Szczegółowe zasady, tryb postępowania oraz wzory dokumentów w sprawach cudzoziemców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 23 grudnia 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad, trybu postępowania oraz wzorów dokumentów w sprawach cudzoziemców. *

Na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz. 739) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie reguluje szczegółowe zasady i tryb postępowania w sprawach:
1)
wiz, zaproszeń i pobytu bezwizowego,
2)
zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony oraz na osiedlenie się,
3)
dokumentów podróży i tymczasowych dokumentów podróży,
4)
statusu uchodźcy,
5)
azylu,
6)
wydalania cudzoziemców z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
7)
prowadzenia wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany,
8)
prowadzenia ewidencji zaproszeń,
9)
prowadzenia rejestrów:
a)
złożonych wniosków wizowych i wydanych w tych sprawach decyzji,
b)
decyzji o wydaleniu oraz osób wydalonych z Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
złożonych wniosków o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i wydanych w tych sprawach decyzji,
d)
złożonych wniosków o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i wydanych w tych sprawach decyzji,
e)
złożonych wniosków o nadanie statusu uchodźcy i wydanych w tych sprawach decyzji,
f)
złożonych wniosków o udzielenie azylu i wydanych w tych sprawach decyzji.
2.
Rozporządzenie określa również wzory:
1)
wiz, zaproszenia, karty stałego pobytu i karty czasowego pobytu, dokumentu podróży, tymczasowego dokumentu podróży, tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca oraz wniosków o ich wydanie,
2)
wykazu, ewidencji zaproszeń i rejestrów, o których mowa w ust. 1 pkt 7-9.
§  2.
1.
Wnioski o wszczęcie postępowania przewidziane w rozporządzeniu wypełnia się w języku polskim, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Wniosek o nadanie statusu uchodźcy lub o udzielenie azylu może być wypełniony w języku polskim lub w języku zrozumiałym dla cudzoziemca ubiegającego się o nadanie statusu uchodźcy lub o udzielenie azylu.
3.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego oraz komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej może zezwolić cudzoziemcom na wypełnianie wniosku o wydanie wizy, inne niż wiza repatriacyjna, w języku obcym.
4.
Jeżeli odrębne przypisy nie stanowią inaczej, dołączone do wniosków załączniki i dokumenty wystawione przez obce władze lub instytucje powinny być przetłumaczone na język polski przez uprawnionego tłumacza albo upoważnionego pracownika polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego.
§  3.
Organy uprawnione do wydawania decyzji w sprawach określonych w rozporządzeniu mogą prowadzić wzajemne konsultacje oraz zwracać się do innych organów o informacje niezbędne do podjęcia decyzji, w szczególności co do występowania okoliczności, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz. 739), zwanej dalej "ustawą".

Rozdział  2

Postępowanie w sprawach wiz, zaproszeń i pobytu bezwizowego

§  4.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie wizy pobytowej, pobytowej z prawem do pracy i tranzytowej przez kierownika polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego albo przez komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej składa wypełniony wniosek - kwestionariusz wizowy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego odnotowuje przyjęcie wniosku, o którym mowa w ust. 1, w dokumencie paszportowym, dokumencie podróży, tymczasowym dokumencie podróży lub w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji genewskiej, poprzez odciśnięcie pieczęci urzędowej oraz datownika.
3.
W uzasadnionym wypadku komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, w razie ubiegania się przez cudzoziemca o wydanie wizy w przejściu granicznym, może zwolnić go od obowiązku dołączenia do wniosku fotografii.
4.
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie wizy przez wojewodę składa wypełniony wniosek, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5.
Cudzoziemiec, wobec którego wszczęto postępowanie o nadanie statusu uchodźcy, jest zwolniony z obowiązku składania wniosku o wydanie wizy pobytowej.
§  5.
1.
Wiza zawiera:
1)
dane osobowe cudzoziemca,
2)
oznaczenie rodzaju wizy i celu pobytu,
3)
okres ważności wizy,
4)
oznaczenie ilości wjazdów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
5)
określony w dniach czas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
6)
numer dokumentu, w którym jest zamieszczona,
7)
oznaczenie miejsca wydania i organu wydającego,
8)
datę wydania,
9)
miejsce na adnotacje urzędowe.
2.
Wiza może zawierać zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1.
3.
Wzór wiz: pobytowej, tranzytowej i repatriacyjnej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4.
Wzór wizy pobytowej z prawem do pracy określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Wiza uprawnia do wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przejazdu przez to terytorium, pobytu na nim i wyjazdu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadacza dokumentu, w którym jest zamieszczona, a także osoby wpisane do tego dokumentu, jeżeli organ wydający wizę dokonał w niej stosownej adnotacji.
2.
Rodzaje wiz, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, organ wydający oznacza następująco:
1)
"S" - wiza pobytowa,
2)
"R" - wiza repatriacyjna,
3)
"T" - wiza tranzytowa,
4)
"W" - wiza pobytowa z prawem do pracy.
§  7.
Wizę pobytową organ wydający oznacza następującymi symbolami w zależności od charakteru podróży, celu wjazdu i pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej:
1)
"01" - wjazd i pobyt personelu środków międzynarodowego transportu drogowego,
2)
"02" - wjazd i pobyt turystyczny,
3)
"03" - wjazd i pobyt w celach służbowych przedstawicieli organów państwowych oraz organizacji międzynarodowych,
4)
"04" - wjazd i pobyt w celu odwiedzin,
5)
"05" - wjazd i pobyt w sprawach handlowych i gospodarczych,
6)
"06" - wjazd i pobyt związany z uzyskanym zezwoleniem na zamieszkanie na czas oznaczony,
7)
"07" - wjazd i pobyt związany z odbywaniem studiów, nauki, praktyki zawodowej, udziałem w konferencjach naukowych,
8)
"08" - wjazd i pobyt związany z działalnością kulturalną,
9)
"09" - wjazd i pobyt związany z działalnością prasową, radiową, telewizyjną, filmową i wydawniczą,
10)
"10" - wjazd i pobyt związany ze sportem (imprezami sportowymi),
11)
"11" - wjazd i pobyt w celu leczenia się,
12)
"12" - wjazd i pobyt związany z uzyskanym zezwoleniem na osiedlenie się,
13)
"13" - wjazd i pobyt członków rodzin i osób towarzyszących cudzoziemcom przybywającym do Rzeczypospolitej Polskiej w celach określonych w pkt 3, 5-11 oraz pkt 14 i 15,
14)
"14" - wjazd i pobyt związany z polowaniami,
15)
"15" - wjazd i pobyt związany z niesieniem pomocy charytatywnej,
16)
"16" - wjazd i pobyt związany z okolicznościami, o których mowa w art. 14 ustawy,
17)
"17" - wjazd i pobyt cudzoziemca, w którego sprawie wszczęto postępowanie w sprawie o nadanie statusu uchodźcy bądź o udzielenie azylu,
18)
"18" - wjazd i pobyt związany z innymi okolicznościami nie wymienionymi w pkt 1-17.
§  8.
W treści wizy nie dokonuje się poprawek.
§  9.
1.
Wizę zamieszcza się, poprzez wklejenie wypełnionej przez organ wydający, odpowiednio zabezpieczonej nalepki samoprzylepnej na wolnej, przeznaczonej na ten cel stronie w dokumencie paszportowym, dokumencie podróży, tymczasowym dokumencie podróży, tymczasowym zaświadczeniu tożsamości cudzoziemca lub dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji genewskiej.
2.
W szczególnie uzasadnionym wypadku komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej albo kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego może zamieścić wizę na blankiecie, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia. Opuszczając terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, cudzoziemiec zwraca blankiet z wizą komendantowi granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej.
§  10.
1.
Decyzję określającą czas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zależności od ilości posiadanych środków, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej odnotowuje w dokumencie paszportowym, dokumencie podróży, tymczasowym dokumencie podróży lub w dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji genewskiej poprzez odciśnięcie pieczęci, której wzór określa załącznik nr 6 do rozporządzenia, albo poprzez umieszczenie adnotacji zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę prawną, podpis upoważnionego funkcjonariusza Straży Granicznej i odciśnięcie pieczęci urzędowej.
2.
Decyzje w sprawach odmowy wydania wizy, odmowy wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, unieważnienia wizy wojewoda lub komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej odnotowuje w dokumencie paszportowym, dokumencie podróży, tymczasowym dokumencie podróży lub dokumencie podróży przewidzianym w Konwencji genewskiej poprzez odciśnięcie pieczęci, których wzory określają załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia, albo poprzez umieszczenie adnotacji zawierającej rodzaj i numer decyzji, podstawę prawną, podpis upoważnionego pracownika lub funkcjonariusza Straży Granicznej i odciśnięcie pieczęci urzędowej.
§  11.
Wizę pobytową z prawem do pracy można wydać po przedłożeniu:
1)
zezwolenia na zatrudnienie lub powierzenie innej pracy zarobkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776), zwanej dalej "ustawą o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu", lub
2)
dokumentu, z którego wynika, że zezwolenie lub zgoda dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy na zatrudnienie lub wykonywanie innej pracy zarobkowej nie jest wymagane.
§  12.
1.
Osoba zapraszająca składa wojewodzie zaproszenie wypełnione w języku polskim, w trzech egzemplarzach. Wzór zaproszenia określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
2.
Wojewoda może zażądać od osoby zapraszającej przedstawienia dokumentów potwierdzających możliwość wywiązania się z zobowiązania do pokrycia kosztów związanych z pobytem cudzoziemca, w szczególności dokumentów potwierdzających posiadanie źródeł dochodów lub własnych środków materialnych i ich wysokość.
3.
Warunki materialne i mieszkaniowe osoby zapraszającej muszą być adekwatne do określonego w zaproszeniu okresu pobytu osoby zapraszanej.
4.
Zaproszenie wpisane do ewidencji zaproszeń zwalnia cudzoziemca z obowiązku posiadania środków, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, na okres pobytu wskazany w zaproszeniu.
5.
Wojewoda stwierdza nieważność wpisu do ewidencji zaproszeń, jeżeli wyjdą na jaw nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody uzasadniające odmowę wpisu do ewidencji zaproszeń, nie znane organowi w dniu dokonywania wpisu.
6.
Stwierdzenie nieważności wpisu do ewidencji zaproszeń powoduje utratę ważności zaproszenia.
§  13.
Jeżeli z umowy lub porozumienia międzynarodowego o ruchu bezwizowym nie wynika inny termin, cudzoziemiec powinien opuścić terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed upływem terminu określonego w art. 8 ust. 2, z uwzględnieniem art. 8 ust. 3 i 4 ustawy.

