Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenie instytucji lokalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie zakresu, trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 i Nr 28, poz. 153) oraz art. 27 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
województwa, w których realizacja regionalnego programu, mającego na celu restrukturyzację gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków bezrobocia, jest wspierana ze środków budżetu państwa na rok 1997,
2)
tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,
3)
tryb składania wniosków i szczegółowe zasady przyznawania dotacji ze środków budżetu państwa na rok 1997 na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim, o których mowa w art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 "Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego".
§  2. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569 i Nr 107, poz. 692),
2)
ustawie budżetowej - rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106 i Nr 80, poz. 510),
3)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794, z 1996 r. Nr 149, poz. 704 i Nr 156, poz. 774 oraz z 1997 r. Nr 79, poz. 484),
4)
Kontrakcie - rozumie się przez to "Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego" z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej.

Rozdział  2

Województwa otrzymujące środki z rezerw celowych budżetu państwa na rok 1997 oraz przeznaczenie tych środków

§  3.
1.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja:
1)
programu restrukturyzacji województwa koszalińskiego,
2)
programu restrukturyzacji województwa łódzkiego,
3)
programu restrukturyzacji województwa wałbrzyskiego,
4)
programu obejmującego inwestycje określone w Programie Ochrony Środowiska - MASTERPLAN dla Regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku, które są wykonywane przez gminy w województwach olsztyńskim i suwalskim,

zwanych dalej "regionalnymi programami restrukturyzacyjnymi".

2.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w ust. 1, przeznacza się dla:
1)
województwa koszalińskiego - kwotę 14.400 tys. zł,
2)
województwa łódzkiego - kwotę 19.500 tys. zł,
3)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 16.100 tys. zł,
4)
województw olsztyńskiego i suwalskiego - kwotę 7.460 tys. zł.
3.
Środki z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2, są przeznaczone na:
1)
dotacje dla gmin i podmiotów gospodarczych na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziale 3, z zastrzeżeniem ust. 4,
2)
na dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej "instytucjami regionalnymi", przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziale 4, z zastrzeżeniem ust. 5.
4.
Środki z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2 pkt 4, są przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie inwestycji rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1997 r.
5.
Przepisu ust. 3 pkt 2 nie stosuje się do środków z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2 pkt 4.
§  4.
Środki z rezerwy celowej, w kwocie 5.000 tys. zł, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, są przeznaczone na tworzenie w województwie katowickim instytucji lokalnych, o których mowa w § 1 pkt 3, w trybie i według zasad określonych w rozdziale 5.

Rozdział  3

Dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych

§  5.
1.
Właściwy wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych określonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, ustali kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji realizowanych przez gminy i podmioty gospodarcze, objętych regionalnym programem restrukturyzacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji realizowanych w województwach olsztyńskim i suwalskim, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 i w ust. 4, są wstępnie ustalane przez Wojewodę Olsztyńskiego i Wojewodę Suwalskiego, w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 6, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku; wymienieni wojewodowie, po wstępnym ustaleniu kwot dotacji, podejmują działania określone w § 7 w odniesieniu do poszczególnych inwestycji realizowanych w danym województwie.
3.
Łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie w 1997 r.:
1) 2
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu gmin, z zastrzeżeniem ust. 4,
2)
inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest rozpoczynana i kończona w 1997 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż rok, nie może przekroczyć 100% kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1997 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.
4. 3
Ograniczenie określone w ust. 3 nie ma zastosowania w województwie wałbrzyskim do inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi w gminach wymienionych pod lp. 22 wykazu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin, na obszarze których wystąpiła powódź, oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji celowych dla tych gmin na finansowanie bieżących zadań własnych (Dz. U. Nr 82, poz. 528, Nr 87, poz. 547, Nr 97, poz. 594, Nr 102, poz. 645 i Nr 108, poz. 699), zwanych dalej "inwestycjami mającymi na celu likwidację skutków powodzi".
§  6.
1. 4
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane wojewodzie przez zarządy gmin i podmioty gospodarcze, zwane dalej "wnioskodawcami", w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 40 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. 5
W województwie wałbrzyskim wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi są składane wojewodzie przez wnioskodawców, w terminie określonym przez wojewodę.
2.
Wojewoda zawiadamia inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1997 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1997 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach realizacji zadań, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1997 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5. 6
Wnioskodawca do wniosku załącza, z zastrzeżeniem ust. 5a:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabeli 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabeli 1 wniosku, do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i w ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 11 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.
5a. 7
W województwie wałbrzyskim do wniosku o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi wnioskodawca dołącza zobowiązanie do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, o których mowa w ust. 5 pkt 2, w wypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1997 r. i 1998 r.
§  7.
1. 8
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b:
1)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach - wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2)
przekazuje Ministrowi Gospodarki wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji nie będących zadaniami własnymi gmin, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w pkt 2,
4)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
1a. 9
Wojewoda wałbrzyski, w terminie do dnia 7 października 1997 r., może wstrzymać lub unieważnić wszystkie lub niektóre ustalenia dotyczące kwot dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowanych terminów ich przekazywania wnioskodawcom, dokonane zgodnie z przepisem ust. 1.
1b. 10
Wojewoda wałbrzyski, w terminie do dnia 22 października 1997 r., podejmuje czynności określone w § 7 ust. 1 i 2 w odniesieniu do inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi, objętych wnioskami, o których mowa w § 6 ust. 1a, oraz do pozostałych inwestycji, o których mowa w ust. 1a, objętych wnioskami złożonymi zgodnie z § 6 ust. 1.
2.
Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:
1)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3 - zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 - dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§  8.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji, w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i 7 oraz w § 11 ust. 1.
2. 11
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy, stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,
2)
wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę, z zastrzeżeniem ust. 2a.

