datę, na którą sporządzone zostaną sprawozdania finansowe, na podstawie których planowane połączenie ma zostać dokonane,
5)
termin, do którego planowane połączenie ma zostać zgłoszone do właściwego rejestru.
§  20.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 13 - zmiany formy prawnej emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie podstawy decyzji o zmianie formy prawnej,
2)
określenie trybu i warunków przekształcenia, w szczególności:
a)
wskazanie formy prawnej, w jaką przekształcił się emitent,
b)
daty, na którą sporządzone zostało sprawozdanie finansowe, na podstawie którego dokonano przekształcenia emitenta,
c)
szacunkowej wartości kapitałów własnych emitenta według stanu na dzień przekształcenia,
d)
szacunkowej wartości kapitałów własnych przekształconego podmiotu i sposobu pokrycia kapitału akcyjnego (zakładowego),
e)
zmiany relacji przekształconego podmiotu z osobami trzecimi,
4)
statut (umowę) przekształconego podmiotu.
2.
W przypadku zmiany formy prawnej spółki, do raportu bieżącego dołącza się uchwałę walnego zgromadzenia (zgromadzenia wspólników) o przekształceniu.
§  21.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 14 - zawarcia z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych (biegłym rewidentem) umowy o dokonanie badania, przeglądu lub innych usług dotyczących sprawozdań finansowych emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
dane o podmiocie uprawnionym do badania, z którym zawarta została umowa o badanie, przegląd lub inne usługi dotyczące sprawozdań finansowych emitenta, ze wskazaniem:
a)
nazwy,
b)
adresu,
c)
numeru uprawnień podmiotu uprawnionego do badania,
2)
datę zawarcia tej umowy z podmiotem uprawnionym do badania,
3)
wskazanie, czy emitent korzystał w przeszłości z usług nowo zatrudnionego podmiotu uprawnionego do badania, a jeśli tak, to w jakim zakresie,
4)
wskazanie organu, który dokonał wyboru podmiotu uprawnionego do badania,
5)
wskazanie okresu, na jaki została zawarta umowa.
§  22.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 15 - wypowiedzenia przez emitenta umowy o badanie, przegląd lub inne usługi, dotyczące sprawozdań finansowych emitenta, zawartej z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych (biegłym rewidentem) dokonującym badania lub przeglądu sprawozdań finansowych emitenta, lub wypowiedzenia takiej umowy przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych (biegłego rewidenta), jeśli współpraca ta opierała się na umowie wieloletniej i rezygnacja miała miejsce w okresie obowiązywania tej umowy, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie, czy wypowiedzenie umowy wynika z decyzji podmiotu uprawnionego do badania, czy z decyzji emitenta,
2)
wskazanie wszelkich przypadków dotyczących rezygnacji z wyrażenia opinii, wydania opinii negatywnych lub opinii z zastrzeżeniami o prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych emitenta, przez podmiot uprawniony do badania, którego zmiana dotyczy,
3)
wskazania organów zalecających lub akceptujących zmiana podmiotu uprawnionego do badania,
4)
opis wszystkich rozbieżności, jakie miały miejsce pomiędzy osobami zarządzającymi a podmiotem uprawnionym do badania (biegłym rewidentem) w okresie obowiązywania umowy, która podlega wypowiedzeniu, odnośnie do interpretacji i stosowania przepisów prawa lub postanowień statutu, dotyczących przedmiotu badania, z zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia.
2.
Do raportu bieżącego powinno być załączone pismo podmiotu uprawnionego i działającego w jego imieniu biegłego rewidenta, sporządzone na prośbę emitenta i adresowane do Komisji, w którym potwierdza on informacje podane w raporcie bieżącym lub odmawia ich potwierdzenia.
§  23.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 16 - odwołania lub rezygnacji osoby zarządzającej lub nadzorującej emitenta lub decyzji osoby zarządzającej lub nadzorującej o rezygnacji z ubiegania się o wybór w następnej kadencji, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
imię i nazwisko oraz wiek powołanej osoby,
2)
dotychczas pełnioną funkcję w przedsiębiorstwie emitenta,
3)
przyczyny odwołania lub rezygnacji, jeżeli przyczyna ta została podana przez organ lub osobę podejmującą decyzję.
§  24.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 17 - powołania osoby zarządzającej lub nadzorującej emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
imię i nazwisko oraz wiek powołanej osoby,
2)
wskazanie funkcji powierzonej w przedsiębiorstwie emitenta,
3)
posiadane wykształcenie, kwalifikacje i zajmowane wcześniej stanowiska, wraz z opisem przebiegu pracy zawodowej,
4)
wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem emitenta, w tym w organach nadzorczych innych podmiotów, wraz z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna.
§  25.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 18 - złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, ogłoszenia upadłości, złożenia podania o otwarcie postępowania układowego, otwarcia postępowania likwidacyjnego, zawieszenia postępowania układowego lub jego umorzenia w odniesieniu do emitenta lub jednostki od niego zależnej, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie sądu, do którego został złożony wniosek o ogłoszenie upadłości, wraz ze wskazaniem daty złożenia wniosku,
2)
wskazanie sądu, który ogłosił upadłość, wraz ze wskazaniem daty wydania postanowienia i daty jego uprawomocnienia oraz syndyka masy upadłościowej,
3)
wskazanie sądu, do którego zostało złożone podanie o otwarcie postępowania układowego, wraz ze wskazaniem daty złożenia podania,
4)
wskazanie sądu, do którego został złożony wniosek o otwarcie postępowania likwidacyjnego, wraz ze wskazaniem daty złożenia wniosku oraz osoby likwidatora,
5)
wskazanie daty wydania postanowienia i sądu, który zawiesił postępowanie układowe, wraz ze wskazaniem, czy zawieszenie postępowania nastąpiło na wniosek emitenta, oraz informację o planowanych działaniach emitenta związanych z zawieszeniem postępowania,
6)
wskazanie daty wydania postanowienia i sądu, który umorzył postępowanie układowe, wraz ze wskazaniem, czy umorzenie postępowania nastąpiło na wniosek emitenta.
