Szczegółowy zakres działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 sierpnia 1997 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędzie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 106, poz. 491 i z 1997 r. Nr 70, poz. 443) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji należy:
1)
w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego:
a)
ustalanie kierunków działań i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie ochrony przed bezprawnymi zamachami na życie i zdrowie ludzkie, dorobek materialny i kulturalny społeczeństwa, a także zachowanie porządku publicznego,
b)
stwarzanie warunków sprzyjających zapobieganiu przestępczości oraz zjawiskom kryminogennym, a także określanie zasad współdziałania w tym zakresie z terenowymi organami administracji rządowej, samorządem terytorialnym i organizacjami społecznymi,
c)
sprawowanie nadzoru nad działalnością Policji, w szczególności:
kontrolowanie działań zmierzających do ochrony życia, zdrowia ludzkiego oraz mienia, a także działań mających na celu zapewnienie spokoju w miejscach publicznych, środkach komunikacji, w ruchu drogowym oraz na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania,
w zakresie wydawania pozwoleń na posiadanie broni,
ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zwalczania przestępczości, a także wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
współdziałanie z policjami i organami nadzorującymi działalność policji innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi w zakresie zawartych umów międzynarodowych,
d)
informowanie Prezesa Rady Ministrów o zagrożeniu bezpieczeństwa obywateli lub niebezpiecznym zakłóceniu porządku publicznego oraz przedstawianie stosownych wniosków, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,
e)
przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów o stanie porządku publicznego oraz działalności Policji,
2)
w dziedzinie ochrony granicy państwowej:
a)
stwarzanie warunków sprzyjających skutecznej ochronie granicy państwowej,
b)
ustalanie kierunkowych przedsięwzięć zapewniających sprawną i skuteczną kontrolę graniczną, a także zapobiegających aktom terroryzmu na przejściach granicznych,
c)
sprawowanie nadzoru nad działalnością Straży Granicznej, a w szczególności:
kontrolowanie realizacji zadań wynikających z umów międzynarodowych dotyczących granicy państwowej oraz działalności pełnomocników granicznych,
ocena stanu ochrony granicy państwowej oraz wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
kontrolowanie realizacji zadań wynikających z umów międzynarodowych w zakresie dotyczącym cudzoziemców,
ocena realizacji działań zapobiegających nielegalnemu transportowaniu przez granicę państwową odpadów, szkodliwych substancji chemicznych, materiałów jądrowych i promieniotwórczych, środków odurzających i substancji psychotropowych oraz broni, amunicji i materiałów wybuchowych,
d)
współdziałanie z:
właściwymi organami administracji rządowej w ochronie interesów państwa na polskich obszarach morskich,
Ministrem Obrony Narodowej jako organem odpowiedzialnym za ochronę granicy państwowej w przestrzeni powietrznej,
e)
przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów o stanie ochrony granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego oraz działalności Straży Granicznej,
3)
w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej:
a)
stwarzanie warunków organizacyjno-prawnych funkcjonowania ochrony przeciwpożarowej,
b)
zapewnienie współpracy organów administracji rządowej ze stowarzyszeniami, których celem jest ochrona przeciwpożarowa lub ratownictwo oraz wspieranie ich działalności statutowej,
c)
inicjowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pożarowego,
d)
inspirowanie badań i studiów zmierzających do systematycznego eliminowania zagrożeń pożarowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
e)
inicjowanie polityki państwa i realizowanie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, w szczególności:
doskonalenie systemu ochrony przeciwpożarowej,
ocena stanu ochrony przeciwpożarowej oraz wytyczanie kierunków działań w tym zakresie,
wykonywanie innych zadań ustawowych w tej dziedzinie, w tym związanych z nadzorem nad ochroną przeciwpożarową i krajowym systemem ratowniczo-gaśniczym,
f)
przedstawianie informacji Prezesowi Rady Ministrów w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
4)
w zakresie koordynacji działań porządkowo-ochronnych oraz czynności ratowniczych w razie klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu:
a)
stwarzanie warunków organizacyjno-prawnych działań porządkowo-ochronnych na terenie kraju lub województwa,
b)
zapewnienie i organizowanie współpracy wszystkich podległych organów i jednostek organizacyjnych na wypadek klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu,
c)
organizowanie współpracy organów administracji rządowej i samorządowej oraz innych podmiotów w dziedzinie opisanej pod lit. b),
d)
sprawowanie nadzoru nad działalnością podległych organów bezpośrednio odpowiedzialnych za realizację zadań w dziedzinie opisanej pod lit. b),
5)
w zakresie organizacji i planowania cywilnej ochrony ludności, mienia i środowiska w okresie pokoju i wojny:
a)
stwarzanie organizacyjno-prawnych warunków funkcjonowania ochrony cywilnej,
b)
wyznaczanie celów ochrony cywilnej oraz nadzór nad prognozowaniem potrzeb i projektowaniem programów w tej dziedzinie,
c)
nadzorowanie współdziałania podległych organów i jednostek organizacyjnych w dziedzinie cywilnej ochrony ludności,
d)
rozstrzyganie wątpliwości co do podziału kompetencji między organami i jednostkami, o których mowa pod lit. c),
e)
organizowanie zaplecza naukowego, szkoleniowego i badawczego na potrzeby cywilnej ochrony ludności,
6)
w dziedzinie administracji publicznej:
a)
przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć w dziedzinie kierownictwa i nadzoru, należących do kompetencji Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określonych w odrębnych przepisach,
