Wykonanie niektórych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczących działalności zawodowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1998 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczących działalności zawodowej.

Na podstawie art. 197 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej,
2)
tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
3)
szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej organizację,
4)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego i ustalania jego kosztów oraz nadawania uprawnień i licencji zawodowych, a także wzory świadectw tych uprawnień i licencji,
5)
sposób prowadzenia i zakres danych centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
6)
szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej organizację,
7)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania wyjaśniającego z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar dyscyplinarnych z tego tytułu.
§  2.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668).
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
osobie uprawnionej - należy przez to rozumieć osobę, która posiada uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, licencję zawodową pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
2)
osobie zainteresowanej - należy przez to rozumieć osobę, która ubiega się o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowej pośrednika w obrocie nieruchomościami albo zarządcy nieruchomości,
3)
centralnym rejestrze - należy przez to rozumieć centralny rejestr rzeczoznawców majątkowych, centralny rejestr pośredników w obrocie nieruchomościami albo centralny rejestr zarządców nieruchomości,
4)
organizacji zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości - należy przez to rozumieć organizacje zarejestrowane w formie stowarzyszeń osób fizycznych, zrzeszające co najmniej 100 osób zawodowo wykonujących czynności odpowiednio rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami lub zarządcy nieruchomości, a także zarejestrowane federacje stowarzyszeń i innych organizacji działających w tym zakresie, dające rękojmię właściwego wykonywania czynności powierzonych przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Rozdział  2

Sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej

§  4.
1.
Osoba zainteresowana, z zastrzeżeniem ust. 4, składa do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wniosek o odbycie praktyki zawodowej, po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości albo kursów kwalifikacyjnych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami.
2.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba zainteresowana wskazuje osobę uprawnioną, organizację zawodową lub podmiot gospodarczy, które wyraziły zgodę na prowadzenie praktyki, albo zwraca się o ustalenie takiej osoby, organizacji lub podmiotu.
3.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wydaje osobie zainteresowanej dziennik praktyki oraz ustala osobę prowadzącą praktykę.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do osób, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3.
§  5.
1.
Praktyka odbywa się zgodnie z regulaminem odbywania praktyk, ustalonym przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2.
Praktyka trwa co najmniej 6 miesięcy.
3.
W ramach praktyki, z zastrzeżeniem § 6, osoba zainteresowana powinna:
1)
w przypadku praktyki w zakresie szacowania nieruchomości - wykonać 15 projektów operatów szacunkowych, w których określi wartość poszczególnych nieruchomości przy zastosowaniu różnych podejść,
2)
w przypadku praktyki w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 180 ust. 1,
3)
w przypadku praktyki w zakresie zarządzania nieruchomościami - uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1.
§  6.
1.
Osoby z wykształceniem wyższym, legitymujące się świadectwem ukończenia przed dniem 1 stycznia 1998 r. studiów podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości, powinny wykonać 10 projektów operatów szacunkowych.
2.
Osoby, o których mowa w art. 230 ust. 1 i 2, powinny przedstawić 10 operatów szacunkowych. Operaty te mogą być wykonane w ramach działalności biegłego z listy wojewódzkiej lub biegłego sądowego.
3.
Osoby, o których mowa w art. 232 ust. 3, mogą ubiegać się w postępowaniu kwalifikacyjnym o uznanie, że spełniły wymogi, o których mowa w § 5, w ramach dotychczasowej działalności zawodowej.
§  7.
1.
Dokumentami potwierdzającymi odbycie praktyki są:
1)
wypełniony dziennik praktyk podpisany przez osobę prowadzącą praktykę,
2)
sprawozdanie z odbytej praktyki sporządzone przez osobę zainteresowaną.
2.
Do sprawozdania z odbytej praktyki z zakresu szacowania nieruchomości osoba zainteresowana dołącza, wykonane w ramach praktyki, projekty operatów szacunkowych.
3.
Osoby, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3, zamiast dokumentów wymienionych w ust. 1, przedstawiają w postępowaniu kwalifikacyjnym opis dotychczasowej działalności zawodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi tę działalność. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  8.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie zadań, o których mowa w § 4, odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Rozdział  3