2.
W przypadku gdy postępowanie układowe łączy się z reorganizacją przedsiębiorstwa emitenta, należy wskazać dodatkowo główne elementy programu naprawczego.
§  26.
1.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 19 - sporządzenia prognozy wyników finansowych emitenta lub jego grupy kapitałowej oraz podstaw i istotnych założeń tej prognozy, jeżeli emitent podjął decyzję o jej przekazaniu do wiadomości publicznej, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
prognozowane wyniki,
2)
okres, którego prognoza dotyczy,
3)
podstawy i istotne założenia tej prognozy,
4)
podstawowe zasady sporządzenia budżetu emitenta, na podstawie którego sporządzona została prognoza,
5)
okresy, w jakich emitent będzie dokonywał oceny możliwości realizacji prognozowanych wyników oraz dokonywał ewentualnej korekty prezentowanej prognozy, wraz ze wskazaniem zastosowanych kryteriów tej oceny.
2.
Raport bieżący zawierający korektę prognozy przekazanej przez emitenta w ciągu danego roku obrotowego stanowi nową prognozę wyników emitenta.
§  27.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 20 - przyznania ratingu dokonanego na zlecenie emitenta, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała rating emitentowi lub emitowanym przez niego dłużnym papierom wartościowym,
2)
oceny, jakie zostały przyznane,
3)
miejsca przyznanej oceny w skali ocen wyspecjalizowanej instytucji jej dokonującej,
4)
datę wystawienia ratingu.
§  28.
W przypadku określonym w § 6 ust. 1 pkt 21 - zdarzenia; które mogłoby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość papieru wartościowego emitenta, raport bieżący zawiera szczegółowy opis zdarzenia i inne informacje istotne dla jego oceny.
§  29.
W przypadku dokonywania przez spółkę akcyjną zamiany obligacji zamiennych na akcje, jest ona obowiązana dodatkowo do przekazania w formie raportów bieżących następujących informacji:
1)
daty złożenia przez emitenta wniosku o rejestrację zmiany kapitału akcyjnego w wyniku dokonania zamiany obligacji na akcje,
2)
daty rejestracji przez sąd zmiany kapitału akcyjnego,
3)
liczby akcji wydanych w zamian za obligacje,
4)
określenia struktury kapitału akcyjnego po dokonaniu zamiany obligacji na akcje, ze wskazaniem wysokości kapitału akcyjnego emitenta i liczby głosów na jego walnym zgromadzeniu po dokonaniu zamiany obligacji na akcje oraz udziału nowych akcji w kapitale akcyjnym emitenta i w głosach na walnym zgromadzeniu,
5)
liczby obligacji, które nie zostały zamienione na akcje.
§  30.
W przypadku zakończenia subskrypcji lub sprzedaży związanej z wprowadzaniem papierów wartościowych emitenta do publicznego obrotu i przydziałem akcji, emitent jest obowiązany do przekazania w formie raportu bieżącego następujących informacji;
1)
daty zakończenia subskrypcji lub sprzedaży,
2)
daty przydziału papierów wartościowych,
3)
liczby papierów wartościowych objętych subskrypcją lub sprzedażą,
4)
stopy redukcji w poszczególnych transzach w przypadku wystąpienia nadsubskrypcji (stopa alokacji),
5)
liczby papierów wartościowych, na które złożono zapisy w ramach subskrypcji lub sprzedaży,
6)
liczby papierów wartościowych, które zostały przydzielone w ramach przeprowadzonej subskrypcji lub sprzedaży,
7)
ceny, po jakiej papiery wartościowe były nabywane (obejmowane),
8)
liczby osób, które złożyły zapisy na papiery wartościowe objęte subskrypcją lub sprzedażą w poszczególnych transzach,
9)
liczby osób, którym przydzielono papiery wartościowe w ramach przeprowadzonej subskrypcji lub sprzedaży w poszczególnych transzach,
10)
nazwy subemitentów, którzy objęli papiery wartościowe w ramach wykonywania umów o subemisję, ze wskazaniem liczby papierów wartościowych, które objęli, wraz z faktyczną ceną jednej akcji (cena emisyjna lub sprzedaży, po odliczeniu wynagrodzenia za objęcie akcji w wykonaniu umowy subemisji) nabytej przez subemitenta,
11)
wartości przeprowadzonej subskrypcji lub sprzedaży (iloczyn liczby papierów wartościowych objętych ofertą i ceny emisyjnej lub ceny sprzedaży),
12)
kosztów przeprowadzenia subskrypcji lub sprzedaży, z wyszczególnieniem wynagrodzenia subemitentów, kosztu przygotowania prospektu, doradztwa prawnego I finansowego oraz kosztów promocji przeprowadzonej oferty. ze wskazaniem nazw podmiotów świadczących te usługi oraz charakteru powiązań tych podmiotów z emitentem,
13)
średniego kosztu przeprowadzenia subskrypcji lub sprzedały przypadającego na jednostka papieru wartościowego objętego subskrypcją lub sprzedażą.
§  31.
W przypadku wprowadzania papierów wartościowych do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym, emitent jest obowiązany dodatkowo do przekazania w formie raportów bieżących następujących informacji o:
1)
rejestracji papierów wartościowych złożonych w Krajowym Depozycie, wraz z określeniem daty rejestracji oraz ich kodu w Krajowym Depozycie lub jego zmiany,
2)
złożeniu wniosku przez emitenta o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym, gdzie będą notowane jego papiery wartościowe, wraz z określeniem liczby papierów wartościowych, których wniosek dotyczy, z podaniem ich kodu w Krajowym Depozycie,
3)
dopuszczeniu papierów wartościowych emitenta do obrotu na rynku regulowanym, wraz z określeniem daty dopuszczenia, liczby dopuszczonych papierów wartościowych oraz ich kodu w Krajowym Depozycie,
4)
ustaleniu daty pierwszego notowania papierów wartościowych emitenta w obrocie na rynku regulowanym, wraz z jej określeniem,
5)
ustaleniu daty pierwszego notowania papierów wartościowych po asymilacji papierów wartościowych emitenta wprowadzanych do obrotu na rynku regulowanym z papierami wartościowymi emitenta będącymi już przedmiotem obrotu na tym rynku.
