Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przemysłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 17 lipca 1998 r.
w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54 poz. 348 i Nr 158, poz. 1042 oraz z 1998 r. Nr 94, poz. 594) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki:
1)
przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych,
2)
pokrywania kosztów przyłączenia,
3)
obrotu ciepłem,
4)
świadczenia usług przesyłowych,
5)
ruchu sieciowego i eksploatacji sieci ciepłowniczej,
6)
standardów jakościowych obsługi odbiorców.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorstwie ciepłowniczym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przesyłania i dystrybucji ciepła za pomocą sieci ciepłowniczej,
2)
przedsiębiorstwie wytwórczym - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania ciepła,
3)
przedsiębiorstwie obrotu ciepłem - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo energetyczne prowadzące działalność gospodarczą polegającą na handlu ciepłem,
4)
dyspozytorze sieci ciepłowniczej - należy przez to rozumieć upoważnioną przez przedsiębiorstwo ciepłownicze jednostkę organizacyjną lub osobę, która jest odpowiedzialna za sterowanie pracą sieci ciepłowniczej,
5)
źródle ciepła - należy przez to rozumieć połączone ze sobą urządzenia lub instalacje, służące do wytwarzania ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej,
6)
sieci ciepłowniczej - należy przez to rozumieć połączone ze sobą urządzenia lub instalacje, służące do przesyłania i dystrybucji ciepła ze źródeł ciepła do obiektów, należące do przedsiębiorstwa ciepłowniczego,
7)
przyłączu - należy przez to rozumieć odcinek sieci ciepłowniczej łączący źródło ciepła z tą siecią lub odcinek sieci ciepłowniczej doprowadzający ciepło wyłącznie do jednego węzła cieplnego,
8)
węźle cieplnym - należy przez to rozumieć połączone ze sobą urządzenia lub instalacje, służące do zmiany rodzaju lub parametrów nośnika ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej oraz regulacji ilości ciepła dostarczanego do instalacji odbiorczych,
9)
grupowym węźle cieplnym - należy przez to rozumieć węzeł cieplny, z którym połączone są instalacje odbiorcze obsługujące więcej niż jeden budynek,
10)
instalacji odbiorczej - należy przez to rozumieć połączone ze sobą urządzenia lub instalacje, służące do transportowania ciepła lub ciepłej wody z węzłów cieplnych do odbiorników ciepła lub punktów poboru ciepłej wody w budynkach,
11)
obiektach - należy przez to rozumieć budowle lub budynki wraz z instalacjami odbiorczymi,
12)
układzie pomiarowo-rozliczeniowym - należy przez to rozumieć dopuszczone do stosowania urządzenia służące do pomiaru ilości i parametrów nośnika ciepła, których odczyty stanowią podstawę do obliczenia należności z tytułu dostarczania ciepła,
13)
zamówionej mocy cieplnej - należy przez to rozumieć największy pobór ciepła dostarczanego w postaci określonego nośnika ciepła, jaki może wystąpić w warunkach obliczeniowych dla wszystkich rodzajów potrzeb cieplnych przez okres co najmniej 1 godz.,
14)
warunkach obliczeniowych - należy przez to rozumieć obliczeniową temperaturę powietrza atmosferycznego określoną dla strefy klimatycznej, w której zlokalizowane są obiekty, do których jest dostarczane ciepło, i temperaturę wody użytkowej,
15)
obliczeniowym natężeniu przepływu nośnika ciepła - należy przez to rozumieć największe natężenie przepływu nośnika ciepła odpowiadające zamówionej mocy cieplnej i parametrom nośnika ciepła określonym w tabeli regulacyjnej dla warunków obliczeniowych,
16)
tabeli regulacyjnej - należy przez to rozumieć przedstawioną w postaci tabeli lub na wykresie zależność temperatury nośnika ciepła od warunków atmosferycznych,
17)
sezonie grzewczym - należy przez to rozumieć okres między wrześniem a majem roku następnego, w którym warunki atmosferyczne powodują konieczność ciągłego dostarczania ciepła w celu ogrzewania obiektów.