Tryb i sposób doskonalenia kwalifikacji rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości

§  9.
1.
Doskonalenie kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w art. 175 ust. 2, art. 181 ust. 2 oraz art. 186 ust. 2, odbywa się przez:
1)
działalność naukową,
2)
działalność dydaktyczną,
3)
publikacje książkowe lub publikacje w prasie specjalistycznej,
4)
udział w konferencjach, seminariach i sympozjach naukowo-technicznych,
5)
prowadzenie praktyk zawodowych,
6)
udział w spotkaniach szkoleniowych organizowanych przez organizacje zawodowe,
7)
ukończenie kursów podnoszących kwalifikacje zawodowe,
8)
pracę w Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być uznana za spełnienie obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych, jeżeli dotyczy odpowiednio szacowania nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami albo zarządzania nieruchomościami.
§  10.
1.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, w celu sprawdzenia spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych, może żądać udokumentowania doskonalenia tych kwalifikacji.
2.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, dokonywanie sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
§  11.
W przypadku dwukrotnego stwierdzenia niespełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych lub nieprzedstawienia, pomimo żądania, udokumentowania doskonalenia kwalifikacji zawodowych, Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wszczyna z urzędu postępowanie z tytułu odpowiedzialności zawodowej, kierując sprawę do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.

Rozdział  4

Szczegółowe zasady i tryb działania Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej oraz jej organizacja

§  12.
1.
Państwowa Komisja Kwalifikacyjna, zwana dalej "Komisją Kwalifikacyjną", przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne dla osób zainteresowanych.
2.
W ramach Komisji Kwalifikacyjnej działają 3 podkomisje odpowiednio do spraw:
1)
szacowania nieruchomości,
2)
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3)
zarządzania nieruchomościami.
3.
W skład Komisji Kwalifikacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący,
2)
trzej wiceprzewodniczący,
3)
trzej sekretarze,
4)
członkowie.
4.
Osoby wchodzące w skład Komisji Kwalifikacyjnej są powoływane na okres 3 lat.
5.
Siedzibą Komisji Kwalifikacyjnej jest miasto stołeczne Warszawa.
§  13.
1.
Komisją Kwalifikacyjną kieruje przewodniczący przy pomocy 3 wiceprzewodniczących odpowiednio do spraw:
1)
szacowania nieruchomości,
2)
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
3)
zarządzania nieruchomościami.
2.
Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kieruje całokształtem spraw związanych z jej działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością podkomisji.
3.
Wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej kierują bezpośrednio odpowiednimi podkomisjami.
4.
W przypadku zdarzeń losowych przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej może powierzyć bezpośrednie kierowanie podkomisją sekretarzowi lub, jeżeli nie jest to możliwe, innemu członkowi Komisji Kwalifikacyjnej.
5.
Sekretarze Komisji Kwalifikacyjnej prowadzą sprawy organizacyjne związane z działalnością podkomisji i w tym zakresie współdziałają z przewodniczącym oraz wiceprzewodniczącymi tej Komisji.
§  14.
Komisja Kwalifikacyjna działa na posiedzeniach plenarnych oraz na posiedzeniach związanych z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego, zgodnie z regulaminem ustalonym przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
§  15.
1.
Posiedzenia plenarne Komisji Kwalifikacyjnej zwołuje jej przewodniczący w celu omówienia spraw związanych z działalnością Komisji oraz dokonania ustaleń związanych z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego. Posiedzenia plenarne zwołuje się dla całej Komisji lub dla poszczególnych podkomisji.
2.
Posiedzenie plenarne Komisji Kwalifikacyjnej zwołuje się w zależności od potrzeb, jednak co najmniej raz w roku.
§  16.
1.
Wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej, w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, wyznaczają każdorazowo ze składu podkomisji, którymi bezpośrednio kierują, zespoły kwalifikacyjne w liczbie co najmniej 5 osób.
2.
Zespołem kwalifikacyjnym kieruje, z zastrzeżeniem ust. 3, wiceprzewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej lub inna osoba przez niego wyznaczona, wchodząca w skład zespołu.
3.
W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt 3, zespół kwalifikacyjny jest wyznaczany i kierowany przez przewodniczącego Komisji Kwalifikacyjnej.

