Ustalenie planu rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 21 października 1998 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się plan rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

PLAN ROZWOJU ŁÓDZKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

I.

 Wstęp

Plan rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określa w szczególności cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna została ustanowiona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. Strefę utworzono w regionie, w którym dominującą branżą gospodarki był przemysł tekstylny. Na całym świecie, w tym również w Rzeczypospolitej Polskiej, przemysł lekki, a przede wszystkim przemysł włókienniczy, charakteryzuje się niższymi od przeciętnych poziomami rentowności i płac. Dlatego poziom przychodów z tego przemysłu, przekraczający w województwie łódzkim trzecią część ogółu przychodów z całego sektora przedsiębiorstw, skutkuje gorszym od przeciętnego stanem ekonomicznym i poziomem życia na tym terenie. Dodatkowo na to niekorzystne zjawisko nałożyło się drastyczne ograniczenie produkcji, upadłość wielu przedsiębiorstw, czego efektem były masowe zwolnienia pracowników. Upadek państwowego przemysłu włókienniczego sprzyjał powstaniu licznych firm prywatnych z branży tekstylnej, które działają na bazie majątku zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstw państwowych i zatrudniają zwolnionych pracowników. Są to jednak w większości małe firmy konfekcyjne, niezdolne do zasadniczej przebudowy gospodarczej regionu. Oczekiwany rozwój gospodarczy województwa łódzkiego można osiągnąć przez zastosowanie specjalnych instrumentów ekonomicznych, które przyciągną dużych inwestorów krajowych i zagranicznych, zdolnych zagospodarować przestrzeń pozostałą po dawnych gigantach przemysłowych (hale produkcyjne, pracownicy, rynek). Takim instrumentem jest specjalna strefa ekonomiczna, oferująca zwolnienia podatkowe przedsiębiorcom realizującym na jej terenie nowe inwestycje.

W celu jak najefektywniejszego wykorzystania tego instrumentu granice strefy były wielokrotnie zmieniane. Wyłączano tereny, które nie znalazły nabywców, i włączano obszary szybko generujące nowe miejsca pracy. W strefie łódzkiej ulokowało się kilka dużych koncernów zagranicznych głównie z branży AGD. Powiązania kooperacyjne i korporacyjne wiodących inwestorów strefy spowodowały, że w jej granice włączano tereny pod inwestycje poddostawców położone w województwach sąsiednich. Województwo łódzkie ma wiele atutów, które w połączeniu z korzyściami płynącymi z faktu posiadania strefy powinny przyśpieszyć proces przyciągania inwestycji. Są to:

- centralne położenie województwa w kraju,

- duża kolejowa stacja rozrządowo-kontenerowa Łódź-Olechów o zdolności obsługi 200 wagonów na dobę, wykorzystywana obecnie w ok. 50 %,

- istniejące zaplecze naukowo-badawcze i bankowe,

- autostrady A1, A2 i S8,

- duże tradycje przemysłowe oraz wieloletnie kontakty handlowe z rynkami wschodnimi, co jest szczególnie ważne w okresie odbudowy rynków zbytu w Federacji Rosyjskiej i innych krajach, które powstały po rozpadzie ZSRR,

- działalność targowo-wystawiennicza,

- kilkumilionowy rynek konsumentów.

Plan rozwoju strefy prezentuje strategię przyśpieszonego wzrostu gospodarczego pobudzonego bodźcami proinwestycyjnymi. Zasoby dostępne na terenie strefy stanowią majątek obejmujący grunty, budynki i infrastrukturę. Zarządzającym strefą jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.

II.

 Cele ustanowienia strefy

Rozwój gospodarczy regionu łódzkiego poprzez wdrażanie rozwiązań stymulujących optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów ludzkich i infrastruktury technicznej.

1. Cele strategiczne

- zaktywizowanie gospodarcze regionu, zgodnie z programem zrównoważonego rozwoju,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej w regionie,

- złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków restrukturyzacji przemysłu lekkiego poprzez utworzenie na terenie strefy oraz w jej otoczeniu 11 tys. miejsc pracy,

- pozyskanie inwestorów realizujących przedsięwzięcia wykorzystujące nowoczesne technologie,

- pełne wykorzystanie istniejącego zaplecza naukowo-badawczego i potencjału intelektualnego,

- efektywne zagospodarowanie infrastruktury technicznej.

2. Działania

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- preferowanie działalności w branżach wykorzystujących mocne strony regionu, zgodnie ze specyfiką poszczególnych podstref,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi w regionie poza strefą,

- stałe monitorowanie wpływu strefy na środowisko.

III.

 Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Łódź

1.1. Kompleks "Centrum"

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa Ć 150 mm oraz sieć hydrantów zewnętrznych Ć 200 mm (dla celów przeciwpożarowych).

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych i technologicznych oraz wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej Ć 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej Ć 300 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia system energetyczny składający się z wybudowanych zewnętrznych dwutorowych i wewnątrzzakładowych linii kablowych, zmodernizowanych stacji energetycznych - Główny Punkt Zasilania (GPZ) przy ul. Milionowej i stacji podawczo-odbiorczych zlokalizowanych na terenie kompleksu.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia Baza Magazynowa Gazu Płynnego o mocy 6 MW i sieć rozdzielcza, która może być rozbudowana w miarę wzrostu zapotrzebowania. W najbliższym sąsiedztwie kompleksu nie ma miejskiej sieci gazowej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia doprowadzony do kompleksu 100-parowy kabel telefoniczny Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewnia wybudowana w latach 1998-2000 sieć dróg wewnętrznych połączona z ul. ks. Tymienieckiego.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- remont ujęcia i urządzeń technicznych istniejącej na terenie kompleksu studni głębinowej,

- przebudowa odcinka zewnętrznej sieci hydrantowej ppoż.,

- przebudowa odcinka sieci przesyłowej gazu propanu technicznego,

- wybudowanie linii kablowej zasilającej urządzenia studni głębinowej w energię elektryczną,

- wykonanie podłączeń do istniejącej infrastruktury technicznej budowanych i remontowanych obiektów.