Rozdział  3

Postępowanie w sprawie o wydanie wizy repatriacyjnej

§  14.
1.
Osoba ubiegająca się o wizę repatriacyjną obowiązana jest złożyć właściwemu kierownikowi polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego:
1)
2 egzemplarze wypełnionego wniosku o wydanie wizy repatriacyjnej,
2)
2 fotografie,
3)
dokumenty potwierdzające polską narodowość lub polskie pochodzenie,
4)
dokument o niekaralności,
5)
inne dokumenty potwierdzające fakty podane we wniosku o wydanie wizy repatriacyjnej

oraz przedstawić ważny dokument paszportowy.

2.
Wzór wniosku o wydanie wizy repatriacyjnej określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§  15.
1.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego na podstawie posiadanych informacji, faktów ustalonych w trakcie rozmowy z osobą ubiegającą się o wydanie wizy repatriacyjnej oraz analizy przedstawionych przez tę osobę dokumentów i innych dowodów bada, czy złożone oświadczenie o posiadaniu polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia jest zgodne z prawdą.
2.
Dla potwierdzenia polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia osoby ubiegającej się o wydanie wizy repatriacyjnej mogą być składane w szczególności następujące dokumenty dotyczące tej osoby lub jej wstępnych:
1)
polskie dokumenty tożsamości,
2)
odpisy aktów stanu cywilnego, dokumenty rodowe, metryki chrztu itp., poświadczające związek z polskością,
3)
potwierdzające odbycie służby wojskowej w wojsku polskim,
4)
potwierdzające posiadanie w przeszłości obywatelstwa polskiego,
5)
potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o polskiej narodowości osoby deportowanej lub uwięzionej,
6)
poświadczające zrehabilitowanie osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o jej polskiej narodowości,
7)
dokumenty tożsamości państwa miejsca zamieszkania zawierające wpis informujący o polskiej narodowości,
8)
inne zawierające wpis informujący o polskiej narodowości.
3.
W wyjątkowych wypadkach, w których zainteresowany wskaże na istnienie dokumentów wymienionych w ust. 2, których z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać, kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego może podjąć działania w celu uzyskania tych dokumentów od władz lub instytucji państwa urzędowania.
§  16.
W postępowaniu w sprawie wydawania wizy repatriacyjnej uwzględnia się przepisy art. 12 ust. 3-5 ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o obywatelskie polskim (Dz. U. Nr 10, poz. 49, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i z 1997 r. Nr 114, poz. 739).
§  17.
1.
Wniosek o wydanie wizy repatriacyjnej, wraz ze stanowiskiem co do jego zasadności, kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego przekazuje do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w celu uzyskania zgody, o której mowa w art. 79 ust. 3 ustawy.
2.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przed wydaniem zgody, o której mowa w ust. 1, zwraca się do właściwych organów z wnioskiem o wydanie opinii, czy nie zachodzą przesłanki z art. 13 ustawy.
3.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może zwrócić się do wojewody lub gminy właściwych ze względu na miejsce zamierzonego zamieszkania o zajęcie stanowiska co do możliwości zapewnienia mieszkania i utrzymania osobie ubiegającej się o wydanie wizy repatriacyjnej.
4.
Po potwierdzeniu polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia wnioskodawcy i uzyskaniu zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego wydaje wizę repatriacyjną.
5.
Nie wydaje się wizy repatriacyjnej osobie, która utraciła obywatelstwo polskie nabyte przez repatriację.
§  18.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego informuje o wydaniu wizy repatriacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz właściwego wojewodę.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawach zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwoleń na osiedlenie się oraz wydania karty czasowego pobytu i karty stałego pobytu

