Szczegółowe zasady i tryb sprzedaży osobnych kwater stałych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 7 października 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży osobnych kwater stałych.

Na podstawie art. 58 ust. 8 w związku z art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 506 i Nr 106, poz. 678 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb sprzedaży osobnych kwater stałych będących własnością Skarbu Państwa i pozostających w trwałym zarządzie jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanych dalej "kwaterami".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie bez bliższego jej określenia - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 86, poz. 433, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 506 i Nr 106, poz. 678 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668),
2)
właściwym organie - należy przez to rozumieć organ wojskowy, który został upoważniony do sprzedaży kwater na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 673 i Nr 115, poz. 741),
3)
osobie uprawnionej - należy przez to rozumieć:
a)
żołnierzy zawodowych pełniących czynną służbę wojskową w jednostkach wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
b)
żołnierzy zawodowych zajmujących stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
c)
emerytów i rencistów wojskowych uprawnionych do kwatery z tytułu pełnienia zawodowej służby wojskowej w jednostkach wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym również w byłych Wojskach Ochrony Pogranicza,
d)
członków rodziny osób, o których mowa pod lit. a)-c), uprawnionych do wojskowej renty rodzinnej w związku ze śmiercią tych osób, zamieszkałych w kwaterze z żołnierzem, emerytem lub rencistą w dniu jego śmierci,
e)
osoby, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§  3.
1.
Właściwy organ informuje mieszkańców o możliwości zakupu kwatery, podając do publicznej wiadomości zestawienie budynków, w których kwatery przewidywane są do sprzedaży, zwane dalej "zestawieniem".
2.
Zestawienie podaje się do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danym garnizonie oraz wywiesza w siedzibie właściwego organu.
§  4.
Osoby uprawnione, zainteresowane zakupem kwatery, zawiadamiają o tym na piśmie właściwy organ w terminie trzydziestu dni od dnia podania zestawienia do wiadomości publicznej.
§  5.
1.
Po wykonaniu czynności, o których mowa w § 4, właściwy organ ustala wykaz budynków, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy, zwany dalej "wykazem".
2.
Wykaz zawiera w szczególności elementy określone w art. 35 ust. 2 pkt 1-4, 6, 7 i 9-11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).
3.
Wykaz podaje się do wiadomości mieszkańców budynków wymienionych w tym wykazie, w sposób określony w § 3 ust. 2.
4.
Wykaz może być na bieżąco uzupełniany.
§  6.
1.
Z osobą uprawnioną, która zawiadomiła o zamiarze zakupu kwatery, właściwy organ zawiera umowę przedwstępną.
2.
Cenę sprzedaży kwatery pomniejsza się o przysługujące osobom uprawnionym zniżki, o których mowa w art. 58 lub 59 ustawy oraz w art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 204 i Nr 106, poz. 668).
§  7.
Po sporządzeniu wykazu oraz podpisaniu umowy przedwstępnej właściwy organ:
1)
spisuje z nabywcą kwatery protokół uzgodnień określający w szczególności:
a)
powierzchnię użytkową kwatery, w stosunku do której nabywca kwatery uprawniony jest do pomniejszeń ceny sprzedaży, o których mowa w art. 58 lub 59 ustawy,
b)
formę i termin zapłaty należności z tytułu nabycia kwatery - w przypadku jednorazowej pełnej wpłaty należności z tytułu nabycia kwatery,
c)
liczba rat i terminy ich wnoszenia - w przypadku rozłożenia na raty należności z tytułu nabycia kwatery,
2)
przekazuje do notariusza w terminie określonym w protokole uzgodnień dokumenty niezbędne do sporządzenia aktu notarialnego,
3)
uzgadnia z notariuszem i nabywcą kwatery termin i miejsce sporządzenia aktu notarialnego.
§  8.
Umowa sprzedaży kwatery nie może być zawarta do czasu uregulowania zobowiązań finansowych osoby uprawnionej, wynikających z tytułu zajmowania kwatery.
§  9.
1.
W przypadku sprzedaży kwatery na raty nie spłacona część należności z tytułu jej nabycia podlega zabezpieczeniu hipotecznemu.
2.
Raty nie spłacone w terminie określonym w umowie podlegają ściągnięciu wraz z odsetkami ustawowymi w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.
3.
W razie sprzedaży nieruchomości obciążonej hipotecznie, pozostała do spłaty należność wraz z oprocentowaniem staje się natychmiast wymagalna.
§  10.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024