§  32.
W przypadku gdy emitentem papierów wartościowych dopuszczonych do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym jest spółka akcyjna, przekazaniu w formie raportu bieżącego podlegają dodatkowo:
1)
daty zebrań walnego zgromadzenia, wraz z porządkiem obrad,
2)
treść projektów uchwał, które zarząd zamierza przedstawić na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy,
3)
informacje o uchwałach powziętych przez walne zgromadzenie akcjonariuszy z dołączeniem uchwał o zmianie statutu, zmianie kapitału akcyjnego, emisji obligacji, zatwierdzeniu sprawozdań finansowych oraz o podziale zysku (pokryciu straty), jeżeli powzięta uchwała różni są od przekazanego wcześniej projektu,
4)
wszelkie decyzje dotyczące deklaracji wypłat lub wstrzymania wypłat dywidend lub odsetek od papierów wartościowych.
§  33.
Emitent będący zakładem ubezpieczeń jest obowiązany dodatkowo do przekazywania w formie raportu bieżącego informacji o:
1)
wydaniu decyzji przez właściwy organ administracji o ograniczeniu zakresu zezwolenia na prowadzoną działalność ubezpieczeniową,
2)
wydaniu przez organ nadzoru decyzji o ograniczeniach możliwości lokowania środków funduszu ubezpieczeniowego, ze wskazaniem podstawowych ograniczeń,
3)
wydaniu przez organ nadzoru decyzji o nałożeniu następujących wymogów:
a)
przedłożenia przez zakład ubezpieczeń planu przywrócenia prawidłowych stosunków finansowych (planu finansowego), w przypadku gdy środki własne są niższe od wymaganego marginesu wypłacalności, oraz
b)
przedstawienia do zatwierdzenia organowi nadzoru krótkoterminowego planu podwyższenia środków własnych, w przypadku gdy środki własne są niższe od wymaganego kapitału gwarancyjnego,
4)
wprowadzeniu u emitenta zarządu komisarycznego,
5)
podpisaniu przez emitenta z innym zakładem ubezpieczeń umowy o przeniesieniu całości lub części ubezpieczeń.
§  34.
Emitent będący jednostką samorządu terytorialnego lub zagraniczną jednostką terytorialną jest obowiązany do przekazywania, w formie raportu bieżącego, wyłącznie informacji o:
1)
zdarzeniach o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 10, 11, 14-17, 20 i 21,
2)
ustanowieniu nowych istotnych źródeł dochodów emitenta lub zniesieniu dotychczasowego istotnego źródła dochodów, ze wskazaniem wpływu tego zdarzenia na dochody budżetu jednostki,
3)
zmianie banku-reprezentanta lub zmianie umowy łączącej emitenta z bankiem-reprezentantem w przypadku publicznej emisji obligacji,
4)
zmianie przedmiotu zabezpieczenia ustanowionego w związku z emisją obligacji, ze wskazaniem przyczyn tej zmiany, z uwzględnieniem:
a)
zniszczenia w wyniku zdarzeń losowych obiektów, na których ustanowiono hipotekę dla zabezpieczenia wierzytelności wynikających z obligacji,
b)
zmniejszenia wartości obiektów, o których mowa w lit. a),
c)
utraty lub istotnego zmniejszenia wartości przedmiotów majątkowych lub praw, które stanowią zabezpieczenie wierzytelności wynikających z obligacji,
d)
zmniejszenia kapitałów własnych banku lub międzynarodowej instytucji finansowej udzielającej gwarancji, poniżej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 10 000 000 EURO,
e)
zniesienia jednostki samorządu terytorialnego poręczającej za zobowiązania wynikające z obligacji, z podaniem podmiotu, który przejął ciążące na niej zobowiązania z tytułu poręczenia,
f)
zmiany rodzaju zabezpieczenia lub podmiotu zabezpieczającego wierzytelności wynikające z obligacji, w tym także ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia na żądanie banku-reprezentanta,
5)
wszczęciu postępowania zmierzającego do ustanowienia zarządu komisarycznego i komisarza rządowego oraz o ustanowieniu zarządcy komisarycznego i komisarza rządowego,
6)
negatywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub o półrocznym sprawozdaniu z przebiegu wykonywania budżetu,
7)
uchwaleniu budżetu, ze wskazaniem ogólnej sumy dochodów i planowanych wydatków emitenta oraz o sposobie pokrycia deficytu budżetowego lub o nieuchwaleniu budżetu w terminie przewidzianym prawem, ze wskazaniem konsekwencji tego zdarzenia,
8)
stwierdzeniu przez regionalną izbę obrachunkową nieważności uchwały budżetowej w całości lub w części, ze wskazaniem konsekwencji tego zdarzenia dla jednostki samorządu terytorialnego,
9)
złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości lub 0 ogłoszeniu upadłości banku obsługującego budżet emitenta, z oceną ewentualnego wpływu tego zdarzenia na realizację wykonania budżetu emitenta oraz na zdolność emitenta do realizacji zaciągniętych zobowiązań,
10)
wszczęciu postępowania zmierzającego do zniesienia jednostki samorządu terytorialnego oraz o zniesieniu emitenta, z podaniem, kto przejął ciążące na niej zobowiązania wynikające z wyemitowanych papierów wartościowych.
§  35.