§  19.
1.
Cudzoziemiec ubiegających się o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony obowiązany jest złożyć:
1)
2 egzemplarze wypełnionego wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i wydanie karty czasowego pobytu, zawierającego wskazanie okoliczności uzasadniających jego zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,
2)
2 kolorowe fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm,
3)
dokumenty potwierdzające posiadanie źródeł dochodów lub własnych środków materialnych i ich wysokość,
4)
znaki opłaty skarbowej lub dowód uiszczenia opłaty konsularnej,

oraz przedstawić ważny dokument paszportowy albo tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca.

2.
W wypadku składania wniosku u właściwego wojewody cudzoziemiec obowiązany jest złożyć zaświadczenie potwierdzające wykonanie obowiązku meldunkowego.
3.
Organ przyjmujący wniosek lub prowadzący postępowanie może zażądać od cudzoziemca ubiegającego się o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony złożenia:
1)
odpisu aktu urodzenia,
2)
odpisu aktu małżeństwa,
3)
zaświadczenia o braku zobowiązań podatkowych wobec kraju pochodzenia,
4)
zaświadczenia o niekaralności wydanego przez właściwy organ kraju pochodzenia.
4.
W wypadku określonym w art. 17 pkt 1 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, cudzoziemiec obowiązany jest złożyć:
1)
zezwolenie na zatrudnienie lub powierzenie innej pracy zarobkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu lub
2)
dokument, z którego wynika, że zezwolenie lub zgoda dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy na zatrudnienie lub wykonywanie innej pracy zarobkowej nie jest wymagane.
5.
W wypadku określonym w art. 17 pkt 2 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, cudzoziemiec obowiązany jest złożyć dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, jej przedmiot i rozmiary oraz wywiązywanie się z zobowiązań wobec Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności:
1)
aktualny wypis z rejestru handlowego,
2)
akt notarialny, na podstawie którego ustanowiona została spółka,
3)
zaświadczenie z właściwego urzędu skarbowego o wywiązywaniu się z zobowiązań podatkowych wobec Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
zezwolenie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy na zatrudnienie lub wykonywanie innej pracy zarobkowej, jeżeli jest zatrudniony lub wykonuje inną pracę zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
6.
W wypadku określonym w art. 17 pkt 3 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, cudzoziemiec obowiązany jest złożyć zaświadczenie potwierdzające podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole lub szkole wyższej razu określające przewidywany regulaminem czas jej trwania.
7.
W wypadku określonym w art. 17 pkt 4 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 1, cudzoziemiec obowiązany jest złożyć odpis aktu małżeństwa.
8.
Wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i wydanie karty czasowego pobytu określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§  20.
W opinii, o której mowa w art. 82 ust. 4 ustawy, komendant wojewódzki Policji wskazuje w szczególności, czy nie zachodzą przesłanki określone w art. 13 ust. 1 ustawy.
§  21.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się obowiązany jest złożyć do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem właściwego wojewody:
1)
2 egzemplarze wypełnionego wniosku o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i wydanie karty stałego pobytu,
2)
2 kolorowe fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm,
3)
zaświadczenie potwierdzające wykonanie obowiązku meldunkowego,
4)
dokumenty uzasadniające jego wniosek o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności:
a)
zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, a w sytuacji, o której mowa w art. 110 ust. 4 ustawy - dokumenty potwierdzające nieprzerwany, trzyletni pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
odpisy aktów stanu cywilnego,
c)
tytuł prawny do zajmowania wskazanego lokalu mieszkalnego,
5)
dokumenty potwierdzające posiadanie źródeł dochodów lub własnych środków materialnych zapewniających mieszkanie i utrzymanie,
6)
dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie lub kwalifikacje,
7)
znaki opłaty skarbowej

oraz przedstawić ważny dokument paszportowy lub dokument podróży.

