Określenie systemów telekomunikacyjnych, zakładanych i używanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 31 maja 1993 r.
w sprawie określenia systemów telekomunikacyjnych, zakładanych i używanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 69, poz. 293 i Nr 105, poz. 451 oraz z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w sieci telefonicznej stacjonarnej użytku publicznego oraz innych sieciach telefonicznych przekraczających obszar województwa, na których zakładanie i używanie wymagane jest zezwolenie Ministra Łączności, mogą być zakładane i używane wyłącznie cyfrowe systemy komutacyjne, których produkcja została uruchomiona w Polsce.
2.
Systemy, o których mowa w ust. 1, powinny charakteryzować się cechami:
1)
sterowaniem programowanym,
2)
możliwością wyposażenia w moduły sieci cyfrowej z integracją usług (Integrated Service Digital Network ISDN) i moduły systemu sygnalizacji CCITT nr 7 (CCITT - International Telegraph and Telephone Consultative Committee - Międzynarodowy Doradczy Komitet Telegraficzny i Telefoniczny),
3)
możliwością stosowania w sieci telekomunikacyjnej w płaszczyznach od międzynarodowej do miejscowej.
3.
W sieci telefonicznej stacjonarnej użytku publicznego mogą być zakładane i używane trzy systemy komutacyjne spośród systemów o cechach podanych w ust. 1 i 2, używanych w sieci krajowej i co do których przygotowania do uruchomienia produkcji w kraju zostały rozpoczęte przed dniem 30 listopada 1992 r., dostarczanych przez trzech producentów wyłonionych w procesie prywatyzacji kapitałowej wybranych państwowych zakładów przemysłu teleelektronicznego i teletechnicznego.
4. 1
W sieci telefonicznej stacjonarnej użytku publicznego dopuszcza się, poza systemami określonymi w ust. 3, zakładanie systemów opracowanych i produkowanych w kraju, nie spełniających warunków określonych w ust. 2 pkt 3.
§  2.
1.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego oraz innych sieciach telekomunikacyjnych przekraczających obszar województwa, na których zakładanie i używanie wymagane jest zezwolenie Ministra Łączności, w połączeniach międzycentralowych mogą być zakładane i używane wyłącznie następujące systemy teletransmisyjne, których produkcja została uruchomiona w Polsce:
1)
cyfrowe systemy kablowe według hierarchii plezjochronicznej o dopełnianiu dodatnim, zawierające pełny zestaw krotnic oraz urządzeń traktów liniowych o przepływnościach 2048, 8448, 34368, 139264 kbit/s (standardowe prędkości transmisji danych cyfrowych) zrealizowanych według jednolitej konstrukcji umożliwiającej różną kompletację urządzeń w tym samym stojaku teletransmisyjnym,
2)
cyfrowe systemy kablowe według hierarchii synchronicznej zawierające pełny zestaw krotnic oraz urządzeń traktów liniowych o przepływnościach 2048, 155520 i 622080 kbit/s (standardowe prędkości transmisji danych cyfrowych) zrealizowanych według jednolitej koncepcji i konstrukcji,
3)
cyfrowe systemy radioliniowe zawierające pełny zestaw urządzeń o przepływności 2048, 8448, 34368 kbit/s oraz 139264 kbit/s i/lub 155520 kbit/s pracujących w zakresach częstotliwości przeznaczonych dla tego celu w kraju i zrealizowanych według jednolitej koncepcji i konstrukcji.
2.
Systemy, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone w punkty styku do współpracy z systemem scentralizowanego nadzoru sieci cyfrowej.
3.
Systemy, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być stosowane na kablach światłowodowych. Urządzenia o przepływności 2048 kbit/s mogą być również stosowane na kablach metalowych.
4.
Systemy teletransmisyjne, o których mowa w ust. 1, mogą być dostarczane na polski rynek sprzętu telekomunikacyjnego wyłącznie przez dostawców, o których mowa w § 1 ust. 3.