2a. 12
Do dotacji, ustalonych w trybie określonym w § 7 ust. 1b, na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi nie stosuje się przepisu ust. 2 pkt 1.
3.
Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody, również gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1997 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1997 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1997 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1997 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1998 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy zwraca część dotacji, w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,
2)
inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy zwraca część dotacji, jeżeli w 1997 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.
8.
W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację, w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji, obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B w tabeli 1 rubryce 6 wniosku.
9.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi, w wypadkach określonych w ust. 7.
10. 13
Do dotacji, ustalonych w trybie określonym w § 7 ust. 1b, na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi nie stosuje się przepisów ust. 5 i 7, a cała dotacja podlega zwrotowi w wypadku wykorzystania jej niezgodnie z przeznaczeniem.
11. 14
W wypadku, o którym mowa w ust. 10, zwrot dotacji następuje w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1998 r.
§  9.
1.
Dotacje, które w 1997 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1997 r. może przeznaczyć na:
1) 15
zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 1b,
2)
dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 6 ust. 1,
3)
cel określony w § 13 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 3 oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§  10.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie II i III kwartału 1997 r. oraz w terminie 30 dni po upływie IV kwartału 1997 r., zwanych dalej "okresami sprawozdawczymi", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję od początku 1997 r. do końca okresu sprawozdawczego,
5)
kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną od początku 1997 r. do końca okresu sprawozdawczego na dofinansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1997 r. - również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1997 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1997 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1997 r., a po upływie IV kwartału - także ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1997 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1998 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1997 r., sporządzoną na podstawie informacji otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności wykaz inwestycji dofinansowanych w 1997 r. dotacją i dane określone w ust. 1, dotyczące poszczególnych inwestycji, i łączne, obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie, oraz ocenę przewidywanego wpływu realizacji inwestycji zakończonych w 1997 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie.
4.
Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
5.
Informacja jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
analizą nieprawidłowości występujących w 1997 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,
2)
informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,
3)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1997 r. i w 1998 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1997 r.
6.
Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
7.
Minister Gospodarki, do dnia 15 maja 1998 r., przedstawi Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Komitetu Rozwoju Regionalnego Rady Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1997 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, o inwestycjach dofinansowanych dotacją, ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1997 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.
§  11.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1997 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1998 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji planowanym i wykonanym w 1997 r., a po sfinansowaniu zobowiązań - pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2. 16
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1, ust. 5 i 10.
§  12.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1997 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę, do dnia 31 grudnia 1997 r., na cele określone w § 9 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1997 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1998 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2, na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Rozdział  4