2.
Organ przyjmujący wniosek lub prowadzący postępowanie może zażądać od cudzoziemca ubiegającego się o zezwolenie na osiedlenie się złożenia:
1)
zaświadczenia o niekaralności wydanego przez właściwy organ kraju pochodzenia,
2)
zaświadczenia o braku zobowiązań podatkowych wobec kraju pochodzenia lub osób w nim zamieszkałych,
3)
w wypadku prowadzenia działalności gospodarczej - dokumentów określonych w § 19 ust. 5.
3.
Wzór wniosku o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i wydanie karty stałego pobytu określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  22.
1.
Wojewoda przed wydaniem decyzji o udzieleniu zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony może wezwać cudzoziemca do osobistego stawiennictwa w celu wyjaśnienia istotnych okoliczności, niezbędnych do podjęcia decyzji.
2.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przed wydaniem decyzji o udzieleniu zezwolenia na osiedlenie się może wezwać cudzoziemca do osobistego stawiennictwa w celu wyjaśnienia istotnych okoliczności, niezbędnych do podjęcia decyzji.
§  23.
1.
W dniu, w którym decyzja o udzieleniu zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony albo decyzja o udzieleniu zezwolenia na osiedlenie stała się ostateczna, wydaje się kartę czasowego pobytu albo kartę stałego pobytu, zwane dalej "kartą".
2.
Kartę wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia stosownej opłaty, jeśli cudzoziemiec nie został z niej zwolniony.
§  24.
1.
Do karty czasowego pobytu wpisuje się:
1)
nazwisko i imię (imiona) oraz imiona rodziców,
2)
datę i miejsce urodzenia,
3)
obywatelstwo,
4)
miejsce zamieszkania - adres miejsca zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 2 miesięcy,
5)
płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu,
6)
nazwę organu wydającego,
7)
imiona i nazwiska, rok urodzenia i płeć małoletnich dzieci przebywających pod opieką cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej,
8)
datę wydania i termin ważności karty czasowego pobytu,
9)
serię i numer karty czasowego pobytu,
10)
numer w rejestrze, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 9 lit. c).
2.
Karta czasowego pobytu jest ważna przez okres, na jaki udzielono zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, który nie może być krótszy niż rok.
3.
Karta czasowego pobytu może zawierać zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1.
4.
Wzór karty czasowego pobytu określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.
§  25.
1.
Do karty stałego pobytu wpisuje się:
1)
nazwisko i imię (imiona) oraz imiona rodziców,
2)
datę i miejsce urodzenia,
3)
obywatelstwo,
4)
miejsce zamieszkania - adres miejsca zameldowania na pobyt stały, a w razie jego braku na pobyt czasowy trwający powyżej 2 miesięcy,
5)
płeć, wzrost w centymetrach i kolor oczu,
6)
nazwę organu wydającego,
7)
imiona i nazwiska, rok urodzenia i płeć małoletnich dzieci przebywających pod opieką cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej,
8)
datę wydania i termin ważności karty stałego pobytu,
9)
serię i numer karty stałego pobytu,
10)
numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności.
2.
Karta stałego pobytu może zawierać zakodowany zapis danych, o których mowa w ust. 1.
3.
Wzór karty stałego pobytu określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§  26.
W wypadku gdy cudzoziemiec nie jest w stanie dopełnić, z przyczyn od niego niezależnych, obowiązku meldunkowego na pobyt stały lub pobyt czasowy trwający powyżej 2 miesięcy, w karcie wpisuje się nazwę miejscowości, w której przebywa w chwili wydania karty.
§  27.
1.
Z wnioskiem o wydanie nowej karty cudzoziemiec występuje do właściwego wojewody w razie:
1)
zmiany nazwiska, imienia lub innych danych, które wpisuje się do karty,
2)
zmiany wyglądu utrudniającego ustalenie jego tożsamości,
3)
uszkodzenia dotychczas posiadanej karty w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią,
4)
upływu terminu ważności dotychczas posiadanej karty stałego pobytu,
5)
utraty dotychczas posiadanej karty.
2.
W wypadkach określonych w ust. 1 pkt 1-4 cudzoziemiec powinien dołączyć do wniosku dotychczasową kartę oraz dokument paszportowy albo dokument podróży lub dokument podróży przewidziany w Konwencji genewskiej oraz decyzję o udzieleniu zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenia na osiedlenie się.
3.
W wypadku określonym w ust. 1 pkt 5 cudzoziemiec powinien dołączyć do wniosku zaświadczenie o zgłoszeniu Policji utraty karty.
§  28.
W wypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami można wydać kartę małoletniemu cudzoziemcowi, jeżeli posiada dokument paszportowy lub dokument podróży.
§  29.
1.
Karta podlega zwrotowi organowi, który ją wydał, w terminie 7 dni od zaistnienia wypadków określonych w art. 21 ust. 4 i 5 ustawy.
2.
Karta stałego pobytu może być zwrócona Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody.
§  30.
1.
Wniosek o wydanie karty stałego pobytu, w związku z koniecznością jej wymiany wynikającą z art. 110 ust. 2 ustawy, może być złożony do dnia 26 czerwca 1998 r. do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dotychczas posiadaną kartę stałego pobytu, 2 fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm, oraz przedkłada dokument paszportowy, dokument podróży lub dokument tożsamości cudzoziemca.
3.
Kartę stałego pobytu wydaje się po okazaniu przez cudzoziemca dowodu uiszczenia opłaty.
4.
W razie wydania karty stałego pobytu zwraca się cudzoziemcowi dotychczas posiadaną kartę pozbawioną cech użyteczności.
5.
Jeżeli cudzoziemiec nie wystąpi z wnioskiem w terminie określonym w ust. 1, jego dotychczasowa karta stałego pobytu podlega unieważnieniu.
§  31.
Wzór wniosku o wymianę lub wydanie nowej karty czasowego pobytu lub karty stałego pobytu określa załącznik nr 15 do rozporządzenia.

Rozdział  5

Postępowanie w sprawach dokumentów podróży i tymczasowych dokumentów podróży

§  32.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie dokumentu podróży jest obowiązany złożyć:
1)
wypełniony wniosek o wydanie dokumentu podróży,
2)
odpis aktu urodzenia osoby małoletniej do lat 13, jeżeli dokument podróży ma obejmować tę osobę,
3)
2 kolorowe fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm,
4)
kartę stałego pobytu.
2.
Dokument podróży wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia stosownej opłaty, jeśli cudzoziemiec nie został z niej zwolniony.
3.
Wzór wniosku o wydanie dokumentu podróży określa załącznik nr 16 do rozporządzenia.
§  33.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie tymczasowego dokumentu podróży jest obowiązany złożyć:
1)
wypełniony wniosek o wydanie tymczasowego dokumentu podróży,
2)
2 fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm,
3)
odpis aktu urodzenia osoby małoletniej do lat 13, jeżeli dokument ma obejmować tę osobę,
4)
oświadczenie o okolicznościach, dniu i miejscu utraty lub zniszczenia dokumentu paszportowego - w wypadku jego utraty lub zniszczenia,
5)
kartę w wypadku jej posiadania.
2.
Tymczasowy dokument podróży może być wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, wyłącznie w wypadku, gdy posiadał on dokument paszportowy lub kartę albo był wpisany do dokumentu paszportowego lub karty przedstawiciela ustawowego.
3.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego odmawia wydania tymczasowego dokumentu podróży, jeżeli naruszałoby to umowy lub porozumienia międzynarodowe.
4.
Tymczasowy dokument podróży wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia stosownej opłaty, jeśli cudzoziemiec nie został z niej zwolniony.
5.
Wzór wniosku o wydanie tymczasowego dokumentu podróży określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.
§  34.
Tymczasowy dokument podróży może być wydany z urzędu cudzoziemcowi, w szczególności podlegającemu wydaleniu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli nie posiada on ważnego dokumentu paszportowego.
§  35.
1.
Wzór dokumentu podróży określa załącznik nr 18 do rozporządzenia.
2.
Wzór tymczasowego dokumentu podróży określa załącznik nr 19 do rozporządzenia.
§  36.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o wydanie dokument podróży przewidzianego w Konwencji genewskiej jest obowiązany złożyć:
1)
wypełniony wniosek o wydanie dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji genewskiej,
2)
odpis aktu urodzenia osoby małoletniej, poniżej 13 roku życia, jeżeli dokument ma obejmować tę osobę,
3)
2 kolorowe fotografie o wymiarach 4,5 cm x 3,5 cm.
2.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może zwolnić cudzoziemca z obowiązku złożenia dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
3.
Dokument podróży przewidziany w Konwencji genewskiej wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia stosownej opłaty, jeśli cudzoziemiec nie został z niej zwolniony.
4.
Wzór wniosku o wydanie dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji genewskiej określa załącznik nr 20 do rozporządzenia.
5.
Wzór dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji genewskiej określa załącznik do Konwencji, z tym że dokument podróży wydawany cudzoziemcowi, któremu nadano status uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, zawiera ponadto na pierwszej stronie okładki napis "Rzeczpospolita Polska" oraz wizerunek godła państwowego.
§  37.
Małoletniemu cudzoziemcowi, jeżeli ukończył 13 lat, wydaje się dokument podróży lub dokument podróży przewidziany w Konwencji genewskiej na wniosek przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego. Dokument doręcza się przedstawicielowi ustawowemu.

