Czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osoby uprawnione do ich przeprowadzania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 19 stycznia 1998 r.
w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osób uprawnionych do ich przeprowadzania. *

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770) oraz art. 23 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400, z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 723 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 106, poz. 680) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb, zakres i szczegółowe zasady przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, zwanych dalej "czynnościami", kwalifikacje i tryb wyznaczania osób uprawnionych oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania.
§  2.
1.
Strażak Państwowej Straży Pożarnej uprawniony do wykonywania czynności, zwany dalej "strażakiem", wykonuje je na obszarze działania jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, w której pełni służbę.
2.
Strażak może być wyznaczony do wykonywania czynności poza obszarem działania jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej przez:
1)
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - na obszarze kraju,
2)
komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - na obszarze województwa.
§  3.
Przedmiot, zakres i termin przeprowadzania czynności jest ustalany przez organy Państwowej Straży Pożarnej na podstawie:
1) 1
analiz stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, dotyczących poszczególnych rodzajów obiektów budowlanych i terenów, ze szczególnym uwzględnieniem:
a)
obiektów użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
b)
obiektów związanych z możliwością wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska,
c)
terenów leśnych,
2) 2
zlecenia starosty, o którym mowa w art. 35 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 i Nr 155, poz. 1014),
3)
poleceń sądu, prokuratora lub Najwyższej Izby Kontroli,
4) 3
zleceń osób prawnych, fizycznych i innych jednostek organizacyjnych,
5)
zawiadomienia inwestora, o którym mowa w art. 56 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726).
§  4.
Czynności są przeprowadzane w zakresie:
1)
kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
2)
oceny zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym,
3)
rozpoznawania zagrożeń technicznych, chemicznych i ekologicznych,
4)
rozpoznawania możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
5)
wstępnego ustalania nieprawidłowości, które przyczyniły się do zaniedbań, powstania pożaru oraz okoliczności jego rozprzestrzenienia.
§  5.
1.
O zamiarze i terminie przeprowadzenia czynności zawiadamia się kontrolowanego na piśmie z określeniem:
1)
zakresu czynności,
2)
przewidywanego czasu trwania tych czynności,
3)
miejsca ich prowadzenia,
4)
imienia i nazwiska strażaka.
2.
Przed przystąpieniem do czynności strażak jest obowiązany okazać kontrolowanemu upoważnienie do ich przeprowadzenia, legitymację służbową oraz doręczyć zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności, a także zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami.
§  6.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić strażakowi przeprowadzenie czynności, a w szczególności:
1)
umożliwić dostęp do obiektów, urządzeń i innych składników majątkowych, w stosunku do których mają być przeprowadzone czynności,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem czynności,
3)
umożliwić sporządzenie kopii niezbędnych dokumentów,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym w miarę możliwości samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
udostępnić środki łączności, a w przypadku gdy kontrolowanym jest przedsiębiorca - także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności.
2.
Kontrolowany jest obowiązany udzielać strażakowi wyjaśnień w sprawach objętych zakresem czynności.
3. 4
Strażak ma prawo wstępu oraz poruszania się po terenie objętym czynnościami na podstawie legitymacji służbowej, bez potrzeby uzyskiwania przepustki, z zastrzeżeniem wynikającym z art. 25 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400, z 1992 r. Nr 21, poz. 86 i Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 773, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 106, poz. 680 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668), oraz nie podlega przeszukaniu przewidzianemu w regulaminie wewnętrznym kontrolowanej jednostki.
4.
Strażak podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej, obowiązującym w kontrolowanej jednostce.
§  7. 5
 
1.
Z ustaleń dokonanych w toku czynności strażak sporządza protokół, którego oryginał jest obowiązany doręczyć bez zbędnej zwłoki właściwemu miejscowo komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej gromadzi dane do prowadzenia analiz stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej, dotyczące poszczególnych rodzajów obiektów budowlanych i terenów, z ustaleń dokonanych w toku czynności, za każde półrocze.
§  8.
1.
Protokół czynności powinien zawierać:
1)
podstawę prawną dokonywanych czynności,
2)
stopień, tytuł, imię i nazwisko oraz stanowisko strażaka,
3)
nazwę (nazwisko) oraz adres lub siedzibę kontrolowanego, a także imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego,
4)
informacje, kto i w jakim charakterze był obecny przy czynnościach,
5)
wykaz kontrolowanych obiektów, terenów, urządzeń i innych kontrolowanych składników majątkowych,
6)
określenie zakresu czynności,
7)
opis stanu faktycznego, z określeniem w szczególności:
a)
niezgodności z wymaganiami przepisów przeciwpożarowych,
b)
niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
c)
wyników rozpoznawania zagrożeń technicznych, chemicznych i ekologicznych,
d)
wyników rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
e)
przyczyn powstania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożaru,
8)
opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru,
9)
opis nieprawidłowości usuniętych w toku czynności wraz ze wskazaniem skuteczności ich usunięcia.
2.
Protokół podpisują strażak oraz kontrolowany albo osoba przez niego upoważniona, po zapoznaniu się z treścią protokołu. W razie odmowy podpisania protokołu, strażak czyni o tym wzmiankę w protokole.
3.
Kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona mają prawo wniesienia zastrzeżeń do protokołu przed jego podpisaniem, o czym strażak jest obowiązany ich pouczyć.
4.
Oryginał protokołu zatrzymuje strażak, a kopię doręcza się niezwłocznie kontrolowanemu.
§  9.
1.
Upoważnienie do przeprowadzania czynności wydają:
1)
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej dla strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Szkole Głównej Służby Pożarniczej i szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz w jednostkach badawczo-rozwojowych Państwowej Straży Pożarnej,
2)
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej dla strażaków pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej i ośrodkach szkolenia Państwowej Straży Pożarnej,
3) 6
komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej dla strażaków pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej oraz w podległych mu jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej.
2. 7
Komendanci wojewódzcy i powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej przeprowadzają czynności na podstawie legitymacji służbowej.
3.
Do przeprowadzania czynności można upoważnić strażaka, który posiada niezbędną wiedzę i spełnia następujące warunki:
1)
strażak z wyższym wykształceniem - co najmniej sześciomiesięczny okres służby stałej,
2)
strażak w stopniu aspiranckim lub oficerskim bez wyższego wykształcenia - co najmniej roczny okres służby stałej i odbycie specjalistycznego przeszkolenia w zakresie przeprowadzania czynności.
4.
Wzór upoważnienia do przeprowadzania czynności określa załącznik do rozporządzenia.
§  10. 8
Uprawnienia i obowiązki strażaka, określone w rozporządzeniu, stosuje się odpowiednio do osoby upoważnionej przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126).
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 14 maja 1992 r. w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osób upoważnionych do ich przeprowadzania (Dz. U. Nr 43, poz. 191).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA CZYNNOŚCI KONTROLNO-ROZPOZNAWCZYCH Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ

* Z dniem 1 lipca 2005 r. nin. rozporządzenie traci moc w części wydanej na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U.02.147.1229), w związku z uchyleniem tego przepisu przez art. 3 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U.05.100.836).
1 § 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
2 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
3 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
4 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
5 § 7 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
6 § 9 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
7 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.
8 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1999 r. (Dz.U.99.13.121) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.15.69

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osoby uprawnione do ich przeprowadzania.
Data aktu: 19/01/1998
Data ogłoszenia: 03/02/1998
Data wejścia w życie: 18/02/1998