Rozdział  2

Przyłączenie do sieci ciepłowniczej

§  3.
Przyłączenie do sieci ciepłowniczej następuje na podstawie umowy o przyłączenie i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo ciepłownicze, zwanych dalej "warunkami przyłączenia".
§  4.
1.
Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci ciepłowniczej, który posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu przyłączanego do tej sieci, może złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia.
2.
Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci ciepłowniczej, który nie posiada tytułu prawnego do korzystania z obiektu, o którym mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o określenie wstępnych warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej, zwanych dalej "wstępnymi warunkami przyłączenia".
3.
Wzory wniosków, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala przedsiębiorstwo ciepłownicze.
§  5.
1.
W przypadku gdy do sieci ciepłowniczej mają być przyłączane źródła ciepła, wniosek o przyłączenie do sieci ciepłowniczej powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie wnioskodawcy,
2)
określenie:
a)
rodzaju i osiągalnych parametrów nośnika ciepła, w tym ciśnienia i temperatury oraz właściwości fizykochemicznych nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej, i dopuszczalnych zanieczyszczeń nośnika ciepła zwracanego z tej sieci do źródła ciepła,
b)
maksymalnej i minimalnej mocy cieplnej, jaka może być dostarczona ze źródła ciepła do sieci ciepłowniczej, a w przypadku etapowego osiągania tej mocy - określenie harmonogramu realizacji kolejnych etapów oraz maksymalnej i minimalnej mocy cieplnej dla tych etapów,
c)
charakterystyki technicznej źródła ciepła, w tym następujących danych określających tę charakterystykę dla kolejnych etapów rozwoju tego źródła:
układu technologicznego źródła ciepła i wydajności urządzeń wytwarzających ciepło,
układu regulacji ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej oraz charakterystyki urządzeń regulujących natężenie przepływu i temperaturę nośnika ciepła,
układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz charakterystyki urządzeń służących do pomiaru ilości i parametrów nośnika ciepła dostarczanego ze źródła ciepła do sieci ciepłowniczej,
maksymalnej i minimalnej wydajności instalacji do uzdatniania wody, dostarczanej przedsiębiorstwu ciepłowniczemu w celu napełniania sieci ciepłowniczej i instalacji odbiorczych oraz uzupełniania ubytków nośnika ciepła,
3)
proponowany termin rozpoczęcia dostarczania ciepła i warunki jego dostarczania.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć:
1)
dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z obiektu,
2)
plan zabudowy lub szkic sytuacyjny, określający usytuowanie obiektu względem istniejącej sieci ciepłowniczej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
3.
Warunki przyłączenia źródła ciepła powinny określać w szczególności:
1)
miejsce i sposób przyłączenia źródła ciepła do sieci ciepłowniczej,
2)
miejsce rozgraniczenia własności sieci ciepłowniczej, urządzeń lub instalacji między przedsiębiorstwem ciepłowniczym a przedsiębiorstwem wytwórczym oraz miejsce rozgraniczenia ich eksploatacji przez przedsiębiorstwo ciepłownicze,
3)
wymagania dotyczące:
a)
układu technologicznego źródła ciepła ze względu na racjonalne wykorzystanie ciepła oraz oddziaływanie na warunki eksploatacji sieci ciepłowniczej i sterowanie pracą tej sieci,
b)
tabel regulacyjnych jakości nośnika ciepła,
c)
wydajności instalacji do uzdatniania wody, a także wymagania dotyczące jakości wody uzdatnionej, dostarczanej do sieci ciepłowniczej w celu napełniania tej sieci i instalacji odbiorczych oraz uzupełniania ubytków nośnika ciepła,
d)
rejestrowania i kontrolowania parametrów nośnika ciepła oraz ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej, a także zdalnego rejestrowania i kontrolowania parametrów oraz zdalnego sterowania pracą źródła ciepła,
4)
wymagania dotyczące układu pomiarowo-rozliczeniowego, układu regulacji ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej, a w szczególności do regulacji natężenia przepływu oraz regulacji temperatury nośnika ciepła, a także miejsca ich zainstalowania,
5)
inne informacje niezbędne do opracowania dokumentacji projektowej oraz sterowania pracą sieci ciepłowniczej i eksploatacji tej sieci,
6)
termin ważności wydanych warunków przyłączenia.
§  6.
1.
W przypadku gdy do sieci ciepłowniczej mają być przyłączone węzły cieplne, zasilające obiekty odbiorców ciepła, wniosek o przyłączenie do sieci ciepłowniczej powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie wnioskodawcy,
2)
określenie:
a)
rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
b)
zamówionej mocy cieplnej i rodzaju potrzeb cieplnych oraz minimalnego poboru mocy cieplnej w okresie poza sezonem grzewczym, a w przypadku poboru ciepła dla celów technologicznych - harmonogram poboru mocy cieplnej w ciągu doby, tygodnia i roku,
3)
informację określającą roczne zapotrzebowanie ciepła na ogrzewanie m2 powierzchni ogrzewanych pomieszczeń oraz informację o wynikach audytu energetycznego obiektu, a w przypadku braku takich informacji - charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczane ciepło, a w szczególności informacje dotyczące:
a)
kubatury oraz powierzchni użytkowej ogrzewanych pomieszczeń,
b)
przeznaczenia ogrzewanych pomieszczeń,
c)
systemu wentylacji ogrzewanych pomieszczeń,
d)
przewidywanego sposobu podgrzewania wody użytkowej,
e)
strat cieplnych w obiekcie w warunkach obliczeniowych, a w braku takiej informacji - określenie rodzaju zastosowanej izolacji cieplnej w przegrodach budowlanych,
4)
proponowany termin lub harmonogram rozpoczęcia poboru ciepła.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć:
1)
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z obiektu, do którego będzie dostarczane ciepło z sieci ciepłowniczej,
2)
pian zabudowy lub szkic sytuacyjny, określający usytuowanie obiektu, do którego będzie dostarczane ciepło, w stosunku do istniejącej sieci ciepłowniczej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
3.
Warunki przyłączenia węzłów cieplnych powinny określać w szczególności:
1)
miejsce i sposób doprowadzenia przyłącza do węzła cieplnego,
2)
miejsce rozgraniczenia własności instalacji lub urządzeń, znajdujących się w pomieszczeniu węzła cieplnego, między przedsiębiorstwem ciepłowniczym a odbiorcą oraz miejsce rozgraniczenia ich eksploatacji przez przedsiębiorstwo ciepłownicze,
3)
obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła i tabele regulacyjne,
4)
wymagania dotyczące:
a)
układu technologicznego węzła cieplnego i instalacji odbiorczej ze względu na racjonalne wykorzystanie ciepła oraz oddziaływanie na warunki eksploatacji sieci ciepłowniczej i sterowanie pracą tej sieci,
b)
miejsca zainstalowania:
urządzenia regulującego natężenie przepływu nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego,
układu pomiarowo-rozliczeniowego,
c)
regulacji ilości ciepła dostarczanego do instalacji odbiorczych,
d)