Rozdział  6

Postępowanie w sprawie o nadanie statusu uchodźcy

§  38.
1.
Wniosek o nadanie statusu uchodźcy złożony przez cudzoziemca oraz postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie nadania statusu uchodźcy komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej przekazuje niezwłocznie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Cudzoziemiec, o którym mowa w ust. 1, powinien zgłosić się do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia o wszczęciu postępowania, w celu złożenia niezbędnych wyjaśnień.
§  39.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może zażądać złożenia do akt sprawy dokumentu paszportowego cudzoziemca ubiegającego się o nadanie statusu uchodźcy, jeżeli istnieją wątpliwości co do jego autentyczności lub zamieszczonych w nim wiz, odcisków pieczęci i adnotacji urzędowych albo jeżeli cudzoziemiec został przekazany do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów lub porozumień międzynarodowych.
§  40.
1.
W wypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 34 ust. 3, art. 35 ust. 2 i 3, art. 36 ust. 2 i 3 lub art. 38 ust. 3 ustawy, komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej niezwłocznie przekazuje Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o nadanie statusu uchodźcy, wraz ze swoim stanowiskiem, w celu wydania decyzji o odmowie wszczęcia postępowania lub pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
2.
Decyzja o odmowie wszczęcia postępowania lub o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania może być przekazana za pomocą urządzenia do przekazywania informacji pisemnych na odległość komendantowi granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, który doręcza ją cudzoziemcowi.
§  41.
Wzór wniosku o nadanie statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej określa załącznik nr 21 do rozporządzenia.
§  42.
1.
Na czas dokonania czynności, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy, cudzoziemiec może być umieszczony:
1)
w pomieszczeniu znajdującym się w obiektach należących do Straży Granicznej wskazanym przez uprawnionego do przyjmowania wniosków o nadanie statusu uchodźcy komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej,
2)
w ośrodku dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy:
a)
kobieta o widocznej ciąży,
b)
małoletni powyżej 13 roku życia, jeżeli nie sprawuje nad nim pieczy przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny,
c)
małoletni poniżej 13 roku życia wraz z przedstawicielami ustawowymi lub opiekunami faktycznymi sprawującymi nad nim pieczę,
3)
w placówce opiekuńczo-wychowawczej - małoletni poniżej 13 roku życia, przybywający do Rzeczypospolitej Polskiej bez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego.
2.
W wypadku umieszczenia cudzoziemca w miejscu, w którym mowa w ust. 1 pkt 1, obowiązek zapewnienia wyżywienia, warunków do utrzymania higieny oraz niezbędnej opieki medycznej spoczywa na uprawnionym do przyjmowania wniosków o nadanie statusu uchodźcy komendancie granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, a w miejscu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, obowiązek ten spoczywa na kierowniku ośrodka dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy lub placówki opiekuńczo-wychowawczej.
§  43.
1.
W wypadku złożenia wniosku o nadanie statusu uchodźcy przez małoletniego, nad którym nie sprawuje pieczy przedstawiciel ustawowy, organ uprawniony do przyjęcia wniosku zobowiązany jest wystąpić do sądu o ustanowienie kuratora do reprezentowania małoletniego w postępowaniu o nadanie statusu uchodźcy i o umieszczenie małoletniego w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub ośrodku dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.
2.
Do czasu wydania rozstrzygnięcia przez sąd, małoletni, który nie ukończył 13 roku życia, umieszczany jest w placówce opiekuńczo-wychowawczej, małoletni zaś, który ukończył 13 rok życia - w ośrodku dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.
§  44.
Cudzoziemiec ubiegający się o nadanie statusu uchodźcy powinien poinformować organ prowadzący postępowanie o nadanie statusu uchodźcy o zamiarze wyjazdu za granicę Rzeczypospolitej Polskiej na 7 dni przed terminem planowanego wyjazdu.
§  45.
Jeżeli małżonek lub małoletnie dzieci cudzoziemca, który uzyskał status uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, przebywają poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, właściwe polskie organy, na wniosek cudzoziemca, powinny w miarę możliwości udzielić im pomocy w uzyskaniu prawa wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu połączenia rodziny, chyba że zachodzą przesłanki określone w art. 13 ust. 1 ustawy.
§  46.
1.
Jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy, cudzoziemcowi, na czas trwania postępowania o nadanie statusu uchodźcy, wydaje się tymczasowe zaświadczenie tożsamości.
2.
Tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca jest ważne przez 3 miesiące, z możliwością przedłużenia okresu ważności na czas niezbędny do wydania ostatecznej decyzji w sprawie o nadanie statusu uchodźcy.
§  47.
Do tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca wpisuje się:
1)
nazwę organu wydającego,
2)
datę i miejsce wydania,
3)
dane osobowe:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
imiona rodziców,
d)
obywatelstwo,
e)
imiona i nazwiska towarzyszących dzieci lub innych osób znajdujących się pod opieką, daty urodzenia osób towarzyszących,
4)
termin ważności,
5)
podstawę wydania,
6)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe wydającego.
2.
Wzór tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca określa załącznik nr 22 do rozporządzenia.
§  48.
Cudzoziemiec obowiązany jest zwrócić tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w ciągu 7 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji w sprawie o nadanie statusu uchodźcy.
§  49.
1.
W wypadku utraty tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca, cudzoziemiec jest obowiązany zawiadomić o tym w terminie 3 dni Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Cudzoziemiec, który odzyskał tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca po zgłoszeniu jego utraty, jest obowiązany zawiadomić o tym niezwłocznie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w razie wydania nowego zaświadczenia - zwrócić zaświadczenie odnalezione.

Rozdział  7

Postępowanie w sprawie o udzielenie azylu

§  50.
1.
Cudzoziemiec ubiegający się o azyl w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany złożyć pisemny wniosek o udzielenie azylu.
2.
Wniosek o udzielenie azylu powinien zawierać:
1)
dane osobowe:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
imiona rodziców,
d)
obywatelstwo,
e)
dotychczasowe miejsce zamieszkania,
f)
wykształcenie,
g)
zawód,
2)
informacje o posiadanym dokumencie stwierdzającym tożsamość,
3)
szczegółowe uzasadnienie wskazujące na przyczyny poszukiwania ochrony i wyjaśniające okoliczności oraz powody opuszczenia kraju pochodzenia.
3.
Wniosek składa się:
1)
za granicą - do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem kierownika polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego,
2)
w kraju - bezpośrednio do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub za pośrednictwem komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej uprawnionego do przyjmowania wniosków o nadanie statusu uchodźcy.
4.
Kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego i komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej obowiązani są niezwłocznie przekazać wniosek Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji w celu wydania decyzji.

