Tryb rozliczenia środków budżetowych za rok 1998, szczególne zasady i tryb sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególne zasady i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 grudnia 1998 r.
w sprawie trybu rozliczenia środków budżetowych za rok 1998, szczególnych zasad i trybu sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególnych zasad i terminów przeprowadzenia inwentaryzacji.

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb rozliczenia środków budżetowych za rok 1998,
2)
szczególne zasady i tryb sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998,
3)
szczególne zasady i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji,

przez jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16, 18 i 26 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872) oraz inne jednostki przejmowane przez wojewodów.

§  2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872),
2)
ustawie o rachunkowości - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z 1997 r. Nr 32, poz. 183, Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 118, poz. 754, Nr 139, poz. 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 60, poz. 382, Nr 106, poz. 668 i Nr 107, poz. 669),
3)
ministrze - rozumie się przez to również kierownika naczelnego i centralnego organu administracji państwowej oraz innego dysponenta wyodrębnionej części budżetu państwa.
§  3.
1.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16, 18 i 26 ustawy, będące w dniu 31 grudnia 1998 r. państwowymi jednostkami budżetowymi, oraz państwowe jednostki budżetowe przejmowane przez wojewodów:
1)
rozliczają środki budżetowe otrzymane w roku 1998 i przekazują pozostałości tych środków z rachunków bieżących na rachunek bieżący właściwego w dniu 31 grudnia 1998 r. dysponenta środków budżetu państwa,
2)
przekazują dochody budżetu państwa, zrealizowane w roku 1998, z rachunku bieżącego - subkonto dochodów na rachunek bieżący - subkonto właściwe dla dochodów realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, właściwego w dniu 31 grudnia 1998 r. urzędu skarbowego,

w trybie i w terminach określonych w § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 76, poz. 333 oraz z 1992 r. Nr 6, poz. 22 i Nr 80, poz. 411).

2.
W roku 1999, w terminie określonym w § 43 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, o którym mowa w ust. 1:
1)
ministrowie rozliczają środki budżetowe otrzymane w roku 1998 i przekazują na centralny rachunek bieżący budżetu państwa pozostałości tych środków łącznie z otrzymanymi pozostałościami środków budżetowych od właściwych państwowych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 1,
2)
wojewodowie, których obszar działania obejmuje miasta będące siedzibami dotychczasowych wojewodów, rozliczają środki budżetowe otrzymane w roku 1998 przez dotychczasowych wojewodów i przekazują pozostałości tych środków z rachunków bieżących dotychczasowych urzędów wojewódzkich na centralny rachunek bieżący budżetu państwa, z wyszczególnieniem na poleceniach przelewów symbolu dotychczasowego województwa.
3.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, po porozumieniu z właściwymi oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego mogą w roku 1999 na poleceniach przelewów związanych z przekazywaniem pozostałości środków i dochodów budżetu państwa stosować stemple firmowe obowiązujące w dniu 31 grudnia 1998 r.
§  4.
1.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1, rozwiązują umowę rachunku bankowego z właściwymi oddziałami okręgowymi Narodowego Banku Polskiego z dniem 31 stycznia 1999 r., wypowiadając tę umowę do dnia 31 grudnia 1998 r.
2.
Dotychczasowi wojewodowie rozwiązują umowy rachunku bankowego z właściwymi oddziałami okręgowymi NBP z dniem 31 stycznia 1999 r., wypowiadając te umowy do dnia 31 grudnia 1998 r., oraz wskazują osoby, w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach, upoważnione do dysponowania do dnia 31 stycznia 1999 r. rachunkiem bieżącym dotychczasowego urzędu wojewódzkiego.
§  5.
1.
W roku 1999 jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16, 18 i 26 ustawy, oraz inne jednostki przejmowane przez wojewodów, dokonują ostatecznego rozliczenia za rok 1998 nadwyżek środków obrotowych środków specjalnych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i instytucji kultury prowadzących gospodarkę na zasadach określonych dla zakładów budżetowych oraz wpłat z zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, zgodnie z obowiązującymi w roku 1998 przepisami.
2.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, dokonują wpłat na rachunek bieżący - subkonto dochodów odpowiednio:
1)
właściwego w dniu 31 grudnia 1998 r. ministerstwa,
2)
właściwego urzędu wojewódzkiego, na którego obszarze działania położone są miasta będące siedzibami dotychczasowych województw,

z uwzględnieniem przepisów szczególnych w tym zakresie.

