Zm.: ustawa budżetowa na rok 1997.

USTAWA
z dnia 17 lipca 1997 r.
o zmianie ustawy budżetowej na rok 1997.

Art.  1.

W ustawie budżetowej na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 w ust. 1 po wyrazach "budżetu państwa w 1996 r." po przecinku dodaje się wyrazy "a także z tytułu kredytu, o którym mowa w art. 10a";
2)
w art. 5:
a)
w ust. 2 wyrazy "3.000.000 tys. zł" zastępuje się wyrazami "4.500.000 tys. zł",
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dopuszczalny przyrost zadłużenia z tytułu kredytu, o którym mowa w art. 10a, w ujęciu kasowym, nie może przekroczyć 2.500.000 tys. zł.";

3)
po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Art. 10a. 1. Narodowy Bank Polski udzieli Ministrowi Finansów kredytu z przeznaczeniem na sfinansowanie wydatków związanych z prowadzeniem akcji przeciwpowodziowej lub usuwaniem skutków powodzi.

2. Kredyt, o którym mowa w ust. 1, zostanie postawiony do dyspozycji Ministra Finansów w postaci odnawialnej linii kredytowej.

3. Środki z kredytu, o którym mowa w ust. 1, gromadzone są na wydzielonym subkoncie budżetu państwa.";

4)
w art. 39 w ust. 1 w pkt 2 po wyrazach "USA" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) dofinansowanie usuwania skutków powodzi na obszarach dotkniętych powodzią, do wysokości równowartości w złotych kwoty 300 mln dolarów USA.";

5)
w art. 40:
a)
w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 4.",
b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W wypadku wniosków wojewodów, na terenie działania których wystąpiła powódź, opinię, o której mowa w ust. 1, wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, jeżeli przesunięcie wydatków między działami dotyczy spraw usuwania skutków powodzi.";

6)
po art. 40 dodaje się art. 40a i 40b w brzmieniu:

"Art. 40a. Upoważnia się Ministra Finansów do:

1) przeniesienia środków zablokowanych w trybie art. 43 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe do rezerw celowych i przeznaczenia ich - w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji - na finansowanie kosztów pomocy udzielanej na obszarach dotkniętych powodzią oraz usuwania skutków powodzi,

2) utworzenia rezerwy celowej pod nazwą "pomoc udzielana na obszarach dotkniętych powodzią oraz usuwanie skutków powodzi."

Art. 40b. 1. Upoważnia się ministrów do dokonywania, w uzgodnieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, przeniesień wydatków między działami w ramach budżetów ministrów po poinformowaniu o planowanym przeniesieniu Ministra Finansów, jeżeli przesunięcie wydatków między działami dotyczy spraw usuwania skutków powodzi.

2. Minister Finansów może w terminie 3 dni od otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1, zgłosić sprzeciw i poinformować o jego zgłoszeniu Radę Ministrów.

3. Rada Ministrów podejmuje decyzje w sprawie podtrzymania lub odrzucenia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2.

4. Rada Ministrów dokonuje okresowej analizy dochodów i wydatków budżetu państwa, w tym wydatków związanych z usuwaniem skutków powodzi, nie rzadziej jednak niż co 14 dni.

5. W wypadku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe.";

7)
w art. 52 w ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "a także importu interwencyjnego niezbędnego do usuwania skutków powodzi.";
8)
po art. 53 dodaje się art. 53a-53e w brzmieniu:

"Art. 53a. 1. Gminy, na obszarze których wystąpiła powódź, mogą otrzymać dotację celową na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z usuwaniem skutków powodzi.

2. Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są przez wojewodów.

Art. 53b. Do wysokości dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin, na obszarze których wystąpiła powódź, nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 21 ustawy, o której mowa w art. 48.

Art. 53c. Upoważnia się Ministra Finansów do przyspieszenia - na wniosek wojewody - terminu przekazania rat subwencji, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 48, gminom szczególnie dotkniętym powodzią.

Art. 53d. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustala:

1) wykaz gmin, o których mowa w art. 53a i 53c,

2) zasady udzielania i sposób rozliczania dotacji, o których mowa w art. 53a.

Art. 53e. Zobowiązuje się następujących dysponentów części budżetowych: Kancelarię Prezydenta, Kancelarię Sejmu, Kancelarię Senatu, Najwyższą Izbę Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Krajowe Biuro Wyborcze, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Polską Agencję Prasową do ograniczenia wydatków majątkowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na 1997 rok o 20% i przeznaczenie tych środków do dyspozycji Ministra Finansów na zwiększenie rezerwy celowej o nazwie "pomoc udzielana na obszarach dotkniętych powodzią oraz usuwanie skutków powodzi.";

9)
załącznik nr 3 "część 98 - Przychody i rozchody związane z finansowaniem w 1997 r. niedoboru budżetowego" otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej ustawy.
Art.  2.

Rada Ministrów przedstawia komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu, po zakończeniu każdego miesiąca, informację o przebiegu realizacji postanowień niniejszej ustawy.

