Sposób podziału na województwa środków finansowych przeznaczonych na drogi publiczne w 1998 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 listopada 1997 r.
w sprawie sposobu podziału na województwa środków finansowych przeznaczonych na drogi publiczne w 1998 r.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780).
§  2.
1.
Ze środków finansowych na drogi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3, 8,7% tych środków przeznacza się na usuwanie skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r.
2.
Środki finansowe, o których mowa w ust. 1, dzieli się na województwa, w których wystąpiła powódź, proporcjonalnie do oszacowanych, przez okręgowych koordynatorów odbudowy wszystkich kategorii dróg i obiektów mostowych, kosztów odbudowy dróg i obiektów mostowych objętych planem przedsięwzięć długofalowych.
§  3.
Podział środków finansowych na drogi publiczne w województwach, z wyłączeniem środków, o których mowa w § 2, ustala się według następujących grup, w wysokości:
1)
31,8% na modernizację, utrzymanie i ochronę dróg, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy,
2)
35,8% łącznie na:
a)
modernizacje, utrzymanie i ochronę oraz zarządzanie drogami, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy,
b)
utrzymanie, ochronę oraz zarządzanie drogami, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy,
c)
modernizację dróg, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy;
3)
32,4% na budowę dróg wojewódzkich, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy, a także zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych.
§  4.
1.
Środki finansowe, o których mowa w § 3 pkt 1, dzieli się na województwa według algorytmu określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Środki finansowe, o których mowa w § 3 pkt 2, dzieli się na województwa według algorytmu określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Środki finansowe, o których mowa w § 3 pkt 3, z podziałem na województwa według wykazu limitów wydatków, w tym zadań imiennych, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  6.
Środki finansowe, o których mowa w § 2, z podziałem na województwa według wykazu limitów wydatków, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ALGORYTM DLA PODZIAŁU NAKŁADÓW NA OCHRONĘ, UTRZYMANIE I MODERNIZACJĘ DRÓG WOJEWÓDZKICH POZA GRANICAMI MIAST

[ Wowz + Wuwz ] [Scw ]

Q = 0,8 N [----------------] + 0,2 N [------]

[46 ] [46 ]

[Σ (Wowz + Wuwz)] [Σ Scw]

[1 ] [1 ]

gdzie:

Q - nakłady na utrzymanie i modernizację dróg wojewódzkich poza granicami miast w województwie,

N - nakłady na utrzymanie i modernizację dróg wojewódzkich poza granicami miast w skali kraju,

Wowz - wartość odtworzenia sieci dróg wojewódzkich poza granicami miast w województwie według stanu na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy,

Wuwz - wartość umorzeniowa (zużycia) dróg wojewódzkich poza granicami miast w województwie według stanu na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy,

Scw - liczba samochodów ciężkich (samochody ciężarowe, autobusy, samochody specjalne oraz samochodowe ciągniki siodłowe i balastowe) zarejestrowanych w województwie według stanu na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy, przyjęta na podstawie Biuletynu GUS "Transport - Wyniki działalności ..." rocznik Tabl. Pojazdy samochodowe i ciągniki.

Przez pojęcie "wartość odtworzeniowa" rozumie się wysokość kosztów (w cenach bieżących), jakie należałoby ponieść w celu budowy obiektu (drogi, mostu itp.) o konstrukcji, parametrach technicznych, geometrycznych i wyposażeniu identycznym lub zbliżonym do obiektu poddanego wycenie.

Przez pojęcie "wartość umorzeniowa (zużycia)" rozumie się wysokość kosztów (w cenach bieżących), jakie należałoby ponieść na wykonanie zabiegów remontowych w celu uzyskania pierwotnych cech techniczno-eksploatacyjnych utraconych w wyniku eksploatacji obiektu.

Wartość odtworzeniową i umorzeniową dróg w poszczególnych województwach określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ALGORYTM DLA PODZIAŁU NAKŁADÓW NA OCHRONĘ I UTRZYMANIE DRÓG KRAJOWYCH W GRANICACH MIAST, GDZIE PRZEWODNICZĄCYM ZARZĄDU JEST PREZYDENT MIASTA, ORAZ NA OCHRONĘ, UTRZYMANIE I MODERNIZACJĘ DRÓG WOJEWÓDZKICH W GRANICACH MIAST

[ Wokwm + Wukwm ]

Q = N [-------------------]

[49 ]

[Σ (W okwm + W ukwm)]

[1 ]

gdzie:

Q - nakłady na ochronę i utrzymanie dróg krajowych w granicach miast, w których przewodniczącym zarządu jest prezydent miasta, oraz ochronę, utrzymanie i modernizacje dróg wojewódzkich w granicach miast w województwie (bez wynagrodzeń i pochodnych oraz utrzymania przypraw promowych w Świnoujściu i rezerw celowych na strategiczne programy rządowe),

N - nakłady na ochronę i utrzymanie dróg krajowych w granicach miast, w których przewodniczącym zarządu jest prezydent miasta, oraz ochronę, utrzymanie i modernizację dróg wojewódzkich w granicach miast w skali kraju (bez wynagrodzeń i pochodnych oraz utrzymania przepraw promowych w Świnoujściu i rezerw celowych na strategiczne programy rządowe),

Wokwm - wartość odtworzenia sieci dróg krajowych w granicach miast, w których przewodniczącym zarządu jest prezydent miasta, i dróg wojewódzkich w granicach miast w województwie według stanu na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy,

Wukwm - wartość umorzeniowa (zużycia) dróg krajowych w granicach miast, w których przewodniczącym zarządu jest prezydent miasta, i dróg wojewódzkich w granicach miast w województwie według stanu na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy.

Przed użyciem algorytmu z kwoty określonej na podstawie zapisu § 3 pkt 2 rozporządzenia należy wyłączyć:

1) wydatki na wynagrodzenia (bazowe i środki na podwyżki), wraz z pochodnymi, określone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163 z późniejszymi zmianami),

2) kwotę 8.500 tys. zł z przeznaczeniem na utrzymanie przepraw promowych w Świnoujściu,

3) kwotę 4.000 tys. zł jako rezerwę celową na Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy.

Definicje pojęć "wartość odtworzeniowa" i "wartość umorzeniowa (zużycia)" zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Wartość odtworzeniową i umorzeniową dróg w poszczególnych województwach określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYDATKI MAJĄTKOWE NA MIEJSKIE I ZAMIEJSKIE DROGI WOJEWÓDZKIE I KRAJOWE W 1998 R.

działy 70 i 50 w części 85

tys. zł

Lp. Województwo Wydatki łączne (dz. 50 + dz. 70) W tym inwestycje centralne
Nazwa zadania Planowane wydatki
1 2 3 4 5
POLSKA - ogółem 286.966 226.421
1 warszawskie 10.204
2 bialskopodlaskie 3.280
3 białostockie 896
4 bielskie 1.983
5 bydgoskie
6 chełmskie 1.167
7 ciechanowskie
8 częstochowskie
9 elbląskie 1.895
10 gdańskie 3.826
11 gorzowskie
12 jeleniogórskie 445
13 kaliskie 456
14 katowickie 99.795 1. Drogowa trasa średnicowa Katowice-Gliwice. 95.866
15 kieleckie 15
16 konińskie 9
17 koszalińskie
18 krakowskie 3.790
19 krośnieńskie 364
20 legnickie 36
21 leszczyńskie
22 lubelskie 1.409
23 łomżyńskie 1.822
24 łódzkie 18.606 1. Przebudowa układu komunikacyjnego dworca PKP Łódź Kaliska na drogach wojewódzkich. 10.516
25 nowosądeckie 1.458
26 olsztyńskie 87
27 opolskie 1.073
28 ostrołęckie 437
29 pilskie
30 piotrkowskie 3.644
31 płockie
32 poznańskie 26.901 1. Budowa wiaduktu dworcowego w Poznaniu 25.152
33 przemyskie 120
34 radomskie 3.634
35 rzeszowskie 7
36 siedleckie 219
37 sieradzkie 1.093
38 skierniewickie
39 słupskie 437
40 suwalskie 45
41 szczecińskie 81.887 1. Modernizacja przepraw promowych w Świnoujściu wraz z wymianą promów i dostosowaniem dróg dojazdowych. 59.387
2. Rozbudowa przeprawy mostowej przez rz. Regalicę w Szczecinie w ciągu drogi krajowej nr 116. 20.000
3. Budowa mostu przez rz. Parnicę w ciągu ul. Hryniewieckiego w Szczecinie. 2.500
42 tarnobrzeskie
43 tarnowskie 1.093
44 toruńskie
45 wałbrzyskie 13.011 1. Budowa obwodnicy Piaskowej Góry w Wałbrzychu. 13.000
46 włocławskie
47 wrocławskie
48 zamojskie 1.822
49 zielonogórskie