zdalnego rejestrowania i kontrolowania parametrów nośnika ciepła oraz ilości ciepła dostarczanego do węzła cieplnego,
e)
miejsca połączenia instalacji odbiorczej z przyłączem oraz miejsca zainstalowania urządzenia mierzącego ilość ciepła i ilość wody, dostarczonych z sieci ciepłowniczej w celu napełniania instalacji odbiorczych oraz uzupełniania ubytków wody w tych instalacjach,
5)
inne informacje niezbędne do opracowania dokumentacji projektowej węzła cieplnego i instalacji odbiorczych,
6)
termin ważności warunków przyłączenia.
§  7.
1.
W przypadku gdy do instalacji odbiorczej za węzłem grupowym, należącej do przedsiębiorstwa ciepłowniczego, ma być przyłączona instalacja w obiekcie odbiorcy, wniosek o przyłączenie powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie wnioskodawcy,
2)
informację określającą:
a)
rodzaj i parametry instalacji odbiorczych w obiekcie odbiorcy,
b)
maksymalny i minimalny pobór mocy cieplnej,
c)
roczne zapotrzebowanie ciepła na ogrzewanie m2 powierzchni ogrzewanych pomieszczeń w obiekcie,
d)
wyniki audytu energetycznego obiektu,
3)
proponowany termin rozpoczęcia poboru ciepła.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć:
1)
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z obiektu, w którym znajdują się instalacje odbiorcze przyłączane do instalacji odbiorczej za węzłem grupowym,
2)
plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie obiektu, w którym znajdują się przyłączane instalacje odbiorcze, w stosunku do istniejącej instalacji odbiorczej za węzłem grupowym oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
3.
W przypadku braku informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wniosek o przyłączenie powinien zawierać charakterystykę techniczną obiektu, a w szczególności informacje dotyczące:
1)
kubatury oraz powierzchni użytkowej ogrzewanych pomieszczeń,
2)
przeznaczenia ogrzewanych pomieszczeń,
3)
systemu wentylacji ogrzewanych pomieszczeń,
4)
przewidywanego sposobu podgrzewania wody użytkowej,
5)
strat cieplnych w obiekcie w warunkach obliczeniowych, a w braku takiej informacji - określenie rodzaju zastosowanej izolacji cieplnej w przegrodach budowlanych.
4.
Warunki przyłączenia instalacji odbiorczej, o której mowa w ust. 1, powinny określać w szczególności:
1)
miejsce i sposób połączenia instalacji odbiorczej w obiekcie odbiorcy z należącą do przedsiębiorstwa energetycznego instalacją odbiorczą za węzłem grupowym,
2)
miejsce rozgraniczenia własności oraz miejsce rozgraniczenia eksploatacji instalacji odbiorczej, między przedsiębiorstwem ciepłowniczym a odbiorcą,
3)
obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła i tabele regulacyjne,
4)
wymagania dotyczące:
a)
układu technologicznego instalacji odbiorczej ze względu na racjonalne wykorzystanie ciepła oraz oddziaływanie tej instalacji na warunki eksploatacji grupowego węzła cieplnego i sieci ciepłowniczej oraz sterowanie pracą tej sieci,
b)
miejsca zainstalowania urządzenia regulującego natężenie przepływu nośnika ciepła dostarczanego do instalacji centralnego ogrzewania oraz rodzaju i miejsca zainstalowania urządzeń, których wskazania będą stanowiły podstawę do określenia udziału odbiorców w kosztach ciepła dostarczonego do grupowego węzła cieplnego,
5)
inne informacje niezbędne do opracowania dokumentacji projektowej węzła cieplnego i instalacji odbiorczych,
6)
termin ważności warunków przyłączenia.
§  8.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze określa warunki przyłączenia lub wstępne warunki przyłączenia w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2. Warunki przyłączenia są przekazywane wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie.
2.
Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia, wstępne warunki przyłączenia zaś - przez rok.
3.
Jeżeli wniosek o przyłączenie dotyczy sieci ciepłowniczej, która nie jest przewidywana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, warunki przyłączenia powinny również określić zakres budowy sieci ciepłowniczej i przyłącza.
§  9.
Umowa o przyłączenie określa w szczególności:
1)
strony zawierające umowę,
2)
zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac z przeprowadzaniem prób odbiorów końcowych, wykonywanych przez strony,
3)
sposób koordynacji prac wykonywanych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4)
terminy:
a)
zakończenia budowy przyłącza, węzła cieplnego i instalacji odbiorczych oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b)
przeprowadzenia prób końcowych i ostatecznego odbioru przyłącza, węzła cieplnego i instalacji odbiorczych,
5)
sposób finansowania budowy przyłącza, węzła cieplnego i instalacji odbiorczych oraz sposób i szczegółowe warunki rozliczania kosztów budowy,
6)
przewidywany termin rozpoczęcia dostarczania ciepła,
7)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie, a w szczególności za opóźnienie terminu:
a)
realizacji prac w stosunku do ustalonych w umowie,
b)
rozpoczęcia dostarczania ciepła w sezonie grzewczym i poza tym sezonem,
c)
rozpoczęcia odbioru ciepła w sezonie grzewczym i poza tym sezonem.
§  10.
1.
Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano-montażowych oraz ich finansowania przez strony, na zasadach określonych w tej umowie.
2.
Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz próby końcowe i ostateczny odbiór przyłącza, węzła cieplnego i instalacji odbiorczych są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron, które zawarły tę umowę.
3.
W przypadku zakończenia budowy przyłącza, węzła cieplnego i instalacji odbiorczych przed sezonem grzewczym, niezbędne próby końcowe i ostateczny odbiór mogą być przeprowadzone podczas sezonu grzewczego w ustalonym przez strony terminie, po rozpoczęciu dostarczania ciepła do obiektu.
4.
Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2 i 3, są potwierdzane przez strony w protokołach przeprowadzenia tych prób i odbiorów. Wzory protokołów ustala przedsiębiorstwo ciepłownicze.
§  11.
1.
Odbiorca ma obowiązek nieodpłatnie umożliwiać przedsiębiorstwu ciepłowniczemu, w obrębie swoich nieruchomości, budowę lub rozbudowę sieci ciepłowniczych i przyłączy oraz należących do przedsiębiorstwa ciepłowniczego instalacji odbiorczych za węzłem grupowym, określonych w:
1)
warunkach przyłączenia - w przypadku nowych odbiorców,
2)
planie, o którym mowa w § 12 ust. 3 - w przypadku istniejących odbiorców.
2.
Odbiorca nieodpłatnie udostępnia pomieszczenia lub miejsca na zainstalowanie urządzeń pomiarowych, regulacyjnych i armatury, stanowiących elementy przyłącza do węzłów cieplnych lub instalacji odbiorczych w obiektach tego odbiorcy, a także pokrywa inne koszty związane z utrzymaniem tych pomieszczeń lub miejsc i zainstalowanych urządzeń, jeśli umowa o przyłączenie nie stanowi inaczej.
3.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze ma obowiązek powiadomienia odbiorcy o planowanych terminach prac, o których mowa w ust. 1 i 2, z wyprzedzeniem umożliwiającym odbiorcy przygotowanie nieruchomości do przeprowadzenia tych prac. Zasady powiadamiania odbiorcy o planowanych pracach powinny być określone w umowie zawieranej z odbiorcą.

