Szczegółowy tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego.

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przekazywania mienia, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 90, poz. 405 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 509), zwanej dalej "ustawą", Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją".
§  2.
1.
Upoważniony przez Ministra Obrony Narodowej organ wojskowy opracowuje plan przekazywania mienia Agencji, zwany dalej "planem", w terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego przekazanie.
2.
Plan powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej przekazującej mienie,
2)
rodzaj, nazwę, indeks materiałowy, numer katalogowy, kategorię, ilość i miejsce przechowywania rzeczy ruchomych,
3)
określenie nieruchomości z podaniem oznaczeń z księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów i budynków,
4)
wartość mienia,
5)
dotychczasowy sposób wykorzystania mienia, a w odniesieniu do nieruchomości ponadto stan jej zagospodarowania oraz określenie osób, którym przysługują ograniczone prawa rzeczowe,
6)
okres, na który mogą być zawarte umowy określone w art. 21 i 22 ustawy,
7)
termin przekazania mienia,
8)
wysokość środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym,
9)
identyfikację szkód ekologicznych, które wymagają przeprowadzenia prac rekultywacyjnych,
10)
informacje o czynnościach określonych w art. 19 ust. 2 ustawy.
§  3.
1.
Organ wojskowy, o którym mowa w § 2 ust. 1, przedstawia Prezesowi Agencji plan w celu uzgodnienia zawartych w nim terminów przekazywania mienia oraz wysokości środków finansowych na utrzymanie mienia, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 8.
2.
Prezes Agencji przedstawia swoje stanowisko odnośnie do planu, w zakresie określonym w ust. 1, organowi wojskowemu, o którym mowa w § 2 ust. 1, w terminie 15 dni od dnia jego otrzymania.
§  4.
1.
Organ wojskowy, o którym mowa w § 2 ust. 1, uwzględniając stanowisko Prezesa Agencji, przedstawia plan do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej lub upoważnionemu przez niego organowi wojskowemu, w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego przekazanie.
2.
Zatwierdzony plan stanowi podstawę do podjęcia prac zapewniających przygotowanie mienia do przekazania, zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy, oraz do opracowania rocznego planu finansowego Agencji.
§  5.
1.
Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ wojskowy może dokonać korekty planu, jeżeli przemawiają za tym interes państwowy związany z obronnością kraju lub inne ważne względy publiczne albo ekonomiczne.
2.
Do korekty planu stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2, § 3 i 4.
§  6.
Minister Obrony Narodowej lub upoważniony przez niego organ wojskowy, zarządzając, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy, przekazanie Agencji składników mienia ujętych w planie, określa w szczególności terminy sporządzenia protokołów zdawczo-odbiorczych, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy, oraz wysokość dotacji, o której mowa w art. 27 ust. 2 ustawy.
§  7.
Protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy, powinien zawierać w szczególności spis z natury przyjmowanego mienia, jego wartość oraz niezbędne informacje o jego stanie prawnym i techniczno-użytkowym, w tym informacje o rozmiarze szkód ekologicznych oraz szacunkowych kosztach rekultywacji środowiska.
§  8.
1.
Wartość mienia w protokole, o którym mowa w § 7, określają:
1)
właściwe organy wojskowe odpowiedzialne za prowadzenie gospodarki mieniem będącym w zarządzie lub użytkowaniu jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,
2)
likwidator lub syndyk masy upadłościowej likwidowanej osoby prawnej, dla której organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej.
2.
Określenie wartości przekazywanych rzeczy ruchomych odbywa się według wartości księgowej netto albo według ceny sprzedaży netto możliwej do uzyskania, zależnie od tego, która z nich jest niższa, z uwzględnieniem zużycia fizycznego lub ekonomicznego wynikającego z postępu techniczno-ekonomicznego.
3.
Rzeczy ruchome po przekroczeniu obowiązujących norm eksploatacyjnych lub całkowicie zamortyzowane, przeznaczone do likwidacji lub wycofania z eksploatacji, wycenia się według szacunkowej wartości rynkowej netto.
4.
Wartość przekazywanych nieruchomości przyjmuje się jako równą:
1)
wartości ujętej w ewidencji rejonowego organu rządowej administracji ogólnej,
2)
wartości ujętej w ewidencji państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli grunty te stanowiły ich własność.
§  9.
Po otrzymaniu decyzji właściwego rejonowego organu rządowej administracji ogólnej, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, Prezes Agencji lub upoważniona przez niego osoba występuje z wnioskiem do właściwego sądu rejonowego o dokonanie wpisu w dziale drugim księgi wieczystej przez wykreślenie wpisanego uprzednio organu reprezentującego Skarb Państwa i wpisanie w to miejsce Agencji.
§  10.
1.
Do przekazania mienia na podstawie umów, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 2-5 oraz 7 i 8.
2.
W umowach, o których mowa w ust. 1, określa się w szczególności:
1)
okres, na jaki przekazuje się mienie na przechowanie lub użycza Agencji,
2)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy,
3)
warunki finansowe związane z przechowaniem lub użyczeniem mienia,
4)
wykaz załączników do umowy.
3.
W wykazie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, umieszcza się protokół zdawczo-odbiorczy wymieniony w ust. 2 pkt 2 oraz, w miarę potrzeby, instrukcje dotyczące przechowywania mienia i zabiegów konserwacyjnych.
§  11.
Przekazanie Agencji akcji lub udziałów, o których mowa w art. 32 ustawy, oraz umów, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  12.
Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa, może zmienić w pierwszym roku obrotowym działalności Agencji terminy opracowania, uzgodnienia i zatwierdzenia planu, o których mowa odpowiednio w § 2 ust. 1, § 3 ust. 2 i § 4 ust. 1.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024