Szczegółowe zasady planowania i wykorzystywania środków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 15 października 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad planowania i wykorzystywania środków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych. *

Na podstawie art. 4 § 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. Nr 117, poz. 753) zarządza się, co następuje:
§  1.
Planowanie i realizacja wydatków związanych z działalnością sądów wojskowych odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042) - zwanej dalej "ustawą - Prawo budżetowe".
§  2.
Dochody i wydatki sądów wojskowych planuje się w odrębnym rozdziale klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 1991 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 39, poz. 169, Nr 60, poz. 257, Nr 69, poz. 297 i Nr 81, poz. 356, z 1992 r. Nr 22, poz. 91 i Nr 103, poz. 523, z 1993 r. Nr 42, poz. 194, Nr 59, poz. 276 i Nr 109, poz. 489, z 1994 r. Nr 9, poz. 33 i Nr 66, poz. 286, z 1995 r. Nr 29, poz. 148 i Nr 153, poz. 783, z 1996 r. Nr 37, poz. 162 i Nr 116, poz. 556 oraz z 1997 r. Nr 22, poz. 116, Nr 100, poz. 626 i Nr 151, poz. 999).
§  3.
Właściwymi do planowania dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych są dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia - dowódca Garnizonu Warszawa, dowódca Wojsk Lądowych, dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej oraz dowódca Marynarki Wojennej.
§  4.
Podstawę planowania dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych stanowią: liczba etatów kalkulacyjnych oraz zadania dyrektywne określane każdorazowo w wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania dochodów i wydatków budżetowych w Ministerstwie Obrony Narodowej.
§  5.
Dyrektor właściwego w sprawach sądów wojskowych departamentu Ministerstwa Sprawiedliwości przekazuje informacje o zakresie merytorycznych zadań realizowanych przez sądy wojskowe, mogących mieć znaczenie w planowaniu dochodów i wydatków tych sądów, w celu ich ujęcia w wytycznych, o których mowa w § 4.
§  6.
Dochody i wydatki związane z działalnością sądów wojskowych wykazywane w rozdziale, o którym mowa w § 2, zawierają wszystkie dochody i wydatki objęte klasyfikacją analityczną dochodów i wydatków budżetowych oraz innych przychodów i rozchodów Ministerstwa Obrony Narodowej, określoną w odrębnych przepisach, z wyjątkiem wydatków związanych z indywidualnymi należnościami rzeczowymi żołnierzy i równoważnikami wypłacanymi w zamian za te należności.
§  7.
Dyrektor departamentu, o którym mowa w § 5, lub osoba przez niego upoważniona uczestniczy w weryfikacji projektów budżetów przedstawianych przez dysponentów określonych w § 3, prowadzonej we właściwej w sprawach budżetu jednostce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej na podstawie odrębnych przepisów - w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością sądów wojskowych.
§  8.
1.
Realizacja wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych odbywa się poprzez wojskowe jednostki budżetowe, których dowódcy są dysponentami środków budżetowych trzeciego stopnia, posiadające na zaopatrzeniu sądy wojskowe lub ich wydziały zamiejscowe, oraz przez innych dysponentów właściwych do realizowania określonych grup wydatków.
2.
Dysponenci środków budżetowych, o których mowa w ust. 1, przekazują prezesom sądów i ich wydziałów zamiejscowych, w trybie przewidzianym dla sprawozdawczości budżetowej, informacje o realizacji wydatków zaopatrywanych sądów wojskowych.
3.
Dyrektor właściwej w sprawach budżetu jednostki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej przekazuje zbiorcze informacje o realizacji dochodów i wydatków budżetowych sądów wojskowych dyrektorowi departamentu, o którym mowa w § 5.
4.
Zmiany w planach wydatków oraz przeniesienia wydatków pomiędzy dysponentami w trakcie roku budżetowego odbywają się w trybie i na zasadach określonych w ustawie - Prawo budżetowe, na wniosek lub po zasięgnięciu opinii dyrektora departamentu, o którym mowa w § 5.
5.
W przypadku zwiększenia budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej z tytułu podwyżek uposażeń żołnierzy i płac pracowników, zmiany w wydatkach osobowych sądów wojskowych dokonuje Minister Obrony Narodowej.
§  9.
Nadzór nad realizacją dochodów i wydatków budżetowych związanych z działalnością sądów wojskowych sprawuje Minister Obrony Narodowej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 1 października 2001 r. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną na skutek zmiany art. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. prawa o ustroju sądów wojskowych (Dz.U.97.117.753) przez art. 190 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024