Rozdział  3

Pokrywanie kosztów przyłączenia

§  12.
1.
Koszty przyłączania do sieci ciepłowniczej określa się na podstawie:
1)
nakładów na budowę przyłączy,
2)
nakładów na rozbudowę sieci ciepłowniczej, niezbędną do funkcjonowania przyłączy.
2.
Koszty przyłączania do instalacji odbiorczych za węzłem grupowym określa się na podstawie nakładów na budowę i rozbudowę instalacji należących do przedsiębiorstwa ciepłowniczego.
3.
Ponoszone przez przedsiębiorstwo ciepłownicze nakłady na przyłączanie do sieci ciepłowniczej, o których mowa w ust. 1, mogą być pokrywane ze środków własnych przedsiębiorstwa i środków obcych, w sposób określony w uchwalonym przez radę gminy planie zaopatrzenia w ciepło, a w braku planu - w obowiązującym dla przedsiębiorstwa planie rozwoju i modernizacji sieci ciepłowniczej oraz przyłączania do tej sieci nowych źródeł ciepła i obiektów.
4.
Warunki pokrywania przez przedsiębiorstwo ciepłownicze kosztów przyłączenia, o których mowa w ust. 1, są określane dla każdej wyodrębnionej sieci ciepłowniczej, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
§  13.
W przypadku gdy przyłączenie dotyczy źródła ciepła, zakres rozbudowy sieci ciepłowniczej i budowy przyłącza oraz związane z tym nakłady, a także warunki realizacji i pokrywania kosztów przyłączenia muszą być określone w umowie o przyłączenie, o której mowa w § 9.
§  14.
1.
W przypadku gdy przyłączenie węzła cieplnego w obiekcie odbiorcy dotyczy sieci ciepłowniczej, przewidzianej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przedsiębiorstwo ciepłownicze pokrywa koszty przyłączenia węzła cieplnego, obejmujące koszty budowy przyłącza do ściany pomieszczenia węzła cieplnego, jeżeli umowa o przyłączenie nie stanowi inaczej, koszty przejścia przyłącza przez ścianę pomieszczenia węzła cieplnego oraz koszty zakupu i montażu za tą ścianą:
1)
przy dostawie ciepła w postaci pary - układu pomiarowo-rozliczeniowego,
2)
przy dostawie ciepła w postaci gorącej wody - układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz urządzenia ustalającego obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła, dostarczanego z sieci ciepłowniczej do węzła cieplnego,
3)
niezbędnej armatury odcinającej.
2.
Jeżeli w pomieszczeniu węzła cieplnego, o którym mowa w ust. 1, jest instalowany przez odbiorcę prefabrykowany (kompaktowy) węzeł cieplny, wyposażony przez producenta w układ pomiarowo-rozliczeniowy i urządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pokrywane przez przedsiębiorstwo ciepłownicze koszty przyłączenia obejmują: koszty budowy przyłącza i koszty przejścia przytacza przez ścianę pomieszczenia węzła cieplnego oraz koszty budowy odcinka sieci ciepłowniczej od tej ściany do miejsca połączenia z prefabrykowanym węzłem cieplnym.
3.
W przypadku gdy przyłączenie węzła cieplnego dotyczy sieci ciepłowniczej, której nie przewiduje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, zakres rozbudowy sieci ciepłowniczej i budowy przyłącza oraz związane z tym nakłady, a także warunki realizacji i pokrywania kosztów przyłączenia muszą być określone w umowie o przyłączenie, o której mowa w § 9.
§  15.
Jeżeli umowa o przyłączenie nie stanowi inaczej, przyłącza oraz odcinki instalacji odbiorczych za węzłem grupowym powinny być doprowadzane najkrótszą drogą oraz pod kątem prostym do granicy terenu źródła ciepła i do ściany pomieszczenia węzła cieplnego.
§  16.
1.
Jeżeli sieci ciepłownicze i instalacje odbiorcze za węzłami grupowymi nie należą do przedsiębiorstwa ciepłowniczego, które je eksploatuje na podstawie umowy zawartej z właścicielem, obowiązki związane z przyłączaniem odbiorców obciążają właściciela.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściciel ma obowiązek pokrywania kosztów przyłączenia źródeł ciepła i węzłów cieplnych do sieci ciepłowniczej lub przyłączenia instalacji odbiorczych w obiektach odbiorców do należących do niego instalacji odbiorczych za węzłami grupowymi, na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu dla przedsiębiorstw ciepłowniczych.
3.
Właściciel może zlecić przedsiębiorstwu ciepłowniczemu wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1 i 2, na warunkach określonych w umowie o przekazaniu sieci ciepłowniczych i instalacji odbiorczych za węzłami grupowymi do użytkowania przez to przedsiębiorstwo.
§  17.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze lub właściciel, o którym mowa w § 16, pobiera od odbiorców określone w taryfach opłaty za przyłączenie obiektów do sieci ciepłowniczych oraz do instalacji odbiorczych za węzłami grupowymi, które należą do tego przedsiębiorstwa lub właściciela.
2.
Jeśli w pomieszczeniu węzła cieplnego instalowany jest przez odbiorcę prefabrykowany węzeł cieplny, o którym mowa w § 14 ust. 2, opłata za przyłączenie tego węzła cieplnego powinna być pomniejszona o koszty zakupu i montażu urządzeń, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2, jeśli umowa o przyłączenie nie stanowi inaczej.
3.
Odbiorca zgłaszający zmianę zapotrzebowania ciepła, która powoduje konieczność wymiany istniejącego przyłącza i rozbudowy sieci ciepłowniczej lub instalacji odbiorczej za węzłem grupowym, może być traktowany jak nowy odbiorca, od którego pobierana jest opłata jak za nowe przyłączenie.
4.
Odbiorca, który zmniejszył zapotrzebowanie ciepła, a zmiana ta nie spowodowała konieczności wymiany przyłącza lub instalacji odbiorczej za węzłem grupowym, nie może żądać z tego powodu częściowego zwrotu opłat poniesionych za przyłączenie.
5.
Jeśli w ciągu pięciu lat po wybudowaniu przyłącza zostanie do niego przyłączony jeden lub więcej nowych odbiorców, przedsiębiorstwo ciepłownicze ma obowiązek ustalenia kosztów wspólnych dla tych odbiorców odcinka sieci ciepłowniczej i obliczenia nowych opłat za przyłączenie oraz zwrócenia pierwszemu odbiorcy ewentualnej nadwyżki poniesionych przez niego opłat za przyłączenie.
6.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze lub właściciel, o którym mowa w § 16, może odstąpić od pobierania od odbiorców opłat za przyłączenie, jeżeli pozwalają na to warunki techniczne i ekonomiczne.

