Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 15 grudnia 1998 r.
w sprawie treści, sposobu i terminów ogłaszania rozkładów jazdy, trybu ich uzgadniania i koordynacji oraz warunków ponoszenia kosztów z tym związanych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575, z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96, poz. 591, Nr 101, poz. 629 i Nr 141, poz. 942 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozkłady jazdy określają:
1)
nazwę przewoźnika,
2)
dzień wejścia w życie rozkładu jazdy,
3)
drogę przewozu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy punktami odprawy osób,
4)
dni, godziny, minuty oraz miejsca odjazdu i przyjazdu środków transportowych albo częstotliwość ich kursowania,
5)
rodzaj prowadzonych usług komunikacyjnych (np. ekspresowe, pospieszne, przyspieszone, zwykłe) oraz środki transportowe objęte częściowo lub całkowicie rezerwacją miejsc.
2.
Rozkłady jazdy, poza informacjami, o których mowa w ust. 1, mogą określać w szczególności:
1)
termin ważności rozkładu jazdy,
2)
uprawnienia do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w odrębnych przepisach,
3)
kursy środków transportowych, w których przewozi się rzeczy,
4)
kursy środków transportowych, w których pierwszeństwo przejazdu przysługuje określonym podróżnym (np. z biletami miesięcznymi),
5)
informacje o połączeniach (skomunikowaniu) niektórych środków transportowych,
6)
adresy przewoźników i inne niezbędne informacje właściwe dla danego środka transportowego, ułatwiające podróżnym korzystanie z tego środka.
§  2.
1.
Rozkłady jazdy podaje się do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty, przede wszystkim w formie ogłoszeń wywieszonych w punktach odprawy osób i rzeczy oraz w punktach sprzedaży biletów.
2.
Przewoźnicy wykonujący zarobkowy przewóz osób w regularnym transporcie zbiorowym wydają rozkłady jazdy w formie książek, broszur, ulotek lub nośników elektronicznych.
3.
Aktualizacja rozkładów jazdy w międzymiastowym i międzygminnym transporcie kolejowym i samochodowym powinna obowiązywać od ostatniej niedzieli miesiąca maja w danym roku.
4.
Rozkłady jazdy i zmiany do rozkładów jazdy, uzgodnione z właściwymi organami gminy, powiatu i samorządu wojewódzkiego, przewoźnik podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed terminem ich obowiązywania w sposób określony w ust. 1.
5.
Zmiany rozkładów jazdy można dokonywać w każdym terminie, z zastrzeżeniem ust. 4.
§  3.
1.
Koordynacja rozkładów jazdy polega na:
1)
ustaleniu wzajemnych połączeń pomiędzy różnymi rodzajami transportu lądowego w punktach stycznych na podstawie rozkładu jazdy pociągów,
2)
uzgodnieniu przebiegu linii komunikacyjnych oraz godzin odjazdów pojazdów samochodowych w regularnym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem w szczególności: potrzeb przewozowych zgłaszanych przez samorządy gminne, powiatowe lub wojewódzkie, zabezpieczenia potrzeb przewozowych przez przewoźników oraz warunków ekonomicznych działalności przewoźników na istniejących liniach komunikacyjnych.
2.
Koordynacja rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, prowadzona przez właściwe organy gminy, powiatu i samorządu wojewódzkiego w sposób określony w art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575, z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96, poz. 591, Nr 101, poz. 629 i Nr 141, poz. 942 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758), powinna uwzględniać:
1)
stopień zabezpieczenia potrzeb przewozowych na danej linii komunikacyjnej,
2)
jakość i standard usług świadczonych przez już istniejących na danej linii komunikacyjnej przewoźników,
3)
opinię organizacji zrzeszających przewoźników z właściwej terytorialnie gminy, powiatu lub województwa.
§  4.
1.
Opłaty przewoźników, o których mowa w § 3 ust. 2, związane z kosztami wykonywania koordynacji rozkładów jazdy, określane są w cennikach na podstawie dokonywanej raz w roku kalkulacji kosztów ponoszonych przez organy prowadzące koordynację i rozliczane są z przewoźnikami proporcjonalnie do planowanego przebiegu ich środków transportu w koordynowanym rozkładzie jazdy.
2.
Koszty wydawnictwa rozkładów jazdy ponoszą przewoźnicy proporcjonalnie do umieszczonego w tym wydawnictwie własnego rozkładu jazdy lub innych materiałów reklamowych, na podstawie umów zawartych pomiędzy przewoźnikiem a wydawcą rozkładów jazdy.
§  5.
Rozkłady jazdy zatwierdzone dotychczas przez koordynatorów rozkładów jazdy zachowują ważność do czasu wprowadzenia w nich zmian.
§  6.
1.
Przepisów § 1 ust. 1 pkt 3 i 5 oraz ust. 2 pkt 3-5 nie stosuje się do transportu lotniczego.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do komunikacji miejskiej, z uwzględnieniem lokalnych warunków prowadzenia tej komunikacji.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz. U. Nr 64, poz. 312 i z 1998 r. Nr 120, poz. 785).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.159.1054

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy, tryb ich uzgadniania i koordynacji oraz warunki ponoszenia kosztów z tym związanych.
Data aktu: 15/12/1998
Data ogłoszenia: 24/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999