b)
przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć spraw spornych między wojewodą a organami rządowej administracji specjalnej,
c)
rozstrzyganie spraw spornych między wojewodami,
d)
przygotowywanie i przedstawianie projektów rozstrzygnięć spraw spornych między wojewodą a naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej,
e)
prowadzenie spraw związanych z kontrolą aktów prawnych wydawanych przez wojewodów, w tym przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawie uchylenia rozporządzenia lub zarządzenia wojewody,
f)
przygotowywanie i przedstawianie Radzie Ministrów propozycji ocen działalności wojewodów,
g)
nadzorowanie Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa,
h)
kontrolowanie aktów prawa miejscowego, nadzorowanie działalności komunalnej oraz przygotowywanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych Prezesa Rady Ministrów w tym zakresie,
i)
przygotowywanie projektów decyzji w sprawie podziału mienia komunalnego po podziale lub zmianie granic gmin,
j)
przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawach wyborów przedterminowych do rad gmin oraz wyborów do nowych rad gmin powstałych w wyniku zmian w podziale terytorialnym,
k)
przygotowywanie i przedstawianie projektów aktów prawnych Prezesa Rady Ministrów o wyznaczeniu osoby pełniącej funkcje organów gminy oraz ustanowieniu zarządu komisarycznego przejmującego zadania i kompetencje organów gminy,
l)
prowadzenie rejestru związków komunalnych,
ł)
przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w zakresie nadzoru nad sejmikami samorządowymi,
m)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem uprawnień Prezesa Rady Ministrów wynikających z ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 41, poz. 255),
n)
wykonywanie nadzoru nad działalnością wojewody, a w szczególności uchylanie, zmienianie lub stwierdzanie nieważności decyzji wydanych przez wojewodę stosownie do przepisów o postępowaniu administracyjnym,
o)
podejmowanie decyzji w sprawie orzekania nieważności decyzji Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej w wypadku stwierdzenia ich niezgodności z prawem,
p)
przygotowywanie informacji o działalności samorządowych kolegiów odwoławczych na podstawie materiałów przedstawianych przez przewodniczących kolegiów,
r)
dokonywanie kompleksowych analiz i ocen działalności terenowych organów administracji rządowej oraz uzyskiwanych przez te organy wyników,
s)
koordynowanie działalności i funkcjonowania terenowych organów administracji rządowej,
t)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących spraw z zakresu podziału terytorialnego kraju,
u)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących tworzenia i ustalania zasięgów terytorialnych rejonów rządowej administracji ogólnej,
w)
uzgadnianie propozycji zmian w zakresie podziałów specjalnych,
x)
ustalanie i zmiana urzędowych nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych,
y)
określanie standardów technicznych oraz zasad organizacji i utrzymania systemów łączności i informatyki na potrzeby administracji rządowej oraz uzgadnianie form i metod współdziałania tych systemów,
z)
określanie zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki oraz współdziałanie z Urzędem Ochrony Państwa w zakresie określania zasad stosowania kryptograficznej ochrony wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową, przekazywanych przez techniczne środki łączności na potrzeby administracji rządowej,
ź)
organizowanie współdziałania urzędów administracji rządowej przy planowaniu i wdrażaniu systemów łączności i informatyki,
7)
w dziedzinie stosunków państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi:
a)
inicjowanie kierunków działań w tej dziedzinie,
b)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących dziedziny stosunków państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi,
8)
w zakresie gospodarki gruntami - prowadzenie gospodarki gruntami stanowiącymi własność Skarbu Państwa na potrzeby: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy, a także ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich w zakresie wydawania decyzji o ustanowieniu lub wygaśnięciu zarządu nieruchomości,
9)
w zakresie geodezji i kartografii:
a)
sprawowanie nadzoru nad Głównym Geodetą Kraju,
b)
wydawanie przepisów dotyczących geodezji i kartografii zastrzeżonych do kompetencji organu naczelnego,
c)
ustalanie, w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, przedstawiania na mapach przedmiotów sporu międzynarodowego,
10)
w zakresie budownictwa:
a)
sprawowanie, określonych w ustawach, zadań w zakresie nadzoru architektoniczno-budowlanego oraz specjalistycznego nadzoru budowlanego, z zastrzeżeniem dziedzin obronności państwa, transportu, budowy i eksploatacji dróg szynowych wraz z urządzeniami zabezpieczenia ruchu oraz urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych, służących do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych i górnictwa,
b)
sprawowanie nadzoru nad działalnością Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
c)
wydawanie, w zakresie swojej właściwości, przepisów wykonawczych do ustawy - Prawo budowlane, w tym przepisów techniczno-budowlanych, oraz stały monitoring i analizowanie ich stosowania i przestrzegania, a także udzielanie upoważnienia organom nadzoru budowlanego do wydawania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
d)
współdziałanie z Polskim Komitetem Normalizacyjnym w sprawach normalizacji w dziedzinie budownictwa, a w szczególności w zakresie aktualizacji Polskich Norm, opracowywania komentarzy, zaleceń i wytycznych dotyczących ich stosowania, uczestnictwa w Normalizacyjnych Komisjach Problemowych oraz koordynacji i programowania prac normalizacyjnych,
e)
kształtowanie regulacji systemowych dopuszczania wyrobów do obrotu i stosowania w budownictwie, przy uwzględnieniu rozwiązań wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej.