Rozdział  5

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego, ustalania jego kosztów oraz nadawania uprawnień i licencji zawodowych, a także wzory świadectw tych uprawnień i licencji

§  17.
1.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast organizuje postępowanie kwalifikacyjne.
2.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, organizowanie postępowań kwalifikacyjnych odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
3.
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w siedzibie Komisji Kwalifikacyjnej lub na posiedzeniach wyjazdowych.
§  18.
1.
Osoba zainteresowana składa wniosek o nadanie uprawnień lub licencji zawodowych, zwanych dalej "uprawnieniami", do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W przypadku, o którym mowa w § 17 ust. 2, wniosek składa się za pośrednictwem organizacji zawodowej lub właściwego terytorialnie wojewody.
2.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa odpowiednio w art. 177 ust. 1 pkt 2-5, art. 182 ust. 1 pkt 2-5, art. 187 ust. 1 pkt 2-5, art. 230 oraz art. 232 ust. 1,
2)
opis przebiegu dotychczasowej pracy zawodowej,
3)
dwie fotografie,
4)
znaki opłaty skarbowej zgodnie z przepisami o opłacie skarbowej,
5)
inne dokumenty mogące mieć wpływ na ocenę dotychczasowego dorobku zawodowego osoby zainteresowanej.
§  19.
1.
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
2.
W przypadku wniosków niekompletnych, termin, o którym mowa w ust. 1, liczy się od dnia dostarczenia brakujących dokumentów.
§  20.
O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz o wysokości opłaty egzaminacyjnej i sposobie jej wniesienia powiadamia się osoby zainteresowane najpóźniej na 21 dni przed terminem ustalonym do przeprowadzenia tego postępowania.
§  21.
Zespół kwalifikacyjny przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne w trzech kolejnych, odrębnych etapach, w których sprawdza:
1)
czy wniosek osoby zainteresowanej spełnia wymogi formalne oraz czy ta osoba wniosła opłatę egzaminacyjną,
2)
przygotowanie teoretyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności zawodowej,
3)
przygotowanie praktyczne osoby zainteresowanej do prowadzenia działalności zawodowej.
§  22.
1.
Zespół kwalifikacyjny sprawdza, czy wniosek osoby zainteresowanej spełnia wymogi formalne, na podstawie dokumentów złożonych wraz z tym wnioskiem.
2.
Przygotowanie teoretyczne i praktyczne osoby zainteresowanej zespół kwalifikacyjny sprawdza, z zastrzeżeniem ust. 3, przez przeprowadzenie egzaminu.
3.
W przypadku, o którym mowa w art. 232 ust. 1 pkt 3, zespół kwalifikacyjny może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu i dokonać sprawdzenia przygotowania teoretycznego lub praktycznego osoby zainteresowanej na podstawie udokumentowanego dotychczasowego dorobku zawodowego tej osoby.
§  23.
1.
W razie negatywnego wyniku egzaminu, przeprowadzonego w celu stwierdzenia przygotowania teoretycznego osoby zainteresowanej, postępowanie kwalifikacyjne uznaje się za zakończone. Osoba ta może ponownie złożyć wniosek, o którym mowa w § 18 ust. 1, po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia egzaminu z wynikiem negatywnym.
2.
W razie negatywnego wyniku egzaminu, przeprowadzonego w celu stwierdzenia przygotowania praktycznego osoby zainteresowanej, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3.
W przypadku złożenia ponownego wniosku o nadanie uprawnień w ciągu 12 miesięcy od dnia egzaminu, o którym mowa w ust. 2, zespół kwalifikacyjny przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne wyłącznie w zakresie sprawdzenia przygotowania praktycznego osoby zainteresowanej.
§  24.
Postępowanie kwalifikacyjne uznaje się za zakończone, jeżeli osoba zainteresowana nie przystąpiła w wyznaczonych terminach do jednego z etapów, o których mowa w § 21 pkt 2 i 3, oraz nie przedstawiła stosownego usprawiedliwienia.
§  25.
1.
Z postępowania kwalifikacyjnego zespół kwalifikacyjny sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu.
2.
W protokole, o którym mowa w ust. 1, odnotowuje się odrębnie wyniki każdego etapu postępowania kwalifikacyjnego.
§  26.
1.
Przewodniczący Komisji Kwalifikacyjnej przekazuje protokół postępowania kwalifikacyjnego, wraz z całą dokumentacją związaną z przeprowadzonym postępowaniem, Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2.
Protokół postępowania kwalifikacyjnego stanowi podstawę do wydania świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień osobie zainteresowanej albo do wydania decyzji odmawiającej nadania tych uprawnień, stosownie do art. 192.
§  27.
1.
Świadectwa stwierdzające nadanie uprawnień sporządza się według wzorów stanowiących załączniki nr 1-6 do rozporządzenia.
2.
Uprawnienia, o których mowa w art. 231, otrzymane po dniu 29 listopada 1991 r., mogą być, na wniosek osób posiadających te uprawnienia, stwierdzone świadectwem sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  28.
1.
Koszty postępowania kwalifikacyjnego ponoszą, stosownie do art. 191 ust. 5, osoby zainteresowane.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności koszty:
1)
organizowania plenarnych posiedzeń Komisji Kwalifikacyjnej,
2)
obsługi administracyjno-biurowej działalności Komisji Kwalifikacyjnej,
3)
przygotowania materiałów pomocniczych, związanych z postępowaniem kwalifikacyjnym,
4)
opracowania pytań egzaminacyjnych,
5)
delegacji członków zespołu kwalifikacyjnego,
6)
wynagrodzeń członków zespołu kwalifikacyjnego,
7)
wynajmu sal do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego,
8)
obsługi biurowej związanej z przeprowadzaniem postępowania kwalifikacyjnego.
§  29.
Organizator postępowania kwalifikacyjnego ustala i rozlicza koszty tego postępowania stosownie do liczby jego uczestników.
§  30.
1.
Osoba zainteresowana wpłaca organizatorowi postępowania kwalifikacyjnego opłatę egzaminacyjną ustaloną zgodnie z § 29.
2.
Osobie zainteresowanej zwraca się część opłaty egzaminacyjnej, stosownie do nie poniesionych kosztów przez organizatora postępowania kwalifikacyjnego, w razie:
1)
nieprzeprowadzenia w pełnym zakresie postępowania kwalifikacyjnego na skutek usprawiedliwionego niestawiennictwa osoby zainteresowanej lub
2)
niedopuszczenia tej osoby do wszystkich etapów postępowania kwalifikacyjnego.

