Aprobaty i kryteria techniczne oraz jednostkowe stosowanie wyrobów budowlanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 5 sierpnia 1998 r.
w sprawie aprobat i kryteriów technicznych oraz jednostkowego stosowania wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 10 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i tryb dopuszczania wyrobów budowlanych do jednostkowego stosowania w obiekcie budowlanym,
2)
szczegółowe zasady i tryb udzielania, uchylania lub zmiany aprobat technicznych i zasady odpłatności z tego tytułu,
3)
jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania aprobat technicznych,
4)
zakres oraz szczegółowe zasady i tryb opracowywania i zatwierdzania kryteriów technicznych.
§  2.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają obowiązku poddawania wyrobu budowlanego procedurom związanym z wydawaniem certyfikatów, atestów i opinii, wynikających z odrębnych przepisów.
§  3.
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
jednostka aprobująca - jednostkę organizacyjną upoważnioną do udzielania, uchylania i nowelizacji aprobat technicznych,
2)
kryteria techniczne - zestaw wymagań, stanowiący podstawę certyfikacji wyrobów budowlanych na znak bezpieczeństwa,
3) 1
wnioskodawca - producenta lub grupę producentów wyrobu budowlanego, ubiegających się o udzielenie lub zmianę aprobaty technicznej.

Rozdział  2

Szczegółowe zasady i tryb dopuszczania wyrobów budowlanych do jednostkowego stosowania w obiekcie budowlanym

§  4.
1.
Dopuszczony do jednostkowego stosowania w obiekcie budowlanym jest wyrób budowlany, zwany dalej "wyrobem", dla którego dostawca wydał oświadczenie o zgodności wyrobu z indywidualną dokumentacją techniczną, sporządzoną lub uzgodnioną z projektantem obiektu oraz z przepisami i obowiązującymi normami.
2.
Oświadczenie dostawcy, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1)
nazwę i adres dostawcy wydającego oświadczenie,
2)
nazwę wyrobu i miejsce jego wytwarzania,
3)
identyfikację dokumentacji technicznej,
4)
stwierdzenie zgodności wyrobu z dokumentacją techniczną oraz przepisami i obowiązującymi normami,
5)
nazwę i adres budowy, dla której wyrób budowlany jest przeznaczony,
6)
miejsce i datę wydania oraz podpis wydającego oświadczenie.
§  5.
1.
Indywidualna dokumentacja techniczna wyrobu, o której mowa w § 4 ust. 1, powinna zawierać opis rozwiązania konstrukcyjnego, charakterystykę materiałową i projektowane właściwości użytkowe wyrobu oraz określać warunki jego wbudowania, wmontowania, zainstalowania lub zastosowania w danym obiekcie, a także, w miarę potrzeb, instrukcję obsługi i eksploatacji.
2.
Indywidualną dokumentację techniczną wyrobu oraz oświadczenie dostawcy dołącza się do dokumentacji budowy.