1.2. Kompleks "Dąbrowa"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Dostawczej Ć 200 mm i w ul. Puszkina Ć 1.000 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej zlokalizowana przy granicy kompleksu w ul. Dostawczej i w ul. Puszkina.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 1.250 mm, Ć 500 mm i Ć 300 mm zlokalizowana w ulicach przylegających do terenu kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii mogą być realizowane z dwóch źródeł, tj. ze stacji transformatorowo-rozdzielczej 110/15 kV lub GPZ "EC-IV". W obu przypadkach konieczne będzie ułożenie kabli 15 kV odpowiednio o długości ok. 700 m lub 1.300 m.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm o wydajności 600 Nm3/h w ul. Dostawczej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Istniejący system dróg zapewnia dogodny dojazd do kompleksu, a ich stan techniczny nie wymaga nakładów inwestycyjnych. W odległości od 0,3 km do 1,5 km znajduje się kilka czynnych bocznic kolejowych, które mogą obsługiwać inwestorów.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.3. Kompleks "Dąbrowa II"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg PHD Ć 225 mm stanowiący element pierścieniowej sieci wodociągowej pobliskiej fabryki "Alfa" Sp. z o.o.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanał sanitarny Ć 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ulicach okalających teren kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii o mocy do kilku MW zapewnia istniejąca na terenie strefy sieć elektroenergetyczna.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia istniejący w ul. Lodowej gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia dostęp do sieci telekomunikacyjnej. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewniają ul. Lodowa i ul. Dąbrowskiego zlokalizowane przy granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.4. Kompleks "Dąbrowa III"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejski wodociąg magistralny Ć 1.000 mm, który przebiega wzdłuż wschodniej granicy kompleksu i wodociąg Ć 200 mm w ul. Technicznej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny 600 mm x 1.100 mm zlokalizowany bezpośrednio przy wschodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm biegnąca wzdłuż wschodniej granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii mogą być realizowane, w zależności od zapotrzebowania, ze stacji zdawczo-odbiorczych lub bezpośrednio z GPZ-110/15 kV zlokalizowanego na terenie pobliskiej elektrociepłowni EC-4.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 110 mm w ul. Technicznej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewnia ul. Techniczna zlokalizowana przy zachodniej granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.5. Kompleks "Dąbrowa IV"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 200 mm zlokalizowany w ul. Dostawczej i główna magistrala wodociągowa Ć 1.000 mm w ul. Puszkina.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny Ć 300 mm w ul. Dostawczej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych umożliwia kanalizacja deszczowa Ć 600 mm zlokalizowana w ul. Dostawczej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia Rejonowy Punkt Zasilania (RPZ) 110/15 kV w ul. Lodowej.

Gaz: Dostawy gazu zapewniają gazociągi średniego ciśnienia Ć 200 mm w ul. Lodowej i Ć 180 mm w ul. Dostawczej oraz gazociąg niskiego ciśnienia Ć 90 mm w ul. Dostawczej.

Telekomunikacja: Dostęp do sieci i usług telekomunikacyjnych zapewnia Telekomunikacja Polska S.A. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewniają ul.: Dąbrowskiego, Dostawcza i Turbinowa, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.6. Kompleks "Dąbrowa V"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg PHD Ć 225 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanał sanitarny Ć 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ulicach okalających teren kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii o mocy do kilku MW zapewnia istniejąca na terenie strefy sieć elektroenergetyczna.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia istniejący w ul. Lodowej gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia dostęp do sieci telekomunikacyjnej. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewniają ul. Lodowa i ul. Dąbrowskiego zlokalizowane przy granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.7. Kompleks "Dąbrowa VI"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejski wodociąg magistralny Ć 300 mm, który przebiega wzdłuż wschodniej granicy kompleksu, i wodociąg Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny 600 mm x 1.100 mm zlokalizowany bezpośrednio przy wschodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm biegnąca wzdłuż wschodniej granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii mogą być realizowane, w zależności od zapotrzebowania, ze stacji zdawczo-odbiorczych lub bezpośrednio z GPZ-110/15 kV zlokalizowanego na terenie pobliskiej elektrociepłowni EC-4.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 110 mm.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewnia ul. Techniczna zlokalizowana przy zachodniej granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.8. Kompleks "Nowy Józefów-Srebrna"

Woda: Dostawy wody zapewnia magistrala wodociągowa Ć 600 mm w ul. Maratońskiej oraz połączony z nią wodociąg Ć 300 mm w ul. Józefów. Możliwości poboru wody znacznie przekraczają ewentualne zapotrzebowanie. Wodociągi leżą w bezpośrednim sąsiedztwie południowej granicy strefy, co tworzy dogodne warunki budowy przyłączy do zakładów funkcjonujących w strefie.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych może odbywać się przez kolektory sanitarne:

- 1,80 m x 1,75 m zlokalizowany w ulicy bez nazwy,

- kanał Ć 400 mm przebiegający bezpośrednio przy południowej granicy strefy w liniach regulacyjnych ul. Nowy Józefów.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia rozbudowywana sieć podziemnych kanałów, w skład której wchodzą:

- kolektor zbiorczy 2,5 m x 2,0 m zlokalizowany w ul. Maratońskiej,

- kanały deszczowe Ć 800 mm w drodze dojazdowej do terenu strefy i w odcinku ul. Nowy Józefów.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnią:

- doprowadzone do terenu strefy (na wysokości ul. Nowy Józefów) 4 linie kablowe 15 kV o przekroju 3 x 240 mm2 każdy, stanowiące źródło zasilania podstawowego i rezerwowego,

- budowane obecnie dwie stacje zdawczo-odbiorcze,

- przebiegające przez teren strefy napowietrzne linie energetyczne 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 225 mm w ul. Maratońskiej i realizowana obecnie przez gestora (tylko do obsługi inwestorów strefowych) sieć przesyłowo-rozdzielcza gazu ziemnego Ć 225 mm, Ć 180 mm i Ć 160 mm wzdłuż południowej, wschodniej i północnej granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia jeden przedsiębiorca telekomunikacyjny - Telefonia "DIALOG" S.A.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewnia:

