Zm.: rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 sierpnia 1989 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Na podstawie art. 2 § 2, art. 10, art. 14 § 2, art. 20, art. 63 i art. 118 § 4 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 24, poz. 151, z 1975 r. Nr 16, poz. 91 oraz z 1982 r. Nr 30, poz. 210 i Nr 45, poz. 289) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1985 r. w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1986 r. Nr 1, poz. 4) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w pkt 2 wyrazy "Ministra Górnictwa i Energetyki" zastępuje się wyrazami "Ministra Przemysłu",
b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) z tytułu usług w zakresie łączności świadczonych przez jednostki organizacyjne nadzorowane i bezpośrednio podległe Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności,".

c)
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) z tytułu opłat i kar przewidzianych przepisami o łączności,"

d)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) za świadczenia i usługi w zakresie przewozu osób i bagażu wykonywane przez przedsiębiorstwa nadzorowane przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności oraz kary pieniężne przewidziane przepisami prawa przewozowego,"

e)
w pkt 16 wyrazy "Milicji Obywatelskiej" zastępuje się wyrazami "podległej Ministrowi Spraw Wewnętrznych",
f)
po pkt 16 dodaje się pkt 17 i 18 w brzmieniu:

"17) z tytułu opłat i kar wynikających z przepisów o drogach publicznych,

18) wpłaty na rzecz funduszy celowych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów,";

2)
w § 3:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) po jednej obrączce zobowiązanego i jego współmałżonka wykonanej z metali szlachetnych,"

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Zwierzęta gospodarskie nie wyłączone spod egzekucji stosownie do przepisów ust. 2 i 3, a wpisane do ksiąg zwierząt zarodowych albo uznane za rozpłodniki odpowiednie do hodowli, mogą być sprzedawane wyłącznie do dalszej hodowli.";

3)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte bez uprzedniego doręczenia upomnienia, w wypadkach gdy:

1) zobowiązany powinien był sam obliczyć i uiścić należność pieniężną w terminie określonym przez prawo bez doręczenia mu decyzji wierzyciela,

2) egzekucja dotyczy należności z tytułu grzywien, w tym mandatów karnych, nawiązek, odszkodowań i kosztów postępowania orzeczonych w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, grzywien, kar pieniężnych, kosztów postępowania i innych należności pieniężnych orzeczonych w postępowaniu karnym skarbowym, grzywien w celu przymuszenia oraz kar pieniężnych orzeczonych w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej,

3) egzekucja dotyczy należności z tytułu odszkodowań orzeczonych w sprawach o naprawienie szkód wyrządzonych przez skazanych w mieniu zakładów karnych, aresztów śledczych i ośrodków przystosowania społecznego,

4) egzekucja dotyczy kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych.";

4)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Koszty upomnienia wynoszą 300 zł,

2. Obowiązek uiszczenia kosztów upomnienia przez zobowiązanego powstaje z chwilą doręczenia upomnienia. Koszty upomnienia przypadają wierzycielowi z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Koszty upomnień, dotyczących zobowiązań podatkowych ustalanych przez urzędy skarbowe, przypadają działom egzekucyjnym tych urzędów skarbowych.";

5)
w § 7:
a)
w pkt 6 wyrazy "Ministra Komunikacji" zastępuje się wyrazami "Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności",
b)
w pkt 9 wyrazy "Ministra Łączności" zastępuje się wyrazami "Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności", a wyrazy "pkt 4 i 5" zastępuje się wyrazami "pkt 4, 4a, 5 i 5a,";
6)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. Opłaty za czynności egzekucyjne dokonane w celu wyegzekwowania należności pieniężnych od zobowiązanych wynoszą:

1) za pobranie pieniędzy na miejscu u zobowiązanego przez poborcę skarbowego lub innego upoważnionego pracownika - 5% od kwoty pobranej należności, nie mniej jednak niż 800 zł,

2) za zajęcie świadczeń z ubezpieczenia społecznego - 4% od kwoty egzekwowanej należności, nie mniej jednak niż 400 zł,

