Szczegółowe zasady kształtowania cen węgla brunatnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 15 października 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad kształtowania cen węgla brunatnego.

Na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042 oraz z 1998 r. Nr 94, poz. 594 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady kształtowania cen węgla brunatnego pomiędzy kopalnią a elektrownią.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kopalni - rozumie się przez to zakład górniczy w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wydobywania węgla brunatnego,
2)
elektrowni - rozumie się przez to przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, wykorzystujące w procesie energetycznym jako podstawowe paliwo węgiel brunatny,
3)
cenie węgla - rozumie się przez to należność w złotych za 1 Mg węgla dostarczonego elektrowni,
4)
węglu wskaźnikowym - rozumie się przez to węgiel brunatny o wartości opałowej 8.850 MJ/mg, zawartości popiołu 12% i zawartości siarki 0,6%.
§  3.
1.
Ceny węgla brunatnego ustala kopalnia w sposób zapewniający:
1)
pokrycie uzasadnionych kosztów działalności kopalni, w tym kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska, z uwzględnieniem założeń polityki energetycznej państwa, a w szczególności z określoną w tych założeniach polityką inwestycyjną i cenową oraz innymi czynnikami wpływającymi na poziom uzasadnionych kosztów, stanowiących podstawę do ustalania cen węgla,
2)
wyeliminowanie pokrywania kosztów dotyczących jednej grupy odbiorców węgla i jednego rodzaju działalności kopalni przychodami pochodzącymi ze sprzedaży węgla od innej grupy odbiorców węgla lub z innego rodzaju działalności gospodarczej.
2.
Uzasadnione koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują koszty:
1)
wydobycia i dostarczania węgla do uzgodnionego przez kopalnię i elektrownię miejsca dostarczania,
2)
działalności pomocniczej w zakresie, w jakim warunkuje ona wydobycie i dostarczanie węgla, o którym mowa w pkt 1,
3)
modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska.
§  4.
1.
Uzasadnione koszty, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, ustala się na podstawie:
1)
kosztów wydobycia i dostarczania węgla, poniesionych w poprzednim roku obrotowym,
2)
planowanych rocznych kosztów modernizacji i rozwoju, w tym kosztów związanych z realizacją inwestycji w zakresie ochrony środowiska.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się na podstawie ewidencji kosztów, prowadzonej zgodnie z przyjętymi w dokumentacji księgowej zasadami rachunkowości określonymi przepisami o rachunkowości, w sposób umożliwiający ustalenie kosztów stałych i kosztów zmiennych poniesionych przez kopalnię w stosunku do elektrowni.
3.
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się na podstawie obowiązującego dla kopalni planu rozwoju i modernizacji jako średnie roczne koszty w okresie objętym planem, wynikające z określonych w tym planie nakładów inwestycyjnych.
§  5.
1.
Podstawą do opracowania planu rozwoju i modernizacji kopalni, o którym mowa w § 4 ust. 3, jest uzgodniony z elektrownią plan dostaw węgla do elektrowni.
2.
Kopalnia przedkłada elektrowni do zaopiniowania plan rozwoju i modernizacji kopalni w zakresie jego zgodności z planem dostaw węgla do elektrowni.
3.
Plany rozwoju i modernizacji kopalni oraz plany dostaw węgla do elektrowni obejmują okres, dla którego ustala się bazową cenę dla węgla wskaźnikowego, o której mowa w § 6 ust. 4.
§  6.
1.
Cenę węgla ustala się jako bazową cenę dla węgla wskaźnikowego na podstawie kosztów jednostkowych, obliczanych zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2.
2.
Koszty jednostkowe dla węgla wskaźnikowego, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:

KJ = KU : IW

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

KJ - koszt jednostkowy stanowiący podstawę do ustalenia bazowej ceny dla węgla wskaźnikowego [w zł/Mg],

KU- uzasadnione koszty, o których mowa w § 3, bez podatku od towarów i usług [w zł],

IW - ilość węgla dostarczonego do elektrowni w poprzednim roku obrotowym przeliczonego na węgiel wskaźnikowy [w Mg].

3.
Sposób przeliczania ilości węgla dostarczonego do elektrowni w poprzednim roku obrotowym na węgiel wskaźnikowy strony określają w umowie.
4.
Bazową cenę dla węgla wskaźnikowego ustala się na podstawie kosztów jednostkowych, o których mowa w ust. 2, powiększonych o:
1)
marżę zysku, nie wyższą niż 10%,
2)
podatek od towarów i usług, określony w odrębnych przepisach.
§  7.
Okres, dla którego ustalana jest bazowa cena dla węgla wskaźnikowego, obejmuje od jednego roku do pięciu lat i jest określony przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki przy zatwierdzaniu bazowej ceny dla węgla wskaźnikowego.
§  8.
1.
W okresie, dla którego ustalona została bazowa cena dla węgla wskaźnikowego, kopalnia, nie częściej niż raz na 12 miesięcy, dostosowuje ceny węgla do zmieniających się warunków ekonomicznych.
2.
Cenę dla węgla wskaźnikowego dostosowuje się do zmieniających się warunków ekonomicznych według wzoru:

CN = CN-1{1 + [(RPI)N-1 -X]/100}

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

CN - nową cenę dla węgla wskaźnikowego [w zł/Mg],

CN-1 - bazową cenę dla węgla wskaźnikowego lub cenę węgla wskaźnikowego przed zmianą [w zł/Mg],

(RPI)N-1 - wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych, jaki w okresie 12 miesięcy nastąpił w stosunku do ich poziomu uwzględnionego przy ostatniej zmianie ceny węgla, ustalony na podstawie obwieszczeń Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" [w %],

X - współczynnik korekcyjny, uwzględniający projektowaną poprawę efektywności funkcjonowania kopalni oraz zmianę wielkości i warunków wydobycia węgla w okresie 12 miesięcy.

3.
Wartość współczynnika korekcyjnego "X", o którym mowa w ust. 2, ustala Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek kopalni przy zatwierdzaniu bazowej ceny dla węgla wskaźnikowego.
§  9.
Przeliczenie bazowej ceny dla węgla wskaźnikowego na ceny węgla o rzeczywistych parametrach jakościowych następuje w sposób określony w umowie sprzedaży.
§  10.
Kopalnia może opracować pierwszą bazową cenę dla węgla wskaźnikowego na podstawie uzasadnionych kosztów, poniesionych w okresie ostatnich 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających opracowanie bazowej ceny dla węgla wskaźnikowego, które nie pokrywają się z rokiem obrotowym.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024