Rozdział  8

Postępowanie w sprawie wydalania cudzoziemców z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

§  51.
Wniosek o wydalenie cudzoziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej upoważniony organ składa do wojewody właściwego ze względu na miejsce przebywania cudzoziemca w czasie zaistnienia lub ujawnienia zdarzenia będącego podstawą wystąpienia z takim wnioskiem, albo ze względu na ostatnie miejsce jego pobytu stałego lub czasowego.
§  52.
1.
Wniosek o wydalenie cudzoziemca powinien zawierać:
1)
dane osobowe, w tym:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
imiona rodziców,
d)
obywatelstwo,
e)
dotychczasowe miejsce zamieszkania,
2)
dane małoletnich dzieci pozostających pod opieką cudzoziemca - w zakresie, o którym mowa w pkt 1,
3)
informację o posiadanym przez cudzoziemca dokumencie stwierdzającym tożsamość, a w razie jego braku - dowody potwierdzające tożsamość,
4)
wskazanie podstawy prawnej uprawniającej do podjęcia decyzji o wydaleniu,
5)
uzasadnienie.
2.
W wypadku zaistnienia konieczności odstawienia cudzoziemca do granicy, wniosek o wydalenie powinien ponadto zawierać:
1)
przewidywany termin i sposób wydalenia,
2)
przewidywane koszty wydalenia, jeżeli są możliwe do ustalenia w dniu złożenia wniosku.
3.
Jeżeli nie można ustalić danych wymienionych w ust. 1 pkt 1, wniosek powinien wskazywać przyczyny niemożności ich ustalenia oraz dane uprawdopodobnione.
§  53.
Przed wydaniem decyzji o wydaleniu wojewoda obowiązany jest sprawdzić, czy cudzoziemcowi nie nadano statusu uchodźcy lub nie ubiega się on o nadanie mu statusu uchodźcy albo czy nie udzielono mu azylu lub zezwolenia na osiedlenie się.
§  54.
O zamiarze wydania decyzji o wydaleniu z urzędu, wojewoda informuje właściwego komendanta wojewódzkiego Policji.
§  55.
1.
W wypadku gdy cudzoziemiec podlegający wydaleniu nie posiada ważnego dokumentu paszportowego, właściwy komendant wojewódzki Policji, komendant oddziału Straży Granicznej lub wojewoda, który wydał decyzję o wydaleniu z urzędu, występuje do właściwego obcego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego o wydanie dokumentu paszportowego.
2.
Jeżeli w Rzeczypospolitej Polskiej nie ma przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego państwa pochodzenia cudzoziemca, o wydanie dokumentu paszportowego występuje się za pośrednictwem Komendanta Głównego Straży Granicznej.
3.
W wypadku gdy uzyskanie dokumentu paszportowego nie jest możliwe, cudzoziemcowi można wydać tymczasowy dokument podróży.
§  56.
Wojewoda rozstrzyga o kosztach związanych z wydaleniem cudzoziemca w decyzji o wydaleniu lub w odrębnej decyzji.
§  57.
1.
Wojewoda odnotowuje wydanie decyzji o wydaleniu cudzoziemca w dokumencie paszportowym, dokumencie podróży lub tymczasowym dokumencie podróży cudzoziemca poprzez odciśnięcie pieczęci, której wzór określa załącznik nr 23 do rozporządzenia.
2.
O wydanej decyzji o wydaleniu wojewoda informuje niezwłocznie Komendanta Głównego Straży Granicznej i właściwego komendanta wojewódzkiego Policji.
3.
Wojewoda, który wydał decyzję o wydaleniu lub decyzję w sprawie kosztów związanych z wydaleniem, przekazuje niezwłocznie tytuł wykonawczy właściwemu urzędowi skarbowemu w celu ściągnięcia kosztów związanych z wydaleniem, zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy.
§  58.
Małoletniego, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, można wydalić wyłącznie pod pieczą przedstawiciela ustawowego, chyba że wydalenie prowadzone jest w taki sposób, że małoletni przekazany zostanie przedstawicielowi ustawowemu albo przedstawicielowi właściwych władz państwa, do którego następuje wydalenie.
§  59.
1.
Wniosek o umieszczenie cudzoziemca w strzeżonym ośrodku albo w areszcie w celu wydalenia powinien zawierać:
1)
dane osobowe cudzoziemca:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
imiona rodziców,
d)
obywatelstwo,
e)
dotychczasowe miejsce zamieszkania,
2)
informację o posiadanym przez cudzoziemca dokumencie stwierdzającym tożsamość, a w razie jego braku - dowody potwierdzające tożsamość,
3)
wskazanie podstawy prawnej uprawniającej do podjęcia decyzji o wydaleniu,
4)
wskazanie ośrodka albo aresztu, w którym cudzoziemiec powinien być umieszczony,
5)
uzasadnienie wniosku.
2.
Jeżeli nie można ustalić danych wymienionych w ust. 1 pkt 1, w szczególności jeżeli cudzoziemiec nielegalnie przekroczył granicę i nie posiada dokumentu paszportowego, wniosek powinien wskazywać przyczyny niemożności ich ustalenia oraz dane uprawdopodobnione.
§  60.
Po wydaniu przez sąd postanowienia o umieszczeniu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku albo w areszcie w celu wydalenia, funkcjonariusze jednostki organizacyjnej Policji lub Straży Granicznej wskazanej przez sąd doprowadzają cudzoziemca do strzeżonego ośrodka albo aresztu w celu wydalenia.
§  61.
Cudzoziemca umieszczonego w strzeżonym ośrodku albo w areszcie w celu wydalenia zwalnia się w razie:
1)
uchylenia przez sąd postanowienia o umieszczeniu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku albo w areszcie w celu wydalenia,
2)
przystąpienia do odstawienia cudzoziemca do granicy Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji o wydaleniu cudzoziemca z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
nadania cudzoziemcowi statusu uchodźcy lub udzielenia azylu,
5)
niewykonania decyzji o wydaleniu cudzoziemca w terminie 90 dni od dnia jego zatrzymania,

- o czym niezwłocznie informuje się sąd, który wydał postanowienie o umieszczeniu cudzoziemca w strzeżonym ośrodku albo w areszcie w celu wydalenia.

§  62.
Komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej, właściwy dla przejścia granicznego, przez które cudzoziemiec opuścił terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, informuje o tym fakcie wojewodę, który wydał decyzję o wydaleniu.

