Tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub nacisk osi przekraczają określone wielkości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 28 lipca 1998 r.
w sprawie trybu oraz jednostek i warunków ich współdziałania w zakresie pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub nacisk osi przekraczają określone wielkości.

Na podstawie art. 129 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668),
2)
pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów (z ładunkiem lub bez ładunku), którego masa, naciski osi lub wymiary są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi i w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w art. 61 ust. 6 i 10, a także w art. 62 ust. 4 ustawy; dotyczy to również kolumny pojazdów nienormatywnych,
3)
pilot - osobę bezpośrednio odpowiedzialną za bezpieczeństwo w czasie przejazdu pojazdu nienormatywnego,
4)
pojazd pilotujący - odpowiednio wyposażony i oznakowany pojazd samochodowy, przy użyciu którego zabezpiecza się przejazd pojazdu lub kolumny pojazdów nienormatywnych,
5)
pilotowanie - zespół czynności wykonywanych na drodze przez pilotów korzystających z pojazdów pilotujących, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego,
6)
organizator transportu - osobę fizyczną lub osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, przygotowującą i przeprowadzającą przejazd pojazdu nienormatywnego,
7)
zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego - zezwolenie, o którym mowa w art. 61 ust. 11 ustawy, zwane dalej "zezwoleniem".
§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pilotowania nienormatywnych pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych pojazdów Sił Zbrojnych, jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Policji, Straży Granicznej oraz straży pożarnej, biorących udział w akcjach ratowniczych.
§  3.
W zakresie pilotowania pojazdów nienormatywnych współdziałają:
1)
Policja,
2)
Straż Graniczna,
3)
organy wydające zezwolenia,
4)
organizator transportu oraz pilot.
§  4.
1.
Pilotowaniu przy użyciu jednego pojazdu pilotującego podlegają pojazdy nienormatywne, które przekroczyły co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu - 25,00 m,
2)
szerokość - 3,20 m,
3)
wysokość - 4,50 m,
4)
masę całkowitą - 60,00 t.
2.
Pilotowaniu przy użyciu dwóch pojazdów pilotujących, poruszających się na początku i końcu kolumny, podlegają pojazdy nienormatywne, które przekroczyły co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu - 30,00 m,
2)
szerokość - 3,50 m,
3)
wysokość - 4,70 m

albo dla których organ wystawiający zezwolenie określił taki sposób pilotowania ze względu na inne, istotne warunki przejazdu.