Rozdział  3

Szczegółowe zasady udzielania aprobat technicznych

§  6.
1.
Postępowaniem aprobacyjnym objęty jest wyrób, dla którego nie ustanowiono Polskiej Normy, lub wyroby, których właściwości użytkowe, odnoszące się do wymagań podstawowych, różnią się istotnie od właściwości określonych w Polskiej Normie.
2. 2
(skreślony).
§  7.
Aprobata techniczna udzielana jest na podstawie oceny właściwości użytkowych należycie zidentyfikowanego wyrobu, potwierdzonych, w zależności od potrzeb, badaniami, obliczeniami, oględzinami, opiniami ekspertów i innymi dokumentami, z zastosowaniem przepisów szczególnych, w tym techniczno-budowlanych, Polskich Norm wprowadzonych do obowiązkowego stosowania, norm i przepisów ustanawianych przez organizacje międzynarodowe, jeżeli wynika to z zawartych umów, a także z uwzględnieniem Polskich Norm, których stosowanie jest dobrowolne, norm europejskich oraz warunków stosowania wyrobu i przewidywanej jego trwałości.
§  8.
1.
Jednostki aprobujące, przy zachowaniu warunków, o których mowa w § 7, opracowują dla rodzajowych grup wyrobów, w odniesieniu do których istnieją wystarczające podstawy naukowe i wiedza praktyczna dla ustalenia jednolitego zakresu i poziomu wymaganych właściwości użytkowych i własności technicznych, zbiór wymogów technicznych, stanowiący zalecenia udzielania aprobat technicznych, zwane dalej "zaleceniami", stanowiące podstawę do oceny przydatności wyrobu do stosowania w budownictwie.
2.
Przy opracowaniu zaleceń uwzględnia się właściwe przedmiotowo "Wytyczne dla europejskich aprobat technicznych" Europejskiej Organizacji Aprobat Technicznych, zgodnie z Dyrektywą Rady nr 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących wyrobów budowlanych.
3.
Zalecenia powinny zawierać w szczególności:
1)
identyfikację grupy wyrobów, której dotyczą,
2)
określenie wymaganych właściwości użytkowych i własności technicznych wyrobów, istotnie związanych z wymaganiami podstawowymi,
3)
określenie metod badań właściwości użytkowych i własności technicznych, o których mowa w pkt 2,
4)
metody oceniania i wnioskowania na podstawie wyników badań.
4.
Zalecenia, z wyjątkiem zaleceń dotyczących wyrobów stosowanych w budownictwie obronnym, są publikowane we własnych wydawnictwach jednostek aprobujących.
5.
W postępowaniu aprobacyjnym stosuje się metody badań określone w Polskich Normach i zaleceniach oraz, w zależności od potrzeb, inne metody badań, opisane w ogólnie dostępnych publikacjach.
§  9.
1.
Aprobata techniczna zawiera wskazanie obowiązku certyfikacji aprobowanego wyrobu, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów lub właściwych przedmiotowo "Wytycznych dla europejskich aprobat technicznych", o których mowa w § 8 ust. 2.
2.
Aprobata techniczna powinna zawierać w szczególności:
1)
podstawę prawną,
2)
identyfikację techniczną i nazwę handlową wyrobu oraz nazwę i adres wnioskodawcy,
3)
przeznaczenie, zakres i warunki stosowania wyrobu oraz, w miarę potrzeb, warunki jego użytkowania i konserwacji,
4)
właściwości użytkowe i własności techniczne wyrobu, istotnie związane z wymaganiami podstawowymi, ich poziom oraz metody badań,
5)
klasyfikację wynikającą z odrębnych przepisów i Polskich Norm,
6) 3
kryteria techniczne, jeżeli wyrób podlega obowiązkowej certyfikacji na znak bezpieczeństwa,
7)
wytyczne dotyczące technologii wytwarzania, pakowania, transportu i składowania oraz szczegółowy sposób znakowania wyrobu,
8)
datę wydania i termin ważności aprobaty,
9)
stwierdzenie pozytywnej oceny technicznej i przydatności wyrobu do stosowania w budownictwie w zakresie określonym w pkt 3,
10)
wskazanie obowiązującego systemu oceny zgodności,
11)
wykaz dokumentów wykorzystanych w postępowaniu aprobacyjnym, w tym wykaz raportów z badań wyrobu,
12)
pouczenie, że aprobata techniczna nie jest dokumentem dopuszczającym wyrób do obrotu i stosowania w budownictwie.
3.
Aprobaty techniczne, z wyjątkiem aprobat technicznych wyrobów stosowanych w budownictwie obronnym, publikowane są w ramach własnych wydawnictw jednostek aprobujących.
§  10.
1.
Kierownik jednostki aprobującej powołuje Komisję Aprobat Technicznych, zwaną dalej "Komisją". Komisja, która w miarę potrzeby może posiadać sekcje branżowe, działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez kierownika jednostki aprobującej.
2. 4
W skład Komisji wchodzą, z zachowaniem proporcjonalności zapewniającej bezstronność działania, przedstawiciele jednostki aprobującej, jednostek certyfikujących wyroby, organizacji producentów i wykonawców budowlanych, głównych inwestorów publicznych oraz inni eksperci, w tym z Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Na posiedzenie Komisji są zapraszani przedstawiciele ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, innych ministrów właściwych ze względu na jednostkę aprobującą, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
3.
Do zadań Komisji należy opiniowanie:
1)
zaleceń, o których mowa w § 8,
2)
wniosków o uchylenie aprobaty technicznej,
3)
na żądanie wnioskodawcy lub na wniosek kierownika jednostki - przydatności aprobowanego wyrobu budowlanego do stosowania w budownictwie oraz rodzaju i zakresu badań niezbędnych do dokonania oceny tej przydatności,
4)
innych spraw związanych z działalnością aprobacyjną, przedstawionych do zaopiniowania przez kierownika jednostki aprobującej.
4.
Na posiedzenie Komisji, na którym opiniowana jest przydatność wyrobu do stosowania w budownictwie lub rodzaj i zakres niezbędnych badań, zaprasza się wnioskodawcę.