5.
Do dnia 31 grudnia 1996 r. dopuszcza się zakładanie w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego cyfrowych systemów teletransmisyjnych, opracowanych i produkowanych w kraju, nie zawierających pełnego zestawu urządzeń.
§  3.
1.
Za uruchomienie produkcji systemów, o których mowa w § 1 i § 2, uznaje się istnienie producenta tego systemu w Polsce, dysponującego pełną dokumentacją techniczną i gwarantującego obsługę serwisową, przy czym w całkowitym koszcie produkcji sprzętu dostarczonego przez danego producenta w skali roku udział produkcji krajowej nie powinien być mniejszy niż 50%.
2.
Udział produkcji krajowej, jakość transferu technologii oraz zachowanie na polskim rynku sprzętu telekomunikacyjnego, w tym poziom cen, podlega kontroli.
3.
Po zatwierdzeniu ostatecznej wersji bilansu producenta urządzeń kontrolę przeprowadza:
1)
corocznie - producent urządzeń we własnym zakresie i przedstawia wyniki Ministrowi Łączności,
2)
po pierwszych trzech latach - niezależna jednostka na zlecenie Ministra Łączności.
4.
Zasady obliczania udziału produkcji krajowej określa załącznik nr 1, a ocenę jakościową transferu technologii - załącznik nr 2 do rozporządzenia.
5.
W przypadku gdy przeprowadzona kontrola, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wykaże nieprzestrzeganie przez producentów sprzętu telekomunikacyjnego warunków ustalonych w ust. 2, Minister Łączności ogranicza tym producentom urządzeń dostęp do polskiego rynku. Producentom urządzeń spełniającym warunki przedłuża się prawo dostępu do polskiego rynku sprzętu telekomunikacyjnego o dalsze trzy lata.
§  4.
1.
Zakładane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sieci telekomunikacyjnej miejscowej magistralnej i rozdzielczej kable telekomunikacyjne metalowe symetryczne i światłowodowe powinny być wzdłużnie uszczelniane (wypełnione żelem).
2.
Dopuszcza się wykorzystywanie kabli produkcji krajowej nie wypełnianych żelem do prac konserwacyjno-remontowych dotychczas eksploatowanych kabli z kontrolą ciśnieniową.
§  5.
Ograniczenia określone w § 1-3 nie dotyczą inwestycji rozpoczętych lub kontraktów zawartych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
§  6.
1.
Urządzenia telekomunikacyjne będące w eksploatacji w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i nie spełniające warunków określonych w § 1-4 mogą być używane do czasu technicznego zużycia.
2.
Rozbudowa eksploatowanych obiektów sieci telefonicznej użytku publicznego, wyposażonych w urządzenia wchodzące w skład systemów dopuszczonych do stosowania przed wejściem w życie ograniczeń wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, dozwolona jest wyłącznie za zezwoleniem Ministra Łączności i w następujących przypadkach:
1)
tego samego typu sprzętem produkcji krajowej - w odniesieniu do systemów analogowych,
2)
tego samego typu sprzętem zarówno produkcji krajowej, jak i z importu - w odniesieniu do systemów cyfrowych.
3.
Rozbudowa sieci telekomunikacyjnej w danym roku kalendarzowym, prowadzona na podstawie zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, nie może przekroczyć swoim zakresem rzeczowym 10% całkowitej ilości sprzętu telekomunikacyjnego wprowadzonego do sieci użytku publicznego w roku poprzednim.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Ministra Łączności z dnia 23 października 1991 r. w sprawie określenia systemów telekomunikacyjnych, zakładanych i używanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 97, poz. 431).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZASADY OBLICZANIA UDZIAŁU PRODUKCJI KRAJOWEJ