- od strony południowej: ul. Maratońska, droga wewnętrzna strefy, zmodernizowany odcinek ul. Nowy Józefów,

- od strony północnej: ul. Łódzka, ul. Kościelna i ulica bez nazwy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

Dla zapewnienia funkcjonowania kompleksu przewiduje się:

- rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego o:

* ulicę gminną przebiegającą wzdłuż wschodniej granicy kompleksu w śladzie byłej bocznicy kolejowej,

* drogę zbiorczą przebiegającą w śladzie obecnej ulicy bez nazwy, na odcinku od ul. Kościelnej w Konstantynowie Łódzkim do ul. Nowy Józefów w Łodzi,

* drogę zbiorczą przebiegającą wzdłuż północnej granicy kompleksu na wysokości ul. Wyszyńskiego w Łodzi,

* drogę lokalną przebiegającą w śladzie obecnie istniejącej gruntowej ul. Langiewicza w Łodzi,

- rozbudowę sieci energetycznej o:

* linie kablowe zasilające w energię północną część kompleksu,

* łącze telesterowania siecią energetyczną pomiędzy stacjami zdawczo-odbiorczymi przy ul. Nowy Józefów a RPZ "Lublinek" i GPZ "Pabianice",

* nową linię 110 kV z RPZ "Konstilana" do RPZ "Aleksandrów",

- rozbudowę sieci wodociągowej o wodociągi gminne w ww. projektowanych ulicach,

- rozbudowę sieci kanalizacji deszczowej,

- rozbudowę sieci telekomunikacyjnej przez Telekomunikację Polską S.A.

1.9. Kompleks "Techniczna"

Woda: Dostawy wody zapewnia przebiegająca wzdłuż północnej i wschodniej granicy kompleksu miejska sieć wodociągowa Ć 1.000 mm, Ć 300 mm i Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej 600 mm x 1.100 mm i Ć 250 mm przebiegająca wzdłuż wschodniej, północnej i zachodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm przebiegająca wzdłuż wschodniej, północnej i zachodniej granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii, w zależności od zapotrzebowania, zapewniają stacje zdawczo-odbiorcze przy ul. Technicznej lub GPZ-110/15 kV zlokalizowany na terenie pobliskiej elektrociepłowni EC-4.

Gaz: Dostawy gazu mogą być realizowane z gazociągu średniego ciśnienia Ć 110 mm w ul. Technicznej po wybudowaniu przyłączy.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia od strony zachodniej ul. Techniczna, a od strony północnej ul. Manewrowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.10. Kompleks "Lodowa"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg miejski Ć 500 mm w ul. Lodowej i ul. Wedmanowej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny Ć 200 mm i Ć 300 mm w ul. Wedmanowej i ul. Lodowej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanał deszczowy Ć 800 mm w ul. Wedmanowej i ul. Lodowej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają linie kablowe 15 kV doprowadzone z pobliskiej stacji transformatorowej.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm w ul. Lodowej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu strefy zapewnia od strony południowej ul. Lodowa, a od strony zachodniej ul. Wedmanowa. Ulice te zlokalizowane są bezpośrednio przy granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.11. Kompleks "Kurczaki"

Woda: Dostawy wody zapewniają istniejące dwie magistralne miejskie sieci wodociągowe przebiegające wzdłuż ul. Chodnikowej bezpośrednio przy zachodniej granicy kompleksu oraz wodociąg Ć 100 mm zlokalizowany przy południowej granicy terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych i technologicznych zapewnia istniejąca w pobliżu strefy miejska sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca w pobliżu strefy miejska sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewniają napowietrzne linie energetyczne przebiegające wzdłuż ul. Ireny, przy północnej granicy kompleksu oraz przyłącza kablowe znajdujące się na terenie zakładu "Hutchinson Poland" Sp. z o.o. przy ul. Kurczaki.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz ziemny zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 100 mm przebiegający wzdłuż ul. Chodnikowej przy zachodniej granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewnia: od strony północnej ul. Ireny, od strony zachodniej ul. Chodnikowa i od strony południowej ul. Kurczaki.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

2. Podstrefa Piotrków Trybunalski

2.1. Kompleks I

Woda: Dostawy wody zapewnia znajdujący się na terenie strefy wodociąg Ć 80 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacyjna Ć 200 mm i Ć 500 mm oraz kolektory biegnące równolegle do ul. Mareckiego.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie strefy kanalizacja deszczowa Ć 400 mm.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewniają istniejące na terenie HSO Kara S.A. dwie abonenckie stacje trafo, stacja trafo "Rolnicza" Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A. oraz istniejące linie napowietrzne i kable ziemne przy ul. Rolniczej.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 250 mm zasilający zakładową stację redukcyjną oraz gazociąg zasilający tereny dawnej Huty Szkła Gospodarczego "Hortensja" S.A.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Bezpośredni dojazd do strefy zapewniają ul. Rolnicza, Topolowa i Łódzka, z których możliwy jest dojazd do drogi Piotrków - Łódź, Warszawa - Katowice oraz wyjazd w kierunku Wrocławia, Poznania, Radomia i Kielc.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

2.2. Kompleks II

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg gminny Ć 110 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia gminny kolektor sanitarny Ć 600 mm, zlokalizowany w odległości ok. 400 m od granic kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewnia linia kablowa 15 kV.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 150 mm.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych umożliwia istniejąca w bezpośrednim sąsiedztwie strefy infrastruktura telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. i Pilickiej Telefonii Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks połączony jest z ulicami łączącymi się z autostradą A1 i drogami krajowymi nr 8, nr 12 i nr 91.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- rozbudowanie istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej i doprowadzenie jej bezpośrednio do granic strefy,

- przeprowadzenie gruntownego remontu istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.