Rozdział  4

Postępowanie aprobacyjne

§  11.
1.
Wnioskodawca składa wniosek o udzielenie aprobaty technicznej we właściwej jednostce aprobującej.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy oraz miejsce produkcji wyrobu,
2)
określenie, nazwę handlową i oznaczenie wyrobu,
3)
opis techniczny wyrobu i jego odmiany asortymentowe,
4)
przeznaczenie i zakres zastosowań wyrobów,
5)
dane dotyczące właściwości użytkowych wyrobu i jego wpływu na środowisko,
6)
warunki techniczne zastosowania wyrobu.
3.
Do wniosku dołącza się:
1)
pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca nie występuje w postępowaniu akrobacyjnym osobiście,
2)
rysunki techniczne, uzupełniające opis wyrobu,
3)
dokumenty potwierdzające dane dotyczące właściwości użytkowych wyrobu, w tym raporty z przeprowadzonych badań wyrobu,
4)
certyfikaty, atesty i opinie dotyczące wyrobu, wydane na podstawie odrębnych przepisów,
5)
dowód opłaty za przeprowadzenie wstępnego rozpoznania wniosku.
4.
Jednostka aprobująca rejestruje wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§  12.
Jednostka aprobująca, w terminie 1 miesiąca od daty rejestracji wniosku, dokonuje formalnej weryfikacji wniosku, sprawdza jego kompletność i ocenia zasadność oraz zawiadamia wnioskodawcę o potrzebie przeprowadzenia postępowania aprobacyjnego lub przedstawia pisemne uzasadnienie odmowy wszczęcia takiego postępowania.
§  13.
1.
Wszczęcie postępowania aprobacyjnego następuje w terminie określonym porozumieniem stron o przeprowadzeniu takiego postępowania. W ciągu 2 miesięcy od tego terminu, jeżeli porozumienie nie stanowi inaczej, jednostka aprobująca przedstawia wnioskodawcy pisemne stanowisko w sprawie wniosku, opracowane po ewentualnym zasięgnięciu opinii Komisji.
2.
W stanowisku jednostka określa:
1)
rodzaj, przedmiot i metody dodatkowych badań laboratoryjnych wraz ze zwięzłym uzasadnieniem konieczności ich wykonania,
2)
zakres i przedmiot dodatkowych uzasadnień obliczeniowych i wykaz dodatkowych danych, sprawozdań oraz certyfikatów, atestów i opinii wynikających z odrębnych przepisów,

niezbędne do dokonania oceny przydatności wyrobu oraz wskazuje właściwe laboratoria do wykonania badań, o których mowa w pkt 1.