Rozdział  9

Tryb i zasady prowadzenia wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany

§  63.
1.
Wykaz, o którym mowa w art. 64 ustawy, prowadzi się w systemie informatycznym.
2.
Dane zamieszczone w wykazie są udostępniane uprawnionym organom w formie elektronicznej lub w formie wydruku komputerowego.
3.
Wzór wykazu określa załącznik nr 24 do rozporządzenia.
§  64.
Wykaz zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
imiona rodziców i nazwisko rodowe matki,
4)
datę i miejsce urodzenia,
5)
płeć,
6)
obywatelstwo,
7)
określenie dokumentu, w którym odnotowano wydanie decyzji o wydaleniu,
8)
miejsce zamieszkania,
9)
podstawę prawną wpisu,
10)
podstawę faktyczną wpisu,
11)
określenie organu wnioskującego o dokonanie wpisu,
12)
datę wpisu,
13)
termin obowiązywania wpisu,
14)
numer akt osobowych,
15)
inne dane mające związek z wpisem do wykazu.
§  65.
1.
Organ wnioskujący o dokonanie wpisu do wykazu określa termin obowiązywania wpisu, nie dłuższy niż 5 lat.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, w wypadku zmiany lub ustania przyczyn uzasadniających wpis do wykazu występuje do Komendanta Głównego Straży Granicznej o skrócenie terminu obowiązywania wpisu lub o jego wykreślenie z wykazu.
3.
Organ, o którym mowa w ust. 1, w wypadku uzasadniającym konieczność utrzymania wpisu występuje w terminie 14 dni przed upływem terminu obowiązywania wpisu do Komendanta Głównego Straży Granicznej z wnioskiem o przedłużenie terminu wpisu na czas nie dłuższy niż 5 lat.
4.
Komendant Główny Straży Granicznej wykreśla dane cudzoziemca z wykazu, jeżeli upłynął termin obowiązywania wpisu, a organ wnioskujący nie wystąpił z wnioskiem o jego przedłużenie.
§  66.
1.
Do czynności w zakresie dokonywania wpisów i skreśleń z wykazu, podejmowanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej z urzędu, stosuje się odpowiednio § 65.
2.
W wypadku dokonania wpisu z urzędu na podstawie zawiadomienia dokonanego przez sąd w trybie określonym w art. 90 ust. 3 pkt 1 ustawy, termin obowiązywania wpisu nie może być krótszy od terminu zatarcia skazania.
§  67.
Dane umieszczone w wykazie udostępnia się organom prowadzącym postępowanie o wydanie wizy lub o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, na ich żądanie, w związku z toczącym się postępowaniem.

Rozdział  10

Tryb i zasady prowadzenia rejestrów i ewidencji

§  68.
Rejestry i ewidencja mogą być prowadzone w systemie informatycznym.
§  69.
1.
Rejestr złożonych wniosków wizowych i wydanych w tych sprawach decyzji prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, kierownik polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego, wojewoda i komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
narodowość,
5)
datę złożenia wniosku,
6)
rodzaj wnioskowanej wizy,
7)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
8)
liczbę osób objętych decyzją,
9)
informację o uiszczeniu opłaty skarbowej lub konsularnej albo o odstąpieniu od jej pobrania wraz ze wskazaniem podstawy prawnej i faktycznej,
10)
sygnaturę akt,
11)
inne dane mające związek z wpisem do rejestru.
3.
W wypadku osób ubiegających się o wydanie wizy repatriacyjnej do rejestru wpisuje się również numer i datę zgody na repatriację, wydanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, oraz dane osobowe, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, dotyczące członków najbliższej rodziny cudzoziemca (małżonka, dzieci) nie będących polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia, którzy uzyskali zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony.
4.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 25 do rozporządzenia.
§  70.
1.
Rejestr decyzji o wydaleniu oraz osób wydalonych z Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi wojewoda.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
określenie dokumentu, w którym odnotowano wydanie decyzji o wydaleniu,
5)
określenie organu wnioskującego,
6)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
7)
liczbę osób objętych decyzją,
8)
datę wykonania wydalenia,
9)
sygnaturę akt,
10)
inne dane mające związek z wpisem do rejestru.
3.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 26 do rozporządzenia.
§  71.
1.
Rejestr złożonych wniosków o udzielenie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i wydanych w tych sprawach decyzji prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz wojewoda.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
narodowość,
5)
datę złożenia wniosku,
6)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
7)
liczbę osób objętych decyzją,
8)
informację o uiszczeniu opłaty za wydanie karty czasowego pobytu lub zwolnieniu od jej pobrania,
9)
sygnaturę akt,
10)
dane dotyczące wydania karty czasowego pobytu,
11)
informację o utracie lub wymianie karty czasowego pobytu.
3.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 27 do rozporządzenia.
§  72.
1.
Rejestr złożonych wniosków o udzielenie zezwolenia na osiedlenie się i wydanych w tych sprawach decyzji prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
narodowość,
5)
datę złożenia wniosku,
6)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
7)
liczbę osób objętych decyzją,
8)
informację o uiszczeniu opłaty za wydanie karty stałego pobytu lub zwolnieniu od jej pobrania,
9)
sygnaturę akt,
10)
dane dotyczące wydania karty stałego pobytu,
11)
informację o utracie lub wymianie karty stałego pobytu.
3.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 28 do rozporządzenia.
§  73.
1.
Rejestr złożonych wniosków o nadanie statusu uchodźcy i wydanych w tych sprawach decyzji i postanowień prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz uprawniony do przyjmowania wniosków o nadanie statusu uchodźcy komendant granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
narodowość,
5)
datę złożenia wniosku,
6)
datę wydania postanowienia o wszczęciu postępowania o nadanie statusu uchodźcy,
7)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
8)
liczbę osób objętych decyzją,
9)
sygnaturę akt,
10)
informację o wydaniu tymczasowego zaświadczenia tożsamości cudzoziemca, jego zwrocie lub utracie,
11)
informację o wydaniu dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji genewskiej,
12)
informację o udzieleniu zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i o wydanej karcie czasowego pobytu.
3.
Rejestr prowadzony przez komendanta granicznej placówki kontrolnej Straży Granicznej nie obejmuje danych zawartych w ust. 2 pkt 6, 7, 11 i 12, natomiast zawiera rodzaj i datę wydanych postanowień i decyzji, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy.
4.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 29 do rozporządzenia.
5.
Wzór rejestru, o którym owa w ust. 3, określa załącznik nr 30 do rozporządzenia.
§  74.
1.
Rejestr złożonych wniosków o udzielenie azylu i wydanych w tych sprawach decyzji prowadzi Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko,
3)
obywatelstwo,
4)
narodowość,
5)
datę złożenia wniosku,
6)
rodzaj i datę wydanej decyzji,
7)
liczbę osób objętych decyzją,
8)
informację o uiszczeniu opłaty za wydanie karty stałego pobytu lub zwolnieniu od jej pobrania,
9)
sygnaturę akt,
10)
dane dotyczące wydania zezwolenia na osiedlenie się,
11)
dane dotyczące karty stałego pobytu.
3.
Wzór rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 31 do rozporządzenia.
§  75.
1.
Ewidencję zaproszeń prowadzi wojewoda.
2.
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
liczbę porządkową,
2)
imię i nazwisko osoby zapraszanej,
3)
obywatelstwo osoby zapraszanej,
4)
imię i nazwisko osoby zapraszającej lub nazwę instytucji zapraszającej,
5)
obywatelstwo osoby zapraszającej,
6)
adres osoby zapraszającej lub adres instytucji zapraszającej,
7)
termin ważności zaproszenia,
8)
liczbę dni, na które dokonano zaproszenia,
9)
datę wpisu do ewidencji,
10)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby dokonującej wpisu,
11)
numer formularza zaproszenia,
12)
inne dane mające związek z wpisem do ewidencji.
3.
Wzór ewidencji, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 32 do rozporządzenia.
§  76.
1.
Dane dotyczące narodowości, o których mowa w § 69 ust. 2 pkt 4, § 71 ust. 2 pkt 4 i § 72 ust. 2 pkt 4, zamieszcza się w rejestrach, za zgodą zainteresowanego cudzoziemca.
2.
Dane te mogą być gromadzone i przetwarzane wyłącznie jako dane statystyczne i nie mogą być udostępniane łącznie z danymi osobowymi cudzoziemców.
§  77.
Organy prowadzące wykaz, rejestry i ewidencję mogą udostępniać sobie wzajemnie lub organom je nadzorującym dane w nich zawarte, w związku z prowadzonymi postępowaniami określonymi w ustawie.