Emitent będący międzynarodową instytucją finansową, innym państwem lub bankiem hipotecznym emitującym listy zastawne obowiązany jest do przekazywania, w formie raportu bieżącego, wyłącznie informacji o następujących zdarzeniach:
1)
przyznaniu emitentowi ratingu dokonanego na jego zlecenie, z podaniem:
a)
nazwy wyspecjalizowanej instytucji, która przyznała rating emitentowi lub emitowanym przez niego dłużnym papierom wartościowym,
b)
oceny, jaka została przyznana emitentowi,
c)
miejsca przyznanej oceny w skali ocen wyspecjalizowanej instytucji jej dokonującej,
d)
daty wystawienia ratingu,
2)
podjęciu decyzji o zmianie praw z papierów wartościowych lub dokonaniu tej zmiany, z podaniem zakresu zmian i praw po zmianie,
3)
przyjęciu budżetu na nowy rok budżetowy w przypadku innego państwa,
4)
zdarzeniu określonym w § 6 ust. 1 pkt 21.
§  36.
1.
Emitent jest obowiązany do przekazywania raportów okresowych, z zastrzeżeniem ust. 2-5, w formie raportów:
1)
kwartalnych,
2)
rocznych.
2.
Emitent będący jednostką samorządu terytorialnego lub zagraniczną jednostką terytorialni jest obowiązany wyłącznie do przekazywania raportów okresowych w formie raportu rocznego.
3.
Emitent będący miedzynarodową instytucją finansową jest obowiązany do przekazywania wyłącznie raportów okresowych w formie raportu rocznego.
4.
Emitent będący innym państwem jest obowiązany do przekazywania wyłącznie raportów okresowych w formie raportu rocznego zawierającego informacje o wykonaniu budżetu.
5.
Emitent będący bankiem hipotecznym wprowadzającym do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym wyłącznie listy zastawne jest obowiązany do przekazywania wyłącznie raportów okresowych w formie raportu rocznego.
6.
Emitent będący jednostką dominującą jest obowiązany dodatkowo do przekazywania raportów okresowych w formie skonsolidowanego raportu rocznego, chyba że na podstawie innych przepisów emitent może nie sporządzać skonsolidowanych sprawozdań finansowych lub może wyłączyć wszystkie jednostki zależne i stowarzyszone z obowiązku objęcia konsolidacją.
7.
Emitent, o którym mowa w ust. 6, maże dodatkowo przekazywać raporty okresowe w formie skonsolidowanych raportów kwartalnych. Emitent może przekazywać skonsolidowane raporty kwartalne pod warunkiem przekazania w raporcie bieżącym oświadczenia o zamiarze ich stałego przekazywania. Od chwili przekazania raportu zawierającego takie oświadczenie emitent jest obowiązany do przekazywania skonsolidowanych raportów kwartalnych.
8.
W odniesieniu do emitenta będącego podmiotem zagranicznym sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne mogą zostać zaprezentowane zgodnie z zasadami określonymi przez Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (International Accounting Standards), wydane przez Komitet Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (Intenational Accounting Standards Committee), zwane dalej "MSR" lub Amerykańskie Standardy Rachunkowości (United States General Accepted Accounting Principles), wydane przez Radę Finansowych Standardów Rachunkowości (Financial Accounting Standards Board), zwane dalej "US GAAP", pod warunkiem wskazania różnic w zakresie zasad rachunkowości i ujawnionych danych pomiędzy tymi sprawozdaniami a sprawozdaniami, które zostałyby sporządzone według polskich standardów rachunkowości.
9.
W odniesieniu do emitenta bazy, będącego podmiotem zagranicznym, sprawozdania finansowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne mogą zostać zaprezentowane zgodnie z zasadami określonymi przez MSR lub US GAAP albo standardach rachunkowości kraju pochodzenia podmiotu pod warunkiem wskazania różnic w zakresie zasad rachunkowości i ujawnionych danych pomiędzy tymi sprawozdaniami a sprawozdaniami, które zostałyby sporządzone według polskich standardów rachunkowości i MSR lub US GAAR
10.
W odniesieniu do emitentów i emitentów bazy będących podmiotami zagranicznymi badanie sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych może być zaprezentowane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Badania Sprawozdań Finansowych (International Auditing Standards), wydawanymi przez Międzynarodową Federację Biegłych Rewidentów (International Federation of Accountants) lub Standardami Badania Sprawozdań Finansowych wydanymi przez Amerykański Instytut Biegłych Rewidentów (American Institute of Certified Public Accountants).
11.
W przypadku gdy emitent lub emitent bazy jest podmiotem zagranicznym, raport okresowy może być sporządzony w walucie kraju pochodzenia emitenta lub emitenta bazy, pod warunkiem przeliczenia co najmniej podstawowych pozycji rachunku zysków i strat (przychody ze sprzedaży, zysk na działalności operacyjnej, zysk netto) na złote i EURO, ze wskazaniem zasad przyjętych przy tym przeliczeniu, oraz wskazania w raporcie okresowym średnich arytmetycznych kursów wymiany ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski dla waluty, w której został oryginalnie sporządzony raport okresowy, w stosunku do złotego-w przypadku gdy dane te zostały sporządzone w walucie innej niż złoty, w szczególności kurs obowiązujący na ostatni dzień okresu objętego raportem, kurs średni w okresie, obliczony jako średnia kursów obowiązujących na ostatni dzień każdego miesiąca w okresie objętym raportem.
12.
Informacje finansowe podlegające przeliczeniu i ujawnieniu w raportach okresowych przelicza się na złote lub EURO według następujących zasad:
1)
poszczególne pozycje aktywów i pasywów bilansu przelicza się na złote lub EURO według średniego kursu ogłoszonego na dzień bilansowy przez Narodowy Bank Polski,
2)
poszczególne pozycje rachunku zysków i strat przelicza się na złote lub EURO według kursu stanowiącego średnią arytmetyczną średnich kursów ustalonych przez Narodowy Bank Polski dla waluty, w której zostały sporządzone informacje finansowe podlegające przeliczeniu, na ostatni dzień każdego zakończonego miesiąca roku obrotowego,
3)
różnice kursowe powstałe z przeliczenia wyniku finansowego netto, zgodnie z zasadami określonymi w pkt 1 i 2, wykazuje się jako oddzielną pozycję kapitału własnego "różnice kursowe z przeliczenia waluty".
§  37.
1.