Dotacje dla instytucji regionalnych

§  13.
1.
Wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych, ustalonej dla danego województwa w § 3 ust. 2 pkt 1-3, może przyznać dotacje dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, jeżeli statuty tych instytucji:
1)
przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,
2)
upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji określonych w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.
2.
Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty, obejmującej dotację oraz środki instytucji planowane przez nią na udzielanie w 1997 r. pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 1.
§  14.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 40 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Instytucja regionalna do wniosku załącza:
1)
szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji,
2)
oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1997 r. na udzielanie pożyczek, o których mowa w § 13 ust. 2,
3)
dokument ustalający zasady udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1,
4)
statut instytucji regionalnej,
5)
bilans instytucji regionalnej za 1996 r.,
6)
plan finansowy instytucji regionalnej na 1997 r.,
7)
zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,
8)
zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.
§  15.
1.
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych oraz planowany termin ich przekazania,
2)
przekazuje Ministrowi Gospodarki informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na rok 1997, załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,
4)
informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji i planowanym terminie jej przekazania.
2.
Kopię informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  16.
1.
Instytucja regionalna może przeznaczyć dotację, o której mowa w § 13 ust. 1, wyłącznie na udzielanie pożyczek na finansowanie inwestycji określonych w tym przepisie.
2.
Pożyczka jest oprocentowana według zmiennej stopy procentowej; oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
3.
Oprocentowanie pożyczki, o którym mowa w ust. 2, nie obejmuje prowizji pobieranej przez instytucję regionalną od pożyczkobiorcy za obsługę pożyczki.
4.
Środki finansowe otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, określonych w ust. 2, instytucja regionalna przeznacza na udzielanie nowych pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  17.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.
2.
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej, stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, w szczególności polegające na jej wykorzystywaniu w całości lub w części niezgodnie z przeznaczeniem, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla instytucji regionalnej termin, do którego jest zobowiązana usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja przekazana instytucji regionalnej podlega zwrotowi, w całości lub w części określonej przez wojewodę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody.
§  18.
1.
Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie, do dnia 31 stycznia 1998 r.:
1)
wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:
a)
nazwę i adres pożyczkobiorcy,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji finansowanej z udziałem pożyczki,
c)
kwotę pożyczki udzielonej pożyczkobiorcy w 1997 r. ze środków dotacji,
d)
termin spłaty pożyczki określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeżeli spłata ma następować w ratach),
e)
wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa pod lit. d), oraz terminy ich zapłaty,
2)
informacji o łącznej kwocie pożyczek udzielonych w 1997 r. przez instytucję regionalną ze środków instytucji i dotacji.
2.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1998 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o pożyczkach udzielonych w 1997 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji, zawierającą w szczególności liczbę pożyczkobiorców, łączną kwotę udzielonych pożyczek, zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek oraz wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek udzielonych w 1997 r.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
informacją o nieprawidłowościach określonych w § 17 ust. 2 oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
2)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1997 r.
4.
Kopię informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
5.
Minister Gospodarki sporządzi informację zbiorczą na podstawie danych zawartych w informacjach wojewodów, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów i Przewodniczącemu Komitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, łącznie z informacją określoną w tym przepisie.
§  19.
1.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1997 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w § 13 ust. 1.
2.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1997 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Rozdział  5

Dotacje na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim

§  20.
Wojewoda Katowicki, w granicach kwoty rezerwy celowej, w kwocie 5.000 tys. zł, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, ustala kwoty środków z budżetu państwa, po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Radę Kontraktu, utworzoną zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu, przeznaczone na:
1)
objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami prawa handlowego tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 20 ust. 7 Kontraktu,
2)
finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju i Promocji SA w Katowicach, zwaną dalej "Agencją", przy tworzeniu instytucji lokalnych.
§  21.
1.
Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na rok 1997 na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, określonych w art. 21 ust. 2 Kontraktu, którzy na ten cel nie otrzymali środków z budżetu państwa na rok 1996, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Zarząd gminy lub inny założyciel instytucji lokalnej do wniosku załącza w szczególności:
1)
umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona - uchwały właściwych organów podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1997 r. oraz w latach następnych,
2)
statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,
3)
charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,
4)
analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,
5)
informacje o planowanych elementach strategii przekształceń społecznych i gospodarczych.
3.
Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:
1)
przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych - 50%,
2)
przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych - 75%

łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1997 r. według umowy lub uchwał, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz z budżetu państwa na rok 1997.

4.
Wojewoda Katowicki przeznacza środki z budżetu państwa na rok 1997 w pierwszej kolejności na objęcie akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych w tych segmentach lokalnych określonych w art. 20 ust. 4 i 5 Kontraktu, w których żadna instytucja lokalna nie otrzymała na ten cel środków z budżetu państwa na rok 1996.
§  22.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu, powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.
§  23.
Wojewoda Katowicki:
1)
sprawuje nadzór na wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,
2)
do dnia 31 marca 1998 r. przekaże Przewodniczącemu Komitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Skarbu Państwa oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa na rok 1997, przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1997 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

(pominięty)
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
2 § 5 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
3 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
4 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
5 § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
6 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
7 § 6 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
8 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
9 § 7 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
10 § 7 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
11 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
12 § 8 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
13 § 8 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
14 § 8 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
15 § 9 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
16 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.31.175

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenie instytucji lokalnych.
Data aktu: 25/03/1997
Data ogłoszenia: 02/04/1997
Data wejścia w życie: 17/04/1997