Rozdział  4

Obrót ciepłem

§  18.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze prowadzi obrót ciepłem na warunkach określonych w koncesji na obrót ciepłem oraz w umowach sprzedaży ciepła, zawartych z przedsiębiorstwami wytwórczymi oraz z odbiorcami ciepła.
2.
Przedsiębiorstwo obrotu ciepłem prowadzi obrót ciepłem na warunkach określonych w koncesji oraz w umowach:
1)
sprzedaży ciepła - zawartych z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami ciepła albo z odbiorcami ciepła,
2)
o świadczenie usług przesyłowych - zawartych z przedsiębiorstwami ciepłowniczymi na rzecz i z upoważnienia odbiorców, którzy są ustawowo uprawnieni do korzystania z tych usług.
§  19.
Umowy, o których mowa w § 18, powinny określać w szczególności:
1)
strony zawierające umowę,
2)
miejsca oraz warunki dostarczania i odbioru ciepła, w tym:
a)
lokalizację obiektów, do których będzie dostarczane ciepło, oraz przeznaczenie dostarczanego ciepła,
b)
wielkość zamówionej mocy cieplnej oraz obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła i tabele regulacyjne oraz szczegółowe warunki i terminy wprowadzania zmian ustaleń w tym zakresie,
c)
rodzaj nośnika ciepła i jego parametry dla warunków obliczeniowych,
d)
terminy rozpoczęcia dostarczania ciepła do obiektów oraz szczegółowe warunki ustalania terminów rozpoczynania i przerywania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i dla innych potrzeb,
3)
miejsce rozgraniczenia eksploatacji urządzeń lub instalacji,
4)
prawa i obowiązki stron,
5)
szczegółowe zasady ustalania terminów przeprowadzania prób i badań kontrolnych oraz konserwacji i remontów eksploatowanych przez strony urządzeń i instalacji,
6)
szczegółowe zasady wprowadzania planów ograniczeń oraz wstrzymania dostarczania ciepła,
7)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia,
8)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności za:
a)
przekroczenie:
zamówionej mocy cieplnej lub obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
dopuszczalnych odchyleń od parametrów nośnika ciepła,
dopuszczalnych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
b)
niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców,
c)
nielegalny pobór ciepła,
d)
zwrot zanieczyszczonego nośnika ciepła lub jego kradzież,
9)
standardy jakościowe obsługi odbiorców ciepła,
10)
szczegółowe warunki określone w taryfie dla ciepła, w tym:
a)
podstawy i sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności,
b)
stawki opłat taryfowych oraz warunki wprowadzania zmian tych stawek,
c)
opłaty dodatkowe, kary i bonifikaty oraz warunki wprowadzania zmian w tym zakresie,
d)
warunki i terminy regulowania należności.
§  20.
Strony umów, o których mowa w § 18, zobowiązane są do:
1)
przedsiębiorstwo ciepłownicze:
a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,
b)
eksploatacji sieci ciepłowniczych i sterowania ich pracą w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,
c)
dostarczania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na warunkach określonych w zawartych umowach,
d)
dotrzymywania standardów jakościowych obsługi odbiorców,
e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania urządzeń i instalacji do nowych warunków zasilania w ciepło,
f)
umożliwiania odbiorcom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,
g)
umożliwiania przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego,
h)
uzgadniania przeprowadzania prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,
i)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
j)
informowania o przyczynach zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń,
k)
niezwłocznego likwidowania przyczyn powodujących przerwy i ograniczenia lub inne zakłócenia w dostarczaniu ciepła;
2)
przedsiębiorstwo obrotu ciepłem:
a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,
b)
prowadzenia obrotu ciepłem w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,
c)
zawarcia z przedsiębiorstwem ciepłowniczym umowy o świadczenie usług przesyłowych, jeżeli zażąda tego odbiorca ustawowo uprawniony do korzystania z tych usług,
d)
sprzedaży ciepła i obsługi odbiorców, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na warunkach określonych w zawartych umowach,
e)
zawarcia dodatkowych umów z dostawcami ciepła na dostarczenie ciepła w przypadku wystąpienia awarii, gdy umowy na zakup ciepła zawarte z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami nie będą mogły być zrealizowane wskutek tych awarii,
f)
uzgadniania z przedsiębiorstwami wytwórczymi i odbiorcami warunków dostarczania i odbioru ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania u nich urządzeń lub instalacji do wymagań określonych w umowie o świadczenie usług przesyłowych,
g)
umożliwiania zainteresowanym stronom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,
h)
umożliwiania zainteresowanym stronom przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych,
i)
uzgadniania terminów przeprowadzania przez przedsiębiorstwa wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,
j)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
k)
informowania o przyczynach występowania zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń;
3)
odbiorca ciepła:
a)
użytkowania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami umowy sprzedaży ciepła,
b)
terminowego regulowania opłat i należności,
c)
dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia do sieci ciepłowniczej, a w szczególności wyregulowania i utrzymania użytkowanej instalacji w stanie nie powodującym zakłóceń w pracy sieci ciepłowniczej,
d)
utrzymania nieruchomości w sposób nie powodujący utrudnień w prawidłowej eksploatacji sieci ciepłowniczej, przeprowadzonej przez teren tych nieruchomości,
e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania instalacji lub urządzeń do nowych warunków,
f)
dostosowania, w ustalonych terminach, instalacji odbiorczych do zmienionych warunków dostarczania ciepła, zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem,
g)
zabezpieczenia przed uszkodzeniem i dostępem osób nie upoważnionych do założonych przez przedsiębiorstwo ciepłownicze lub przedsiębiorstwo obrotu ciepłem plomb w węźle cieplnym i instalacji odbiorczej, zwłaszcza w układzie pomiarowo-rozliczeniowym,
h)
niezwłocznego informowania stron, z którymi zawarł umowy, o zauważonych wadach lub usterkach w układzie pomiarowym lub innych okolicznościach mających wpływ na prawidłowość rozliczeń, a także o stwierdzonych przerwach lub zakłóceniach w dostarczaniu ciepła oraz o zakłóceniach i usterkach w pracy instalacji odbiorczych.

Rozdział  5

Świadczenie usług przesyłowych

§  21.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze realizuje usługi przesyłowe na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług przesyłowych.
2.
Przedsiębiorstwo wytwórcze lub przedsiębiorstwo obrotu ciepłem albo odbiorca ciepła może zwrócić się do przedsiębiorstwa ciepłowniczego o zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1.
§  22.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze nie może odmówić zawarcia umowy, o której mowa w § 21 ust. 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)
istnieją techniczne możliwości przesyłania istniejącą siecią ciepłowniczą zamówionej mocy cieplnej i ilości ciepła, bez pogorszenia niezawodności i zakresu dostarczania ciepła odbiorcom eksploatującym instalacje odbiorcze przyłączone do tej sieci,
2)
istnieją układy pomiarowo-rozliczeniowe umożliwiające określenie ilości ciepła dostarczanego ze źródła ciepła i odbieranego z sieci ciepłowniczej,
3)
zapewnione jest:
a)
zabezpieczenie sieci ciepłowniczej przed pogorszeniem parametrów i jakości nośnika ciepła w tej sieci,
b)
dotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców eksploatujących instalacje odbiorcze przyłączone do tej sieci,
4)
świadczenie usług przesyłowych przez przedsiębiorstwo ciepłownicze nie będzie powodowało wzrostu opłat za dostarczanie ciepła, ponoszonych przez odbiorców eksploatujących instalacje odbiorcze przyłączone do tej sieci.
§  23.
Umowa o świadczenie usług przesyłowych powinna określać w szczególności:
1)
oznaczenie stron zawierających umowę,
2)
określenie miejsca oraz warunków dostarczania i odbioru ciepła, zwłaszcza:
a)
rodzaju nośnika ciepła i jego parametrów dla warunków obliczeniowych,
b)
lokalizację źródeł ciepła i obiektów, do których będzie dostarczane ciepło, oraz jego przeznaczenie,
c)
wielkość zamówionej mocy cieplnej oraz tabele regulacyjne, a także warunki i terminy wprowadzania zmian ustaleń w tym zakresie,
d)
dopuszczalne:
odchylenia parametrów nośnika ciepła w źródle ciepła i u odbiorców oraz wymagania dotyczące ich dotrzymania,
przerwy i ograniczenia w dostarczaniu ciepła,
e)
wymagane zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem nośnika ciepła w sieci ciepłowniczej,
f)
terminy rozpoczęcia dostarczania ciepła do obiektów oraz warunki ustalania terminów rozpoczynania i przerywania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i dla innych potrzeb,
g)
wymagania dotyczące sposobu i warunków przesyłania ciepła zakupionego w przedsiębiorstwie wytwórczym przez odbiorców przyłączonych do sieci ciepłowniczej, eksploatowanej przez przedsiębiorstwo ciepłownicze,
3)
miejsce rozgraniczenia eksploatacji urządzeń lub instalacji,
4)
ustalenia dotyczące zakresu i kosztów zainstalowania dodatkowych urządzeń lub instalacji w źródle ciepła i u odbiorców oraz sposób pokrycia tych kosztów,
5)
szczegółowe zasady ustalania terminów przeprowadzania prób i badań kontrolnych oraz konserwacji i remontów eksploatowanych przez strony urządzeń lub instalacji,
6)
szczegółowe zasady wprowadzania planów ograniczeń oraz wstrzymania dostarczania ciepła,
7)
prawa i obowiązki stron, w tym odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, w zakresie:
a)
przekroczenia:
zamówionej mocy cieplnej,
dopuszczalnych odchyleń od parametrów nośnika ciepła,
dopuszczalnych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
b)
kradzieży nośnika ciepła,
8)
szczegółowe warunki określone w taryfie dla ciepła, w tym:
a)
miejsce zainstalowania i wymagania dotyczące układów pomiarowo-rozliczeniowych,
b)
podstawy i sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności,
c)
stawki opłat taryfowych oraz warunki wprowadzania zmiany tych stawek,
d)
opłaty dodatkowe, kary i bonifikaty oraz warunki wprowadzania zmian w tym zakresie,
e)
warunki i terminy regulowania należności,
9)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia.
§  24.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze prowadzi rozliczenia i pobiera określone w taryfie opłaty za świadczenie usług przesyłowych.