Emitent jest obowiązany określić i przekazać w formie raportu bieżącego do końca pierwszego miesiąca danego roku obrotowego stałe daty przekazywania w danym roku obrotowym raportów okresowych, z uwzględnieniem dni ustawowo wolnych od pracy. Zmiany dat przekazania poszczególnych raportów okresowych powinny być dokonywane również w formie raportu bieżącego, nie później niż na dwa dni przed przekazaniem raportu okresowego, którego dany raport bieżący dotyczy.
2.
W przypadku emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym po raz pierwszy - raport bieżący określający stałe daty przekazywania raportów okresowych powinien zostać przekazany przed przekazaniem pierwszego raportu okresowego zgodnie z wymogami rozporządzenia.
§  38.
1.
Raport kwartalny powinien zawierać, odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, dane za kwartał roku obrotowego objęty tym raportem oraz dane narastające za wszystkie kwartały danego roku obrotowego, a co najmniej bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów środków pieniężnych w zakresie określonym odpowiednio w rozporządzeniu o prospekcie, sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego netto określonych na dzień bilansowy, z uwzględnieniem korekt z tytułu rezerw, w tym rezerwy na przejściową różnicę z tytułu podatku dochodowego, o której mowa w ustawie o rachunkowości, oraz odpisów aktualizujących wartość składników majątku.
2.
Raport kwartalny powinien być przygotowany w sposób zapewniający porównywalność danych przedstawionych w raporcie za kwartały bieżącego roku obrotowego z danymi przedstawionymi dla analogicznych okresów roku poprzedniego.
3.
Raport kwartalny powinien ponadto zawierać informację o zasadach przyjętych przy sporządzaniu raportu oraz opis czynników i zdarzeń mających znaczący wpływ na osiągnięty zysk lub poniesione straty oraz informację o korektach z tytułu rezerw, w tym rezerwy na przejściową różnicę z tytułu podatku dochodowego, o której mowa w ustawie o rachunkowości, oraz o dokonanych odpisach aktualizujących wartość składników majątku oraz:
1)
wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio poprzez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu emitenta, na dzień sporządzenia raportu kwartalnego oraz zmian w strukturze własności znacznych pakietów akcji emitenta w okresie od przekazania poprzedniego raportu kwartalnego,
2)
zestawienie zmian w stanie posiadania akcji emitenta lub uprawnień do nich (opcji) przez osoby zarządzające i nadzorujące emitenta, zgodnie z posiadanymi przez emitenta informacjami,
3)
zwięzły opis dokonań emitenta w okresie, którego dotyczy raport, wraz z wykazem najważniejszych zdarzeń, o których emitent informował w formie raportów bieżących w okresie objętym raportem kwartalnym,
4)
informacje o wszczęciu przed sądem lub organem administracji publicznej jednego lub więcej postępowań, dotyczących zobowiązań lub wierzytelności emitenta lub jednostek od niego zależnych, których łączna wartość stanowi co najmniej 10% kapitałów własnych emitenta, z podaniem informacji o podstawowych przedmiotach tych postępowań i ich łącznej wartości oraz informacji o największych postępowaniach - w grupach zobowiązań i wierzytelności - w tym ich przedmiot, wartość przedmiotu sporu, datę wszczęcia postępowania, strony wszczętego postępowania.
4.
W przypadku emitenta będącego funduszem lub narodowym funduszem inwestycyjnym, do raportu kwartalnego należy dodatkowo dołączyć zestawienie portfela inwestycyjnego funduszu, w zakresie określonym odpowiednio w rozporządzeniu o prospekcie.
5.
Do skonsolidowanego raportu kwartalnego ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.
§  39.
1.
Raport roczny zawiera co najmniej:
1)
pismo prezesa zarządu (lub osoby zarządzającej) w sposób zwięzły omawiające najważniejsze dokonania emitenta w danym roku obrotowym, ze wskazaniem adresatów raportu rocznego,
2)
roczne sprawozdanie finansowe, w zakresie określonym odpowiednio w przepisach o prospekcie, sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, zbadane przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych (biegłego rewidenta), zgodnie z przepisami o badaniu sprawozdań finansowych,
3)
komentarz zarządu lub osoby zarządzającej na temat działalności gospodarczej emitenta oraz zasad sporządzania rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Przy wszystkich danych zawartych w rocznym sprawozdaniu finansowym powinny być zaprezentowane wielkości porównywalne za poprzedni rok obrotowy.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe powinno być zaprezentowane w sposób zapewniający porównywalność przedstawionych danych za rok obrotowy z danymi przedstawionymi za poprzedni rok obrotowy. W przypadku zmiany w danym roku obrotowym zarząd ustalania wartości aktywów i pasywów oraz pomiaru wyniku finansowego należy w sprawozdaniu finansowym zamieścić wyjaśnienie, na czym polegała zmiana, uzasadnić jej dokonanie i podać jej wpływ na wynik finansowy.
4.
Do rocznego sprawozdania finansowego należy dołączyć opinię podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych (biegłego rewidenta) o prawidłowości, rzetelności i jasności badanego sprawozdania finansowego oraz raport podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych (biegłego rewidenta) z badania rocznego sprawozdania finansowego.
5.
W przypadku funduszu - emitent może przedstawić zestawienie portfela inwestycyjnego wyłącznie za okres i na dzień, na który sporządzone zostało roczne sprawozdanie finansowe.
6.