2.3. Kompleks III

Woda: Dostawy wody zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć wodociągowa Ć 150 mm i Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych zapewnia gminna sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć kanalizacji deszczowej Ć 200 mm.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewnia zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksu trafostacja Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg niskiego ciśnienia Ć 250 mm usytuowany przy granicy kompleksu w ul. Szklarskiej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych umożliwia istniejąca w bezpośrednim sąsiedztwie strefy infrastruktura telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. i Pilickiej Telefonii Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu strefy zapewnia ul. Niska, która łączy się z drogą krajową nr 12.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest przebudowanie sieci gazowej w celu zwiększenia przepustowości gazu w gazociągu.

3. Podstrefa Sławno

Woda: Dostawy wody zapewnia ujęcie wody i sieć wodociągowa znajdująca się na terenie kopalni piasku kwarcowego w Grudzeniu Lesie, w odległości ok. 250 m od granic strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia zakładowa oczyszczalnia ścieków kopalni piasku kwarcowego w Grudzeniu Lesie.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia napowietrzna linia energetyczna SN przebiegająca w odległości ok. 100 m od granicy strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia sieć gazowa średniego ciśnienia znajdująca się w odległości 250 m od granicy strefy.

Telekomunikacja: Dla zapewnienia dostępu do usług telekomunikacyjnych niezbędna jest rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej z rejonu Kopalni Piasku Kwarcowego Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia:

- droga gminna o nawierzchni betonowej szerokości 6 m, zlokalizowana w odległości ok. 300 m od granic strefy,

- bocznica kolejowa Kopalni Piasku Kwarcowego Sp. z o.o., zlokalizowana w odległości ok. 400 m od terenu strefy, łącząca się z linią kolejową relacji Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki,

- droga krajowa nr 12 przebiegająca w odległości 5 km od granic strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- wybudowanie drogi dojazdowej oraz przebudowa drogi gminnej,

- doprowadzenie sieci wodociągowej do granic strefy,

- wybudowanie kolektora sanitarnego odprowadzającego ścieki do zakładowej oczyszczalni ścieków kopalni piasku kwarcowego,

- wybudowanie stacji podawczej transformatorowej i zainstalowanie kabli zasilających,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej do odbioru wód opadowych,

- doprowadzenie sieci gazowej do granic strefy,

- doprowadzenie infrastruktury teletechnicznej do granicy strefy.

4. Podstrefa Zgierz

4.1. Kompleks "Boruta"

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa zlokalizowana na terenie Zakładów Produkcji Barwników "Boruta" S.A. Wydajność sieci znacznie przekracza zapotrzebowanie.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia system kanalizacyjny ZPB "Boruta" S.A. połączony z miejską oczyszczalnią ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do rzeki Sokołówki, płynącej w odległości ok. 200 m od granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia zlokalizowana na terenie ZPB "Boruta" S.A. stacja transformatorowa o mocy 110/15 kV.

Gaz: Zapewnienie dostaw gazu wymaga budowy stacji redukcyjnej 1° oraz rurociągu przesyłowego średniego ciśnienia Ć 225 mm o długości ok. 2 km.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu kompleksu zapewnia ul. Konstantynowska. W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajduje się bocznica kolejowa ZPB "Boruta" S.A., która może obsługiwać kompleks.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Przewiduje się wybudowanie drogi dojazdowej o długości ok. 850 m.

4.2. Kompleks "Rudunki"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 160 mm ułożony wzdłuż drogi dojazdowej na wysokości Zakładów "Polopren" S.A. na odcinku od ul. Szczawińskiej do ul. Stępowizna, spinający w jedną całość sieć wodociągów miejskich.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej zlokalizowanej w rejonie ul. Przedwiośnie poprzez ciśnieniowy rurociąg tłoczny Ć 110 mm z przepompownią ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są kanalizacją deszczową Ć 400 mm, Ć 600 mm i Ć 800 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia kabel 15 kV o długości ok. 500 m z pobliskiego GPZ oraz stacja podawcza trafo.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewnia gazociąg średniego ciśnienia ułożony w drodze dojazdowej od ul. Szczawińskiej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewniają dwie drogi dojazdowe od ul. Szczawińskiej. W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajduje się czynna bocznica kolejowa, która może obsługiwać inwestorów.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

5. Podstrefa Radomsko

Woda: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci wodociągowej. Najbliższa sieć wodociągowa Ć 100 mm znajduje się w odległości ok. 1,4 km, a sieć Ć 150 mm - w odległości 2,8 km od granic strefy.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej. Najbliższe kolektory sanitarne Ć 200 mm znajdują się w odległości ok. 2,4-2,8 km od granic strefy.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kanalizacji deszczowej. Najbliższa kanalizacja deszczowa Ć 200 mm znajduje się w odległości ok. 2,4-2,8 km od granic strefy.

Energia elektryczna: Na terenie strefy i w jej bezpośrednim sąsiedztwie nie istnieje system sieci i urządzeń elektroenergetycznych. Najbliższa sieć energetyczna zdolna do zasilenia strefy znajduje się w odległości ok. 3 km i składa się z kabli zasilających oraz przesyłowych linii napowietrznych 110 kV i 15 kV.

Gaz: Na terenie strefy i w bezpośrednim jej sąsiedztwie brak jest sieci gazowej. Zaopatrzenie w gaz jest możliwe z odległego o ok. 1,7-2,8 km gazociągu gazu ziemnego średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Na terenie strefy i w jej bezpośrednim sąsiedztwie nie ma sieci telekomunikacyjnej. Najbliższe kablowe łącza telekomunikacyjne znajdują się w odległości ok. 800 m od granicy strefy.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia droga gminna. W bezpośrednim sąsiedztwie strefy przebiega droga szybkiego ruchu nr 1, a w odległości ok. 1,4 km - droga krajowa nr 91.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury konieczne jest:

- wybudowanie nowego układu drogowego pozwalającego na połączenie strefy z drogą szybkiego ruchu nr 1,

- doprowadzenie sieci gazowej do granicy strefy,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

- doprowadzenie do terenu strefy kabli zasilających i wybudowanie podawczej stacji energetycznej,

- doprowadzenie do granic strefy sieci telekomunikacyjnej.