3.
Uzyskanie dokumentów i wyników badań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, należy do wnioskodawcy ubiegającego się o aprobatę techniczną i nie wchodzi w zakres postępowania aprobacyjnego.
§  14.
1.
Jednostka aprobująca uznaje wyniki badań:
1)
laboratoriów akredytowanych zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji,
2)
laboratoriów zagranicznych, jeżeli wynika to z umów międzynarodowych,
3)
innych laboratoriów krajowych i zagranicznych, z którymi jednostka aprobująca zawarła porozumienie w tym zakresie.
2.
Jednostka aprobująca może uznać, na żądanie wnioskodawcy, wyniki badań innych niż wymienione w ust. 1 laboratoriów krajowych i zagranicznych, jeśli są one wykonane metodami akceptowanymi przez tę jednostkę.
§  15.
1.
Jednostka aprobująca, po uzyskaniu kompletu sprawozdań z badań i dokumentów określonych w § 13 ust. 2 oraz po ewentualnym zasięgnięciu opinii Komisji, dokonuje oceny przydatności wyrobu do stosowania w budownictwie.
2.
Wydanie aprobaty technicznej następuje w terminie 2 miesięcy, a odmowa wydania aprobaty technicznej wraz z uzasadnieniem - w terminie 1 miesiąca od dnia uzyskania przez jednostkę aprobującą dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
3.
Aprobatę techniczną lub odmowę udzielenia aprobaty technicznej podpisuje kierownik jednostki aprobującej.
§  16.
1.
Dla wyrobu, dla którego podstawę oceny przydatności do stosowania w budownictwie stanowią zalecenia, postępowanie aprobacyjne prowadzone jest bez udziału Komisji. Jednostka aprobująca opracowuje stanowisko, o którym mowa w § 13, i przedstawia je wnioskodawcy w ciągu 1 miesiąca od daty zawarcia porozumienia o wszczęciu postępowania aprobacyjnego, a wydanie aprobaty technicznej następuje w terminie 6 tygodni od dnia uzyskania przez jednostkę aprobującą kompletu dokumentacji, o której mowa w § 15 ust. 1.
2.
Dla wyrobu, na który wydana została europejska aprobata techniczna określona w Dyrektywie Rady nr 89/106/EWG, lub wyrobu zgodnego z europejską normą zharmonizowaną, ustanowioną na podstawie tej dyrektywy, jednostka aprobująca stosuje indywidualny tryb i zakres postępowania aprobacyjnego, ustalony w porozumieniu, o którym mowa w § 13 ust. 1, obejmujący wyłącznie sprawdzenie zgodności właściwości użytkowych i własności technicznych wyrobu, określonych w europejskiej aprobacie technicznej lub europejskiej normie zharmonizowanej, z polskimi przepisami szczególnymi, w tym techniczno-budowlanymi, oraz Polskimi Normami wprowadzonymi do obowiązkowego stosowania.
§  17.
1.
Aprobata techniczna obowiązuje od dnia jej wydania.
2.
Aprobata techniczna jest udzielana na okres 5 lat. Okres ten może być przedłużany bez przeprowadzenia ponownego postępowania aprobacyjnego.
§  18.
1.
Wymagania aprobaty technicznej mogą być zmienione przez jednostkę, która ją wydała, na wniosek producenta wyrobu zamierzającego dokonać zmian materiałowych, konstrukcyjnych, technologicznych, mogących mieć istotny wpływ na właściwości użytkowe wyrobu, lub rozszerzenia zakresu stosowania.
2.
Zmiana wymagań aprobaty technicznej następuje w trybie zmiany aprobaty, po przeprowadzeniu postępowania aprobacyjnego w stosownym do zmian zakresie.
§  19.
1.
Aprobata techniczna może być uchylona przez jednostkę aprobującą, która ją wydała, w przypadku zmian w odrębnych przepisach, obowiązujących Polskich Normach, normach i przepisach ustanawianych przez organizacje międzynarodowe, jeżeli wynika to z zawartych umów, istotnych zmian w podstawach naukowych i stanie wiedzy praktycznej oraz niepotwierdzenia, w trakcie stosowania, pozytywnej oceny przydatności wyrobu.
2.
Aprobata techniczna może być uchylona z inicjatywy własnej jednostki lub na wniosek Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego z udziałem wnioskodawcy i uzyskaniu opinii Komisji.
§  20.
1.
Działalność jednostek aprobujących w zakresie objętym rozporządzeniem prowadzona jest odpłatnie na koszt wnioskodawcy.
2.
Odpłatność za przeprowadzenie czynności, o których mowa w § 12, wynosi 100% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o rewaloryzacji oraz zasadach ustalania emerytur i rent.
3.
Odpłatność za przeprowadzenie czynności związanych z udzieleniem, zmianą lub przedłużeniem terminu ważności aprobaty technicznej, z wyjątkiem czynności, o których mowa w ust. 2, określa się na podstawie udokumentowanej liczby godzin pracy i stawki godzinowej.
4.
Jednostka aprobująca ustala w cenniku odpłatność za czynności, o których mowa w ust. 3.
§  21.
1.
Jednostki aprobujące opracowują i publikują we własnych wydawnictwach informator zawierający:
1)
wykaz asortymentowy wyrobów objętych działalnością aprobacyjną jednostki,
2)
opis postępowania aprobacyjnego, czas potrzebny do jego przeprowadzenia oraz informacje na temat opłat za tę działalność,
3)
wykaz zbiorów wymogów technicznych udzielania aprobat technicznych, o których mowa w § 8,
4)
listę laboratoriów badawczych, o których mowa w § 14 ust. 1.
2.
Jednostka aprobująca prowadzi rejestr udzielonych i uchylonych aprobat technicznych.