Rozdział  6

Ruch sieciowy i eksploatacja sieci ciepłowniczych

§  25.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze określa organizację ruchu sieciowego i wyznacza dyspozytora sieci ciepłowniczej.
§  26.
1.
Ruch sieciowy polega na sterowaniu pracą sieci ciepłowniczej, do której ciepło jest dostarczane co najmniej z jednego źródła ciepła i z której ciepło jest dostarczane co najmniej do dwóch odbiorców.
2.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze opracowuje program pracy sieci ciepłowniczej, zwany dalej "programem", dla stabilnych warunków pracy oraz w przypadku awarii lub konieczności wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu i poborze ciepła. Ruch sieciowy jest prowadzony zgodnie z programem.
3.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze ma obowiązek udostępnienia programu stronom, z którymi zawarło lub zawiera umowę o przyłączenie do tej sieci i umowę sprzedaży ciepła lub umowę o świadczenie usług przesyłowych.
§  27.
1.
Program powinien uwzględniać lokalne warunki oraz wymagania racjonalnego użytkowania paliw i energii oraz ochrony środowiska, oraz zapewniać optymalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców.
2.
Program powinien określać:
1)
warunki pracy sieci ciepłowniczej w sezonie grzewczym i w okresie letnim, w tym szczegółowe warunki:
a)
ustalania obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
b)
ustalania tabeli regulacyjnej,
c)
uruchamiania i wyłączania ogrzewania,
d)
wprowadzania planowych przerw w eksploatacji urządzeń lub instalacji w źródłach ciepła, sieci ciepłowniczej i węzłach cieplnych oraz związanych z tym przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
e)
regulacji ilości ciepła dostarczanego ze źródeł ciepła w zależności od warunków atmosferycznych i poboru ciepła przez odbiorców, a w szczególności regulacji natężenia przepływu nośnika ciepła i jego parametrów, zgodnie z warunkami określonymi w umowach,
f)
optymalizacji obciążeń dla jednego lub kilku źródeł ciepła, zasilających sieć ciepłowniczą, pod względem minimalizacji kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,
g)
wprowadzania planu ograniczeń w dostarczaniu i poborze ciepła,
h)
przyłączania do sieci ciepłowniczej oraz napełniania i uruchamiania przyjmowanych do eksploatacji odcinków sieci ciepłowniczej i przyłączy - nowych albo po wymianie lub remoncie,
i)
kontrolowania i rejestrowania ilości ciepła dostarczanego ze źródeł ciepła do sieci ciepłowniczej oraz ilości ciepła dostarczonego do węzłów cieplnych, a w szczególności natężenia przepływu i parametrów nośnika ciepła,
j)
współdziałania dyspozytora sieci ciepłowniczej z przedsiębiorstwami wytwórczymi i odbiorcami ciepła,
k)
prowadzenia dokumentacji ruchu sieciowego przez dyspozytora sieci ciepłowniczej.
2)
możliwości rezerwowego dostarczania ciepła w przypadku wystąpienia awarii w źródłach ciepła i sieci ciepłowniczej,
3)
zasady wprowadzania zmian w programie pracy sieci ciepłowniczej.
3.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze zobowiązane jest opracować program co najmniej na dwa miesiące przed rozpoczęciem sezonu grzewczego.
§  28.
1.
Dyspozytor sieci ciepłowniczej jest uprawniony do:
1)
sterowania pracą sieci ciepłowniczej, a w szczególności:
a)
zmiany poboru mocy cieplnej ze źródeł ciepła dostarczających ciepło do sieci ciepłowniczej,
b)
regulacji ilości ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej do węzłów cieplnych,
c)
wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu i poborze ciepła,
d)
sterowania natężeniem przepływu i parametrami nośnika ciepła w sieci ciepłowniczej,
e)
realizacji programu pracy sieci ciepłowniczej,
2)
wydawania dyspozycji w przypadku wystąpienia awarii bądź zagrożenia dla bezpiecznej pracy źródeł ciepła, sieci ciepłowniczej, węzłów cieplnych lub instalacji odbiorczych,
3)
nadzorowania wykonania wydanych dyspozycji.
2.
Osoby odpowiedzialne za prowadzenie eksploatacji sieci ciepłowniczej oraz źródeł ciepła i węzłów cieplnych, przyłączonych do tej sieci, są obowiązane do wykonywania dyspozycji otrzymanych od dyspozytora sieci ciepłowniczej w trybie i formie określonych w programie.
3.
Przedsiębiorstwo wytwórcze lub odbiorca ma obowiązek uzgadniania z przedsiębiorstwem ciepłowniczym planów remontów urządzeń lub instalacji, mających wpływ na ruch sieciowy, oraz do zawiadamiania dyspozytora sieci ciepłowniczej o terminach wyłączenia i włączenia tych urządzeń lub instalacji.
§  29.
1.
Dyspozytor sieci ciepłowniczej ma obowiązek:
1)
prowadzenia dokumentacji ruchu sieciowego, w której odnotowuje ważniejsze wydarzenia związane z ruchem sieciowym i wydane dyspozycje oraz sposób ich wykonania,
2)
nadzorowania realizacji umów sprzedaży i umów o świadczenie usług przesyłowych w zakresie postanowień dotyczących wielkości poboru mocy cieplnej, a w szczególności natężenia przepływu i parametrów nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej ze źródeł ciepła oraz do węzłów cieplnych przyłączonych do tej sieci,
3)
udzielania przedsiębiorstwom wytwórczym i odbiorcom żądanych informacji dotyczących obecnych i przewidywanych warunków dostarczania i odbioru ciepła, występujących zakłóceń i awarii oraz przewidywanych terminów ich usunięcia.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, powinna zawierać podstawowe dane charakteryzujące warunki pracy sieci ciepłowniczej oraz przyłączonych do niej źródeł ciepła i węzłów cieplnych.
3.
Zakres prowadzenia dokumentacji ruchu sieciowego określa przedsiębiorstwo ciepłownicze oraz przekazuje do wiadomości przedsiębiorstwu wytwórczemu i odbiorcom.
§  30.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze, eksploatując sieć ciepłowniczą, zapewnia utrzymanie zdolności tej sieci do realizacji dostaw ciepła w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych.
2.
Eksploatacja sieci, o której mowa w ust. 1, musi być prowadzona zgodnie z instrukcją eksploatacji, zwaną dalej instrukcją, zatwierdzoną przez osobę kierującą przedsiębiorstwem ciepłowniczym.
§  31.
1.
Instrukcja określa procedury i zasady wykonywania czynności związanych z eksploatacją sieci ciepłowniczej, a w szczególności:
1)
sposób uruchamiania i napełniania oraz zatrzymywania i opróżniania parowej i wodnej sieci ciepłowniczej,
2)
zasady:
a)
trwałego i okresowego wyłączania z eksploatacji sieci ciepłowniczej i jej odcinków, w tym sposób zabezpieczenia przed korozją,
b)
regulacji hydraulicznej sieci ciepłowniczej, a w szczególności rozdziału nośnika ciepła do węzłów cieplnych,
c)
przekazywania sieci ciepłowniczej do remontów oraz jej przyjmowania do eksploatacji po remoncie,
d)
prowadzenia remontów, konserwacji i modernizacji sieci ciepłowniczej,
e)
postępowania w przypadku wystąpienia nadmiernych ubytków nośnika ciepła oraz w przypadku stwierdzenia pogorszenia jakości nośnika ciepła,
f)
postępowania w przypadku awarii sieci ciepłowniczych i przyłączy,
3)
zakres i zasady kontroli szczelności sieci ciepłowniczej,
4)
zakres, zasady i terminy przeprowadzania okresowych przeglądów i kontroli stanu technicznego sieci ciepłowniczej, a w szczególności:
a)
armatury i kompensatorów,
b)
kanałów i komór, punktów stałych, podpór i innych elementów konstrukcyjnych,
c)
rurociągów i powłok izolacyjnych,
d)
sygnalizacji zawilgocenia rurociągów i przecieków,
5)
sposób odwadniania komór i kanałów z wód gruntowych i opadowych, a w razie awarii - z wody sieciowej,
6)
określenie punktów pomiarowo-kontrolnych, w których prowadzona jest okresowa lub ciągła rejestracja parametrów nośnika ciepła i pomiary natężenia przepływu nośnika ciepła,
7)
sposób kontrolowania jakości nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej ze źródeł ciepła i zwracanego do tej sieci z węzłów cieplnych.
§  32.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje, nie rzadziej niż co pięć lat, okresowe analizy pracy sieci ciepłowniczych, które powinny obejmować:
1)
ocenę stanu technicznego,
2)
określenie:
a)
rodzaju i przyczyn awarii i zakłóceń w dostarczaniu i poborze ciepła, jakie wystąpiły w źródłach ciepła, sieciach ciepłowniczych, przyłączach i węzłach cieplnych,
b)
natężenia przepływu nośnika ciepła, spadku ciśnienia i stopnia wykorzystania zdolności przesyłowych poszczególnych odcinków sieci ciepłowniczych,
3)
ocenę:
a)
ubytków nośnika ciepła,
b)
strat ciepła podczas przesyłu,
c)
jakości pracy węzłów cieplnych, przyłączonych do sieci ciepłowniczej,
d)
dotrzymywania warunków dostarczania i odbioru ciepła w zakresie:
jakości regulacji hydraulicznej,
zgodności rzeczywistych temperatur nośnika ciepła z tabelą regulacyjną,
przekroczenia zamówionej mocy cieplnej i obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
4)
porównanie planowanych i rzeczywistych kosztów dostarczania ciepła do odbiorców oraz określenie przyczyn powstałych różnic,
5)
końcową ocenę prawidłowości eksploatacji i sterowania pracą sieci ciepłowniczej wraz z wnioskami i zaleceniami ich wykorzystania przez przedsiębiorstwo ciepłownicze oraz przy aktualizacji programu pracy i instrukcji eksploatacji tej sieci.
2.
Kierujący przedsiębiorstwem ciepłowniczym ustala częstotliwość wykonywania i zakres analizy pracy sieci ciepłowniczych.