§  2.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji realizuje zadania oraz uprawnienia, powierzone w odrębnych ustawach i przepisach wydanych na ich podstawie, w zakresie:
1)
administracji spraw wewnętrznych, dotyczące:
a)
rejestracji stanu cywilnego, ewidencji ludności i dokumentów stwierdzających tożsamość oraz zmiany imion i nazwisk,
b)
eksploatacji i rozwoju Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności oraz jego podsystemów tematycznych na potrzeby organów administracji państwowej i samorządu terytorialnego,
c)
spraw paszportowych - w zakresie sprawowania zwierzchniego nadzoru nad właściwymi organami,
d)
spraw związanych z nadawaniem i utratą obywatelstwa polskiego,
e)
uprawnień i obowiązków obywateli związanych z powszechnym obowiązkiem obrony,
f)
mniejszości narodowych,
g)
stowarzyszeń, zgromadzeń i zbiórek publicznych,
h)
odznak i mundurów,
i)
wydawania koncesji na działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia, usług detektywistycznych i paszportowych oraz wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, a także kontroli działalności gospodarczej w tym zakresie,
j)
realizacji polityki państwa w zakresie pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
k)
udzielania zezwoleń na nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców,
2)
wykroczeń - dotyczące sprawowania zwierzchniego nadzoru nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia poddane orzecznictwu kolegiów do spraw wykroczeń przy sądach rejonowych,
3)
ochrony tajemnicy państwowej i służbowej - dotyczące koordynowania organizacji ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz działań mających na celu jej zachowanie, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
4)
tworzenia, utrzymywania i znoszenia zakładów opieki zdrowotnej,
5)
udzielania wskazań lokalizacyjnych autostrady lub jej odcinków, po zaopiniowaniu przez Prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych i po uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Ministrem Gospodarki oraz z Ministrami: Kultury i Sztuki, Obrony Narodowej, Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Transportu i Gospodarki Morskiej oraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym,
6)
sprawowania kontroli działalności dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
7)
wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji,
8) 1
nadzorowania państwowych archiwów wyodrębnionych resortu spraw wewnętrznych i administracji, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  3.
Do zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji należy również:
1)
informowanie społeczeństwa o działalności resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz współdziałanie w tym celu ze środkami masowego przekazu,
2)
współdziałanie, w granicach posiadanych kompetencji, z innymi organami administracji rządowej oraz organami samorządu terytorialnego.
§  4.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji realizuje także zadania w zakresie:
1)
kształtowania struktur organizacyjnych w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
2)
kształtowania polityki kadrowej oraz troski o właściwy nabór kadr resortu spraw wewnętrznych i administracji,
3)
organizowania i nadzorowania szkolnictwa resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz doskonalenia zawodowego,
4)
wspierania działalności naukowej i społecznej, podejmowanej na rzecz przeciwdziałania przestępczości, oraz koordynowania działalności związanej z rozwojem technicznym w resorcie spraw wewnętrznych i administracji,
5)
realizowania przedsięwzięć mobilizacyjno-organizacyjnych i obronnych resortu spraw wewnętrznych i administracji oraz innych zadań dotyczących obronności, wynikających z przepisów ustaw,
6)
sprawowania nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.
§  5.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
1)
wydaje akty prawne w zakresie posiadanych kompetencji,
2)
wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 pkt 8 zmieniony przez pkt 4 obwieszczenia z dnia 13 października 1997 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.97.128.840).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024