Szczegółowy tryb działania i organizacja Komitetu Polityki Ubezpieczeń Kredytów i Gwarancji Ubezpieczeniowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 czerwca 1997 r.
w sprawie szczegółowego trybu działania i organizacji Komitetu Polityki Ubezpieczeń Kredytów i Gwarancji Ubezpieczeniowych.

Na podstawie art. 7b ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 28, poz. 154) zarządza się, co następuje:
§  1.
Komitet Polityki Ubezpieczeń Kredytów i Gwarancji Ubezpieczeniowych, zwany dalej "Komitetem", wykonuje zadania w sprawach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 28, poz. 154), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele ministrów wymienionych w art. 7a ustawy oraz przedstawiciel Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Przewodniczącym Komitetu jest przedstawiciel Ministra Finansów.
3.
Komitet wybiera ze swego grona wiceprzewodniczącego.
4.
Komitet działa na posiedzeniach.
5.
Posiedzenia Komitetu zwołuje i prowadzi Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Komitetu.
6.
Zawiadomienia o terminie, miejscu i porządku obrad Komitetu powinny być przekazane członkom Komitetu nie później niż na 7 dni roboczych przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
§  3.
1.
Komitet podejmuje decyzje, w formie uchwał, większością głosów obecnych na posiedzeniu członków Komitetu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz § 11 ust. 2.
2.
Do ważności uchwał Komitetu jest wymagane zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Komitetu oraz obecność na posiedzeniu co najmniej 4 członków Komitetu, w tym Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
3.
Członkowie Komitetu podejmują uchwały jednogłośnie w wypadkach opiniowania wniosków o ubezpieczenie kontraktów eksportowych w ramach limitu, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, oraz w wypadkach opiniowania wniosków dotyczących udzielenia gwarancji ubezpieczeniowych.
4.
Jeżeli Komitet nie osiągnie jednomyślności w wypadku, o którym mowa w ust. 3, rozpatrzenie danego wniosku zostaje przesunięte na kolejne posiedzenie Komitetu, które powinno zostać zwołane w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty ostatniego posiedzenia. W wypadku ponownego braku jednomyślności uchwała może zostać podjęta większością 3/4 głosów obecnych na posiedzeniu członków Komitetu.
§  4.
1.
Komitet uchwala szczegółowe zasady:
1)
działalności Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna, zwanej dalej "Korporacją", w zakresie gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń kontraktów eksportowych, obejmujące w szczególności:
a)
rodzaje kontraktów, które mogą być objęte ubezpieczeniem od ryzyka niehandlowego,
b)
rodzaje kontraktów, które mogą być objęte ubezpieczeniem od ryzyka handlowego,
c)
wytyczne w zakresie ustalania wysokości stawek ubezpieczeniowych,
2)
udzielania gwarancji ubezpieczeniowych.
2.
Projekty uchwał w sprawach, o których mowa w ust. 1, wnosi Przewodniczący Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek Korporacji.
§  5.
1.
Komitet rozpatruje, przedstawione przez Zarząd Korporacji, wnioski o ubezpieczenie i wnioski o udzielanie gwarancji ubezpieczeniowych.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, wraz ze stanowiskiem Zarządu, są przekazywane przez Korporację do Sekretariatu Komitetu nie później niż na 7 dni roboczych przed posiedzeniem Komitetu.
3.
Materiały, o których mowa w ust. 2, Sekretariat niezwłocznie przesyła członkom Komitetu.
§  6.
1.
Komitet podejmuje uchwałę w sprawie określenia uprawnień Korporacji w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących zawierania umów ubezpieczenia kontraktów eksportowych.
2.
Komitet podejmuje uchwałę w sprawie klasyfikacji krajów w zależności od stopnia ryzyka.
§  7.
1.
Z posiedzeń Komitetu są sporządzane protokoły, które, po uzgodnieniu, są podpisywane przez członków Komitetu.
2.
Podjęte przez Komitet uchwały w sprawach, o których mowa w § 1, po podpisaniu przez członków Komitetu, są przekazywane przez Sekretariat Komitetu Zarządowi Korporacji.
§  8.
Komitet jest obowiązany do niezwłocznego rozpatrywania pisemnych informacji Zarządu o możliwych zagrożeniach stratą, wynikających z gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń kontraktów eksportowych i udzielonych gwarancji ubezpieczeniowych.
§  9.
1.
Komitet może zlecać ekspertom lub zespołom roboczym przygotowanie opracowań dla Komitetu.
2.
Komitet może zapraszać na swoje posiedzenia inne osoby nie wchodzące w skład Komitetu, w tym członków Zarządu Korporacji.
§  10.
Komitet zatwierdza roczne sprawozdanie z działalności Korporacji, obejmujące informacje zawarte w art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy, które Zarząd Korporacji przedstawia Komitetowi w terminie do dnia 20 kwietnia każdego roku.
§  11.
1.
Komitet rozpatruje, do dnia 30 kwietnia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest przyjmowane większością 3/4 głosów wszystkich członków Komitetu.
§  12.
Czynności określone w § 2 ust. 6 oraz obsługę organizacyjno-techniczną wykonuje Sekretariat Komitetu.
§  13.
Koszty działalności Komitetu ponosi Ministerstwo Finansów.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024