3) za zajęcie wynagrodzenia za pracę - 4% od kwoty egzekwowanej należności, nie mniej jednak niż 800 zł,

4) za zajęcie innych niż wymienione w pkt 1 i 2 wierzytelności pieniężnych lub innych praw majątkowych - 5% od kwoty egzekwowanej należności, nie mniej jednak niż 1.200 zł,

5) za zajęcie ruchomości - 6% od kwoty egzekwowanej należności, nie mniej jednak niż 2.000 zł,

6) za odebranie zajętych ruchomości od zobowiązanego - 5% od kwoty wartości szacunkowej tych ruchomości, nie mniej jednak niż 2.000 zł,

7) za ogłoszenie licytacji zajętych ruchomości lub za czynności przygotowawcze do sprzedaży egzekucyjnej w inny sposób - 2.000 zł,

8) za przeprowadzenie licytacji lub dokonanie sprzedaży egzekucyjnej w inny sposób - 5% od kwoty uzyskanej ze sprzedaży, nie mniej jednak niż 2.000 zł,

9) za spisanie protokołu o udaremnieniu przez zobowiązanego przeprowadzenia egzekucji z zajętych ruchomości przez ich usunięcie, zbycie lub uszkodzenie - 10% od wartości szacunkowej tych ruchomości, nie mniej jednak niż 4.000 zł,

10) za wezwanie pomocy terenowego organu podległego Ministrowi Spraw Wewnętrznych - 4.000 zł,

11) za spisanie na miejscu u zobowiązanego protokołu stwierdzającego stan majątkowy zobowiązanego - 5% od kwoty egzekwowanej należności, nie mniej jednak niż 200 zł, a nie więcej niż 800 zł,

12) za wystąpienie do komornika sądowego o przeprowadzenie w trybie sądowym egzekucji z nieruchomości zobowiązanego - 10.000 zł.

2. Z tytułu zwrotu wydatków za wszystkie czynności manipulacyjne związane ze stosowaniem środków egzekucyjnych pobiera się opłatę manipulacyjną. Opłata wynosi 1% od kwoty egzekwowanych należności objętych każdym tytułem wykonawczym, nie mniej jednak niż 400 zł.

3. Opłaty za czynności egzekucyjne wymienione w ust. 1 pkt 1-5 oblicza się oddzielnie od każdego tytułu wykonawczego, który był podstawą dokonania czynności egzekucyjnych.

4. Opłaty za zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, pobiera się tylko raz w toku postępowania egzekucyjnego, chociażby te same czynności były następnie ponawiane.

5. Jeżeli w celu wyegzekwowania tej samej należności pieniężnej dokonano czynności egzekucyjnych określonych w ust. 1 pkt 2-5, opłatę egzekucyjną pobiera się tylko za jedno zajęcie, za które należy się najwyższa opłata, nie mniej jednak niż 2.000 zł.

6. Przez kwotę egzekwowanej należności rozumie się należności z odsetkami za zwłokę przysługującymi w dniu powstania obowiązku uiszczenia opłaty za czynności egzekucyjne (§ 13), lecz bez kosztów egzekucyjnych.";

7)
w § 14 w ust. 3 liczbę "200" zastępuje się liczbą "1.000";
8)
w § 15:
a)
w ust. 1 liczbę "5.000" zastępuje się liczbą "20.000", a liczbę "50.000" liczbą "200.000",
b)
w ust. 2 liczbę "50.000" zastępuje się liczbą "200.000", a liczbę "500.000" liczbą "2.000 000";
9)
w § 16:
a)
w pkt 1 liczbę "5.000" zastępuje się liczbą "20.000",
b)
w pkt 2 liczbę "500" zastępuje się liczbą "2.000",
c)
w pkt 3 liczbę "500" zastępuje się liczbą "2.000",
d)
w pkt 4 liczbę "300" zastępuje się liczbą "1.200",
e)
w pkt 5 liczbę "5.000" zastępuje się liczbą "20.000",
f)
w pkt 6 liczbę "500" zastępuje się liczbą "2.000";
10)
w § 18 w ust. 1 w pkt 4 wyrazy "świadków i" skreśla się.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024