I. Podstawa obliczeń (mianownik)

Podstawą obliczania udziału produkcji krajowej jest całkowity koszt produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów. Całkowity koszt produkcji obejmuje:

- koszt wytworzenia sprzedanych towarów,

- koszty ogólnego zarządu (ogólnozakładowe) i koszty sprzedaży,

- koszty handlowe,

- wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu (nabycia),

wykazane w rachunku wyników, sporządzonym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości (Dz. U. Nr 10, poz. 35, Nr 124, poz. 554, z 1992 r. Nr 96, poz. 476 oraz z 1993 r. Nr 46, poz. 208).

II. Udział produkcji krajowej (licznik)

1) Następujące elementy będą zaliczone na poczet udziału produkcji krajowej:

a) całkowity koszt produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów, pomniejszony o koszty elementów i usług pochodzących z importu (łącznie z cłem i podatkiem od importu lub innymi opłatami), związanych z produkcją central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów,

b) amortyzacja zapłaty gotówkowej netto (za 80% akcji), wpłaconej Ministerstwu Przekształceń Własnościowych przez producentów central i urządzeń teletransmisyjnych biorących udział w procesie prywatyzacji przedsiębiorstw przemysłu teleelektronicznego,

c) wartość rocznego eksportu central i urządzeń teletransmisyjnych oraz elementów i podzespołów, pomniejszona o koszty elementów i usług związanych z ich produkcją,

2) Do udziału produkcji krajowej nie zalicza się tej części dostaw od poddostawców krajowych dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego, która pochodzi z importu. Dostawca sprzętu telekomunikacyjnego jest zobowiązany przedstawić dane w tym zakresie.

III. Obliczanie udziału produkcji krajowej

1) Dla lat 1993-1997

odsetek udziału produkcji krajowej jest ilorazem udziału produkcji krajowej, określonego jako suma elementów wymienionych w pkt II.1a, II.1b i II.1c, podzielona przez całkowity koszt produkcji określony w pkt I, razy 100.

Dopuszczalny poziom, do którego można zaliczyć sumę amortyzacji zapłaty gotówkowej (II.1b) oraz wartości rocznego eksportu pomniejszonego o koszty (II.1c), wynosić będzie:

- w 1993 r. - 12%,

- w 1994 r. - 10%,

- w 1995 r. - 8%,

- w 1996 r. - 6%,

- w 1997 r. - 3%

w stosunku do całkowitego kosztu produkcji sprzedanych towarów określonego w pkt I.

2) Dla lat 1998 i kolejnych

odsetek udziału produkcji krajowej jest ilorazem udziału produkcji krajowej, określonego w pkt II.1a, i całkowitego kosztu produkcji określonego w pkt I, razy 100.

FORMULARZ DO OBLICZANIA UDZIAŁU PRODUKCJI KRAJOWEJ

Krajowy koszt produkcji A koszty produkcji sprzedanych central i urządzeń teletransmisyjnych, elementów i podzespołów

- koszty elementów i usług pochodzących z importu (według wartości celnej + cło + podatki)

B = koszty krajowe
Eksport produkcji krajowej przychody ze sprzedaży central i urządzeń teletransmisyjnych na eksport

- całkowite koszty sprzedaży central i urządzeń teletransmisyjnych na eksport

C = zysk brutto ze sprzedaży eksportowej
Zapłata gotówkowa D amortyzacja zapłaty gotówkowej

Udział produkcji krajowej = (B + C + D)/A

Źródła informacji: sprawozdanie F 02,

własna sprawozdawczość,

kontrakt prywatyzacyjny.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OCENA JAKOŚCIOWA TRANSFERU TECHNOLOGII

1. Poziom zatrudnienia

Zagraniczni producenci sprzętu telekomunikacyjnego zobowiązani są do przedstawienia corocznego raportu o stanie zatrudnienia według podanego niżej wzoru. W raporcie tym pracownicy podzieleni są na cztery kategorie:

- Montaż - pracownicy zatrudnieni pośrednio i bezpośrednio

w produkcji

- Inżynieria - pracownicy badawczo-rozwojowi i programiści

- Instalacja - pracownicy pracujący przy instalacji sprzętu poza

zakładem, pracownicy świadczący usługi poza

zakładem

- Dyrekcja, sprzedaż i administracja - inne stanowiska, nie związane z produkcją i usługami.

Tabela 1

Kategoria Liczba pracowników (bieżący rok) Liczba pracowników (ubiegły rok)
inżynierowie pozostali inżynierowie pozostali
Montaż
Inżynieria
Instalacja
Administracja

Sprzedaż

Ogólne

RAZEM

2. Nakłady podlegające amortyzacji

2.1. Restrukturyzacja zakładu

Zagraniczny producent sprzętu telekomunikacyjnego jest obowiązany poinformować o całkowitej wielkości inwestycji netto, tzn. uwzględniając odsprzedane elementy przedsiębiorstwa, związane z restrukturyzacją jego zakładów w Polsce.