§  6.
1.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16, 18 i 26 ustawy, oraz inne jednostki przejmowane przez wojewodów, sporządzają sprawozdania budżetowe za rok 1998 zgodnie z obowiązującymi przepisami za ten rok i przekazują je dysponentom środków budżetowych według podległości obowiązującej w roku 1998.
2.
Ministrowie przekazują łączne sprawozdania budżetowe za rok 1998, z uwzględnieniem sprawozdań budżetowych właściwych jednostek, o których mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
3.
Wojewodowie sporządzają i przekazują sprawozdania budżetowe za rok 1998, zgodnie z art. 76 ustawy.
4.
Jeżeli z mocy ustawy z dniem 31 grudnia 1998 r. wygasają akty powołania kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 16, 18 i 26 ustawy, właściwi ministrowie i wojewodowie, w porozumieniu z organami jednostek samorządu terytorialnego, upoważnią właściwe osoby do sporządzania i podpisywania sprawozdań budżetowych za rok 1998.
§  7.
1.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy:
1)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na zasadach i w terminach określonych w ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad i terminów stosowanych w jednostce,
2)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998, sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. i otwierają księgi rachunkowe na rok 1999 według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kontynuujących działalność.
2.
Jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy:
1)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność, z tym że wyceny aktywów i pasywów dokonuje się według zasad obowiązujących na dzień bilansowy dla jednostek kontynuujących działalność,
2)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998 i sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność.
3.
Jednostki organizacyjne, które przejmują jednostki, o których mowa w ust. 2:
1)
sporządzają na dzień 1 stycznia 1999 r. bilans otwarcia na podstawie bilansu jednostek przejmowanych i swojego bilansu, sporządzonych na dzień 31 grudnia 1998 r.,
2)
wprowadzają do ksiąg rachunkowych roku 1999 składniki aktywów i pasywów jednostek przejmowanych na podstawie bilansów jednostek przejmowanych i protokołów inwentaryzacji.
§  8.
Jednostki organizacyjne, które w związku art. 18 ustawy:
1)
podlegają w całości połączeniu z inną jednostką:
a)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność, z tym że wycena aktywów i pasywów jest dokonywana według zasad obowiązujących na dzień bilansowy dla jednostek kontynuujących działalność,
b)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998 i sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność,
2)
przejmują jednostki, o których mowa w pkt 1:
a)
sporządzają na dzień 1 stycznia 1999 r. bilans otwarcia na podstawie bilansu jednostek przejmowanych i swojego bilansu, sporządzonych na dzień 31 grudnia 1998 r.,
b)
wprowadzają do ksiąg rachunkowych roku 1999 składniki aktywów i pasywów jednostek przejmowanych na podstawie bilansów jednostek przejmowanych i protokołów inwentaryzacji,
3)
podlegają podziałowi w całości:
a)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień 31 grudnia 1998 r., według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność, z tym że wycena aktywów i pasywów jest dokonywana według zasad obowiązujących na dzień bilansowy dla jednostek kontynuujących działalność,
b)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998 i sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność,
4)
przekazują część swojego majątku:
a)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na zasadach i w terminach określonych w ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad i terminów stosowanych w jednostce,
b)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998, sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. i otwierają księgi rachunkowe na rok 1999 według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kontynuujących działalność,
c)
wyksięgowują z dniem 1 stycznia 1999 r. z ksiąg rachunkowych aktywa i pasywa podlegające przekazaniu właściwej jednostce, na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych,
5)
przejmują składniki aktywów i pasywów od jednostek, o których mowa w pkt 4, ujmują je w księgach rachunkowych z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych,
6)
ulegają likwidacji:
a)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na dzień 31 grudnia 1998 r., według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność, z tym że wycena aktywów i pasywów jest dokonywana według zasad obowiązujących na dzień bilansowy dla jednostek kontynuujących działalność,
b)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998 i sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kończących działalność.
§  9.
Instytucje i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 2 ustawy:
1)
dokonują inwentaryzacji aktywów i pasywów na zasadach i w terminach określonych w ustawie o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad i terminów stosowanych w jednostce,
2)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998, sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. i otwierają księgi rachunkowe na rok 1999, według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kontynuujących działalność.
§  10.
1.
Instytucje i jednostki organizacyjne podlegające podziałowi w trybie art. 26 ust. 4 ustawy:
1)
dokonują pełnej inwentaryzacji aktywów i pasywów według stanu na dzień 31 grudnia 1998 r.,
2)
zamykają księgi rachunkowe za rok 1998 i sporządzają bilans na dzień 31 grudnia 1998 r. według zasad określonych w ustawie o rachunkowości dla jednostek kontynuujących działalność,
3)
wyksięgowują z dniem 1 stycznia 1999 r. z ksiąg rachunkowych aktywa i pasywa podlegające przekazaniu właściwej jednostce, na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.
2.
Jednostki organizacyjne przejmujące składniki aktywów i pasywów od jednostek, o których mowa w ust. 1, ujmują je w księgach rachunkowych z dniem 1 stycznia 1999 r. na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.
§  11.
1.
Jednostki organizacyjne przekazujące w 1999 r. inwestycje centralne określone w przepisach, o których mowa w art. 74 ust. 3 ustawy:
1)
dokonują inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej inwestycji rozpoczętych oraz inwentaryzacji pozostałych aktywów i pasywów dotyczących inwestycji centralnych na dzień przekazania inwestycji, zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
wyksięgują z dniem 1 stycznia 1999 r. z ksiąg rachunkowych aktywa i pasywa dotyczące przekazywanej inwestycji centralnej na podstawie protokołów inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej.
2.
Jednostki organizacyjne przejmujące inwestycje centralne, o których mowa w ust. 1, ujmują z dniem 1 stycznia 1999 r. w księgach rachunkowych aktywa i pasywa dotyczące inwestycji centralnych na podstawie protokołów inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.153.997

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb rozliczenia środków budżetowych za rok 1998, szczególne zasady i tryb sporządzenia i przekazywania sprawozdań budżetowych za rok 1998 oraz szczególne zasady i terminy przeprowadzenia inwentaryzacji.
Data aktu: 09/12/1998
Data ogłoszenia: 17/12/1998
Data wejścia w życie: 17/12/1998