Rozdział  5

Jednostki organizacyjne upoważnione do wydawania aprobat technicznych

§  22.
Do udzielania, uchylania i zmiany aprobat technicznych upoważnione są:
1)
Instytut Techniki Budowlanej w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów nie wskazanych w pkt 2-16, a także wyrobów termo- i hydroizolacyjnych, włókno-cementowych,
2)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Techniki Instalacyjnej "Instal" w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów z zakresu inżynierii sanitarnej,
3) 5
(skreślony),
4)
Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w inżynierii komunikacyjnej,
5)
Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych w sieciach i instalacjach paliw gazowych,
6)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Elementów Wyposażenia Budownictwa "Metalplast" w Poznaniu - w odniesieniu do zamków, okuć elementów budowlanych wyposażeniowych i wykończeniowych,
7)
Instytut Energetyki w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych w inżynierii elektrycznej w zakresie napięcia powyżej 24 kV,
8)
Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie do oczyszczania ścieków i przerobu osadów,
9)
Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym,
10)
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie do budowy nawierzchni kolejowych,
11)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Izolacji Budowlanej "Izolacja" w Katowicach - w odniesieniu do wyrobów termo- i hydroizolacyjnych oraz włókno-cementowych,
12)
Główny Instytut Górnictwa w Katowicach - w odniesieniu do aparatury eksplozymetrycznej w budynkach,
13)
Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych w stałych instalacjach gaśniczych i urządzeniach alarmu pożarowego,
14)
Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w obiektach przeznaczonych do hodowli zwierząt oraz do przechowywania płodów rolnych, środków produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego w gospodarstwach rolnych,
15)
Instytut Melioracji i Użytków Zielonych w Falentach - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie melioracyjnym,
16) 6
Instytut Łączności w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w sieciach i instalacjach telekomunikacyjnych, radiowo-telewizyjnych oraz komputerowych,
17)
Centralny Ośrodek Chłodnictwa w Krakowie - w odniesieniu do pomp cieplnych oraz elementów chłodniczych w systemach klimatyzacyjnych.
§  23.
Jednostki aprobujące są obowiązane:
1)
dokonywać oceny przydatności wyrobów w oparciu o podstawy naukowe i wiedzę praktyczną,
2)
dokonywać analizy danych otrzymywanych od wszystkich zainteresowanych stron w sposób zapewniający uzyskanie wyważonej oceny,
3)
zapewnić podejmowanie bezstronnych rozstrzygnięć,
4)
prowadzić postępowanie aprobacyjne w sposób najmniej uciążliwy dla wnioskodawcy,
5)
zapewniać poufność informacji uzyskanych w trakcie postępowania aprobacyjnego i zachowanie tajemnicy co do zastrzeżonych przez ubiegającego się o aprobatę techniczną wyników badań, dokumentacji konstrukcyjnej i opisu technologii,
6) 7
przedkładać ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej coroczną informację o przebiegu działalności aprobacyjnej, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego.
§  24.
1.
Instytut Techniki Budowlanej prowadzi centralny rejestr i zbiór udzielonych i uchylonych aprobat technicznych oraz reprezentuje pozostałe jednostki aprobujące w Europejskiej Organizacji Aprobat Technicznych.
2.
Jednostki aprobujące są obowiązane do współpracy z Instytutem Techniki Budowlanej w zakresie zadań, o których mowa w ust. 1.
3. 8
Instytut Techniki Budowlanej publikuje wytyczne, o których mowa w § 8 ust. 2.

