Ustalenie zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór energii elektrycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1998 r.
w sprawie ustalenia zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór energii elektrycznej.

Na podstawie art. 69 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042 oraz z 1998 r. Nr 94, poz. 594 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres stosowania i sposób obliczania wysokości opłat pobieranych z tytułu nielegalnego pobierania energii elektrycznej.
§  2.
Do nielegalnego pobierania energii elektrycznej z sieci zalicza się:
1)
pobieranie energii bez zawarcia umowy sprzedaży z przedsiębiorstwem energetycznym,
2)
pobieranie energii niezgodnie z postanowieniami umowy sprzedaży, w tym:
a)
z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,
b)
w wyniku dokonywania w układzie pomiarowo-rozliczeniowym uszkodzeń powodujących jego nieprawidłowe działanie,
c)
samowolną manipulację w urządzeniu regulującym obliczeniowe natężenie przepływu energii elektrycznej.
§  3.
1.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryf dwuczłonowych opłaty za moc i energię pobraną z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się następująco:
1)
opłatę za moc umowną i obrachunkową oblicza się przy zastosowaniu cen jednostkowych określonych w odpowiedniej taryfie obowiązującej w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca,
2)
opłatę za moc umowną pobiera się w przypadku nielegalnego pobierania energii bez zawarcia umowy z dostawcą; moc umowną należy przyjmować w wysokości mocy obrachunkowej ustalonej według zasad określonych w pkt 5,
3)
opłatę za energię czynną oblicza się przy zastosowaniu najwyższej ceny jednostkowej przewidzianej w taryfie, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru,
4)
opłaty, o których mowa w pkt 1 i 2, pobiera się za cały udowodniony okres nielegalnego poboru energii elektrycznej z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń,
5)
za podstawę do ustalenia wielkości mocy obrachunkowej oraz zużycia energii czynnej w okresie trwania nielegalnego poboru przyjmuje się pobór mocy i zużycie energii, jakie wystąpiły w okresie obrachunkowym przed powstaniem lub po ustaniu nielegalnego poboru,
6)
od należności obliczonych według zasad określonych w pkt 1-3 odlicza się kwoty pobrane od odbiorcy z tytułu okresowych rozliczeń w czasie trwania nielegalnego poboru energii elektrycznej.
2.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryf jednoczłonowych opłaty za energię elektryczną pobraną z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się następująco:
1)
do obliczenia opłat przyjmuje się najwyższą cenę jednostkową energii czynnej, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, oraz udowodnioną ilość nielegalnie pobranej energii elektrycznej, jednak nie niższą niż 1.000 kWh,
2)
w przypadku nielegalnego poboru energii poprzez uszkodzenie lub manipulację w układzie pomiarowym, której ilości nie można ustalić, ryczałtowe opłaty za nielegalnie pobraną energię elektryczną stanowią równowartość:
a)
przy układzie jednofazowym 6.000 kWh,
b)
przy układzie pomiarowym 3-fazowym o prądzie

znamionowym do 20 A włącznie (pomiar bezpośredni)

bez względu na przeciążalność licznika 12.000 kWh,

c)
przy układzie pomiarowym 3-fazowym o prądzie

znamionowym powyżej 20 A (pomiar bezpośredni)

bez względu na przeciążalność licznika za każdy

amper prądu znamionowego licznika 600 kWh,

d)
przy układzie pomiarowym z przekładnikami prądu

(pomiar półpośredni) za każdy amper prądu

znamionowego obwodu pierwotnego przekładnika

prądowego 600 kWh,

e)
przy układzie pomiarowym z przekładnikami prądu

i napięcia (pomiar pośredni) za każdy amper prądu

obliczeniowego 600 kWh,

3)
prąd obliczeniowy, o którym mowa w pkt 2, określa się według wzoru:

Io = 2,5 x U x I

gdzie:

U - górne napięcie znamionowe przekładnika napięciowego w kV,

I - mniejsza z następujących wielkości:

- prąd znamionowy strony pierwotnej przekładnika prądowego,

- suma prądów znamionowych transformatorów oraz innych odbiorników przyłączonych na napięciu zasilania,

4)
w przypadku nielegalnego poboru energii z instalacji nie wyposażonej w układ pomiarowy lub w wyniku całkowitego albo częściowego pominięcia układu pomiarowego, przy którym niemożliwe jest ustalenie ilości pobranej energii, ryczałtowe opłaty za nielegalnie pobraną energię elektryczną stanowią równowartość:
a)
przy pobieraniu energii elektrycznej jedną fazą - za każdy amper prądu znamionowego zabezpieczenia 250 kWh; za zabezpieczenie uważa się bezpieczniki najbliższe odbiorcy, licząc od strony zasilania, niedostępne dla odbiorcy i osób postronnych; w razie braku zabezpieczeń między instalacją odbiorczą a siecią zasilającą przyjmuje się wielkości zabezpieczeń, jakie powinny być stosowane dla danej instalacji, jednak nie mniejsze niż 25 A,
b)
przy pobieraniu energii elektrycznej dwoma lub trzema fazami opłatę ustala się jak w lit. a), z uwzględnieniem krotności (2 lub 3), zależnie od ilości faz, którymi nielegalnie pobierano energię.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się za cały czas trwania nielegalnego poboru energii elektrycznej, który nie przekracza roku lub gdy okresu tego nie można ustalić. Jeżeli udowodniony okres nielegalnego poboru przekracza rok, ustalone opłaty wzrastają trzykrotnie.
§  4.
Niezależnie od opłat i należności z tytułów określonych w § 3 ustala się następujące opłaty:
1)
za wznowienie wstrzymanej z winy odbiorcy dostawy energii elektrycznej pobiera się opłatę w wysokości 60,00 zł,
2)
za zniszczenie lub uszkodzenie przez odbiorcę licznika albo innego urządzenia pomiarowego ustala się opłatę w wysokości dwukrotnej wartości urządzenia pomiarowego, obowiązującej w dniu jego wymiany,
3)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomb założonych przez dostawcę na jakiejkolwiek części urządzenia odbiorczego lub wewnętrznej linii zasilającej albo na urządzeniu pomiarowym znajdującym się w pomieszczeniach ogólnie dostępnych pobiera się opłatę stanowiącą równowartość:
a)
przy zerwaniu jednej plomby 50 kWh,
b)
przy zerwaniu więcej niż jednej plomby, za każdą następną 15 kWh,
4)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomb legalizacyjnych założonych przez Główny Urząd Miar pobiera się opłatę stanowiącą równowartość:
a)
przy liczniku do pomiaru bezpośredniego 600 kWh,
b)
przy liczniku do pomiaru półpośredniego lub pośredniego 900 kWh,
5)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomby założonej przez dostawcę przy wstrzymaniu dostawy energii elektrycznej i samowolne podłączenie instalacji pobiera się opłatę stanowiącą równowartość 1.000 kWh,
6)
za zerwanie plomby założonej przez dostawcę na wskaźniku mocy 15-minutowej lub innym urządzeniu związanym z pomiarem mocy pobiera się opłatę stanowiącą równowartość (obliczoną z zastosowaniem stawki za moc obrachunkową w danej taryfie):
a)
przy pierwszym zerwaniu plomby - 150% ilości kW mocy umownej,
b)
przy kolejnym zerwaniu plomby w okresie nie przekraczającym terminu przedawnienia roszczeń - 200% ilości kW mocy umownej,
7)
za zerwanie plomby na przedlicznikowym zabezpieczeniu nadmiarowo-prądowym (taryfy paramocowe) pobiera się opłatę stanowiącą równowartość miesięcznej opłaty stałej przewidzianej w taryfie,
8)
w przypadku powiadomienia dostawcy o zerwaniu lub naruszeniu (uszkodzeniu) plomb opłaty ustalone w pkt 3-7 ulegają obniżeniu o 50%.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024