Komentarz zarządu lub osoby zarządzającej na temat działalności gospodarczej emitenta w objętym raportem rocznym okresie oraz zasad sporządzania rocznego sprawozdania finansowego powinien zawierać informacje określone w art. 49 ust. 2 ustawy o rachunkowości oraz omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych, ujawnionych w rocznym sprawozdaniu finansowym, w szczególności opis czynników i zdarzeń mających znaczący wpływ na działalność gospodarczą emitenta i osiągnięte przez niego zyski lub poniesione straty w roku obrotowym, a ponadto:
1)
w przypadku emitentów papierów wartościowych prowadzących działalność wytwórczą, budowlaną, handlową lub usługową:
a)
informacje o podstawowych produktach, towarach lub usługach, wraz z ich określeniem wartościowym i ilościowym oraz udziałem poszczególnych produktów, towarów i usług (jeżeli są istotne), albo ich grup, w sprzedaży emitenta ogółem, a także zmianach w tym zakresie w danym roku obrotowym,
b)
informacje o zmianach rynków zbytu, w podziale na krajowe i zagraniczne, oraz o źródłach zaopatrzenia w materiały do produkcji, w towary i usługi ze wskazaniem uzależnienia od jednego tub kilku odbiorców lub dostawców, a w przypadku gdy udział jednego odbiorcy lub dostawcy osiąga co najmniej 10% przychodów ze sprzedaży ogółem - nazw dostawcy lub odbiorcy, jego udział w sprzedaży lub zaopatrzeniu oraz jego formalne powiązania z emitentem,
c)
informacje o umowach znaczących dla działalności gospodarczej, w tym znanych emitentowi istotnych dla jego działalności umowach zawartych pomiędzy akcjonariuszami (wspólnikami) będącymi osobami powiązanymi oraz umowach ubezpieczenia, współpracy lub kooperacji,
d)
informacje o zmianach w powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta z innymi podmiotami oraz wskazanie jego głównych inwestycji krajowych i zagranicznych (papiery wartościowe, instrumenty finansowe, nieruchomości), w tym inwestycji kapitałowych, poza jego grupą kapitałową, oraz opis metod ich finansowania,
e)
opis transakcji z podmiotami powiązanymi, jeżeli wartość transakcji stanowi wyrażoną w złotych równowartość kwoty 500.000 EURO ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania transakcji,
f)
informacje o zaciągniętych kredytach, umowach pożyczki, poręczeń, gwarancji,
g)
informacje o zaciągniętych kredytach i pożyczkach według terminów ich wymagalności,
h)
informacje o udzielonych pożyczkach według terminów wymagalności, ze szczególnym uwzględnieniem pożyczek udzielonych jednostkom grupy kapitałowej emitenta,
i)
w przypadku emisji papierów wartościowych w okresie objętym raportem rocznym - opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji,
j)
objaśnienie różnic pomiędzy wynikami finansowymi wykazanymi w raporcie rocznym a wcześniej publikowanymi prognozami wyników na dany rok, jeżeli poszczególne różnice przekraczają 10% wartości poszczególnych pozycji ostatniej prognozy przekazanej przez emitenta,
k)
ocenę zarządzania zasobami finansowymi, ze szczególnym uwzględnieniem zdolności wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań, ze wskazaniem ewentualnych zagrożeń oraz działań, jakie emitent podjął lub zamierza podjąć w celu przeciwdziałania tym zagrożeniom,
l)
ocenę możliwości realizacji zamierzeń inwestycyjnych, w tym inwestycji kapitałowych, w porównaniu do wielkości posiadanych środków, z uwzględnieniem możliwych zmian w strukturze finansowania tej działalności,
m)
ocenę czynników i nietypowych zdarzeń mających wpływ na wynik z działalności gospodarczej za rok obrotowy, z określeniem stopnia wpływu tych czynników lub nietypowych zdarzeń na osiągnięty wynik,
n)
charakterystykę zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju przedsiębiorstwa emitenta oraz opis perspektyw rozwoju działalności gospodarczej emitenta co najmniej do końca trwającego roku obrotowego, z uwzględnieniem elementów strategii rynkowej przez niego wypracowanej,
o)
zmiany w podstawowych zasadach zarządzania spółką emitenta oraz w poziomie komputeryzacji emitenta, wspomagającej zarządzanie w spółce emitenta i grupie kapitałowej emitenta,
p)
zmiany w składzie osób zarządzających i osób nadzorujących przedsiębiorstwem emitenta w ciągu ostatniego roku obrotowego,
q)
łączną wartość wynagrodzeń i nagród (w pieniądzu i w naturze) odrębnie dla osób zarządzających i nadzorujących, za ostatni zakończony rok obrotowy, bez względu na to, czy były one zaliczane w koszty, czy też wynikały z podziału zysku, a w przypadku gdy emitentem jest jednostka dominująca - informacje o wartości wynagrodzeń i nagród otrzymanych z tytułu pełnienia funkcji we władzach jednostek zależnych i stowarzyszonych,
r)
wartość wszystkich nie spłaconych pożyczek udzielonych przez emitenta osobom zarządzającym i nadzorującym oraz ich osobom bliskim (oddzielnie), a także udzielonych im gwarancji i poręczeń (oddzielnie),
s)
w przypadku spółek kapitałowych - określenie łącznej liczby i wartości nominalnej wszystkich akcji (udziałów) emitenta oraz akcji i udziałów w jednostkach grupy kapitałowej emitenta, będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących (dla każdej osoby oddzielnie),
t)
wskazanie akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio poprzez podmioty zależne co najmniej 5% w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu emitenta,
u)
informacje o znanych emitentowi, zawartych w ciągu ostatniego roku obrotowego umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatoriuszy,
2)
w przypadku emitentów papierów wartościowych, będących bankami:
a)
informacje określone w pkt 1, z uwzględnieniem specyfiki działalności banku,
b)
informacje o źródłach finansowania działalności operacyjnej banku, z wyszczególnieniem udziału poszczególnych czynności bankowych w finansowaniu działalności banku ogółem, z uwzględnieniem struktury geograficznej,