Rozdział  6

Zakres oraz szczegółowe zasady i tryb opracowywania i zatwierdzania kryteriów technicznych

§  25.
1.
Kryteria techniczne dla wyrobów powinny jednoznacznie określać:
1)
właściwości użytkowe i wynikające z nich własności techniczne, podlegające sprawdzeniu,
2)
poziom wymagań w odniesieniu do właściwości i własności, o których mowa w pkt 1,
3)
sposób sprawdzania spełnienia tych wymagań przez określenie metod badań oraz innych metod weryfikacji, gdy ma to zastosowanie.
2.
Zakres i poziom wymagań, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie Polskich Norm lub aprobat technicznych oraz, w uzasadnionych przypadkach, odrębnych przepisów i dokumentów technicznych.
§  26.
1.
Opracowanie kryteriów technicznych w postaci odrębnego dokumentu jest wymagane, jeżeli właściwe przedmiotowo Polskie Normy lub aprobaty techniczne nie pozwalają na jednoznaczne określenie wymagań, o których mowa w § 25 ust. 1.
2. 9
Kryteria techniczne, o których mowa w ust. 1, są opracowywane przez jednostkę certyfikującą i zatwierdzane przez kierownika tej jednostki, w porozumieniu z kierownikiem właściwej przedmiotowo jednostki aprobującej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 10
Kryteria techniczne dla wyrobów termo- i hydroizolacyjnych oraz włókno-cementowych są zatwierdzane przez kierownika jednostki certyfikującej, w porozumieniu z kierownikiem Instytutu Techniki Budowlanej.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  27.
1.
Postępowanie aprobacyjne wszczęte na wniosek złożony przed wejściem w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
2.
Jednostka aprobująca może z inicjatywy wnioskodawcy, w odniesieniu do wniosków, o których mowa w ust. 1, przeprowadzić postępowanie aprobacyjne na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  28.
1.
Aprobaty techniczne, wydane w trybie i na zasadach wynikających z przepisów dotychczasowych, zachowują swoją ważność. Ważność aprobaty można przedłużyć w trybie, o którym mowa w § 17 ust. 2.
2.
Kryteria techniczne, opracowane i zatwierdzone w trybie i na zasadach wynikających z przepisów dotychczasowych, zachowują ważność.
§  29.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
2 § 6 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 2002 r.
3 § 9 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
4 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
5 § 22 pkt 3 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
6 § 22 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
7 § 23 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
8 § 24 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
9 § 26 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.
10 § 26 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.8.71) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2002 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024