Rozdział  6

Sposób prowadzenia i zakres danych centralnych rejestrów rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości

§  31.
1.
W centralnym rejestrze wpisy dotyczące osób, które uzyskały uprawnienia, numeruje się w sposób ciągły kolejnymi liczbami arabskimi, z uwzględnieniem § 46.
2.
Numer wpisu w centralnym rejestrze stanowi numer uprawnień.
§  32.
1.
Podstawą wpisu do centralnego rejestru jest świadectwo stwierdzające nadanie uprawnień.
2.
Wpisu do centralnego rejestru dokonuje się z urzędu jednocześnie z wydaniem świadectwa, o którym mowa w ust. 1.
§  33.
1.
W centralnych rejestrach wpisuje się następujące dane dotyczące osób, którym nadano uprawnienia:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
datę wpisu,
3)
imię i nazwisko,
4)
imiona rodziców,
5)
datę i miejsce urodzenia,
6)
adres zamieszkania,
7)
wykształcenie,
8)
numer ewidencyjny PESEL.
2.
Dane wymienione w ust. 1 podlegają aktualizacji na wniosek osób, których dotyczą, na podstawie dokumentów dostarczonych przez te osoby.
§  34.
W razie utraty świadectwa stwierdzającego nadanie uprawnień, do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego i wydania duplikatu tego świadectwa, wydaje się na wniosek osoby, która utraciła świadectwo, wypis z centralnego rejestru w formie zaświadczenia.
§  35.
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku:
1)
śmierci,
2)
pozbawienia uprawnień,
3)
utraty, z mocy wyroku sądowego, prawa wykonywania zawodu.