§  5.
1.
Przejazd pojazdu nienormatywnego, o którym mowa w § 4 ust. 2, należy zgłosić do właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia przewozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej komendanta wojewódzkiego Policji.
2.
Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje organizator transportu lub w jego imieniu pilot w terminie nie krótszym niż 3 dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu.
3.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno mieć formę pisemną i zawierać następujące dane:
1)
nazwę, adres, nr telefonu (telefaksu) organizatora transportu,
2)
liczbę pojazdów, które będą pilotowane,
3)
długość każdego pojazdu nienormatywnego, jego szerokość, wysokość i rzeczywistą masę całkowitą,
4)
rodzaj przewożonych ładunków,
5)
trasę określoną w zezwoleniu na przejazd pojazdu nienormatywnego oraz miejsca planowanego postoju,
6)
planowany czasowy harmonogram przejazdu i postojów.
§  6.
1.
Pojazdem pilotującym może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t, z wyjątkiem motocykla.
2.
Pojazd pilotujący powinien być wyposażony w:
1)
dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powodujące oślepiania innych uczestników ruchu,
2)
środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi.
3.
Światła, o których mowa w ust. 2 pkt 1, powinny być umieszczone na dachu pojazdu pilotującego, symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu, w jednej linii z tablicą z napisem "PILOT".
4.
Pojazd pilotujący powinien być oznakowany tablicą z napisem "PILOT" i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego. Wzór tablicy określa załącznik do rozporządzenia.
§  7.
1.
Do zadań pilota należy zapewnienie bezpieczeństwa oraz ograniczanie utrudnień w ruchu drogowym w czasie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Zadania te pilot realizuje przez:
1)
właściwą organizację transportu,
2)
bezpośredni nadzór nad transportem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju,
3)
kierowanie ruchem drogowym w niezbędnym zakresie określonym odrębnymi przepisami,
4)
podejmowanie decyzji o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
2.
Pilot jest obowiązany:
1)
przestrzegać warunków zawartych w zezwoleniu na przejazd pojazdu nienormatywnego,
2)
mieć przy sobie i okazywać na żądanie Policji lub innych uprawnionych organów:
a)
zezwolenie oraz inne dokumenty wynikające z warunków w nim zawartych,
b)
aktualne upoważnienie do dawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu znajdującym się na drodze, wydane na mocy odrębnych przepisów,
c)
prawo jazdy kategorii B, C, C1, D lub D1, które posiada przez okres co najmniej 3 lat.
3.
W przypadku pilotowania pojazdów nienormatywnych przewoźników zagranicznych, pilot powinien posiadać umiejętności posługiwania się jednym z języków obcych w stopniu wystarczającym do porozumienia się z kierowcami pojazdów pilotowanych.
§  8.
1.
Pojazd nienormatywny powinien być dodatkowo pilotowany przez Policję, jeżeli:
1)
szerokość jezdni, wraz z poboczem posiadającym ten sam rodzaj konstrukcji nawierzchni co jezdnia, pozostawiona dla przeciwnego kierunku ruchu na jezdniach dwukierunkowych lub dla tego samego kierunku ruchu na jezdniach jednokierunkowych, jest mniejsza niż 3,00 m, lub
2)
długość pojedynczego pojazdu lub zespołu pojazdów przekracza 40,00 m, lub
3)
łączna długość pojazdów pilotowanych przekracza 80,00 m.
2.
Pilotowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie jest wymagane, jeżeli szerokość określona w tym przepisie występuje na krótkich odcinkach i jest tam zapewniona niezbędna widoczność drogi, w szczególności dla osób czasowo wstrzymujących ruch.
§  9.
1.
O potrzebie pilotowania pojazdu nienormatywnego przez Policję należy zawiadomić:
1)
komendanta wojewódzkiego Policji, właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia pilotowania przez Policję, gdy trasa pilotażu policyjnego przebiega przez teren jednego lub dwóch województw,
2)
Komendanta Głównego Policji, gdy trasa pilotażu policyjnego przebiega przez więcej niż dwa województwa.
2.
Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje organizator transportu w terminie nie krótszym niż 7 dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu pojazdu nienormatywnego.
3.
Zawiadomienie powinno mieć formę pisemną i zawierać:
1)
nazwę, adres, nr telefonu (telefaksu), statystyczny numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej NIP,
2)
liczbę pojazdów, które będą pilotowane,
3)
długość każdego pojazdu nienormatywnego, jego szerokość, wysokość i rzeczywistą masę całkowitą,
4)
rodzaj przewożonych ładunków,
5)
numery rejestracyjne pojazdów nienormatywnych,
6)
imię, nazwisko i numer upoważnienia określonego w § 7 ust. 2 pkt 2 lit. b) oraz jednostkę, która je wydała, dla każdego z pilotów uczestniczących w pilotażu,
7)
kopię zezwolenia na przejazd każdego pojazdu nienormatywnego oraz uzgodnienia dotyczące zrealizowania warunków przejazdu określonych w zezwoleniu,
8)
harmonogram przejazdu po wyznaczonej trasie.
4.
Harmonogram, o którym mowa w ust. 3 pkt 8, podlega uzgodnieniu z właściwym komendantem Policji określonym w § 9 ust. 1 i powinien zawierać:
1)
miejsca, adresy, daty i godziny rozpoczęcia oraz zakończenia pilotowania,
2)
godziny przejazdu przez większe miasta i granice województw,
3)
numery dróg oraz nazwy ulic w miastach wyszczególnionych w warunkach przejazdu określonych w zezwoleniu, po których będzie odbywać się przejazd,
4)
miejsca, adresy i czas planowanych postojów.
§  10.
1.
Do pilotowania Policja używa oznakowanego pojazdu samochodowego.
2.
Policyjny pojazd pilotujący porusza się w odległości nie mniejszej niż 40,00 m przed pojazdem nienormatywnym; w przypadku użycia drugiego policyjnego pojazdu pilotującego porusza się on za pojazdem nienormatywnym.
3.
Ze względu na warunki lokalne dopuszcza się zmniejszenie odległości określonej w ust. 2.
§  11.
1.
Pilotowanie pojazdu nienormatywnego przez Policję nie może mieć miejsca, jeżeli:
1)
przejazd może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ruchu bądź istotne jego utrudnienie, wynikające z warunków panujących na planowanej trasie, lub
2)
organizator transportu nie spełnił warunków, o których mowa w § 9.
2.
W przypadku powstania w trakcie pilotowania nieprzewidzianego, istotnego utrudnienia w ruchu lub zagrożenia jego bezpieczeństwa, przejazd należy przerwać. Decyzję o tym podejmuje dyżurny właściwej miejscowo komendy wojewódzkiej Policji.
3.
Po ustaniu okoliczności, o których mowa w ust. 1, pilotowanie pojazdu nienormatywnego przez Policję może się odbyć w innym terminie. Przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
4.
Po uzyskaniu informacji o ustaniu przyczyn, które spowodowały przerwanie pilotowania, decyzję o terminie wznowienia przejazdu transportu pilotowanego przez Policję podejmuje:
1)
dyżurny właściwej ze względu na miejsce postoju komendy wojewódzkiej Policji, jeżeli trasa przejazdu przebiega przez teren jednego lub dwóch województw,
2)
dyżurny Komendy Głównej Policji, jeżeli trasa przejazdu przebiega przez teren więcej niż dwóch województw; jeżeli czas przerwy jest nieznaczny, decyzję może podjąć dyżurny, o którym mowa w pkt 1.
§  12.
Postój pojazdów nienormatywnych odbywa się poza jezdnią i poboczem drogi.
§  13.
Organ wydający zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, w przypadku określonym w § 4 ust. 2, wskazuje w zezwoleniu na konieczność pilotowania przejazdu przez dwóch pilotów, a w przypadku określonym w § 8 ust. 1 - również na konieczność pilotowania przejazdu przez Policję.
§  14.
Straż Graniczna, przy wjeździe pojazdów nienormatywnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, kontroluje posiadanie przez organizatora transportu zezwolenia oraz spełnienie warunków określonych w tym zezwoleniu.
§  15.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 kwietnia 1993 r. w sprawie określenia warunków i trybu oraz jednostek i zasad ich współdziałania z Policją w zakresie usuwania i blokowania pojazdów oraz pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. Nr 49, poz. 225), w części dotyczącej pilotowania pojazdów nienormatywnych.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że przepis § 7 ust. 2 pkt 2 lit. b) wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR TABLICY UMIESZCZONEJ NA POJEŹDZIE PILOTUJĄCYM

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.107.677

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub nacisk osi przekraczają określone wielkości.
Data aktu: 28/07/1998
Data ogłoszenia: 20/08/1998
Data wejścia w życie: 21/02/1999, 04/09/1998