c)
informacje o liczbie i wartości wystawionych przez bank tytułów egzekucyjnych oraz wartości zabezpieczeń, ustanowionych przez bank na rachunkach lub majątku kredytobiorców,
d)
informacje o innych istotnych umowach pomiędzy bankiem a bankiem centralnym lub innymi organami nadzoru nad rynkiem finansowym,
e)
informacje o zaciągniętych kredytach, umowach pożyczki, poręczeń lub gwarancji, nie dotyczących działalności operacyjnej banku oraz o wszelkich zobowiązaniach umownych wynikających z emitowanych dłużnych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych, umowach o subemisje lub gwarancjach udzielonych podmiotom zależnym,
f)
opis współpracy banku z międzynarodowymi instytucjami finansowymi,
g)
charakterystykę aktywów i pasywów banku, opis głównych pozycji bilansu,
h)
charakterystykę polityki kredytowej banku,
i)
strukturę udzielonych kredytów,
j)
strukturę posiadanych depozytów,
k)
wskazanie przeciętnej podstawowej stopy procentowej stosowanej w banku dla depozytów i kredytów w ciągu roku obrotowego,
l)
opis udzielonych przez bank gwarancji i poręczeń,
3)
w przypadku emitentów papierów wartościowych, będących zakładami ubezpieczeń:
a)
informacje określone w pkt 1, z uwzględnieniem specyfiki działalności zakładu ubezpieczeń,
b)
informacje o strukturze portfela ubezpieczeń oraz o ogólnych warunkach ubezpieczeń, taryfach i wysokości stawek ubezpieczeniowych stosowanych przez emitenta,
c)
informacje o uzyskanych przez emitenta zezwoleniach ministra właściwego do spraw finansów publicznych, również wynikających ze zmiany zakresu prowadzonej działalności oraz zmiany obszaru działania,
d)
informacje o cofnięciu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie jednej lub kilku grup ubezpieczeń albo jednego lub kilku rodzajów ubezpieczeń,
e)
informacje o ustanowieniu zarządu komisarycznego, związanego z przekroczeniem wymaganego marginesu wypłacalności lub kapitału gwarancyjnego, z podaniem przyczyn oraz okresu, na jaki zarząd komisaryczny został ustanowiony,
f)
informacje o sumie ubezpieczenia od pojedynczego ryzyka na udziale własnym przekraczającego 25% łącznej wysokości rezerw techniczno-ubezpieczeniowych i kapitału własnego lub o wyrażeniu zgody przez organ nadzoru na inną wysokość sumy ubezpieczenia od pojedynczego ryzyka na udziale własnym,
g)
zestawienie pokazujące klasyfikację lokat środków własnych i ich wysokość w porównaniu z limitami określonymi we właściwych przepisach oraz informacje o zgodach organu nadzoru na lokowanie w innych lokatach, w tym lokowanie za granicą,
h)
opis zawartych przez zakład ubezpieczeń umów reasekuracyjnych, gwarantujących spłatę zawartych przez podmioty gospodarcze kontraktów,
i)
opis współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi,
4)
w przypadku emitentów papierów wartościowych, będących przedsiębiorstwami leasingowymi, informacje określone w pkt 1, z uwzględnieniem specyfiki działalności przedsiębiorstwa leasingowego oraz dokładny opis charakteru umów zawieranych na oddanie w odpłatne użytkowanie majątku trwałego,
5)
w przypadku emitentów papierów wartościowych, będących funduszami:
a)
informacje określone w pkt 1, z uwzględnieniem specyfiki działalności funduszu lub narodowego funduszu inwestycyjnego,
b)
omówienie podstawowych zmian w portfelu inwestycyjnym funduszu z opisem głównych inwestycji kapitałowych dokonanych przez emitenta w danym roku obrotowym oraz zmian w strukturze portfela,
c)
ocenę zarządzania portfelem inwestycyjnym w związku z podstawowymi założeniami strategii inwestycyjnej realizowanej przez fundusz,
6)
w przypadku emitentów papierów wartościowych, będących jednostkami samorządu terytorialnego lub zagranicznymi jednostkami terytorialnymi:
a)
omówienie znaczących zmian w powierzchni lub położeniu jednostki oraz w podstawowych danych demograficznych,
b)
omówienie znaczących zmian w powiązaniach organizacyjnych jednostki z innymi podmiotami,
c)
omówienie znaczących zmian w aktywności gospodarczej na terenie jednostki,
d)
omówienie znaczących zmian w stanie posiadania mienia komunalnego,
e)
opis zadań realizowanych przez jednostkę,
f)
zmiany w organizacji świadczenia usług komunalnych,
g)
określenie wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w lit e),
h)
określenie dochodów ogółem budżetu jednostki,
i)
ocenę efektywności uzyskiwania dochodów przez jednostkę oraz opis trybu i efektywności planowania budżetowego oraz wykonywania budżetu jednostki,
j)
informacje o zaciągniętych przez emitenta zobowiązaniach z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów, umów pożyczki, poręczeń i gwarancji, ze wskazaniem ustanowionych zabezpieczeń z tytułu tych zobowiązań,
k)
prognozę spłaty zobowiązań ciążących na emitencie,
l)
opis perspektyw rozwoju jednostki oraz ocenę obecnej. efektywności usług komunalnych ze wskazaniem planów w zakresie ich rozwoju,
m)
zmiany w zakresie zarządzania jednostką.
§  40.
1.
Skonsolidowany raport roczny zawiera:
1)
pismo prezesa zarządu Lub osoby zarządzającej emitenta, w sposób zwięzły omawiające najważniejsze dokonania grupy kapitałowej emitenta w danym roku obrotowym, ze wskazaniem adresatów skonsolidowanego raportu rocznego,
2)
roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, zbadane przez podmiot uprawniony do badania (biegłego rewidental), zgodnie z przepisami o badaniu sprawozdań finansowych,
3)
komentarz zarządu lub osoby zarządzającej na temat działalności gospodarczej grupy kapitałowej emitenta oraz zasad sporządzania rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Do skonsolidowanego raportu rocznego § 39 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.
3.