Rozdział  11

Przepisy przejściowe i końcowe

§  78.
1.
Do dnia 31 grudnia 1998 r. zaproszenia mogą być sporządzane w formie oświadczenia z notarialnie poświadczonym podpisem osoby zapraszającej.
2.
Zaproszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać dane określone w art. 15 ust. 2 ustawy, w szczególności:
1)
imię i nazwisko osoby zapraszającej lub nazwę instytucji zapraszającej i osób działających z jej upoważnienia,
2)
adres osoby zapraszającej,
3)
serię i numer dokumentu tożsamości osoby zapraszającej lub osób działających z upoważnienia instytucji,
4)
imię i nazwisko osoby zapraszanej,
5)
obywatelstwo osoby zapraszanej,
6)
datę i miejsce urodzenia osoby zapraszanej,
7)
adres osoby zapraszanej.
3.
Zaproszenie, o którym mowa w ust. 1, osoba zapraszająca składa w 3 egzemplarzach u właściwego wojewody. Zaproszenie podlega wpisowi do ewidencji zaproszeń.
§  79.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 września 1963 r. w sprawie obowiązków osób trzecich oraz instytucji odpowiedzialnych za dopełnienie przez cudzoziemca obowiązku rejestracji (Dz. U. Nr 43, poz. 241),
2)
rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Spraw Zagranicznych z dnia 1 października 1963 r. o szczegółowych zasadach i trybie postępowania w sprawach cudzoziemców oraz o wzorach dokumentów dla cudzoziemców (Dz. U. Nr 43, poz. 242, z 1965 r. Nr 21, poz. 134, z 1966 r. Nr 44, poz. 266, z 1972 r. Nr 9, poz. 55 i z 1996 r. Nr 8, poz. 49),
3)
zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 września 1963 r. w sprawie rejestracji cudzoziemców za pośrednictwem osób trzecich lub instytucji (Monitor Polski Nr 74, poz. 369),
4)
zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 października 1971 r. w sprawie zwolnienia niektórych cudzoziemców od obowiązku rejestracji (Monitor Polski Nr 52, poz. 341).
§  80.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR WNIOSKU - KWESTIONARIUSZA WIZOWEGO

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WNIOSKU O UDZIELENIE WIZY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR WIZ: POBYTOWEJ (TRANZYTOWEJ, REPATRIACYJNEJ)

wzór

Wzór wizy posiada serię A lub B

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR WIZY POBYTOWEJ Z PRAWEM DO PRACY

wzór

Wzór wizy posiada serię C lub D

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR BLANKIETU WIZY

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR PIECZĘCI POŚWIADCZAJĄCEJ CZAS POBYTU NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR PIECZĘCI POŚWIADCZAJĄCEJ ODMOWĘ WYDANIA WIZY (ODMOWĘ WJAZDU NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ)

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR PIECZĘCI POŚWIADCZAJĄCEJ UNIEWAŻNIENIE WIZY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR ZAPROSZENIA

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE WIZY REPATRIACYJNEJ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WZÓR WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA ZAMIESZKANIE NA CZAS OZNACZONY I WYDANIE KARTY CZASOWEGO POBYTU

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  12

WZÓR WNIOSKU O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA OSIEDLENIE SIĘ I WYDANIE KARTY STAŁEGO POBYTU

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  13

WZÓR KARTY CZASOWEGO POBYTU

wzór

Kartę czasowego pobytu stanowi wypełniony, odpowiednio zabezpieczony papier zadrukowany tłem giloszowym koloru zieleni oliwkowej, pośrodku przechodzący w zieleń.

Papier jest zafoliowany.

Karta czasowego pobytu ma wymiary 105 mm x 74 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  14

WZÓR KARTY STAŁEGO POBYTU

wzór

Kartę stałego pobytu stanowi wypełniony, odpowiednio zabezpieczony papier zadrukowany tłem giloszowym koloru ciemnej zieleni oliwkowej, pośrodku przechodzący w róż.

Papier jest zafoliowany.

Karta czasowego pobytu ma wymiary 105 mm x 74 mm.

ZAŁĄCZNIK Nr  15

WZÓR WNIOSKU O WYMIANĘ LUB WYDANIE NOWEJ KARTY STAŁEGO POBYTU LUB CZASOWEGO POBYTU

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  16

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE DOKUMENTU PODRÓŻY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  17

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE TYMCZASOWEGO DOKUMENTU PODRÓŻY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  18

WZÓR DOKUMENTU PODRÓŻY

ZAŁĄCZNIK Nr  19

WZÓR TYMCZASOWEGO DOKUMENTU PODRÓŻY

ZAŁĄCZNIK Nr  20

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE DOKUMENTU PODRÓŻY PRZEWIDZIANEGO W KONWENCJI GENEWSKIEJ DOTYCZĄCEJ STATUSU UCHODŹCÓW, SPORZĄDZONEJ W GENEWIE DNIA 28 LIPCA 1951 R.

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  21

WZÓR WNIOSKU O NADANIE STATUSU UCHODŹCY W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  22

WZÓR TYMCZASOWEGO ZAŚWIADCZENIA TOŻSAMOŚCI CUDZOZIEMCA

ZAŁĄCZNIK Nr  23

WZÓR PIECZĘCI POŚWIADCZAJĄCEJ WYDANIE DECYZJI O WYDALENIU

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  24

WYKAZ CUDZOZIEMCÓW, KTÓRYCH POBYT NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ JEST NIEPOŻĄDANY

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  25

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW WIZOWYCH I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  26

REJESTR DECYZJI O WYDALENIU ORAZ OSÓB WYDALONYCH Z RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  27

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA ZAMIESZKANIE NA CZAS OZNACZONY I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  28

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA OSIEDLENIE SIĘ I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  29

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O NADANIE STATUSU UCHODŹCY I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI I POSTANOWIEŃ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  30

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O NADANIE STATUSU UCHODŹCY I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI I POSTANOWIEŃ

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  31

REJESTR ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O UDZIELENIE AZYLU I WYDANYCH W TYCH SPRAWACH DECYZJI

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  32

EWIDENCJA ZAPROSZEŃ

(pominięty)
* Z dniem 1 lipca 2001 r. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z art. 93 ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz.U.97.114.739), w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 94 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.01.42.475) - zob. też art. 16 ostatnio powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024