Art.  3.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ 98 - PRZYCHODY I ROZCHODY ZWIĄZANE Z FINANSOWANIEM W 1997 R. NIEDOBORU BUDŻETOWEGO

Treść Poz. Przewidy-

wane wykonanie 1996 r.

Plan na 1997 r.
Saldo Przychody Rozchody
w tysiącach złotych
1 2 3 4 5 6
Finansowanie niedoboru budżetowego ogółem 1 10.158.865 12.220.000 64.911.251 52.691.251
I. Finansowanie ze

źródeł krajowych

2 11.209.811 12.761.985 62.831.123 50.069.138
1. Stan środków na

początek roku

3 1.844.810 1.400.000 1.400.000
w tym: depozyt 4 622.821 40.000 40.000
2. Bony skarbowe 5 1.966.871 2.214.823 43.431.123 41.216.300
2a. Kredyty z NBP 6 2.500.000 2.500.000
3. Zobowiązania

długoterminowe

krajowe

7 9.380.951 6.773.992 15.500.000 8.726.008
a) obligacje

pożyczek

państwowych

tzw. aktywne

8 11.378.282 9.040.848 15.500.000 6.459.152
- obligacje

roczne

9 1.041.624 -1.625.743 2.400.000 4.025.743
- obligacje

trzyletnie

10 3.040.720 2.006.012 3.150.000 1.143.988
- obligacje

dwuletnie

11 2.977.938 3.510.579 4.800.000 1.289.421
- obligacje

pięcioletnie

12 1.637.900 3.450.000 3.450.000
- obligacje

dziesięcio-

letnie

13 2.680.100 1.700.000 1.700.000
b) obligacje tzw.

pasywne

14 -1.782.331 -2.046.856 2.046.856
- obligacja

konwersyjna

15 -122.000 -122.000 122.000
- obligacje

restruktury-

zacyjne

16 -443.921 -540.000 540.000
- obligacja

nominowana w

dolarach USA

17 -1.216.409 -1.384.020 1.384.020
- obligacje

zamienne

18 -801 801
- obligacje

60%

wewnętrznej

pożyczki

państwowej

19 -1 -35 35
c) pozostałe

zobowiązania

długoterminowe

20 -215.000 -220.000 220.000
- kredyty na

inwestycje

infrastruk-

turalne

21 -215.000 -220.000 220.000
4. Udzielone

pożyczki

krajowe

22 -86.830 86.830
- dla KUKE 23 -86.830 86.830
5. Zmiana stanu

depozytów

24 -582.821 -40.000 40.000
6. Stan środków na

koniec roku

25 1.400.000
w tym: depozyt 26 40.000
II. Finansowanie ze

źródeł

zagranicznych

27 -1.050.946 -541.985 2.080.128 2.622.113
1. Kredyty

zagraniczne

udzielone

28 -92.628 -450.726 26.269 476.995
2. Kredyty

zagraniczne

otrzymane

29 -1.125.033 -1.299.078 326.883 1.625.961
a) Klub Paryski 30 -377.641 -772.541 772.541
b) Gwarantowane

poza Klubem

Paryskim

31 -158.657 -114.209 114.209
c) Bank Światowy 32 443.025 -276.283 38.773 315.056
- budownictwo 33 17.618 5.632 5.632
- leśnictwo 34 76.173 33.141 33.141
- pożyczka

dostoso-

wawcza dla

rolnictwa

(ASAL)

35 263.100
- pożyczka

dostoso-

wawcza dla

sektora

finansowego

i

przedsię-

biorstw

(EFSAL)

36 263.493
- raty

kapitałowe

od pożyczek

zaciągnię-

tych przez

BP w latach

1991-1994

37 -177.359 -315.056 315.056
d) Europejski

Bank Odbudowy

i Rozwoju

- budownictwo 38 4.309
e) kredyty na

ochronę

zdrowia

(dla MZiOS)

39 123.269 -17.710 17.710
f) filie banków

polskich za

granicą

40 -786.900 288.110 288.110
g) pozostałe 41 -372.438 -406.445 406.445
3. Konwersja długu

zagranicznego na

złote

42 -143.355 -320.505 320.505
4. Rozliczenia sald

clearingowych

43 -156.959 -50.107 15.769 65.876
5. Udział w

organizacjach

międzynarodowych

44 -10.570 -15.675 15.675
6. Ekokonwersja/

Ekofundusz

45 -87.510 -101.270 101.270
7. Refundacje 46 -18.009 -15.831 15.831
8. Emisja obligacji

skarbowych na

międzynarodowym

rynku finansowym

47 455.751 1.576.350 1.576.350
9. Fundusz

Prywatyzacji

Banków Polskich

48 67.220 120.500 120.500
10. Wpływy od

podmiotów

gospodarczych na

spłatę

od pożyczonych

kredytów

zagranicznych

49 600 10.357 10.357
11. Inne źródła

finansowania

zagranicznego

50 59.547 4.000 4.000

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024