6. Podstrefa Kutno

6.1. Kompleks "Odlewnicza"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 150 mm w ul. Sklęczkowskiej przy granicy kompleksu.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć miejskiej kanalizacji sanitarnej Ć 300 mm w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej przy granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 300 mm znajdująca się w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej przy granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia GPZ "Sklęczki" 110/15 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 30 MW, znajdujący się bezpośrednio przy granicy kompleksu.

Gaz: Zasilanie w gaz ziemny zapewnia magistralna i rozdzielcza sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 300 mm i niskiego ciśnienia Ć 90 mm w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej przy granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zlokalizowana w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Sklęczkowska stanowiąca odcinek drogi międzynarodowej E30 Warszawa - Poznań i ul. Odlewnicza przebiegająca wzdłuż zachodniej granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczna jest likwidacja bądź przełożenie energetycznych linii napowietrznych, które utrudniają zagospodarowanie terenu strefy.

6.2. Kompleks "Wschodnia"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejski wodociąg magistralny Ć 315 mm zlokalizowany w ul. Wschodniej przy granicy kompleksu.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej: grawitacyjna Ć 500 mm i tłoczna Ć 180 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewniają rowy otwarte przebiegające przez teren kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają przebiegające w pobliżu kompleksu linie energetyki kolejowej 15 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 30 MW.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg wysokiego ciśnienia Ć 500 mm zlokalizowany przy granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia droga dojazdowa stanowiąca przedłużenie ul. Stalowej.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury konieczne jest:

- wybudowanie nowego odcinka ul. Metalowej, która połączy strefę z drogą krajową nr 2,

- rozbudowanie istniejącej sieci gazowej o sieć rozdzielczą,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych z całego terenu strefy,

- wybudowanie podawczej stacji energetycznej.

6.3. Kompleks "Holenderska"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 150 mm w ul. Holenderskiej i Ć 300 mm w ul. Józefów.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków odbywa się kanalizacją sanitarną Ć 600 mm znajdującą się w ul. Józefów, przy północnej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm i Ć 315 mm.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia stacja transformatorowa i napowietrzna linia średniego napięcia 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia miejska sieć gazownicza średniego ciśnienia Ć 110 mm znajdująca się w ul. Sklęczkowskiej w odległości 150 m od południowej granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia istniejąca w pobliżu kompleksu sieć telekomunikacyjna dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Józefów i ul. Holenderska łącząca teren kompleksu z drogą międzynarodową E30 Warszawa - Poznań.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest wybudowanie kanalizacji sanitarnej.

7. Podstrefa Tomaszów Mazowiecki

7.1. Kompleks "Wysoka"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 100 mm zlokalizowany w ul. Wysokiej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia znajdujący się na terenie kompleksu kolektor sanitarny Ć 200 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm w ul. Wysokiej.

Energia elektryczna: Zasilanie o niewielkiej mocy zapewnia linia niskiego napięcia (NN) biegnąca wzdłuż u. Wysokiej.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewnia gazociąg przesyłowy gazu ziemnego średniego ciśnienia Ć 100 mm ułożony w liniach regulacyjnych ul. Wysokiej, w odległości ok. 20 m od granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Wysokiej.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Wysoka i lokalna droga dojazdowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Zasilanie terenu w energię elektryczną o dużej mocy wymaga budowy sieci przesyłowej o długości ok. 1.400 m z najbliższego GPZ.

7.2. Kompleks "Przy Trasie"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Ujezdzkiej i ul. Milenijnej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki bytowe i poprodukcyjne odprowadzane są siecią kanalizacyjną poza teren kompleksu do Oczyszczalni Ścieków Zakładu "Paradyż" Sp. z o.o. przy ul. Ujezdzkiej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej i rowów otwartych.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewniają istniejące na terenie kompleksu przesyłowe linie kablowe 15 kV i stacja energetyczna RPZ Zakładu "Paradyż" Sp. z o.o.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz zapewnia gazociąg gazu ziemnego średniego ciśnienia Ć 150 mm w ul. Milenijnej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Milenijnej i ul. Ujezdzkiej.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Milenijna przebiegająca wzdłuż południowo-zachodniej granicy strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

7.3. Kompleks "Zawadzka"

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanał sanitarny Ć 400 mm w ul. Zawadzkiej przebiegający w odległości ok. 250 m od południowo-zachodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 400 mm w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają przesyłowe sieci energetyczne linii napowietrznych i kable zasilające NN i SN 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia miejska sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 100 mm i Ć 150 mm w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Milenijnej i ul. Zawadzkiej.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia ul. Milenijna (od zachodu) i ul. Zawadzka (od południa).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Zasilanie terenu w energię elektryczną o dużej mocy wymaga budowy sieci przesyłowej o długości ok. 750 m z najbliższego GPZ.

7.4. Kompleks "Spalska"

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 250 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 400 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć miejska Ć 500 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną o mocy 1 MW zapewniają istniejące na terenie kompleksu napowietrzne linie energetyczne i kable zasilające 15 kV.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Nie przewiduje się dalszej rozbudowy istniejącej infrastruktury technicznej.