Rozdział  7

Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji Odpowiedzialności Zawodowej oraz jej organizacja

§  36.
1.
Komisja Odpowiedzialności Zawodowej przeprowadza postępowanie wyjaśniające z tytułu odpowiedzialności zawodowej osób uprawnionych.
2.
Komisja Odpowiedzialności Zawodowej składa się z 3 sekcji, odpowiednio dla:
1)
rzeczoznawców majątkowych,
2)
pośredników w obrocie nieruchomościami,
3)
zarządców nieruchomości.
3.
W skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej wchodzą:
1)
przewodniczący,
2)
trzej wiceprzewodniczący,
3)
członkowie.
4.
Osoby wchodzące w skład Komisji Odpowiedzialności Zawodowej są powoływane na okres 3 lat.
5.
Siedzibą Komisji Odpowiedzialności Zawodowej jest miasto stołeczne Warszawa.
§  37.
1.
Komisją Odpowiedzialności Zawodowej kieruje przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczących, odpowiednio do spraw:
1)
rzeczoznawców majątkowych,
2)
pośredników w obrocie nieruchomościami,
3)
zarządców nieruchomości.
2.
Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kieruje całokształtem spraw związanych z jej działalnością i sprawuje nadzór nad działalnością sekcji, a w szczególności:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2)
koordynuje działalność sekcji,
3)
rozpatruje skargi na działalność sekcji,
4)
dokonuje podziału spraw pomiędzy sekcje,
5)
przekazuje Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wnioski Komisji o zastosowanie kar dyscyplinarnych,
6)
składa corocznie Prezesowi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast sprawozdania z działalności Komisji.
3.
Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej kierują bezpośrednio odpowiednimi sekcjami, a w szczególności:
1)
dbają o sprawne funkcjonowanie sekcji,
2)
wyznaczają do rozpoznania konkretnej sprawy zespoły, o których mowa w § 38, oraz terminy ich posiedzeń,
3)
zapewniają prawidłowy przebieg postępowania wyjaśniającego,
4)
przekazują przewodniczącemu Komisji wyniki postępowania wyjaśniającego wraz z wnioskami wynikającymi z tego postępowania.
4.
Osoba powołana przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej może być odwołana ze składu Komisji w przypadku:
1)
rezygnacji z członkostwa w Komisji,
2)
skazania za przestępstwa, o których mowa w art. 177 ust. 1 pkt 2, art. 182 ust. 1 pkt 2 albo w art. 187 ust. 1 pkt 2,
3)
skazania prawomocnym wyrokiem na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych lub zakazu wykonywania zawodu,
4)
niewywiązywania się z obowiązków członka Komisji.
§  38.
1.
W celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej tworzą każdorazowo z członków sekcji, którymi bezpośrednio kierują, zespoły w liczbie nie mniejszej niż 3 osoby.
2.
Zespołem kieruje osoba wyznaczona przez wiceprzewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Zawodowej, wchodząca w skład zespołu.

