Utworzenie urzędu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

USTAWA
z dnia 1 grudnia 1989 r.
o utworzeniu urzędu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. *

Art.  1.

Tworzy się urząd Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Art.  2.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej realizuje politykę państwa w zakresie funkcjonowania oraz rozwoju transportu i gospodarki morskiej.

Art.  3.

Do zakresu działania Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej należą w szczególności sprawy:

1)
tworzenia warunków do budowy, utrzymania i eksploatacji kolei, dróg publicznych, portów lotniczych i morskich,
2)
ruchu drogowego i lotniczego oraz żeglugi morskiej i śródlądowej,
3)
przewozu osób i rzeczy środkami transportu kolejowego, samochodowego, morskiego, lotniczego i żeglugi śródlądowej,
4)
rybołówstwa morskiego.
Art.  4.
1.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej wykonuje swoje zadania w szczególności przez:
1)
opracowywanie założeń polityki państwa w zakresie transportu i gospodarki morskiej,
2)
udział w planowaniu społeczno-gospodarczym i finansowym,
3)
inicjowanie przedsięwzięć i tworzenie warunków ekonomiczno-finansowych, organizacyjnych i technicznych w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania transportu, jego systemów i gospodarki morskiej,
4)
zapewnianie warunków i udział w kształtowaniu zasad współpracy gospodarczej z zagranicą oraz inicjowanie i realizacja porozumień międzynarodowych w zakresie transportu i gospodarki morskiej,
5)
tworzenie warunków rozwoju rybołówstwa morskiego oraz racjonalnego korzystania z zasobów morza.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej ogłasza taryfy i wysokości należności za usługi związane z przewozem w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, stosownie do ustalonego ustawą zakresu działania, wykonuje zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa oraz inne zadania określone w ustawach szczególnych.
Art.  5.

Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może określić szczegółowy zakres działania Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Art.  6.

Organizację Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej oraz przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Transportu i Gospodarki Morskiej jest organem założycielskim - określa statut nadany przez Radę Ministrów.

Art.  7.
1.
Znosi się urząd Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
2.
Określone w odrębnych przepisach sprawy należące do Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, w zakresie ustalonym ustawą, przechodzą do zakresu działania Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
Art.  8.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, stosownie do ustalonego ustawą zakresu działania, staje się z dniem wejścia w życie ustawy organem założycielskim przedsiębiorstw państwowych, dla których dotychczas takim organem był Minister Transportu, Żeglugi i Łączności.

Art.  9.

Traci moc ustawa z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności (Dz. U. Nr 33, poz. 174).

Art.  10.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

* Z dniem 1 kwietnia 1999 r., na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 89 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U.97.141.943), nin. ustawa zachowuje moc do czasu ustalenia szczegółowego zakresu działania ministrów kierujących określonym działem administracji rządowej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024