Wysokość opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilość leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposób obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 15 grudnia 1998 r.
w sprawie wysokości opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilości leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposobu obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego.

Na podstawie art. 37 ust. 5 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 i Nr 75, poz. 468 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887 i Nr 144, poz. 929) zarządza się, co następuje:
§  1.
Opłata ryczałtowa za lek podstawowy wynosi 2,50 zł.
§  2. 1
Opłata ryczałtowa za lek recepturowy wynosi 5 zł.
§  3. 2
 
1.
Opłata ryczałtowa, o której mowa w § 2, dotyczy:
1)
proszków dzielonych do 20 szt.,
2)
proszków nie dzielonych (prostych i złożonych) do 80 g,
3)
substancji stosowanych przy oznaczaniu krzywej cukrowej do 100 g,
4)
czopków, globulek, pręcików do 12 szt.,
5)
roztworów, mikstur, zawiesin, emulsji do 250 g,
6)
płynnych leków do stosowania zewnętrznego (o ile zawierają spirytus, ilość spirytusu 95% nie może przekroczyć 100 g) do 500 g,
7)
maści, kremów, mazideł, papek do 100 g,
8)
kropli do użytku wewnętrznego do 40 g,
9)
mieszanek ziołowych do 100 g,
10)
pigułek do 30 szt.,
11)
klein do 500 g,
12)
kropli do oczu i uszu oraz maści ocznych sporządzanych w warunkach aseptycznych do 10 g.
2.
Opłata ryczałtowa dotyczy również postaci i ilości leków, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5 i 7 oraz pkt 6 w odniesieniu do leków nie zawierających spirytusu, sporządzanych w warunkach aseptycznych.
§  4.
Koszt sporządzenia w aptece leku recepturowego obejmuje:
1) 3
wartość użytych surowców farmaceutycznych wpisanych do rejestru środków farmaceutycznych i materiałów medycznych lub zamieszczonych w Farmakopei Polskiej, w tym leków gotowych:
a)
wymienionych w załączniku do rozporządzenia - w największych zarejestrowanych opakowaniach,
b)
innych leków niż określone pod lit. a), pod warunkiem że przepisana przez lekarza dawka leku recepturowego jest mniejsza od najmniejszej zarejestrowanej dawki leku gotowego w formie stałej stosowanej doustnie,
2)
wartość opakowań,
3)
koszt wykonania leku recepturowego, tzw. "taksa laborum".
§  5.
1.
Wartość użytych surowców farmaceutycznych i opakowań ustala się na podstawie ceny hurtowej. Do wartości opakowania nie wlicza się kosztów etykiet, korków, podkładek, pudełek do czopków i gałek.
2. 4
Jeśli surowcem do wykonania leku recepturowego jest lek gotowy, o którym mowa w § 4 pkt 1, za cenę surowca uważa się cenę hurtową tego leku, z tym że w przypadku leku, o którym mowa:
1)
pod lit. a) - liczy się wartość użytej ilości leku gotowego, a w odniesieniu do ampułek - wartość całkowitej ilości jednostek zawartych w ampułce,
2)
pod lit. b) - liczy się wartość użytej jednostki dawkowania.
§  6. 5
 
1.
Koszt wykonania leku recepturowego, tzw. «taksę laborum», ustala się w zależności od postaci leku i wynosi:
1)
dla postaci leków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-11 10 zł,
2)
dla postaci leków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 12 i ust. 2 20 zł.
2.
Wysokość kosztu, o którym mowa w ust. 1, podlega waloryzacji w terminie od dnia 1 marca każdego roku kalendarzowego o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy, z tym że pierwsza waloryzacja może nastąpić od dnia 1 marca 2000 r.
§  7. 6
Do kosztu sporządzenia leku recepturowego dolicza się 25% marżę detaliczną.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

ZAŁĄCZNIK  7

WYKAZ LEKÓW GOTOWYCH , KTÓRE MOŻNA TRAKTOWAĆ JAKO SUROWCE FARMACEUTYCZNE, W NAJWIĘKSZYCH ZAREJESTROWANYCH OPAKOWANIACH

1. Azulan liq.

2. Cardiamid liq.

3. Fenactil liq.

4. Hippocastani Intr.

5. Hyperici Succus, intr.

6. Insulinum Cristalisatum

7. Linomag liq.

8. Mentholum valerianicum liq.

9. Neospasmina liq.

10. Pabialgin liq.

11. Passispasmina liq.

12. Pini sir.

13. Pyralginum inj.

14. Tussipect sir.

15. Taraxaci succus

16. Urticae succus

17. Vit. A liq.

18. Vit. A+D3 liq.

19. Vit. D3 liq.

20. Vit. E liq.

21. Vit. B6 amp.

22. Vit. E amp.

23. Chlorhexidinum gluconicum 20% płyn

24. Aqua pro injectione inj. - 10 ml

25. Natrium chloratum isotonicum inj. 0,9% - 10 ml.

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
3 § 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
4 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
6 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.
7 Załącznik dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1999 r. (Dz.U.99.57.615) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.156.1030

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wysokość opłaty ryczałtowej za leki podstawowe i recepturowe, ilość leku recepturowego, którego dotyczy opłata ryczałtowa, oraz sposób obliczania kosztu sporządzania leku recepturowego.
Data aktu: 15/12/1998
Data ogłoszenia: 21/12/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999