Nadanie statutu Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 1997 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Mienia Wojskowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Mienia Wojskowego nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI MIENIA WOJSKOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Agencja Mienia Wojskowego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
§  2.
1.
Agencja jest państwowa osobą prawną, wykonującą prawa własności i inne prawa majątkowe na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do mienia określonego w art. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 2 ustawy.
2.
Siedzibą Agencji jest Warszawa.
§  3.
Agencja realizuje zadania określone w ustawie w stosunku do mienia:
1)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, nie wykorzystywanego przez te jednostki do realizacji ich zadań i przekazanego Agencji,
2)
pozostałego po likwidacji lub przekształceniu państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej,
3)
Skarbu Państwa będącego w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, przekazanego Agencji na przechowanie lub jej użyczonego,
4)
stanowiącego własność Agencji.
§  4.
1.
Zadania określone w ustawie Agencja realizuje w ramach samodzielnej gospodarki finansowej, kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową Agencji ponosi Prezes Agencji.
2.
Agencja w ramach środków, o których mowa w art. 29 ust. 3 ustawy, może pełnić rolę inwestora w stosunku do inwestycji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa udzielonego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  5.
Agencja tworzy fundusze: statutowy, zasobu, rezerwowy oraz inne fundusze na podstawie przepisów ogólnych.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  6.
1.
Prezes Agencji jest organem Agencji, powoływanym i odwoływanym stosownie do art. 11 ustawy, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji.
2.
Prezes Agencji realizuje w szczególności zadania określone w art. 14 ust. 1-3 ustawy.
3.
Prezes Agencji jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji albo może udzielać innym osobom pełnomocnictw do dokonywania określonych czynności.
§  7.
1.
Prezes Agencji działa przy pomocy trzech zastępców, głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w Biurze Agencji, a także dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji, którzy są przed nim odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2.
W razie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego czynności służbowych, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców, w zakresie powierzonych mu kompetencji.
§  8.
1.
Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez Ministra Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, na wniosek Prezesa Agencji.
2.
Głównego księgowego Agencji, dyrektorów zespołów i innych komórek organizacyjnych w Biurze Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych Biura Agencji zatrudnia Prezes Agencji.
3.
Na stanowiska służbowe w Agencji mogą być wyznaczani żołnierze zawodowi, o których mowa w art. 17 ust. 4 ustawy, na zasadach określonych w przepisach o służbie wojskowej oraz uposażeniu żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej.
4.
Prezes Agencji jest przełożonym wszystkich pracowników Agencji.
§  9.
Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, składające się z pracowników Agencji, jak również zatrudniać inne osoby w charakterze doradców i ekspertów.

Rozdział  3

Rada Nadzorcza Agencji

§  10.
1.
Rada Nadzorcza Agencji, zwana dalej "Radą", jest organem Agencji.
2.
Skład Rady, tryb powoływania i odwoływania Przewodniczącego i członków Rady oraz okres kadencji określa art. 15 ustawy.
3.
Rada sprawuje nadzór nad działalnością Agencji. W szczególności do obowiązków Rady w tym zakresie należy:
1)
opiniowanie rocznego planu finansowego i rocznego sprawozdania finansowego Agencji,
2)
nadzorowanie gospodarki finansowej Agencji.
4.
Rada wykonuje obowiązki określone w art. 16 ust. 2 pkt 2 i w ust. 3, 4 i 6 ustawy.
5.
Radą kieruje Przewodniczący Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.
§  11.
1.
Rada wybiera ze swego składu i odwołuje zastępcę Przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
2.
Tryb wyboru i odwołania osób, o których mowa w ust. 1, określa regulamin Rady.
§  12.
Mandaty członków Rady wygasają:
1)
z dniem przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego Agencji za ostani rok ich działania,
2)
w razie śmierci,
3)
w razie odwołania.
§  13.
1.
Rada obraduje na posiedzeniach zwoływanych nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2.
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezesa Agencji albo co najmniej dwóch członków Rady.
3.
W razie nieobecności Przewodniczącego Rady, posiedzenia Rady zwołuje zastępca Przewodniczącego Rady.
4.
Dla ważności uchwał Rady jest wymagane zaproszenie wszystkich członków Rady.
5.
Obradom przewodniczy Przewodniczący Rady lub jego zastępca, a w wypadku ich nieobecności, wyznaczony przez Przewodniczącego członek Rady.
6.
Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady. W razie równego podziału głosów, decyduje głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady.
7.
W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady, w tym także Prezes Agencji.
8.
Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach Rady.
§  14.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin Rady uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  15.
Obsługę prac Rady zapewnia Biuro Agencji.