8. Podstrefa Ozorków

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa znajdująca się pomiędzy ul. Wodną a ujęciem wody przy ul. Sikorskiego.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne i technologiczne odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej za pośrednictwem kanałów sanitarnych grawitacyjnych i tłocznych oraz przepompowni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do rzeki Bzury przez system miejskiej sieci kanalizacji deszczowej połączony z otwartym kanałem przebiegającym wzdłuż drogi w kierunku Grotnik. Oczyszczanie wód powierzchniowych odbieranych przez kanalizację deszczową zapewniają separatory i piaskowniki budowane przez poszczególnych inwestorów działających w strefie.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną odbywa się liniami kablowymi 15 kV prowadzonymi z GPZ zlokalizowanego w północnej części miasta.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 225 mm w ul.: Zgierskiej, Południowej, Kochanowskiego, Lipowej i Adamówek oraz gazociąg średniego ciśnienia Ć 180 mm w ul. Sikorskiego na odcinku od ul. Nowe Miasto do zakładu "Ceramika Tubądzin II" Sp. z o.o.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Podstrefa znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd zapewnia ul. Armii Krajowej oraz droga dojazdowa od ul. Adamówek.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia funkcjonowania strefy niezbędne jest:

- wybudowanie nowego odcinka wodociągu miejskiego w ul. Adamówek długości ok. 600 m,

- zmiana jednotorowego systemu zasilania kablowego na system kabli dwutorowych,

- wybudowanie nowej arterii drogowej długości ok. 6 km z Grotnik przez ul. Adamówek w Ozorkowie do połączenia z drogą wojewódzką w rejonie wsi Wytrzyszczaki.

9. Podstrefa Sieradz

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 300 mm w ul. Zakładników i Ć 160 mm w ul. Wojska Polskiego.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej Ć 400 mm w ul. Zakładników i Ć 200 mm w ul. Wojska Polskiego.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kolektor deszczowy Ć 1.000 mm w ul. Zakładników przy granicy strefy.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia stacja GPZ 110/15 kV "Sieradz" oraz linia 110 kV zlokalizowana przy ul. Wojska Polskiego w bezpośrednim sąsiedztwie strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 225 mm w ul. Zakładników.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia infrastruktura telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A. zlokalizowana na obrzeżach strefy.

Komunikacja: Strefa położona jest pomiędzy drogą krajową nr 83 (ul. Wojska Polskiego) oraz drogą powiatową (ul. Zakładników). Drogi powiatowe spełniają wymagania dla taboru ciężarowego. Nie ma ograniczeń w ruchu taboru samochodowego ze względu na parametry techniczne (nośność mostów, nośność wiaduktów, skrajnie dróg, przyjazdów itp.).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

10. Podstrefa Rawa Mazowiecka

Woda: Dostawy wody, w ograniczonym zakresie, mogą być realizowane z sieci wodociągowej Ć 90 mm znajdującej się w ul. Reymonta w odległości ok. 150 m od granicy strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm w ul. Reymonta znajdująca się w odległości ok. 150 m od granicy strefy.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia zlokalizowana w pobliżu zachodniej granicy strefy sieć kanalizacji deszczowej Ć 1.000 mm.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia napowietrzna linia energetyczna wysokiego napięcia znajdująca się na terenie strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewniają gazociągi magistralne wysokiego i średniego ciśnienia zlokalizowane w odległości ok. 500 m od wschodniej granicy strefy.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia infrastruktura telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia droga dojazdowa przebiegająca wzdłuż zachodniej granicy strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- doprowadzenie do granic strefy sieci wodociągowej o większych przekrojach pozwalających na zwiększenie poboru wody do celów socjalno-bytowych i produkcyjnych,

- doprowadzenie do granic strefy sieci kanalizacji sanitarnej,

- wybudowanie energetycznej stacji podawczej i zainstalowanie kabli zasilających,

- rozprowadzenie po terenie strefy sieci rozdzielczej gazociągów przesyłowych średniego ciśnienia.

11. Podstrefa Łęczyca

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa Ć 90-280 mm o długości ponad 1.500 m.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 250 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 250 mm i Ć 160 mm oraz rowy otwarte.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną o mocy 1 MW zapewniają istniejące na terenie strefy przesyłowe sieci energetyczne składające się z linii napowietrznych i kabli zasilających 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia przesyłowa sieć gazowa niskiego ciśnienia Ć 90 mm i średniego ciśnienia Ć 110 mm o łącznej długości ok. 700 m.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia ul. Lotnicza i prowadząca przez miasto ulica dojazdowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

12. Podstrefa Ksawerów

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg gminny w ul. Szkolnej oraz doprowadzona do terenu strefy sieć wodociągowa Ć 250 mm w ul. Giełdowej. Przy zapotrzebowaniu przekraczającym wydajność ww. ujęcia pobór wody może być realizowany z wodociągu miejskiego Pabianic.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia gminny kolektor sanitarny. Przewiduje się budowę systemu kanalizacji grawitacyjnej Ć 300 mm i tłocznej Ć 160 mm w ul. Giełdowej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych do rzeki Dobrzynki zapewnia sieć kanałów otwartych.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają napowietrzne linie energetyczne znajdujące się w pobliżu kompleksu oraz dwutorowe linie kablowe 15 kV znajdujące się u zbiegu ul. Szkolnej i ul. Giełdowej.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 250 mm w ul. Szkolnej. W przypadku bardzo wysokiego zapotrzebowania wybudowany zostanie w Pabianicach od ul. Widzewskiej gazociąg o długości ok. 1,6 km i stacja redukcyjna 1°.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych. Kompleks znajduje się w zasięgu co najmniej dwóch przedsiębiorców telekomunikacyjnych świadczących usługi w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, tj. PTK "Centertel" S.A. i Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do strefy od strony ul. Rypułtowickiej zapewnia ul. Szkolna, natomiast do terenów zlokalizowanych przy byłym Łódzkim Rolno-Spożywczym Rynku Hurtowym (ŁRSRH) - wąska droga technologiczna przeznaczona do obsługi zbiorników ścieków bytowych.

Najbliższe dostępne bocznice kolejowe znajdują się:

- na stacji Lublinek w odległości ok. 5,7 km od granicy kompleksu,

- w odległości ok. 5,5 km od granicy kompleksu (bocznica zakładów przemysłowych miasta Pabianic).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- wybudowanie drogi dojazdowej od ul. Szkolnej do północnej części kompleksu,

- wybudowanie stacji energetycznej u zbiegu ul. Szkolnej i ul. Giełdowej oraz poprowadzenie linii kablowych do granic strefy,

- wybudowanie kanału sanitarnego od zbiorczego kolektora gminnego do terenu strefy zlokalizowanego przy byłym ŁRSRH,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej w śladzie nowej sieci dróg dojazdowych.