Rozdział  8

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania wyjaśniającego z tytułu odpowiedzialności zawodowej oraz stosowania kar dyscyplinarnych z tego tytułu

§  39.
1.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast kieruje do przewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Zawodowej wnioski o wszczęcie postępowania wyjaśniającego:
1)
z urzędu lub
2)
na skutek skarg składanych na osobę uprawnioną.
2.
We wniosku wskazuje się zarzuty, które powinny zostać zbadane w postępowaniu wyjaśniającym, dotyczące niewypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 175, 181 i 186.
§  40.
1.
Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej rozdziela na poszczególne sekcje wnioski o wszczęcie postępowań wyjaśniających, przekazując je odpowiednim wiceprzewodniczącym.
2.
Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej tworzy zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, wyznacza termin jego posiedzenia oraz zawiadamia o wszczęciu postępowania osobę, której to postępowanie dotyczy. W zawiadomieniu wskazuje się zarzuty oraz termin posiedzenia zespołu. Termin posiedzenia nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
§  41.
1.
Po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania wyjaśniającego osoba, której dotyczy to postępowanie, może ustanowić obrońcę lub zwrócić się do przewodniczącego Komisji Odpowiedzialności Zawodowej o wyznaczenie obrońcy z urzędu.
2.
Obrońcę z urzędu ustanawia się odpowiednio spośród osób wskazanych przez organizacje zawodowe rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości.
§  42.
1.
Zespół przeprowadza postępowanie wyjaśniające i wydaje rozstrzygnięcie na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego.
2.
W czasie postępowania wyjaśniającego osoba, której dotyczy to postępowanie, i jej obrońca mają prawo zadawania pytań świadkom, a także składania wniosków dowodowych oraz oświadczeń.
3.
Zespół może odmówić przeprowadzenia dalszych dowodów, jeżeli dowody zebrane uzna za wystarczające.
§  43.
Wiceprzewodniczący Komisji Odpowiedzialności Zawodowej umarza postępowanie wyjaśniające, jeżeli:
1)
osoba, wobec której wszczęto postępowanie, utraciła uprawnienia lub prawo wykonywania zawodu,
2)
upłynęły 3 lata od zaistnienia okoliczności będących przyczyną wszczęcia postępowania.
§  44.
1.
Rozstrzygnięcie postępowania wyjaśniającego następuje większością głosów członków zespołu. W razie równej liczby głosów decyduje głos osoby wyznaczonej do kierowania tym zespołem.
2.
Z postępowania wyjaśniającego sporządza się protokół, który zawiera:
1)
oznaczenie miejsca i daty przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego,
2)
imiona i nazwiska członków zespołu prowadzącego postępowanie wyjaśniające,
3)
imię i nazwisko osoby, której dotyczy to postępowanie, oraz jej obrońcy,
4)
podstawę wszczęcia postępowania, w tym podniesione zarzuty,
5)
krótki opis przebiegu postępowania wyjaśniającego, w tym informacje o przeprowadzonych dowodach oraz złożonych oświadczeniach,
6)
rozstrzygnięcie,
7)
wnioski o zastosowanie kar dyscyplinarnych, o których mowa odpowiednio w art. 178 ust. 2, w art. 183 ust. 2, w art. 188 ust. 2, lub o umorzenie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej,
8)
podpisy członków zespołu.
§  45.
Postępowanie wyjaśniające z tytułu odpowiedzialności zawodowej przeprowadza się w siedzibie Komisji Odpowiedzialności Zawodowej lub na posiedzeniach wyjazdowych.

Rozdział  9

Przepisy przejściowe i końcowe

§  46.
1.
Centralny rejestr osób posiadających uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 231, wydane po dniu 29 listopada 1991 r., podlega zamknięciu według stanu na dzień 31 grudnia 1997 r., a dokonane w nim wpisy przenosi się do centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych.
2.
Przy przenoszeniu wpisów, o których mowa w ust. 1, zachowuje się dotychczasową ich numerację.
§  47.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ŚWIADECTWO

NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESIE SZACOWANIA NIERUCHOMOŚCI

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ŚWIADECTWO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ŚWIADECTWO

NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ POŚREDNIKA W OBROCIE NIERUCHOMOŚCIAMI

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ŚWIADECTWO

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ŚWIADECTWO

NADANIA LICENCJI ZAWODOWEJ ZARZĄDCY NIERUCHOMOŚCI

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ŚWIADECTWO

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ŚWIADECTWO

NADANIA UPRAWNIEŃ ZAWODOWYCH W ZAKRESIE SZACOWANIA NIERUCHOMOŚCI

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024