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYDATKI NA USUWANIE SKUTKÓW POWODZI

w tys. zł
Lp. WOJEWÓDZTWO Szacunkowe koszty odbudowy dróg i obiektów mostowych Planowane wydatki w 1998 r.
1 2 3 4
1 BIELSKIE 26.232,6 6.582
2 CZĘSTOCHOWSKIE 13.725,0 3.444
3 GORZOWSKIE 2.240,0 562
4 JELENIOGÓRSKIE 24.041,7 6.032
5 KALISKIE 220,0 55
6 KATOWICKIE 25.714,0 6.452
7 KIELECKIE 9.628,8 2.416
8 KONIŃSKIE 2.700,0 677
9 KRAKOWSKIE 3.124,0 784
10 LEGNICKIE 7.668,0 1.924
11 LESZCZYŃSKIE 1.116,0 280
12 LUBELSKIE 5.900,0 1.480
13 NOWOSĄDECKIE 34.997,6 8.781
14 OPOLSKIE 40.221,1 10.092
15 PIOTRKOWSKIE 620,0 156
16 RZESZOWSKIE 10.404,0 2.610
17 SIERADZKIE 835,0 210
18 SZCZECIŃSKIE 1.880,0 472
19 TARNOBRZESKIE 13.109,0 3.289
20 TARNOWSKIE 17.529,0 4.398
21 WAŁBRZYSKIE 61.679,5 15.476
22 WROCŁAWSKIE 21.952,7 5.508
23 ZIELONOGÓRSKIE 11.154,8 2.800
RAZEM 336.692,8 84.480

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WARTOŚCI ODTWORZENIOWE I UMORZENIOWE DRÓG FINANSOWANYCH Z BUDŻETU WOJEWODÓW WEDŁUG STANU NA DZIEŃ 1 STYCZNIA 1997 R.

tys. zł
Lp. Województwo Drogi finansowane z działu 50, rozdział 5612 Drogi finansowane z działu 70, rozdział 7261
Wartość odtworzeniowa Wartość umorzeniowa Wartość odtworzeniowa Wartość umorzeniowa
1 2 3 4 5 6
POLSKA - ogółem 61.140 9.997 18.040 3.173
1 warszawskie 3.077 384
2 bialskopodlaskie 1.181 202 153 20
3 białostockie 1.277 151 167 23
4 bielskie 859 119 455 95
5 bydgoskie 2.246 157 191 17
6 chełmskie 752 159 158 17
7 ciechanowskie 1.295 259 184 28
8 częstochowskie 1.146 176 190 55
9 elbląskie 1.187 252 208 62
10 gdańskie 1.224 182 427 78
11 gorzowskie 1.239 223 101 19
12 jeleniogórskie 854 164 366 86
13 kaliskie 1.664 267 275 46
14 katowickie 1.350 126 1.524 266
15 kieleckie 2.586 552 429 68
16 konińskie 1.118 64 309 91
17 koszalińskie 1.608 296 215 34
18 krakowskie 1.182 267
19 krośnieńskie 1.041 232 137 27
20 legnickie 999 111 247 32
21 leszczyńskie 1.211 213 244 53
22 lubelskie 1.641 317 328 58
23 łomżyńskie 936 113 138 27
24 łódzkie 504 86
25 nowosądeckie 1.016 175 240 78
26 olsztyńskie 1.873 236 452 75
27 opolskie 2.105 243 443 78
28 ostrołęckie 980 204 81 11
29 pilskie 1.429 293 204 22
30 piotrkowskie 1.255 248 566 96
31 płockie 1.085 307 156 27
32 poznańskie 1.882 303 435 79
33 przemyskie 900 157 236 73
34 radomskie 1.641 236 134 21
35 rzeszowskie 1.148 269 227 23
36 siedleckie 1.624 333 178 40
37 sieradzkie 988 206 258 66
38 skierniewickie 908 174 178 38
39 słupskie 1.586 349 113 13
40 suwalskie 1.276 181 390 64
41 szczecińskie 1.792 269 714 108
42 tarnobrzeskie 1.323 282 271 51
43 tarnowskie 1.172 113 121 17
44 toruńskie 1.143 108 224 46
45 wałbrzyskie 1.135 192 272 32
46 włocławskie 933 150 168 44
47 wrocławskie 1.642 160 239 44
48 zamojskie 1.736 364 232 51
49 zielonogórskie 1.154 110 297 37

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024