13. Podstrefa Tubądzin

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 300 mm zlokalizowany w pobliżu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Strefa nie ma dostępu do kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Strefa nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia linia energetyczna 15 kV zlokalizowana w pobliżu strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 300 mm.

Telekomunikacja: W pobliżu strefy znajdują się kable światłowodowe oraz ruchoma publiczna sieć telefoniczna.

Komunikacyjna: Brak jest drogi dojazdowej do granic strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest wybudowanie drogi dojazdowej, wodociągu oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej do granic strefy.

14. Podstrefa Chociw

Woda: Dostawy wody zapewnia ujęcie wody, tj. dwie studnie głębinowe o wydajności ok. 85 m3/h i zlokalizowana na terenie strefy sieć wodociągowa zasilana z tego ujęcia.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej oraz wybudowana w 2002 r. oczyszczalnia ścieków zlokalizowana w północno-zachodniej części strefy.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewniają trzy stacje transformatorowe znajdujące się na terenie strefy.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewnia przebiegająca bezpośrednio przy wschodniej granicy strefy droga krajowa nr 482 łącząca Szczerców z Widawą. Komunikację w obrębie strefy zapewniają utwardzone drogi wewnętrzne.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest wybudowanie sieci gazowej.

15. Podstrefa Wolbórz

Woda: Dostawy wody zapewnia istniejące ujęcie. Na terenie znajduje się także czynna studnia głębinowa o wydajności 120 m3/h.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie posiada kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych do rzeki Wolbórki odbywa się poprzez istniejący system rowów melioracyjnych.

Energia elektryczna: Dostawy energii elektrycznej zapewnia linia kablowa 15 kV biegnąca wzdłuż drogi gminnej.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Teren nie jest wyposażony w infrastrukturę telekomunikacyjną.

Komunikacja: Teren przylega do drogi gminnej z jezdnią o szerokości 7 m, która prowadzi poprzez drogi powiatowe do drogi krajowej E67.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest wybudowanie:

- kanalizacji sanitarnej,

- sieci gazowej,

- infrastruktury telekomunikacyjnej.

16. Podstrefa Koło

Woda: Dostawy wody zapewnia zakładowa studnia głębinowa znajdująca się na terenie fabryki Sanitec Koło Sp. z o.o. Aktualna wydajność 30 m3/h może być zwiększona. Na terenie strefy istnieje również wodociąg Ć 225 mm doprowadzający wodę z ul. Toruńskiej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej. Kanalizacja sanitarna posiada znaczne rezerwy odbioru.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są kanalizacją deszczową do miejskich sieci wód deszczowych w ul. Toruńskiej i ul. Towarowej.

Energia elektryczna: Dostawy energii elektrycznej zapewniają dwa niezależne kable 15 kV. Teren wyposażony jest w dwie trafostacje.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm od ul. Toruńskiej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dojazd zapewniają ul. Toruńska, Towarowa i Przemysłowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Planowana jest budowa trzeciej trafostacji i rozbudowa jednej z istniejących. Pozostała infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

17. Podstrefa Nowe Skalmierzyce

Woda: Dostawy wody zapewnia przyłącze wodociągowe Przedsiębiorstwa Komunalnego w Skalmierzycach.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków socjalno-bytowych do komunalnej oczyszczalni ścieków zapewnia rurociąg tłoczny, przepompownia i sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe gromadzone są w zbiorniku otwartym i odprowadzane do rzeki Ciemna.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię zapewnia linia średniego napięcia 15 kV.

Gaz: Zasilanie w gaz realizowane jest z przyłącza gazowego poprowadzonego od strony Skalmierzyc, poprzez stację redukcyjno-pomiarową. W pobliżu przebiegają dwa przemysłowe gazociągi wysokiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Teren ma dostęp do sieci telekomunikacji Polskich Kolei Państwowych, przebiegającej wzdłuż torów kolejowych. Podłączenie do sieci Telekomunikacji Polskiej S.A. możliwe będzie po wybudowaniu sieci przez tego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego.

Komunikacja: Teren znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 25 oraz trasy kolejowej relacji Kalisz - Ostrów Wielkopolski. Istnieje możliwość wybudowania bocznicy kolejowej o długości łącznej ok. 1,5 km.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

18. Podstrefa Targówek

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 100 mm i Ć 80 mm w ul. Zabranieckiej.

Kanalizacja sanitarna: Sieć kanalizacji sanitarnej zlokalizowana jest w ul. Noworzecznej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych do Kanału Brudnowskiego zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 200-300 mm.

Energia elektryczna: Dostawy energii elektrycznej zapewnia sieć 15 kV zasilana przez stacje transformatorowe Procter & Gamble S.A. Dostępna moc zasilania wynosi 14 MW. Brak pełnego zasilania dwustronnego.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewnia istniejący system dróg.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

19. Podstrefa Stryków

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 225 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są istniejącą kanalizacją deszczową.

Energia elektryczna: Dostawy energii elektrycznej zapewniają dwa kable 15 kV.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną liczbę przyłączy telekomunikacyjnych.

Komunikacja: Dojazd zapewni budowana autostrada A2 oraz drogi dojazdowe.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Po zakończeniu budowy dróg infrastruktura techniczna w pełni zaspokoi potrzeby inwestorów.

IV.

 Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym strefą jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. z siedzibą w Łodzi. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy w szczególności przez:

- promocję strefy,

- organizowanie rokowań lub przetargów,

- zbywanie na rzecz inwestorów prawa do nieruchomości,

- gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych z innymi podmiotami.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą, w szczególności określa relacje pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 254, poz. 2544). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą, przed wydaniem zezwolenia, występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnienie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób umożliwia inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej zarówno o charakterze produkcyjnym, jak i usługowym.