Rozdział  7

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  33.
Standardy jakościowe obsługi odbiorców obejmują:
1)
warunki sprzedaży ciepła w zakresie:
a)
zapewnienia obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
b)
dotrzymywania parametrów nośnika ciepła,
c)
rozpoczęcia i przerwania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji,
d)
planowanych przerw w dostarczaniu ciepła w okresie letnim,
2)
warunki wstrzymania dostarczania ciepła do odbiorców,
3)
dotrzymywanie terminów:
a)
załatwiania interwencji, skarg i zażaleń,
b)
zawiadamiania odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, które wymagają dostosowania instalacji odbiorczych do nowych warunków.
§  34.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze jako odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła, dostarczanego do sieci ciepłowniczej parowej lub sieci gorącej wody, nie powinno przekraczać: +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej i zwracanego z tej sieci w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +10% i -5%,
b)
w sieciach gorącej wody: +2% i -2%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła do sieci ciepłowniczej na potrzeby ogrzewania powinno nastąpić nie później niż:
a)
w sezonie grzewczym - w ciągu 12 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
b)
poza sezonem grzewczym - w ciągu 24 godzin od wydania dyspozycji przez dyspozytora sieci ciepłowniczej,
4)
planowana przerwa w dostarczaniu ciepła w okresie letnim:
a)
nie może przekroczyć 10 dni, gdy ciepło jest dostarczane do sieci ciepłowniczej z jednego źródła ciepła,
b)
w pozostałych przypadkach nie może przekroczyć 14 dni,

pod warunkiem że przedsiębiorstwo ciepłownicze zostanie powiadomione o planowanej przerwie z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni, dla umożliwienia zakupu ciepła z innego źródła lub dostarczenia z własnego źródła ciepła.