Komentarz zarządu lub osoby zarządzającej na temat działalności gospodarczej grupy kapitałowej emitenta oraz zasad sporządzania rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego powinien obejmować, odpowiednio dla grupy kapitałowej, informacje określone w art. 49 ust. 2 ustawy o rachunkowości oraz komentarz na temat podstawowych wielkości ekonomiczno-finansowych, ujawnionych w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym, w szczególności opis czynników i zdarzeń mających wpływ na działalność gospodarczą grupy kapitałowej emitenta i osiągnięte przez nią zyski lub poniesione straty w roku obrotowym, a ponadto:
1)
informacje określone w § 39 ust. 6, odpowiednio w odniesieniu do grupy kapitałowej emitenta,
2)
charakterystykę struktury aktywów i pasywów skonsolidowanego bilansu, w tym z punktu widzenia płynności grupy kapitałowej emitenta,
3)
ważniejsze zdarzenia mające znaczący wpływ na działalność oraz wyniki finansowe grupy kapitałowej emitenta w roku obrotowym lub których wpływ możliwy jest w dalszych latach,
4)
opis struktury głównych lokat kapitałowych lub głównych inwestycji kapitałowych dokonanych w ramach grupy kapitałowej emitenta w danym roku obrotowym,
5)
opis zmian w organizacji grupy kapitałowej emitenta oraz ich przyczyn,
6)
charakterystykę polityki w zakresie kierunków rozwoju grupy kapitałowej emitenta,
7)
opis istotnych pozycji pozabilansowych w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym i wartościowym.
§  41.
1.
Raport bieżący przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, w ciągu 24 godzin od zajścia zdarzenia lub powzięcia przez emitenta informacji o nim.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 30, raport bieżący przekazuje się w terminie do 2 tygodni od zakończenia subskrypcji lub sprzedaży związanej z wprowadzeniem papierów wartościowych emitenta do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym.
3.
W przypadku, o którym mowa w § 32 pkt 1, raport bieżący przekazuje się co najmniej na 22 dni przed terminem walnego zgromadzenia.
4.
W przypadku, o którym mowa w § 32 pkt 2, raport bieżący przekazuje się co najmniej na 8 dni przed terminem walnego zgromadzenia.
5.
Raport kwartalny przekazuje się w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 37, nie później jednak niż w terminie 40 dni od dnia zakończenia kwartału roku obrotowego, którego dotyczy.
6.
Skonsolidowany raport kwartalny przekazuje się w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 37, nie później jednak niż w terminie 45 dni od dnia zakończenia kwartału roku obrotowego, którego dotyczy.
7.
Przekazywanie raportu rocznego nie zwalnia z obowiązku przekazywania raportu kwartalnego.
8.
W przypadku spółek sporządzających raporty skonsolidowane, przekazanie raportu rocznego skonsolidowanego nie zwalnia z obowiązku przekazania kwartalnego raportu skonsolidowanego.
9.
Raport roczny przekazuje się w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 37, niezwłocznie po wydaniu opinii przez podmiot uprawniony do badania (biegłego rewidenta), nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia jej otrzymania przez emitenta oraz nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego, na który został sporządzony, a także nie później niż 15 dni przed terminem zwyczajnego walnego zgromadzenia, dokonującego zatwierdzenia sprawozdania finansowego. W przypadku zmiany terminu przekazania raportu rocznego względem wcześniej publikowanego w raporcie bieżącym, emitent jest obowiązany do przekazania w formie raportu bieżącego informacji o zmianie daty przekazania raportu rocznego.
10.
Skonsolidowany raport roczny grupy kapitałowej emitenta powinien zostać przekazany w dniu wskazanym przez emitenta w raporcie bieżącym, o którym mowa w § 37, niezwłocznie po wydaniu opinii przez podmiot uprawniony do badania (biegłego rewidenta), nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia jej otrzymania przez emitenta oraz nie później niż na 15 dni przed terminem walnego zgromadzenia dokonującego zatwierdzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej emitenta, zawartego w skonsolidowanym raporcie rocznym, a także nie później niż dwa miesiące od daty wskazanej jako dzień przekazania raportu rocznego emitenta. W przypadku zmiany terminu przekazania skonsolidowanego raportu rocznego względem wcześniej publikowanego w raporcie bieżącym, emitent jest obowiązany do przekazania w formie raportu bieżącego informacji o zmianie daty przekazania skonsolidowanego raportu rocznego.
§  42.
1.
W przypadku wystawienia polskich kwitów depozytowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, przez wypełnianie obowiązków informacyjnych określonych przepisami rozporządzenia, rozumie się przekazywanie przez emitenta będącego domem depozytowym na podstawie umowy z emitentem bazy, przetłumaczonych na język polski informacji podawanych do publicznej wiadomości przez emitenta bazy zgodnie z przepisami obowiązującymi na rynku regulowanym, na którym notowane są jego papiery wartościowe, będące podstawą wystawienia polskich kwitów depozytowych.
2.
Emitent będący domem depozytowym jest obowiązany do przekazania szczegółowych informacji na temat zmian przepisów, zgodnie z którymi emitent bazy przekazuje na rynku regulowanym, na którym notowane są jego papiery wartościowe, będące podstawą wystawienia polskich kwitów depozytowych, informacje do publicznej wiadomości.
3.
Raporty okresowe emitenta bazy powinny obejmować co najmniej raport kwartalny i raport roczny, a jeżeli emitent bazy jest obowiązany sporządzać skonsolidowane sprawozdania finansowe - również skonsolidowany raport kwartalny i skonsolidowany raport roczny.
4.
Dom depozytowy jest obowiązany dodatkowo do przekazania w formie raportu bieżącego informacji dotyczących rozpoczęcia lub zakończenia przez organy nadzoru nad rynkiem regulowanym w kraju siedziby emitenta bazy lub w kraju, w którym papiery wartościowe emitenta bazy są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym, postępowania związanego z wypełnianiem obowiązków informacyjnych przez emitenta bazy.
§  43.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 28 czerwca 1996 r, w sprawie zakresu obowiązków informacyjnych i publikacyjnych dla emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do regulowanego pozagiełdowego wtórnego publicznego obrotu papierami wartościowymi (Monitor Polski Nr 52, poz. 482).
§  44.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.163.1161

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązki informacyjne i publikacyjne emitentów papierów wartościowych wprowadzanych wyłącznie do wtórnego obrotu na regulowanym rynku pozagiełdowym, a także terminy ich przekazywania.
Data aktu: 22/12/1998
Data ogłoszenia: 30/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999