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury polega w szczególności na:

- współdziałaniu w opracowaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury,

- opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- umożliwianiu inwestorom korzystania z infrastruktury na umownych warunkach.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr umożliwi oferta instytucji szkolących działających w lokalnym środowisku. Wsparcie ze strony zarządzającego obejmuje następujące działania:

- nawiązywanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń,

- koordynowanie działalności szkoleniowej,

- stymulowanie zmian profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami miast i gmin właściwych ze względu na położenie strefy, przedsiębiorstwami i instytucjami, w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej, usług bytowych itp.),

- współpracę z instytucjami naukowo-badawczymi,

- współpracę z instytucjami bankowymi i finansowymi w zakresie finansowego wspierania przedsięwzięć gospodarczych,

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także mass mediami całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy.

V.

 Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

- pozyskanie inwestorów reprezentujących różne gałęzie przemysłu,

- pozyskanie kilku inwestorów strategicznych, tworzących sieć firm kooperujących z przedsiębiorcami działającymi w strefie i poza strefą,

- oparcie strategii gospodarczej na małych i średnich przedsiębiorstwach,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy, generujących dużą liczbę miejsc pracy lub reprezentujących nowoczesne technologie,

- utworzenie największego w Rzeczypospolitej Polskiej centrum produkcji artykułów gospodarstwa domowego,

- minimalizację wpływu strefy na środowisko, bieżącą współpracę z instytucjami ochrony środowiska.

2. Założenia szczegółowe

Na podstawie analizy możliwości rozwoju regionu, struktury bezrobotnych, uwarunkowań demograficznych przewiduje się preferowanie następujących dziedzin:

- przemysłu chemicznego i farmaceutycznego (w tym szczególnie biotechnologii),

- przemysłu metalowego i precyzyjnego,

- przemysłu wytwarzającego urządzenia dla ochrony środowiska,

- przemysłu techniki medycznej,

- przemysłu elektronicznego,

- przemysłu materiałów budowlanych,

- produkcji części, podzespołów i akcesoriów motoryzacyjnych,

- przemysłu włókienniczego,

- centrum AGD.

3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie zasługują następujące usługi:

- związane z dostawą mediów, odprowadzaniem ścieków i wykorzystaniem lub unieszkodliwianiem odpadów,

- remontowo-budowlane,

- transportowe,

- finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe), doradcze (ekonomiczne, prawne, architektoniczne) itp.,

- telekomunikacyjne,

- celne.

Zarządzający będzie gromadzić informacje potrzebne inwestorom prowadzącym działalność gospodarczą w strefie.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych, mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Przewiduje się następujące działania promocyjne:

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z wyselekcjonowanych branż,

- współpracę z rządowymi i pozarządowymi agendami w promowaniu strefy,

- współpracę z organami samorządowymi,

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywne działania promocyjne w kraju i za granicą (ogłoszenia w czasopismach, udział w misjach gospodarczych, konferencjach i targach),

- badania i analizę trendów gospodarczych, zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi gałęziami przemysłu,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego stosunku do strefy.

Przewiduje się pozyskanie następujących kategorii inwestorów:

- strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- krajowych i zagranicznych, którzy stworzą nowe małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudnią proporcjonalnie dużą liczbę pracowników,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnianie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury nie gwarantują osiągnięcia jednego z głównych celów, jakim jest stworzenie ok. 11.000 nowych miejsc pracy. Oznacza to konieczność wznoszenia przez inwestorów nowych budynków oraz budowy, rozbudowy lub modernizacji infrastruktury.

Konieczna jest budowa następujących elementów infrastruktury:

- dróg dojazdowych i dróg wewnętrznych,

- sieci wodociągowej,

- kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

- stacji transformatorowych i zainstalowanie kabli zasilających,

- sieci gazowej,

- sieci telekomunikacyjnej.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- organy samorządowe gmin (w zakresie uzgodnień formalnoprawnych, jak również w zakresie finansowania infrastruktury),

- inwestorów (zakup gruntów, budowa hal, wyposażenie w maszyny i urządzenia, udział w budowie i finansowaniu infrastruktury),

- zarządzającego (udział w rozbudowie infrastruktury, przygotowanie dokumentacji i obsługi geodezyjnej, organizacja przetargów i rokowań itp.).

6.1. Nakłady organów samorządowych gmin

Gminy w swoich planach budżetowych uwzględniają koszty związane z finansowaniem bądź współfinansowaniem infrastruktury (budowy dróg, doprowadzenia mediów itp.).

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy zamierzający prowadzić działalność w strefie ponoszą nakłady na kupno gruntu, budowę hal i ich wyposażenie. Konieczny jest również udział inwestorów w rozbudowie infrastruktury, głównie w zakresie finansowania budowy przyłączy lokalnych.

6.3. Nakłady zarządzającego

Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego.

Koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego ponosi sam zarządzający. Przychody z dzierżawy bądź sprzedaży majątku znajdującego się na terenie strefy i poza nią są źródłem środków na inwestycje i działalność spółki zarządzającej. W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty funkcjonowania strefy będą się zmniejszać.

Zakłada się, że wydatki na wykonanie infrastruktury będą ponoszone wspólnie z gminami, inwestorami i gestorami mediów. Udział poszczególnych podmiotów w finansowaniu budowy infrastruktury będzie przedmiotem negocjacji. Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

Szczegółowe prognozy kosztów i przychodów będą sporządzane w ramach okresowych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma charakter strategiczny, długookresowy.

Wszystkie niezbędne działania związane z funkcjonowaniem strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2006-2009 - gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej,

- przyjmowanie kolejnych inwestorów,

- monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy

II 2010-2012 - osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i

zatrudnienia

III 2013-2017 - przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru

przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych

obowiązujących w ciągu 20 lat trwania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
2 promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
3 kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
4 monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał
1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.81.709) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2005 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 2005 r. (Dz.U.05.207.1730) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 lipca 2006 r. (Dz.U.06.141.1001) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024