2.
Jeżeli przedsiębiorstwo ciepłownicze i odbiorca nie ustala w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych, o których mowa w § 33 pkt 1, nie mogą być one niższe niż określone w rozporządzeniu i strony obowiązują następujące standardy:
1)
odchylenie od obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +3% i -8%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%,
2)
odchylenie temperatury nośnika ciepła dostarczanego do węzła cieplnego w stosunku do tabeli regulacyjnej nie powinno przekraczać:
a)
w sieciach parowych: +5% i -10%,
b)
w sieciach gorącej wody: +5% i -5%, pod warunkiem że temperatura wody zwracanej z węzła cieplnego do sieci ciepłowniczej jest zgodna z tabelą regulacyjną, z tolerancją +7% i -7%,
3)
rozpoczęcie i przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania i wentylacji powinno nastąpić nie później niż:
a)
w ciągu 12 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny jest wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,
b)
w ciągu 36 godzin od złożenia wniosku przez odbiorcę, jeżeli węzeł cieplny nie został wyposażony w urządzenia automatycznej regulacji dostawy ciepła,
4)
planowane przerwy w dostarczaniu ciepła w okresie letnim nie mogą przekroczyć 14 dni, a odbiorca musi być powiadomiony o terminach tych przerw z pięciodniowym wyprzedzeniem.
§  35.
1.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić natychmiast w przypadku pobierania ciepła bez zawarcia umowy sprzedaży ciepła.
2.
Wstrzymanie dostarczania ciepła może nastąpić niezwłocznie po telefonicznym zawiadomieniu odbiorców w przypadkach, gdy wystąpią warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub zagrożenia w pracy źródła ciepła lub sieci ciepłowniczej, w wyniku których nastąpiłoby przerwanie lub zakłócenia w dostarczaniu ciepła innym odbiorcom, a w szczególności gdy:
1)
z powodu wystąpienia awarii w źródle lub sieci ciepłowniczej nie ma innych możliwości dostarczenia ciepła do odbiorców,
2)
dalsze funkcjonowanie przyłącza, węzła cieplnego lub instalacji odbiorczej stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3)
węzły cieplne i instalacje odbiorcze oraz zasilane z nich urządzenia są użytkowane przez odbiorcę w sposób powodujący zakłócenia w pracy źródeł ciepła lub sieci ciepłowniczej.
3.
Jeżeli umowa sprzedaży ciepła nie stanowi inaczej, wstrzymanie dostarczania ciepła może także nastąpić w przypadku, gdy odbiorca:
1)
samowolnie dokonał zmian w instalacji odbiorczej, powodujących zwiększony pobór ciepła lub pogorszenie warunków dostarczania ciepła do innych odbiorców,
2)
pobiera ciepło z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego lub dokonał w tym układzie zmian zniekształcających wyniki pomiarów i rozliczeń,
3)
utrzymuje nieruchomość w sposób zagrażający prawidłowemu funkcjonowaniu sieci ciepłowniczej,
4)
uniemożliwia wstęp upoważnionym pracownikom przedsiębiorstwa ciepłowniczego, wraz z niezbędnym sprzętem, na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, w celu przeprowadzenia prac związanych z eksploatacją i naprawą urządzeń stanowiących własność przedsiębiorstwa oraz badań, pomiarów lub kontroli, w tym także kontroli układów pomiarowych, dotrzymywania warunków umowy i warunków rozliczeń,
5)
zalega z zapłatą należności za dostarczane ciepło.
4.
Wstrzymanie dostarczania ciepła w przypadkach, o których mowa w ust. 3, może nastąpić w terminach określonych w umowie sprzedaży, a jeżeli umowa nie określa tych terminów - po upływie 14 dni od określonego przez przedsiębiorstwo ciepłownicze terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub terminu uregulowania zaległych należności, określonego w doręczonym odbiorcy wezwaniu do podjęcia niezbędnych działań lub wezwaniu do zapłaty.
5.
Jeżeli wstrzymanie dostarczania ciepła, o którym mowa w ust. 3 i 4, dotyczy obiektów opieki zdrowotnej i społecznej, a w szczególności szpitali, żłobków, przedszkoli, szkół, domów opieki, domów dziecka i sanatoriów, właściwy miejscowo zarząd gminy może, na wniosek odbiorcy, zlecić przedsiębiorstwu ciepłowniczemu kontynuację dostarczania ciepła do tych obiektów w sezonie grzewczym, jeżeli zarząd gminy zagwarantuje pokrycie związanych z tym kosztów z budżetu gminy w sytuacji, gdy odbiorca:
1)
nadal nie będzie dotrzymywał warunków umowy,
2)
nie ureguluje zaległych i bieżących należności w terminie 30 dni od terminu, o którym mowa w ust. 4.
6.
Wznowienie dostarczania ciepła powinno nastąpić nie później niż po upływie 48 godzin po ustaniu przyczyny wstrzymania dostawy ciepła.
§  36.
Jeżeli strony nie określiły w umowie sprzedaży ciepła standardów jakościowych obsługi odbiorców, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. a), strony obowiązują następujące standardy:
1)
udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji telefonicznych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
b)
7 dni - informacji pisemnych o przewidywanym terminie usunięcia przerw i zakłóceń w dostarczaniu ciepła,
2)
udzielenie odpowiedzi na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców następuje w ciągu:
a)
12 godzin - informacji lub odpowiedzi telefonicznych na interwencje i skargi składane przez telefon lub informacji o przewidywanym terminie udzielenia pisemnego wyjaśnienia,
b)
14 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie oraz odpowiedzi na interwencje i skargi złożone przez telefon, które wymagają przeprowadzenia dodatkowych analiz,
c)
30 dni - odpowiedzi pisemnych na interwencje, skargi i zażalenia odbiorców składane na piśmie, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§  37.
1.
Sprzedawca ciepła ma obowiązek zawiadomienia odbiorców o planowanych zmianach warunków dostarczania ciepła, o których mowa w § 33 pkt 3 lit. b), w terminie określonym w umowie sprzedaży ciepła, a w przypadku gdy umowa sprzedaży nie określa tego terminu, z wyprzedzeniem, umożliwiającym dostosowanie instalacji odbiorczych do nowych warunków.
2.
Termin wyprzedzenia, o którym mowa w ust. 1, nie powinien być krótszy niż:
1)
24 miesiące - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo wytwórcze,
2)
12 miesięcy - jeżeli zmiana jest wprowadzana przez przedsiębiorstwo ciepłownicze.
§  38.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje, na zlecenie odbiorcy, czynności związane z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do wskazanych przez odbiorcę obiektów.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje:
1)
nieodpłatnie - w przypadku gdy jest to pierwsze zlecenie odbiorcy na:
a)
rozpoczęcie dostarczania ciepła do wskazanego obiektu po przyłączeniu tego obiektu do sieci ciepłowniczej,
b)
rozpoczęcie dostarczania ciepła w danym roku w celu ogrzewania wskazanego obiektu,
c)
przerwanie dostarczania ciepła w celu ogrzewania wskazanego obiektu po rozpoczęciu dostarczania ciepła,
2)
odpłatnie - za każde dodatkowe zlecenie odbiorcy dotyczące przerwania lub rozpoczęcia dostarczania ciepła do wskazanych obiektów.
3.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze mogą pobierać, określone w taryfie, dodatkowe opłaty za wykonanie czynności związanych z uruchomieniem i przerwaniem dostarczania ciepła do obiektów w przypadkach, o których mowa w § 35.
§  39.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze wykonuje zlecone przez odbiorców czynności związane z rozpoczęciem i przerwaniem dostarczania ciepła, w terminach określonych w umowach, a w przypadku gdy umowy nie określają tych terminów, czynności te są wykonywane w terminach określonych w § 34 ust. 2 pkt 3.

Rozdział  8

Przepisy przejściowe i końcowe

§  40.
Warunki przyłączenia wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres dwóch lat, jeżeli są zgodne z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
§  41.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 21 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.100.642

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przemysłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.
Data aktu: 17/07/1998
Data ogłoszenia: 05/08/1998
Data wejścia w życie: 27/08/1998