Wydatki podlegające amortyzacji obejmują: budynki i budowle, inwestycje infrastrukturalne, jak wodnokanalizacyjne, energetyczne, związane z ochroną środowiska, oraz reorganizację produkcji i innych działów. Krótki opis głównych przedsięwzięć reorganizacyjnych i restrukturyzacyjnych stanowić będzie załącznik. Wymagane jest również wskazanie zakupów dokonanych w Polsce. Wszystkie wielkości dotyczą wartości księgowych brutto.

Tabela 2

Streszczenie planu restrukturyzacji Całkowita wartość inwestycji Całkowita wartość środków odsprzedanych Inwestycja netto Wartość dostaw od polskich przedsiębiorstw
..............

..............

..............

..............

..............

2.2. Urządzenia produkcyjne

Zagraniczny producent sprzętu telekomunikacyjnego złoży sprawozdanie z inwestycji netto z uwzględnieniem sprzedaży zbędnego sprzętu w jego zakładzie w Polsce w przedstawionej liście; lista ta rozbita będzie według funkcji, jak w punkcie 1. Jest on również zobowiązany do przedstawienia listy zakupów sprzętu w Polsce, w rozbiciu na kategorie. Wszystkie wielkości dotyczą wartości księgowanych brutto.

Tabela 3

Kategoria Całkowita wartość inwestycji Całkowita wartość środków odsprzedanych Inwestycja netto Wartość dostaw od polskich przedsiębiorstw
Montaż

(maszyny, urządzenia do automatycznego testowania)

Inżynieria

(urządzenia do programowania)

Instalacja

(urządzenia do testowania w terenie)

Administracja

Sprzedaż

Ogólne

RAZEM

3. Nakłady nie podlegające amortyzacji

3.1. Szkolenie

Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport na temat wydatków ponoszonych na szkolenie w rozbiciu na kategorie według wzoru podanego w punkcie 1.

Szkolenie z reguły obejmuje programy techniczne, z zakresu organizacji i zarządzania oraz poprawy jakości. Wszystkie wydatki na szkolenie mają być ujawnione w sprawozdaniu, tzn. wynagrodzenia dla wykładowców z firmy, wykładowców spoza firmy, materiały, pomniejszone o wartość nieprodukcyjnego czasu osób szkolonych.

Tabela 4

Kategoria Liczba na kategorie Liczba szkolenia

na kategorie

inżynierowie pozostali inżynierowie pozostali
Montaż
Inżynieria
Instalacja
Administracja

Sprzedaż

Ogólne

RAZEM

3.2. Inżynieria specyficzna dla klienta (kraju)

Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport dotyczący pięciu podstawowych programów inżynieryjnych specyficznych dla klienta/kraju - inżynieria szczegółowa - opracowanych w Polsce. Programy mają być podane według malejącej wartości poniesionych nakładów na koniec danego roku, liczonych od początku programu. Programy mogące w przyszłości dawać wpływy z eksportu powinny być podkreślone.

Tabela 5

Nazwa projektu Opis projektu Skumulowane wydatki na koniec roku Wydatki w bieżącym roku Przewidywany termin uruchomienia Przewidywana roczna wartość eksportu

3.3. Zakupy miejscowe

Polskie zakłady zagranicznych producentów sprzętu telekomunikacyjnego powinny dostarczać rokrocznie poniższy raport dotyczący zakupów materiałowych od polskich przedsiębiorstw dla celów bezpośrednio i pośrednio związanych z produkcją.

Materiały bezpośrednio związane z produkcją - to takie, które zostają włączone do wyrobu końcowego w procesie montażu, jak np. półprzewodniki i obudowy w przypadku central telefonicznych. Inne, jak narzędzia, materiały biurowe itd., są pośrednio związane z produkcją.

Raport dotyczący zakupów miejscowych obejmuje pięciu głównych dostawców według malejącej wartości zakupów w danym roku. Będzie on również zawierać wykaz komponentów, części i usług zakupionych w każdym z powyższych polskich przedsiębiorstw.

Tabela 6

Nazwa polskiego dostawcy Lokalizacja polskiego dostawcy Zakupione towary/usługi Całkowita wartość zakupów
1 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 1997 r. (Dz.U.97.47.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1997 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.63.302

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie systemów telekomunikacyjnych, zakładanych i używanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 31/05/1993
Data ogłoszenia: 16/07/1993
Data wejścia w życie: 24/07/1993