Rozdział  4

Biuro Agencji

§  16.
1.
Biuro Agencji, zwane dalej "Biurem", jest aparatem wykonawczym Prezesa Agencji.
2.
Zadaniem Biura jest w szczególności:
1)
koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Agencji,
2)
sprawowanie nadzoru, przez swoich przedstawicieli w zarządach i radach nadzorczych, nad działalnością spółek, w których Agencja posiada udziały,
3)
prowadzenie zbiorczej ewidencji mienia Agencji,
4)
prowadzenie rozliczeń finansowych oddziałów terenowych Biura,
5)
przygotowywanie projektów rocznych planów finansowych oraz sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Agencji.
§  17.
1.
W skład Biura wchodzą, w szczególności, trzy piony: ekonomiczno-finansowy, zagospodarowania mienia oraz organizacyjno-administracyjny, którymi kierują zastępcy Prezesa Agencji, a także oddziały terenowe Biura, o których mowa w rozdziale 5.
2.
W skład pionów wyszczególnionych w ust. 1 wchodzą zespoły i inne komórki organizacyjne, którymi kierują odpowiednio dyrektorzy i kierownicy, oraz samodzielne stanowiska pracy.
§  18.
1.
Regulamin organizacyjny Biura wprowadza Prezes Agencji, w formie zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady.
2.
Regulamin określa w szczególności:
1)
organizację wewnętrzną Biura,
2)
oddziały terenowe Biura i ich terytorialny zasięg,
3)
zakres zadań pionów, zespołów i innych komórek organizacyjnych, a także samodzielnych stanowisk pracy.

Rozdział  5

Oddział terenowy Biura Agencji

§  19.
1.
Prezes Agencji tworzy i likwiduje oddział terenowy Biura Agencji, zwany dalej "oddziałem".
2.
Organizację wewnętrzną oddziału oraz zakres jego działania, z uwzględnieniem komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy, określa regulamin organizacyjny oddziału, ustalany przez dyrektora oddziału i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.
§  20.
Do zadań oddziału należy w szczególności:
1)
przejmowanie mienia według harmonogramu ustalanego przez Prezesa Agencji, zgodnie z planem przekazywania tego mienia na dany rok kalendarzowy, o którym mowa w art. 18 ust. 3 ustawy,
2)
uporządkowanie stanu prawnego przejętego mienia,
3)
prowadzenie ewidencji mienia,
4)
utrzymywanie i ochrona mienia do czasu jego zagospodarowania,
5)
gospodarowanie mieniem,
6)
prowadzenie gospodarki finansowej,
7)
przygotowywanie danych do rocznego planu finansowego oraz rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności Agencji.
§  21.
Oddziałem kieruje dyrektor, stosownie do zakresu działania określonego w regulaminach, o których mowa w § 18 i § 19 ust. 2, oraz w zakresie pełnomocnictw udzielonych mu przez Prezesa Agencji.
§  22.
1.
Dyrektor oddziału podlega Prezesowi Agencji.
2.
Dyrektor oddziału może tworzyć i likwidować filie oddziału lub samodzielne stanowiska pracy, po uzyskaniu zgody Prezesa Agencji.
3.
Dyrektor oddziału jest przełożonym pracowników zatrudnionych w oddziale.
§  23.
Działalność oddziału nadzoruje Prezes Agencji przy pomocy swoich zastępców oraz dyrektorów zespołów Biura w zakresie określonym przez Prezesa Agencji.

Rozdział  6

Udzielanie pełnomocnictw

§  24.
Prezes Agencji może udzielać swoim zastępcom, głównemu księgowemu Agencji, dyrektorom zespołów, a także dyrektorom oddziałów, z zastrzeżeniem § 25, pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
§  25.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1)
zagospodarowania uzbrojenia, materiałów wybuchowych i amunicji,
2)
zbycia mienia oraz przekazania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, o wartości stanowiącej równowartość 20.000 EURO 1 lub więcej w złotych polskich,
3)
dokonania czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, na okres dłuższy niż 3 lata,
4)
wniesienia mienia do spółki,
5)
nieodpłatnego przekazania mienia,
6)
zaciągania kredytów.
§  26.
W sprawach nie uregulowanych w statucie do udzielenia pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Rozdział  7

System kontroli wewnętrznej

§  27.
1.
Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej oraz wykorzystanie wyników kontroli jest odpowiedzialny Prezes Agencji.
2.
Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa, główny księgowy Agencji, dyrektorzy zespołów Biura oraz dyrektorzy oddziałów.
3.
W Biurze tworzy się zespół kontroli wewnętrznej.
4.
W zależności od potrzeb Prezes Agencji oraz dyrektorzy oddziałów mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników odpowiednio Biura lub oddziału.
§  28.
Kontroli wewnętrznej podlegają zespoły i inne komórki organizacyjne Agencji.
§  29.
Kontrola wewnętrzna polega na:
1)
kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu oceny prawidłowości ich realizacji, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2)
kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§  30.
Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych, o których mowa w § 27 ust. 4, przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie odpowiednio przez Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału.
§  31.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli osób, o których mowa w ust. 1.
§  32.
Pracownicy Agencji są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępniania dokumentów dotyczących przedmiotu kontroli.
§  33.
Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji czynności w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§  34.
W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty mogące stanowić dowód przestępstwa.
§  35.
Kontrola mienia, o którym mowa w § 3, znajdującego się w posiadaniu osób trzecich odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami oraz postanowieniami umów.
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024